• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wie hier stook met een "Turbo" (Deom Turbo, Ardennen Turbo)

Bert353

Prepper
Hallo,

Ik stook al een jaar of 6 met een 9KW "FRANCE TURBO".
Het is onze enige verwarming.
het is ook een heerlijke kachel, maar ook niet...:-((
het gebeurt me wel eens dat we hem stoken, en hij op hol slaat, dwz het T-stuk van de schoorsteen roodgloeiend, en de kachel aan het brullen...
Ook komt het wel eens voor dat als we hem net aangemaakt hebben, hij de voorgaande symptomen heeft, en met een enorme knal de deksel omhoog gooit!
dat zijn toch momenten dat ik hem vervloek!
het fijne van deze kachel is dat je de as maar één keer per maand eruit hoef te scheppen, en als je weggaat, hem vollegt, wat minder lucht als normaal toelaat, en hij dan makkelijk 5-6 uur rustig doorbrand.

Ik heb inmiddels geleerd dat iedere kachel zich anders gedraagt, en je moet iedere kachel leren stoken.
maar toch verrast me deze heer soms nog wel.

Zodoende mijn vraag; zijn er hier mensen die met zo'nzelfde kachel stoken, en komt men die probelemen ook tegen?
 

bourgogne

Elementary prepper
Hallo,

Ik stook al een jaar of 6 met een 9KW "FRANCE TURBO".
Het is onze enige verwarming.
het is ook een heerlijke kachel, maar ook niet...:-((
het gebeurt me wel eens dat we hem stoken, en hij op hol slaat, dwz het T-stuk van de schoorsteen roodgloeiend, en de kachel aan het brullen...
Ook komt het wel eens voor dat als we hem net aangemaakt hebben, hij de voorgaande symptomen heeft, en met een enorme knal de deksel omhoog gooit!
dat zijn toch momenten dat ik hem vervloek!
het fijne van deze kachel is dat je de as maar één keer per maand eruit hoef te scheppen, en als je weggaat, hem vollegt, wat minder lucht als normaal toelaat, en hij dan makkelijk 5-6 uur rustig doorbrand.

Ik heb inmiddels geleerd dat iedere kachel zich anders gedraagt, en je moet iedere kachel leren stoken.
maar toch verrast me deze heer soms nog wel.

Zodoende mijn vraag; zijn er hier mensen die met zo'nzelfde kachel stoken, en komt men die probelemen ook tegen?

Ik denk dat het met de trek te maken heeft waar de wind weg komt en dergelijke. Als er niet een goede trek is dan hopen er gassen op en dat ontbrand vandaar de plof ik zelf had het heel soms met storm uit het noordwesten toen we nog in Nederland woonden
 

Flos

SHTF Expert
Ik denk dat het met de trek te maken heeft waar de wind weg komt en dergelijke. Als er niet een goede trek is dan hopen er gassen op en dat ontbrand vandaar de plof ik zelf had het heel soms met storm uit het noordwesten toen we nog in Nederland woonden
Dat klopt de plof komt omdat er te veel gassen zoals houtgas of rookgas zich ophopen in de kachel en een uitweg zoeken . De oorzaak is of kan zijn valwind dat is wind die van boven naar onder waaid en zo de schoorsteen minder of geen trek heeft. Ook de schoorsteen die te vochtig is. Bv na een lange tijd van niet te gebruiken. Of van roet aanslag in de schoorsteen.
De kachelpijp dat rood word is dan weer het omgekeerde en ook te veel lucht toevoer
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Belangrijk is om in je schoorsteen een goede trek te creëren. Vaak zijn de schoorsteen pijpen niet lang genoeg.
 

Bert353

Prepper
onze schoorsteen is 9 meter, met een 20 cm RVS gain erin. die trekt echt wel. volgens mij zelfs té hard, ander zou het niet zo vlug voorkomen dat mijn Tstuk achter aan de kachel roodstaat?
 

Robert

Diehard Prepper
Affijn, nu we het toch over stoken hebben, ik heb vandeweek nog van de brandweer op mn flikker gehad. De kachel werd na de jaarlijkse veegbeurt ontstoken en zoals normaal gaf ie de eerste keer wat meer rook dan normaal. Dus de een of andere voorbijganger belde de hulpdiensten want hij dacht dat er brand was. Brandweer wilde de kachel doven om de pijp te inspecteren. Dus ik zeg: jongelui, je ziet maar. Pijp was verder in orde en er was ook geen schoorsteenbrand geconstateerd.
Nou komt ie: De brandweer vraagt me hoe ik stook. Zeg ik: eerst een klein houtje, dan een wat groter houtje en dan een blok. Fout, fout, fout zegt ie, tegenwoordig doen we dat met de "zwitserse methode". Onderop een paar dikke blokken, dan wat kleinere en bovenop de aanmaakhoutjes. Zo komt het vuur langzamer op gang en dan produceert ie minder rook. Verder wist hij me te zeggen dat de koolmonoxidemelders sinds een paar jaar niet meer op 1 meter hoogte maar tegen de plafond moeten.

En @Bert353 mijn kachel ploft ook wel eens. Ik stook antraciet in een 14 kw saey 92 en hard. Waar het precies aan ligt weet ik niet. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Je zou zeggen, opgehoopt gas wat plotseling ontbrand, meer poken, ik weet niet maar aan de pijp kan het niet liggen. Hier ook een 15 cm kaarsrechte pijp van 10 mtr zonder smoorklep.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Oeps daar maakt die brandweer toch een fout. Ja in de ruimte waar de kachel staat wel aan plafond, want koolmonoxide vermengt zich met warme lucht en stijgt op. Hang daarom je koolmonoxidemelder niet te laag! In ruimtes met een verbrandingstoestel aan het plafond en in de overige ruimtes op ademhoogte.

bw-ned-co-bronruimte-plafond-2018.jpg


-in ruimtes waar een verbrandingstoestel staat, aan het plafond,
-op schuine muren, op een horizontale afstand tussen 1 en 3 meter van de CO-bron.
-en in slaapkamers, op ademhoogte
-en in andere ruimtes, ook op ademhoogte.
https://www.brandweer.nl/brandveili.../meer-info/plaatsingsadvies-co-melder?param=0

bw-ned-co-slaapkamer-2018.jpg
 
Bovenaan