• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

4 Dagen geen water? Bedankt voor de mededeling!

Nomad

Diehard Prepper
Nou, nog een nachtje en dan is het zo ver...
Mijn voorbereidingen zijn nog niet zo ver als ik zou willen, maar ik ben een heel eind.

Kort samengevat:
- Één dag overdag geen water
- Vier daarop volgende dagen water koken voor gebruik.

Ik had alleen het water (een reeds open spa fles) in de koelkast.
Nu:

- 4x 6-pack 0,5l bronwater
- 6x 4-pack 1,5l bronwater
en
- 5x Scepter MWC 20l, van buiten zijn ze nu schoon, zometeen ga ik ze van binnen schoonmaken. Dan afvullen en vervolgens de opslag in.

Dan heb ik 42l bronwater en 100l kraanwater. Nou, dan komen we die vier daagjes wel door!
Voor die vier dagen overdreven misschien. Maar zoals ik eerder schreef kan ik nu 'een deukje oplopen' als er wat fout gaat met de werkzaamheden.
Ik was al langer van plan om minimaal 100l op voorraad te hebben. Dat heb ik bij deze voor elkaar.

Misschien leuk om wat te vertellen over mijn keuze voor de water tank. Waarom nou deze?
De Scepter MWC, is de 20l Military Water Container die wereldwijd door verschillende landen gebruikt wordt. Ze worden in Canada gemaakt en bijvoorbeeld door het Americaanse, Canadese, Nederlandse leger en de NARO.
Ze worden al jaren gebruikt. De oudste containers die ik heb gezien (KL) waren uit '88.
Ze zijn van kunststof, BPA vrij en foodsafe. Hierdoor kunnen ze niet gaan roesten en zijn daardoor minder gevoelig voor invloeden van buitenaf.
Het kunststof is minimaal 2,5mm dik waardoor ze druk van compleet ingevroren worden kunnen weerstaan.
De vulopening is groot, je kan er met je arm in (in niet helemaal) om ze schoon te maken. De dop heeft een kleine schenktuit en een ontluchtingsventiel om makkelijker te schenken. Verder staat er op de buitenkant duidelijk dat ze voor water bestemd zijn.

Het kopen was even spannend. Want ik wist niet hoeveel er beschikbaar waren en in welke staat ze waren.
Mijn doelstelling was om alleen schone cans te kopen. Desnoods minder dan de vijf die ik wou.
Uiteindelijk voldeden er zes aan mijn 'strenge' eisen. Geen geur, geen beschadigingen intern en geen schade aan schroefdraad of doppen.

Nou, dan ga ik nu nog even de cans schoonmaken en dan lekker naar bed!
 

QuickFix

Diehard Prepper
De Scepter MWC,
Op ons vorige forum hadden we een keer een opkoop actie; ik heb er toen ook eentje genomen.

Hij staat nog trouw te wachten op het moment dat ik 'm nodig heb (hopelijk nooit).
Misschien een perfect moment, nu ik je draadje lees, om weer eens het water te verversen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Nomad

Diehard Prepper
Op ons vorige forum hadden we een keer een opkoop actie; ik heb er toen ook eentje genomen.
Hij staat nog trouw te wachten op het moment dat ik 'm nodig heb (hopelijk nooit).
Misschien een perfect moment, nu ik je draadje lees, om weer eens het water te verversen.

Klopt, kan ik me nog herinneren. Toen was ik te laat ^_~

Even een update op gisteren,

Ik heb de cans niet drinkwater klaar gekregen. Voordat ik ze voor lange termijn opslag ga gebruiken wil ik ze eerst aan de binnenkant schrobben met een spons of iets dergelijks.
Omdat ik geen reinigingsinstructies kon vinden op de website van Scepter besloot ik ze maar te behandelen als Camelbaks.

Eerst heb ik ze gevuld met 1,5l azijn en de cans goed geschud. Toen afgevuld met water. Dit heeft een uur gestaan.
Vervolgens heb ik de inhoud in bad gegoten. Uit twee van de vijf cans kwam toch wat 'spul'. Het leek biologisch materiaal als kleine stukjes van droge bladeren. Dan heb ik het over 4 a vijf deeltjes van 1mm[sup]2[/sup]. De cans legen schoon en leeg, maar toch zat er een hele fijne stof op de binnenzijde.
Na het leeggieten heb ik ze met 5l water gevuld en schoongeschud. Vervolgens afgevuld en opgeborgen.

Voor dit moment is dit even 'werk water'. Ik ben aan het verbouwen en moet kwasten schoonspoelen en dergelijke. Zodra de werkzaamheden en de termijn van 4 dagen voorbij is gooi ik ze weer leeg en maak ik ze écht schoon. Desnoods nog een behandeling met chloor, zoals dat ook met een Camelbak kan.

Overigens bleek één van de cans een beetje te lekken. Een beetje is écht lek in dit geval natuurlijk en dit maakt de can per definitie ongeschikt voor opslag. Op het eerste gezicht is het schroefdraad in tact, maar ik ga wel kijken of ik de lekkage kan vinden en op kan lossen.

Ik ben echt enthousiast over deze cans. Ik overweeg om een halve (10l) te kopen voor in de auto. Die past beter in mijn kofferbak. Jammer dat ze zo duur zijn -_-'
 

Roel

Mankinds only hope
@Nomad, heb je al eens met je buurtbewoners gesproken over hoe die het probleem aanpakken?
Ik kan me voorstellen dat als je de koppen bij elkaar steekt er vast wel meerdere zinnige zaken voorbij komen waar je nu misschien niet aan hebt gedacht.
 

Nomad

Diehard Prepper
De buurtbewoners zijn vooral van 'men lene'. Ik heb ze al meerdere malen aan de deur gehad om gereedschap ed. te lenen omdat ze de werkplaats in de tuin kunnen zien. Aangezien ze van de vorige bewoner alle mochten gebruiken zou dat bij mij ook wel zo zijn, althans, dat dachten ze.

Ik ben zeker niet te beroerd om te helpen, maar als je niet eens een bezem hebt terwijl je hele tuin bestraat is. Dit geld voor één van de buren althans, die 'hebben geen ruimte in de schuur'. Nou, ik heb net zo'n schuur en ik zowat 14 bezems. Gekregen van de vorige bewoner. Wat je met zoveel bezems moet weet ik niet. Waarschijnlijk was hij een buurt-uitleenpunt voor bezems. Afijn, ik was zo aardig om de buren een bezem te geven toen ze er om vroegen. Maar dat kon niet, want ze hadden geen ruimte voor een bezem.

Voordat dit een tirade wordt over mogelijke morele en religieuze bezwaren die je kan hebben tegen het hebben van een bezem. De buren zagen dat ik flessen water naar binnen aan het tillen was. Ze waren direct van, oh dat is handig als het water er straks af is. Dan komen we wel even bij jullie voor water.
Nee dus. De andere buren vroegen waarvoor ik zoveel flessen nodig had (want we worden wel in de gaten gehouden). De waren wel op de hoogte van de werkzaamheden, maar hebben niet op het kaartje gekeken wanneer dat precies was.

Dus eerlijk gezegd voel ik met niet echt geroepen om dit met de buurt op te pakken @Roel. Hoe graag ik dat ook zou willen. Maar dan wel met gelijkgestemden.
Ik ga dit parasitaire gedrag niet stimuleren. Ik heb mijn vriendin nadrukkelijk verzocht om niet over de jerrycans te spreken.
Ben benieuwd wanneer ze aan de deur staan.
 

Roel

Mankinds only hope
Tja, daar is i.d.d. geen kruid tegen gewassen. Al weten ze wel een oplossing dus, bij jou....:fluit:
 

QuickFix

Diehard Prepper
Tja, daar is i.d.d. geen kruid tegen gewassen.
Eigenlijk wel: gewoon dit keer extra flessen water inslaan bij de Lidl/Aldi en voor twee of drie keer de prijs verkopen. :fluit:
Wedden dat ze volgende keer zelf gaan halen (of in ieder geval niet meer bij jou gaan zeuren). :)

Kunstgebit bruistabletten ("Steradent") schijn je ook goed te kunnen gebruiken om je can schoon te krijgen.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt, kan ik me nog herinneren. Toen was ik te laat ^_~

Even een update op gisteren,

Ik heb de cans niet drinkwater klaar gekregen. Voordat ik ze voor lange termijn opslag ga gebruiken wil ik ze eerst aan de binnenkant schrobben met een spons of iets dergelijks.
Omdat ik geen reinigingsinstructies kon vinden op de website van Scepter besloot ik ze maar te behandelen als Camelbaks.

Eerst heb ik ze gevuld met 1,5l azijn en de cans goed geschud. Toen afgevuld met water. Dit heeft een uur gestaan.
Vervolgens heb ik de inhoud in bad gegoten. Uit twee van de vijf cans kwam toch wat 'spul'. Het leek biologisch materiaal als kleine stukjes van droge bladeren. Dan heb ik het over 4 a vijf deeltjes van 1mm[sup]2[/sup]. De cans legen schoon en leeg, maar toch zat er een hele fijne stof op de binnenzijde.
Na het leeggieten heb ik ze met 5l water gevuld en schoongeschud. Vervolgens afgevuld en opgeborgen.

Voor dit moment is dit even 'werk water'. Ik ben aan het verbouwen en moet kwasten schoonspoelen en dergelijke. Zodra de werkzaamheden en de termijn van 4 dagen voorbij is gooi ik ze weer leeg en maak ik ze écht schoon. Desnoods nog een behandeling met chloor, zoals dat ook met een Camelbak kan.

Overigens bleek één van de cans een beetje te lekken. Een beetje is écht lek in dit geval natuurlijk en dit maakt de can per definitie ongeschikt voor opslag. Op het eerste gezicht is het schroefdraad in tact, maar ik ga wel kijken of ik de lekkage kan vinden en op kan lossen.

Ik ben echt enthousiast over deze cans. Ik overweeg om een halve (10l) te kopen voor in de auto. Die past beter in mijn kofferbak. Jammer dat ze zo duur zijn -_-'

Die dingen sluiten met een conische sluiting. Daar zit dan waarschijnlijk een beschadiging aan, kun je even controleren. Is de aansluiting op de jerrycan zelf beschadigd ipv de dop, bewaar dan de dop als reserve voor je andere tanks.

Als hij blijft lekken is hij idd niet geschikt voor het lang opslaan van water, hoewel een paar dagen nog prima gaat. Na fysiek schoonmaken (blad, alg of wat dan ook eruit) steriliseer ik ze met wat dunne bleek. Gewoon een flinke scheut erin, afvullen en tijdje laten staan.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
De buren zagen dat ik flessen water naar binnen aan het tillen was.

Dit is een hele Wijze les voor iedereen.

Zorg dat je buren niet zien dat je zoveel van hetzelfde naar binnen sleept. Verspreid (zoals de meeste hier dat al doen) je preps over de normale aankopen.

Ik heb ook ooit eens de fout gemaakt om vier trays appelmoes op klaarlichte dag naar binnen te sjouwen. Meerdere malen aan de deur of men een pot appelmoes mocht lenen... dat mochten ze natuurlijk niet wamt de winkel is tegenwoordig tot 22:00 open.

Mocht ik een goede deal kunnen scoren dam laat ik het spul in de auto liggen tot de meeste mensen naar bed zijn. Dan snachts even snel een aantal keer heen en weer.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Enfin, wij lezen de dag daarop in de krant:
"Verdachte man met vier trays appelmoes en vage smoes
midden in de nacht op heterdaad betrapt en aangehouden"

:fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Nomad

Diehard Prepper
Nu het hele water avontuur achter de rug is kan ik er met tevredenheid op terug kijken.
Gelukkig zijn de werkzaamheden zonder problemen verlopen en hadden we een half uur voor de afgesproken tijd al weer water.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat we vrijwel de hele dag niet thuis zijn geweest en dus van het hele geen water probleem dus weinig mee hebben gekregen.
De vier dagen daarna hebben we alles uit flessen gedaan. Het is even wennen, klein flesje mee als je tanden gaat poetsen, flessen water in de keuken om te koken. Koffiezetter bijvullen met een fles. Maar na een halve dag weet je niet beter.

De buren heb ik nog even aangesproken. Meer in de zin van, jullie hebben 4 kinderen, slaan jullie daarvoor geen water in? Meer dan een "Oh ja, haha, dat kunnen we wel doen he." kwam er niet uit. Ze zijn gewaarschuwd. Meer kan ik er ook niet aan doen. Ik ben geen prepper-kruisvaarder die bij iedereen langs de deur gaat met zalvende woorden en het boek "Hoe overleef ik een crisis" in de hand.

... en voor twee of drie keer de prijs verkopen. :fluit: Wedden dat ze volgende keer zelf gaan halen...
...Kunstgebit bruistabletten ("Steradent") schijn je ook goed te kunnen gebruiken om je can schoon te krijgen...
Zo had ik het niet bekeken. Tijdens een SHTF stijgt de waarde van zo'n fles natuurlijk. Maar misschien hang je dan wel een ongewenst uithangbord op voor de rest van de buurt. Voor je het weet moet je op muntjes sabbelen in plaats van een lekker bekertje water :lol:

Die dingen sluiten met een conische sluiting. Daar zit dan waarschijnlijk een beschadiging aan, kun je even controleren...
...Na fysiek schoonmaken (blad, alg of wat dan ook eruit) steriliseer ik ze met wat dunne bleek. Gewoon een flinke scheut erin, afvullen en tijdje laten staan.
Ik snapte er helemaal niks van. Alle tanks heb ik grondig geïnspecteerd en geen van de schroefdraden zijn beschadigd. Het blijkt nu wel dat de lekkende can een gietgalletje heeft. Ik moet het nog bijwerken, maar ik denk dat dat de lekkage geeft. Lijkt een kwestie van netjes afsnijden, glad maken en klaar.
Naast reinigen met azijn is bleek de tweede optie voor het reinigen van Camelbaks, ik had al een fles staan om in mijn Scepters te gooien.
Voor alle zekerheid wil ik eigenlijk een watertest kopen om te kijken of het inderdaad veilig is.

Ik zat meer aan Jambers te denken. (f*ck, dat beeld krijg ik niet meer weg)
[Jambers]Overdag, werkt hij op kantoor. 's Avonds loopt hij door de straten en loert bij mensen naar binnen, terwijl hij met zijn hand in de appelmoes staat de woelen.[/Jambers]
 

Ray

SHTF Expert
Ik snapte er helemaal niks van. Alle tanks heb ik grondig geïnspecteerd en geen van de schroefdraden zijn beschadigd. Het blijkt nu wel dat de lekkende can een gietgalletje heeft. Ik moet het nog bijwerken, maar ik denk dat dat de lekkage geeft. Lijkt een kwestie van netjes afsnijden, glad maken en klaar.
Naast reinigen met azijn is bleek de tweede optie voor het reinigen van Camelbaks, ik had al een fles staan om in mijn Scepters te gooien.
Voor alle zekerheid wil ik eigenlijk een watertest kopen om te kijken of het inderdaad veilig is.

Water testen is zo simpel niet helaas, maar na sterilisatie met dunne bleek ook niet meer nodig. Igv twijfel, als je water moet gebruiken wat al lang heeft gelegen, kun je het alsnog door een waterfilter halen om eventuele bacteriën te verwijderen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Water testen is zo simpel niet helaas, maar na sterilisatie met dunne bleek ook niet meer nodig. Igv twijfel, als je water moet gebruiken wat al lang heeft gelegen, kun je het alsnog door een waterfilter halen om eventuele bacteriën te verwijderen.

Welke verhouding bleek zou je adviseren? Camelbak spreekt van 2 eetlepels bleek per reservoir. Zonder de capaciteit te specificeren, dus dat is 2 eetlepels per 1,5 l tot 3 l.
 

Ray

SHTF Expert
Welke verhouding bleek zou je adviseren? Camelbak spreekt van 2 eetlepels bleek per reservoir. Zonder de capaciteit te specificeren, dus dat is 2 eetlepels per 1,5 l tot 3 l.

Bij het steriliseren van water om te drinken middels dunne bleek gebruik je slechts drie druppels per liter en laat dat minimaal een half uurtje inwerken. Bij kamertemperatuur, als het kouder is moet je langer wachten (2 x zolang per tien graden koeler).

Voor het desinfecteren van containers gebruik ik gewoon een hele scheut en laat dit ook een tijdje inwerken voordat ik het weer omspoel. Dan maakt de hoeveelheid bleek niet zoveel uit, als het maar meer is dan een paar druppels per liter.

Dunne bleek is een beetje een paardenmiddel en niet zo heel goed voor 't milieu. Een tijdje terug was echter in 't nieuws dat bij campers en caravans, de diverse producten om de watertanks schoon te maken maar zeer matig werkten. Desinfecteren met dunne bleek en dan flink doorspoelen geeft betrouwbaardere resultaten.

Veel mensen maken zich zorgen over de eventuele gezondheidseffecten van dunne bleek, maar het is een stof die zich niet opslaat in het lichaam, maar vrij makkelijk weer afgevoerd wordt (itt tot zware metalen bv.).
 
P

Popeye

Gast
Ik lees regelmatig over het gebruik van van dunne bleek, maar wat is er tegen het gebruik van dikke bleek???
 

Zer0Day

Senior Prepper
Dikke bleek bevat wateroplosbare polymeren dat bleekwater een meer stroperig gedrag geeft waardoor het bv in de wc-pot beter blijft kleven aan de wand. Handig voor de schoonmaak maar voor desinfectie van water t.b.v drinken, wassen, vaat schoonmaken minder geschikt. De "dikke bleek" bevat dus stoffen, weliswaar niet giftig, die drinkwater "vervuilen". Gebruik de gewone dunvloeibare chloorbleekloog (bleekwater, natrium hypochloriet, NaOCl) voor desinfectie.

Bron: http://preppers.nl/forum/threads/39...r-om-te-desinfecteren/page2?p=86595#post86595
 
Bovenaan