• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jack72

Elementary prepper
Wat zien jullie als beste aankoop voor een financiële crisis wereldwijd of een totale crash van het systeem?
Ik denk dat Europa eerder in een hyperinflatiescenario zal komen dan in een totale crash van het financieel systeem maar wie ben ik met mijn voorspellingen?
Wat denken jullie? .999 of .9999 zilver of junkspul? En als je .999 koopt, best Eagles, Maple's, Krugerrands , Philharmonikers of ander spul? Of junk (en wat dan? Belgische/Franse 5 franken van 25 gr 90% zilver of Amerikaanse/Canadese munten of de gewone Nederlandse guldens of rijksdaalders van 72% zilver?
Groetjes en prep ze.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Lastig, op zilver zit btw 21% maar op muntgeld niet. Maar muntgeld heeft weer een muntwaarde. Maar gewogen in grammen betaal je voor je munten teveel. Allemaal zaken om rekening mee te houden.

Laten we zeggen dat een troy ounce Maple 30 gram zilver is. Dus zou de munt als junk ongeveer 12€ kosten. Jij betaalde er echter 16-18€ voor.

Nu is het kleinste zilverbaartje 50 gram maar meestal koop je per kilo a 400€. 30 gram kost dan omgerekend ook iets van 12€. Een baar is dus goedkoper dan een munt.
 

Battletanker

Senior Prepper
Het klinkt gek maar baartjes zijn juist duurder.
Zoiezo vanwege de belasting maar ook doordat hoe kleiner het baartje hoe duurder die is.
Een 100 gram Zilverbaar kost ongeveer 55-60 euro en als je in 10 gram of 1 gram gaat praten kost t zelfs n euro per gram.
Kijk maar eens op marktplaats wat kleine baartjes doen.
Als je bv een oude 250 gram Schöne heb uit de jaren 50 kan die wel 750 opbrengen (gekke verzamelaars).
Ik heb wel baren maar meerendeels is munten puur zilver dat vind ik het beste.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb wat zilveren munten troy ounce, maar de rest is goud wat er blinkt.:rolleyes:

Zilver weegt mij teveel en btw weg ermee.:thumbsup:
 

AWOL

Prepper goeroe
Is de goedkoopste manier om aan zilver te komen. Koop je het in Guldens dan heeft het het voordeel dat de meesten nog wel een vage herinnering zullen hebben aan de Gulden wat mogelijk de betrouwbaarheid vergroot omdat de meesten ten tijde van SHTF niet de mogelijkheid zullen hebben zilver te testen.
 
Bovenaan