• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

2018 cultuur onder censuur. Wat nu?

Hermes Bruyn

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Hoi buren,

Ik zie dat er sporadisch al een aantal sub-threads over zijn geweest maar toch ben ik benieuwd in de grotere zin wat de nieuwe sleepwet voor jullie gaat veranderen?

Ik maak me zelf zorgen om wat deze complete afschaffing van onze privacy gaat betekenen.
Waar we nu bijv. Wettelijk gezien het recht hebben om redelijk anoniem onder elkaar te kunnen discussiëren is dit vanaf januari 2018 niet meer mogelijk.
De overheid kan gewoon met ons meekijken, (het argument dat ze dit al deden gaat voor mij niet op. Want nu hebben ze wettelijk het recht om dit te doen. Met alle wettelijke gevolgen van dien).
En dan gaat t mij niet om het ik heb niets te verbergen aspect. Maar meer om het in juridisch in twijfel kunnen trekken van dingen die we, het volk, nu als normaal zien. (Denk aan wetsveranderingen en het bezoeken van bepaalde websites/forums).
Aangezien de term "verdachte persoon" in mijn ogen en zelfs volgens de commissie die deze wet moet gaan controleren nogal een vaag omschreven term is. Zie ik gelijk al een zorgelijke loophole ten nadele van jan met de pet.
Als je namelijk alles over iemand weet, hoe moeilijk is het dan nog om iets te vinden waar je ergens iets verdachts van kan maken?

De mogelijkheden om iemand straks tot verdachte te bestempelen word op deze manier, voorspel ik, heel makkelijk en dit heeft tot gevolg dat systematisch hele sociale kringen gemonitort kunnen/gaan worden zonder enige filter. Zoals ze in Washington zeggen, "An accusation is just one step away from becoming a suspect."

Dus hoe bereiden jullie je op deze aankomende veranderingen in onze cultuur voor?
En heeft iemand nog tips of verhalen die kunnen helpen?

Voor degenen die hier nog over willen lezen:
Www.sleepwet.nl
 

FKAGB

Prepper goeroe
Lastig. Ik ben me hier flink op aan het voorbereiden maar in het kader van de aanstaande wet heb ik besloten daar online geen uitspraken over te doen. Is wel een mooi thema voor op een workshop. En ik kan het niet genoeg zeggen, investeer 15 euro in het boekje Obfuscation. Daar staan veel goede tips in. Ik denk dat de belangrijkste is dat je niet moet gaan proberen buiten beeld te blijven. Zorg er juist voor dat je zo zichtbaar mogelijk bent op internet maar zorg er wel voor dat jij degene bent die bepaald wat gezien wordt. Leg een digitaal rookgordijn aan waardoor feit en fictie niet meer te onderscheiden zijn. Als niet meer te achterhalen wat echt en nep is krijg je een boel nutteloze data waar ze in mogen slepen wat ze willen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Zou een leuke toevoeging zijn voor dit forum. Een subforum waarin je vanaf je eigen account kunt posten, maar waarbij zodra je op opslaan klikt de naam van een random user (die heeft aangegeven dit te willen) aan de post wordt gekoppeld. Jammer dat je dan niet echt meer weet met wie je communiceert, maar het stelt je wel in staat info te delen zonder dat deze direct aan een persoon is te koppelen.
 

Hermes Bruyn

Elementary prepper
Lastig. Ik ben me hier flink op aan het voorbereiden maar in het kader van de aanstaande wet heb ik besloten daar online geen uitspraken over te doen. Is wel een mooi thema voor op een workshop. En ik kan het niet genoeg zeggen, investeer 15 euro in het boekje Obfuscation. Daar staan veel goede tips in. Ik denk dat de belangrijkste is dat je niet moet gaan proberen buiten beeld te blijven. Zorg er juist voor dat je zo zichtbaar mogelijk bent op internet maar zorg er wel voor dat jij degene bent die bepaald wat gezien wordt. Leg een digitaal rookgordijn aan waardoor feit en fictie niet meer te onderscheiden zijn. Als niet meer te achterhalen wat echt en nep is krijg je een boel nutteloze data waar ze in mogen slepen wat ze willen.

Bedankt! Zo dacht ik er zelf ook al over, helaas nogal moeilijk gebleken om die grens te bewaken op social media ivm sociale media vrienden die niet zo erg om hun identiteit denken en daardoor de mensen in hun kring ook deels blootleggen. Desalniettemin zeker een belangrijke tip om mee te gaan werken. Tijd voor poging 2.0 op dat gebied.

Boekje word meteen besteld! Haha.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Bedankt! Zo dacht ik er zelf ook al over, helaas nogal moeilijk gebleken om die grens te bewaken op social media ivm sociale media vrienden die niet zo erg om hun identiteit denken en daardoor de mensen in hun kring ook deels blootleggen. Desalniettemin zeker een belangrijke tip om mee te gaan werken. Tijd voor poging 2.0 op dat gebied.

Boekje word meteen besteld! Haha.
Maar dat geeft toch juist niet. De gedachte is dat je altijd sporen achterlaat. Waar het om gaat is zo veel sporen achter te laten dat haast niet meer te beoordelen is wat echt is en wat nep. Natuurlijk zijn er altijd manieren om erachter te komen maar die kosten veel tijd en dan nog zal het lastig worden om 100% duidelijkheid te geven.

Stel dat ik op Facebook zit. Ik woon in Amsterdam maar plaats regelmatig berichten vanuit verschillende plekken van het land. Ben ik daar dan echt geweest of heb ik een manier gevonden om te laten lijken dat ik daar was. En als je dan gaat inzoomen op mijn reisgedrag, ben ik dan te volgen naar die plekken? Als dat niet het geval was, betekend dat dan dat ik er niet was, of ben ik er gekomen op een manier die moeilijk te traceren is en heb ik daarom geen sporen achtergelaten? Als ik dan ook nog eens op verschillende plekken opduik waar niet echt een goed spoor te volgen is, maar wel gedeeltelijk dan wordt het een chaos. Want als ik soms volledig traceerbaar ben, soms niet maar dan wel berichten post vanaf een verre locatie en soms ben ik deels te volgen dan ontstaat er een patroon van verwarring. En als ik dan op hetzelfde moment volledig te traceren ben naar twee plekken die 100 kilometer uit elkaar liggen, wens ik degene die me wil volgen heel veel succes.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Maar dat geeft toch juist niet. De gedachte is dat je altijd sporen achterlaat. Waar het om gaat is zo veel sporen achter te laten dat haast niet meer te beoordelen is wat echt is en wat nep. Natuurlijk zijn er altijd manieren om erachter te komen maar die kosten veel tijd en dan nog zal het lastig worden om 100% duidelijkheid te geven.

Stel dat ik op Facebook zit. Ik woon in Amsterdam maar plaats regelmatig berichten vanuit verschillende plekken van het land. Ben ik daar dan echt geweest of heb ik een manier gevonden om te laten lijken dat ik daar was. En als je dan gaat inzoomen op mijn reisgedrag, ben ik dan te volgen naar die plekken? Als dat niet het geval was, betekend dat dan dat ik er niet was, of ben ik er gekomen op een manier die moeilijk te traceren is en heb ik daarom geen sporen achtergelaten? Als ik dan ook nog eens op verschillende plekken opduik waar niet echt een goed spoor te volgen is, maar wel gedeeltelijk dan wordt het een chaos. Want als ik soms volledig traceerbaar ben, soms niet maar dan wel berichten post vanaf een verre locatie en soms ben ik deels te volgen dan ontstaat er een patroon van verwarring. En als ik dan op hetzelfde moment volledig te traceren ben naar twee plekken die 100 kilometer uit elkaar liggen, wens ik degene die me wil volgen heel veel succes.

En misschien ben ik alleen maar een toetsenbordtijger die wat boekjes heeft gelezen en daar heel woest over kan schrijven, maar die in werkelijkheid niet verder komt dan met een donkere zonnebril op naar de supermarkt gaan. Now you see me, now you don't.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ga er al langer van uit dat privacy feitelijk niet meer bestaat en de strategie "hide in plane sight" lijkt me behulpzaam om ongezonde nieuwsgierigheid van overheden in bijzonder te frustreren.
Meer nog dan het toegeeigende recht om alles en iedereen op wat voor manier dan ook af te mogen luisteren/bekijken/hacken baart mij het plan zorgen, om een stiekume DNA-database van NL-ingezetenen aan te leggen. Daar zou de Stasi z'n vingers bij afgelikt hebben.
Dat is nog net niet zo grondig privacy-ondermijnend als ieder bij de geboorte al een RFID-chip te laten implanteren of een barcode op het voorhoofd te doen tatoueren, maar veel scheelt het niet.

Het ziet er naar uit dat we binnen niet al te lange tijd terugkeren naar de feodale staat, waar "vrije" burgers door de overheid tot lijfeigenen gemaakt worden. De wet orgaandonatie nam daar al een voorschotje op. Wie om wat voor reden dan ook via een vastgestelde procedure niet kenbaar maakt/kan maken geen donor te willen zijn, wordt verondersteld donor te zijn.
Nu vraag ik u af: waar haalt de overheid het recht vandaan om zonder expliciete toestemming over mijn organen te mogen beschikken? Van wie is dit lijf eigenlijk?

Overigens leeft in Polen de traditie voort uit de communistische tijd, om bij het aannemen van een telefoongesprek nooit je naam te noemen. In Nederland als enigszins onbeleefd beschouwd en ook wat onpraktisch, maar zo trachtte men te voorkomen dat de geheime dienst of verklikkers eenvoudig konden peilen waar je uithing. Uiteraard heeft dat met de huidige survaillance-technieken niet zoveel zin meer. Een rookgordijn opbouwen door gebruik van verschillende telefoons met wisselende sim-kaarten, gebruikt op wisselende locaties kan mogelijk helpen.
En voor noodgeval een geïmporteerde telefoon waarmee nog nooit gebeld is met een buitenlandse simkaart ergens buitnshuis bellen, lijkt me tot dusver ook lastig te traceren al is het met stemherkenning toch even opletten.

Maar bedankt voor de tip @FKAGB, ik heb het boekje ook besteld. Er valt vast nog wel iets uit te leren.
 

petroman

SHTF Expert
Want als ik soms volledig traceerbaar ben, soms niet maar dan wel berichten post vanaf een verre locatie en soms ben ik deels te volgen dan ontstaat er een patroon van verwarring. En als ik dan op hetzelfde moment volledig te traceren ben naar twee plekken die 100 kilometer uit elkaar liggen, wens ik degene die me wil volgen heel veel succes.

Ja maar, je belt of internet toch ergens vandaan ? Die locatie ligt dan toch vast ? Ik ben nu in Rome aan het werk.
Zo meteen ga ik zeggen in Londen. mar me ip-nummer komt nog altijd hier vandaan.

Op zich ben ik voorstander van de grijze muis. Maar dan moet je wel naar Apeldoorn verhuizen of al wonen want daar woont de doorsnee Hollander, heb ik net gezien.
Bin laden's tactiek is denk ik de besten, al hoewel zijn boek daarover nooit uitkomt. Hij was alleen vergeten zijn lijfwacht dit ook te laten begrijpen.
Anonieme sims zijn per definitie al verdacht en zullen meteen gevolgd worden.
 
F

forumlid 1447

Gast
Anonieme sims, gaan ook in NL verdwijnen, want normaal gezien wordt dat de volgende stap.
Via internet weinig meer melden en vertellen.
Geen persoonlijke foto's meer op sociale media.
Boeken ,over interessante onderwerpen, cash kopen.
Sommige zaken zullen meer ondergronds gaan gebeuren, dus netwerken wordt het devies.
We zullen de post weer gaan moeten gebruiken.
Dus enveloppe preppen, postzegels cash gaan halen, en preppen.
Want raar maar waar, het briefgeheim is nog steeds onschendbaar, en blijft naar meer dan 100 jaar, nog steeds overeind.
We zullen weer naar de schooltijd van de jongere oudere onder ons moeten.
Gewoon telefoneren, want telefoon en telegraaf vallen ook onder het briefgeheim.
EMAIL daarentegen niet. (Wet is ouder dan EMAIL)
Alleen met toestemming van een rechter kan het briefgeheim opgeheven worden voor individueel onderzoek.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Want raar maar waar, het briefgeheim is nog steeds onschendbaar, en blijft naar meer dan 100 jaar, nog steeds overeind.
Nou, nee dus, niet met de oude wet, en nog minder met de nieuwe wet.

"Het briefgeheim is niet absoluut. Het mag worden opgeheven als een rechter daar toestemming voor geeft, bijvoorbeeld bij de opsporing van misdrijven. In de toekomstige situatie wordt dit afgezwakt en is toestemming van de rechter niet altijd meer vereist."
https://www.privacybarometer.nl/maatregel/101/wijzigen_briefgeheim_in_grondwet
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ja maar, je belt of internet toch ergens vandaan ? Die locatie ligt dan toch vast ? Ik ben nu in Rome aan het werk.
Zo meteen ga ik zeggen in Londen. mar me ip-nummer komt nog altijd hier vandaan.

Op zich ben ik voorstander van de grijze muis. Maar dan moet je wel naar Apeldoorn verhuizen of al wonen want daar woont de doorsnee Hollander, heb ik net gezien.
Bin laden's tactiek is denk ik de besten, al hoewel zijn boek daarover nooit uitkomt. Hij was alleen vergeten zijn lijfwacht dit ook te laten begrijpen.
Anonieme sims zijn per definitie al verdacht en zullen meteen gevolgd worden.
Voor wat betreft de IP adressen heb je weer andere mogelijkheden zoals het al vaker genoemde TOR. Waar het om gaat is dat je zoveel mogelijk ruis creëert. Je locatie geeft aan Rome, je IP (via TOR) Barcelona en je belt vanuit Groningen. 10 minuten later geeft je locatie Groningen aan, je IP Moskou en bel je vanuit Amsterdam. Waar ben je dan?

Technisch is de oplossing voor je connectie naar de GSM mast de meest lastige. Daar ben ik ook nog niet helemaal uit maar heb wel ideeën om hier ook wat ruis op de lijn te veroorzaken.
 

Highway

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft de IP adressen heb je weer andere mogelijkheden zoals het al vaker genoemde TOR. Waar het om gaat is dat je zoveel mogelijk ruis creëert.

En je krijgt dan ook banners vanuit die landen van lokale commercials, en als je die aanklikt produceer je nog meer ruis en gruis in de metadata soep.

Overigens, @JamHard heeft mijn telefoon zo bewerkt dat: alles nu via Tor netwerk verloopt, app's niet meer direct in m'n contacten, lokatie, media en agenda kunnen kijken, m'n toetsenbord lastig is te hacken, en sms berichten gecodeerd worden opgeslagen. Verder gebruik ik Telegram en Signal, en zeer zeker geen whatsapp meer..

Dat is samen niet zaligmakend, maar werpt wel een hele hoge weerstand naar de verzamelaars van metadata. Elk slot is te kraken.. maar het kost nu meer moeite en meer tijd.
 

FKAGB

Prepper goeroe
En je krijgt dan ook banners vanuit die landen van lokale commercials, en als je die aanklikt produceer je nog meer ruis en gruis in de metadata soep.

Overigens, @JamHard heeft mijn telefoon zo bewerkt dat: alles nu via Tor netwerk verloopt, app's niet meer direct in m'n contacten, lokatie, media en agenda kunnen kijken, m'n toetsenbord lastig is te hacken, en sms berichten gecodeerd worden opgeslagen. Verder gebruik ik Telegram en Signal en zeer zeker geen whatsapp meer..

Dat is samen niet zaligmakend, maar werpt wel een hele hoge weerstand naar de verzamelaars van metadata. Elk slot is te kraken.. maar het kost nu meer moeite en meer tijd.
En hoe meer ruis hoe beter je plausibel kan ontkennen. Als ze niet hard kunnen maken dat je ergens niet bent geweest, hoe kunnen ze dan hard maken dat je ergens anders wel bent geweest :fluit:
 
F

forumlid 1447

Gast
@FKAGB het antwoord is, als JIJ niet kunt bewijzen, dat je er niet bent geweest, hoe kun je dan hard maken dat je ergens anders WEL bent geweest.
:oops: (Advocaat van de duivel gedachte.)
 

petroman

SHTF Expert
@FKAGB het antwoord is, als JIJ niet kunt bewijzen, dat je er niet bent geweest, hoe kun je dan hard maken dat je ergens anders WEL bent geweest.
:oops: (Advocaat van de duivel gedachte.)

Nee hoor, is normale gang van zaken. Als jij ergens van verdacht wordt mag jijzelf voor een alibi zorgen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@FKAGB het antwoord is, als JIJ niet kunt bewijzen, dat je er niet bent geweest, hoe kun je dan hard maken dat je ergens anders WEL bent geweest.
:oops: (Advocaat van de duivel gedachte.)
Volgens mij is het voor nu nog steeds dat zij moeten bewijzen dat ik er wel was. Als dat op basis van locatiegegevens moet wordt het lastig te bewijzen als die binnen een uur heel Nederland doorgaan. Natuurlijk kun je zeggen dat als dat gebeurt ik wel iets te verbergen heb maar daar zal een rechter niet in meegaan.
 

023ed

Elementary prepper
TOR is helaas voornamelijk in handen van overheden, al lijkt dat niet zo.
Een goede encryptie lijkt wel een aardig idee, maar ook daar is al menigeen op nat gegaan.

Het beste zou zijn om ... Wel, ik heb geen idee, het sleepnet zoals het er nu al is, is veels te dik.
Obstificatie en encryptie etc, trekt alleen maar aandacht. Helaas.
 
Bovenaan