• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zalm in zoutkorstjasje

zonnebrood

Mankinds only hope
Dit recept is lekker eenvoudig en toch spectaculair om te zien en te serveren!

Wat heb je nodig:

Een hele zalm of twee helfden.
Een onbespoten citroen (eventueel een onbespoten sinasappel erbij als je dat lekker vind)
Een flinke bos dille
Eventueel wat prei
Een flinke bos bladpeterselie
1-2 kilo grof zeezout (afhankelijk van de grote van de vis)
3 eiwitten
Een beetje water

Verwarm de oven op 250 graden en 220 voor hete lucht.

Voorbereiding:

Ontdoe de vis van de organen en spoel de vis onder stromend water schoon, vergeet niet om te buik goed schoon te spoelen. Krijg je de zwemblaas er niet uit, steek deze dan lek en spoel deze ook. De huid laten we er lekker aan zitten :).

Neem het zout en meng dat met de eiwitten en het water tot dat je een mooie gladde massa krijgt. Het moet een brei worden om het zo maar te noemen.

Was de kruiden, de citroen (eventueel ook de sinasappel als je dat wil) en de prei. Snij de citroen in mooie dunne plakjes en leg deze in de buik van de vis. Snijd de prei ook in ringen en leg deze bij de citroen, zelf eet ik deze vis het liefst zonder prei en sinasappel. De dille leggen we met takjes en al in de buik.

Leg de vis in een vuurvaste vorm. Voorzie de vis van het zoutpapje, deze moet circa zo'n 2cm dik zijn. Wanneer je een exemplaar hebt met hoofd en staart dan laat je deze onbedekt.

Zet nu de vis in de oven voor zo'n 30 minuten. Na deze 30 minuten zet je de oven uit met de deur van de oven op een kiertje. Je laat de zalm er nog zo'n 10 minuten in staan om te rusten.

Daarna verwijder je de zoutkorts. Je zal zien dat je de vis zo open kan klappen en het vlees zo van de huid valt.

Lekker met gekookte aardappelen en knoflook mayonaise.

Eetsmakelijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ben een lastige visklant maar tijdens een shtf eet ik alles. Eigenlijk eet ik vooral wit vissoorten. Vooral de smaak van zeezout wordt in veel recepten onderschat. Dat kan een recept maken of breken vind ik. Maar als de vis vers is, dan heb je al de helft gewonnen. :oops:

Ik mis de lekkere Indonesische recepten van @martin wel eens op het forum.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Harry Nack, het mooie van dit recept is dat je eigenlijk niets merkt van het zout, je gebruikt het eigenlijk om de sappen in de vis te houden :)

Zelf was ik nooit zo'n viseter totdat ik naar het noorden vertrok. Gekookte kabeljauw met een beetje zeezout en boter, heerlijk
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Yup maar dan noem je ook één van de lekkerste vissen op. In Nederland is kabeljauw haast niet meer te betalen, maar in Spanje is het relatief goedkoop en vers te krijgen. Heerlijk en gezond stukje vis. :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Mijn postje is in rook opgegaan. Dus hier opnieuw.
Ik vind vis op deze manier klaargemaakt heerlijk.
Lang geleden dat ik het zelf heb klaargemaakt.
Ik deed er bleekselderij in . Inplaats van prei.
 
Bovenaan