• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

The mad engineer

Diehard Prepper
Het liefst betaal ik cash, maar een bankrekening kan wel eens handig zijn. Sinds ik o.a. de prijs/kwaliteit van de reguliere bankproducten wat aan de forse kant begin te vinden, ben ik van plan een “gratis” bank te gaan proberen.

Met gratis bedoel ik dan, geen maandelijkse kosten meer. Buiten dat, zijn er een paar buitenlandse banken die dit aanbieden. Vanuit de prepper gedachte is het misschien niet eens een slecht idee om een paar buitenlandse banken alvast in je portemonnee te hebben. Dit gaat om banken (in ieder geval N26/Money you go) met een bankpas van MasterCard / Maestro.

Ik ben geen expert wat dit betreft, dus feel free to contribute. Ik ben niet regelmatig genoeg online om dit topic te kunnen modereren, dus hierbij mogen de moderators ingrijpen ‘at will’.

Houd de discussie vooral over de voor en tegens van deze kosteloze rekeningen, niet over cryptocurrencies, de macht van de banken enz etc.


Deze heb ik gevonden tot dusver:
Wat voor en nadelen (wordt nog aangevuld aangezien ik mij nog niet heb verdiept in Revolut)

N26
Voordelen:
  • Duitse bankgarantie (100.000 euro)
  • Duitse bank (SHTF?)
  • Overwegend goede reviews
  • Jonge, innovatief lijkende bank
  • Mooi strak pasje (tja....)
  • Voor globetrotters is er een aantrekkelijke ‘upgrade’ mogelijk (black) maar die is natuurlijk niet gratis.
Nadelen:
  • Duitse bank (Duits IBAN nummer, lastig als primair account?)
  • Geen rente
  • Geen IDEAL
  • Geen en/of rekening
  • MasterCard debit card als standaard, wordt blijkbaar iet overal geaccepteerd
  • Maestro card wordt gratis verstrekt bij 100 euro saldo

Money you go
Voordelen:
  • Nederlandse bank
  • 100% dochter van ABN AMRO
  • IDeal
  • ‘Aantrekkelijke’ rente, ook op de betaalrekening
  • Maestro card standaard
Nadelen:
  • Nog erg nieuw (aanloopproblemen?)
  • Tegenrekening verplicht
  • App volgens reviews nog niet ‘mature’
  • Geen overstap regeling
  • Geen en/of rekening

Revolut:
Info volgt.

Als er mensen zijn met ervaringen, laat het vooral weten.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dochter van ABN AMRO bij de voordelen?
Elk voordeel heb zijn nadeel. Het is een lichtelijk subjectieve voor- en nadeel en op elk punt kan gediscussieerd worden. Maar laat dat niet de hoofdzaak zijn van dit topic ;). Edit ik zie dat @markske wat wakkerder is dan ik, ik postte discussiëren over de voor en nadelen :D en feitelijk klopt dat dan ook.

Ik begrijp je punt, het was niet mijn bedoeling dit als vaststaand feit de poneren, en ben ook niet bepaald fan, maar dat geld voor mij voor elke grote financiële instelling.

Waarom ik het bij de ‘voordelen’ heb gezet, is dat je relatief volwaardig kan bankieren met deze rekening. IDeal, een Nederlandse IBAN, de Nederlandse bankgarantie. Het is een grote bank, dus kan gezien worden als ‘stabiel’ of ‘vertrouwd’, in ieder geval heeft het know-how en een dikke bank die er achter staat. Of je het al dan niet hiermee eens bent (ik denk dat niemand hier op dit forum bepaald fan is van banken) is persoonlijk en afhankelijk van wat je wilt van een bank.

Ik zie het als noodzakelijk kwaad waar ik zo min mogelijk aan wil uitgeven per maand. En een grote ‘vertrouwde’ bank die er achter staat heb je in ieder geval de schijn van vertrouwen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Gratis bestaat niet helaas. Dus ergens ga je merken dat je er niet voor betaald.

Het kan bijvoorbeeld in de service zitten, de stabiliteit van het netwerk erachter of overboekingen doen er langer over. Dit zijn zomaar wat voorbeelden.

Een bank is een financiële instelling die er wat voor terug wil zien, want alle personeel en directeuren willen elke maand hun salaris.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik zit bij de ING bank maar zo hoog vind ik die kosten niet.
Het kost een paar euro per maand maar ik vind dat wel acceptabel.
Ik zoek nog wel een goedkoper abonnement bij de belasting :(
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@Harry Nack klopt, daarom zeg ik ook “gratis”. In het geval van de Money you is het een gevalletje ‘speeltuin’ van de abnamro, geen bankkantoor, etc. De N26 moet het denk ik vooral hebben van de duurdere kaarten en hun samenwerkingsverbanden (en een dosis EU subsidie klaarblijkelijk), en je krijgt geen rente. Anderen zijn misschien wat vrijer met het doorverkopen van je gegevens.

Goedkoper abonnement bij de belasting? Er zijn genoeg tips te vinden op het internet ;)

De achterliggende techniek is in de meeste gevallen Mastercard zo te zien, lijkt me wel OK zolang je in de zwarte cijfers blijft. Ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik direct geld moest overboeken van rekening A naar rekening B, dus als het een paar dagen duurt is voor mij geen issue.

Zijn er hier nog mensen die er ervaring mee hebben, met die ‘gratis’ banken?
 

Henk88

Diehard Prepper
Interessant topic, ik heb me een tijdje terug ingelezen in verschillende online banken. Je hebt inmiddels bijna een wildgroei aan keuze, waaronder banken als Britse Monese en Revolut, het Duitse N26 of het Litouwse Mister Tango en natuurlijk ons 'eigen' Bunq en Knab. Ook heb je allerlei apps zoals iCard wat niet echt een bank is maar meer een wallet app waarbij je echter wel een bankrekeningnummer krijgt.

Ik ben er zelf wel fan van omdat ik een paar keer minder lief ben behandeld door de grote Nederlandse banken dus concurrentie is altijd leuk. Daarnaast staan veel 'ouderwetse' banken bekend als duur en weinig innovatief, echter veel van deze nieuwe banken zijn nog niet volwassen genoeg om al je bankzaken onder te brengen.

Paar dingen om in het achterhoofd te houden als nadeel van een (buitenlandse) internetbank

- Geen Nederlandse sprekende klantenservice, vaak wel weer 7 dagen in de week tot in de avond bereikbaar via een chat
- Geen ondersteuning voor iDeal, zal ook niet zo snel komen. Er is momenteel geen enkele buitenlandse bank die iDeal ondersteund, daar krijg je dan vaak wel een debit creditcard voor terug voor je online aankopen wat bij Nederlandse banken dan weer niet kan.
- Let erop dat niet elke 'bank' een bank is, zo is bijvoorbeeld Revolut uit mijn hoofd een elektronische geldinstelling terwijl N26 een echte bank is. Dit kan verschil maken voor de dekking van het Europese depositogarantiestelsel maar ook voor het soort diensten dat de bank mag aanbieden.
- Beperkte dienstverlening, de meeste bieden voorlopig alleen een betaalrekening en wat gimmicks zoals een verzekering of een koerswissel oplossing. Feit is wel dat ze enorm snel groeien dus dit kan snel veranderen.

Natuurlijk zijn er ook wat voordelen
- De banken zijn doorgaans gratis, zowel Revolut, Monese als N26 bieden een gratis basisrekening aan met prepaid creditcard
- Je steunt een stukje innovatie door een online bank als 2e rekening te nemen
- De prepaid creditcard is niet alleen handig voor wie geen gewone creditcard wil of kan krijgen, ook zijn de kosten voor contant geld opnames e.d. doorgaans lager dan voor een 'echte' creditcard bij een Nederlandse bank. Dit geldt voor zowel Revolut, Monese als N26.
- Bankrekening is makkelijk geopend vanuit je luie stoel

Mijn '2 cents',
Ik heb een tijdje terug in een opwelling bij alle drie de banken een rekening geopend. N26 bevalt tot nu toe het beste omdat hun app fijn werkt en je bij een saldo van 100 euro of meer een gratis Maestrocard kunt aanvragen. Dit is een groot voordeel omdat je dan gewoon kan betalen bij Nederlandse winkels, Albert Heijn bijvoorbeeld accepteert geen Creditcards voor zover ik weet (snap niet waarom dit in de openingspost bij nadelen staat?). Bij Revolut kun je ook een Maestrokaart (pinpas) krijgen, maar deze krijg je dan in plaats van een Mastercard. Dat betekend dat je er niets aan hebt om online aankopen te kunnen doen. Monese is een leuke bank als je een UK currency account wil openen en nog wat minder bekend in Nederland dan Revolut en N26. Van alledrie de banken heb ik (voor zover ik de klantenservice nodig heb gehad) de beste ervaringen met Monese en de minste met Revolut.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik zit vanui Belgie bij ING, en laat ik een ding zeggen, goedkoop? Vergeet het maar. 6.45e 3 maandelijks basispakket, 6 e 2 wekelijks opsturen afschriften. Als ik dan meldt dat ik 3 maandelijks maar een automatische afschrijving en dus afschrift krijg, meldt men, “dat doet er niet toe” als ik zeg “doe het dan digitaal”, dan weigert men dit, want is een buitenlands adres. Gewoon omdat ik voor een bepaalde afschrijving bij een Nederlandse verzekering, in NL moet afschrijven, omdat anders Belgisch recht geldt, ben ik dus de pineut. Ik kan nl niet meer bij een andere bank in NL een rekening openen, (volgens NL recht) omdat ik geen woonadres heb in Nederland. Internetrekeningen in Belgie vallen dus onder belgisch recht, behalve de 100.000 Euro bij failliet, dan geldt het land van herkomst.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik zit vanui Belgie bij ING, en laat ik een ding zeggen, goedkoop? Vergeet het maar. 6.45e 3 maandelijks basispakket, 6 e 2 wekelijks opsturen afschriften. Als ik dan meldt dat ik 3 maandelijks maar een automatische afschrijving en dus afschrift krijg, meldt men, “dat doet er niet toe” als ik zeg “doe het dan digitaal”, dan weigert men dit, want is een buitenlands adres. Gewoon omdat ik voor een bepaalde afschrijving bij een Nederlandse verzekering, in NL moet afschrijven, omdat anders Belgisch recht geldt, ben ik dus de pineut. Ik kan nl niet meer bij een andere bank in NL een rekening openen, (volgens NL recht) omdat ik geen woonadres heb in Nederland. Internetrekeningen in Belgie vallen dus onder belgisch recht, behalve de 100.000 Euro bij failliet, dan geldt het land van herkomst.

Ik snap dit verhaal niet helemaal, het is niet zo dat als een afschrijving van een verzekering plaatsvind op een Nederlands rekeningnummer dat dan ook het Nederlands recht geldt. Bij N26 krijg je bijvoorbeeld een Duits IBAN nummer, ik heb met dat Duitse nummer als Nederlander echter geen andere rechten of plichten dan met een Nederlands nummer.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de Nederlandse verzekeraar geen Belgisch rekeningnummer accepteert. Echter IBAN discriminatie is strafbaar, bedrijven en instellingen mogen geen onderscheid maken op basis van een rekeningnummer, mocht dit bij jou het geval zijn kun je hiervan melding maken bij een speciaal meldpunt van de Nederlandse bank. https://www.betaalvereniging.nl/actueel/nieuws/dnb-opent-meldpunt-iban-discriminatie/

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met gratis banken en je betaalinformatie/privé gegevens. Zie evt. ook dit draadje: https://www.preppers-shelter.nl/for...-de-eu-is-weer-met-wat-bezig.3434/#post-93107

Ik denk dat je voorlopig veiliger zit bij een gratis bank dan een betaalde bank. Uit dit artikel uit 2014(!) blijkt al dat ING plannen had om betalingsgedrag te delen met derde partijen, uiteindelijk hebben ze hier na veel protest van afgezien. https://www.vastelastenbond.nl/blog/ing-wil-betalingsgedrag-klanten-delen-met-bedrijven/ Bestaande banken hebben veel meer speelruimte om ongein uit te halen, immers ze hebben een grote klantenbasis, een (vaak ten onrechte) goede naam en bieden veel diensten tegelijk aan waardoor overstappen moeilijk is. Banken als N26 en Monese zitten nog in de groeifase, daardoor zullen ze terughoudender zijn met impopulaire beslissingen of handelswijzen die de wet scheren.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat de toekomst van bankieren er anders uit gaat zien en ook een stuk minder privacyvriendelijk zal zijn. Het gebruik van een bankrekening als commercieel platform zal toenemen, deels voor gebruiksgemak, deels voor commercie. Ik denk dat er (uiteindelijk) geen bank zal zijn die dit niet zal toepassen. De oplossing ligt deels in gevoelige uitgaven niet giraal doen maar kan ook deels liggen in andere oplossingen. Zo kun je bijvoorbeeld met de iCard app digitale creditcards aanmaken die je dan weer voor allerhande doeleinden kunt gebruiken. De iCard app kun je dan weer 'opladen' met een storting van je bank. Hiermee zijn alle uitgaven die je binnen de iCard app doet dus niet inzichtelijk voor je bank. Dit is een voorbeeld van hoe je in de toekomst wellicht losse apps of aparte diensten kunt gebruiken voor meer privacy in je uitgavenpatroon.
 
Bovenaan