• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rexodus

Prepper
Goeie morgen!

Het ging hier laatst over een powerbank met 1 zonnecelletje. Als je nou iets zoekt wat echt bruikbaar is onder alle omstandigheden, zou ik een paar van deze dingen bestellen. Batterijen heb je altijd wel ergens en dus heb je geen stroom van het net nodig en ze zijn bruikbaar als de zon onder je voeten staat. Zo te zien is alleen wit nog over in deze onmetelijk lage prijsklasse. Maar er is zat te krijgen op dat gebied! Onderaan die pagina staan een hoop andere fabrikanten. Pick ur choice!

Even snel wat cijfers. Een AA alkaline batterij heeft rond de 2500 mAh aan capaciteit. Stop je dus 4 van die dingen in dat kastje, zou je ongeveer 3 keer een moderne telefoon moeten kunnen opladen. Hou rekening met verlies. Daarom geen 4 keer ;). Een NiMH haalt maar 1 of 2 ladingen (gok ik). Die dingen zijn maar 1.2 volt dus het kantelpunt is veel sneller bereikt vooral omdat het in serie staat verlies je op het einde van de rit 4 x 0.3 = 1.2 volt. Ja, dat is schrikken :(! Misschien werken die oplaadbare batterijen zelfs helemaal niet dus! Dat wordt proberen...

Ik heb het zelf (nog) niet getest dus kom me niet begraven als het bagger blijkt te zijn. Ik heb er zojuist zelf een besteld. Ik zal hier melden wat ik ervan vind tegen de tijd dat het ding in mijn bus valt. Achter een week of 3 meestal.

Voor nu, doe er je voordeel mee en succes!

Rex.
 

Arie

Diehard Prepper
Goal zero doet presies het het zelfde met de guide 10 maar dan 40x duurder.
 

Rexodus

Prepper
@Arie, Goal Zero ziet er professioneel uit. Ben net even op hun site geweest. Dat is heel wat anders als een goedkoop stuk wegwerp plastic gevuld met China Electronics(c) ;) Zo op het eerste gezicht zou ik dat vergelijken met Anker. Een merk waar ikzelf van onder de indruk ben. Ik kon Goal Zero tot vandaag echter niet. TnX hint :)

Edit.

Van hun site:

Smart Charging Technology -Features two USB ports capable of dishing out 2.4A at the same time, not to mention the smart charging sequence that optimizes the Venture's output to match what's plugged in to eliminate the damaging effects overcharging.

Verwachte zoiets of wat er maar op lijkt absoluut niet van mijn noodoplossing boven ;)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Arie, Goal Zero ziet er professioneel uit. Ben net even op hun site geweest. Dat is heel wat anders als een goedkoop stuk wegwerp plastic gevuld met China Electronics(c) ;) Zo op het eerste gezicht zou ik dat vergelijken met Anker. Een merk waar ikzelf van onder de indruk ben. Ik kon Goal Zero tot vandaag echter niet. TnX hint :)

Edit.

Van hun site:

Smart Charging Technology -Features two USB ports capable of dishing out 2.4A at the same time, not to mention the smart charging sequence that optimizes the Venture's output to match what's plugged in to eliminate the damaging effects overcharging.

Verwachte zoiets of wat er maar op lijkt absoluut niet van mijn noodoplossing boven ;)

Check het forum effe voor meer info omtrend Goal Zero.

Het is duur maar top spul, heel veel preppers maken er gebruik van.

Ook ik maak gebruik van Goal Zero.

Voor zover ik weet zijn er 3 merken die redelijk vergelijkbaar zijn kwa kwaliteit: Goal Zero, Anker en Xtorm
 

Rexodus

Prepper
Het is duur maar top spul, heel veel preppers maken er gebruik van.

Ook ik maak gebruik van Goal Zero.

Voor zover ik weet zijn er 3 merken die redelijk vergelijkbaar zijn kwa kwaliteit: Goal Zero, Anker en Xtorm

Xtorm had ik wel eens gezien ja. Ongeveer het zelfde als Anker qua kawaliteit maar minder mooi (kwestie van smaak).

Ingress spelers gebruiken dit soort accupacks ook. Dat is een accu vretend, GPS based spel dus als je zo'n ding niet hebt, ben je na 2 uur uitgespeeld met je ingebouwde accu. Iets wat natuurlijk erg onhandig is tijdens een wedstrijd die 6+ uren duurt ofzo. ;)
 

Ray

SHTF Expert
.................................................. Misschien werken die oplaadbare batterijen zelfs helemaal niet dus! Dat wordt proberen...
Rex.

Het ding is gemaakt voor oplaadbare batterijen, dus goede kans dat het ding doet wat het belooft. :)
Voordeel van duurdere accubankjes is dat ze kunnen dienen als buffer voor je zonnepaneeltje (zoals bij de Goal Zero guide 10), Pass through charging wordt door die goedkope dingen niet ondersteunt.

Zelf heb ik ook dergelijke goedkope lege china accubankjes, kunnen igv nood 6 x 18650's in.
 

Rexodus

Prepper
Het ding is gemaakt voor oplaadbare batterijen, dus goede kans dat het ding doet wat het belooft. :)
Voordeel van duurdere accubankjes is dat ze kunnen dienen als buffer voor je zonnepaneeltje (zoals bij de Goal Zero guide 10), Pass through charging wordt door die goedkope dingen niet ondersteunt.

Zelf heb ik ook dergelijke goedkope lege china accubankjes, kunnen igv nood 6 x 18650's in.

4 x 1.2 volt is 4.8 volt. USB Laadspanning moet 5 volt zijn. 4 x 1.5 = 6 volt. Dan mogen die cellen theoretisch allemaal een kwart volt afvallen voordat het geheel stopt met laden. Ik zou niet te optimistisch zijn @Ray. Bovendien hebben NiMH's een lage inwendige weerstand waardoor ze snel leeglopen. Zelfs al gebruik je ze niet.

Ik zou er 4 nieuwe alkaline in proppen (die je om de 2 jaar wisselt) en dat op een droge koele plaats (kelder) bewaren... Dat lijkt me de enige veilige manier. In plaats van erachter komen dat je met een leeg pack zit in geval van nood.

18650 is leuk totdat je het moet laden. Als je zonder netspanning zit, heb je pech. Batterijen haal je meestal nog wel uit. Als je beiden hebt, is het nog beter :)

Goal Zero met China tech vergelijken is niet te doen. Dat is gelijk aan appels met vliegdekschepen vergelijken ;)

73' Rex!
 

Ray

SHTF Expert
4 x 1.2 volt is 4.8 volt. USB Laadspanning moet 5 volt zijn. 4 x 1.5 = 6 volt. Dan mogen die cellen theoretisch allemaal een kwart volt afvallen voordat het geheel stopt met laden. Ik zou niet te optimistisch zijn @Ray. Bovendien hebben NiMH's een lage inwendige weerstand waardoor ze snel leeglopen. Zelfs al gebruik je ze niet.

Ik zou er 4 nieuwe alkaline in proppen (die je om de 2 jaar wisselt) en dat op een droge koele plaats (kelder) bewaren... Dat lijkt me de enige veilige manier. In plaats van erachter komen dat je met een leeg pack zit in geval van nood.

18650 is leuk totdat je het moet laden. Als je zonder netspanning zit, heb je pech. Batterijen haal je meestal nog wel uit. Als je beiden hebt, is het nog beter :)

Goal Zero met China tech vergelijken is niet te doen. Dat is gelijk aan appels met vliegdekschepen vergelijken ;)

73' Rex!
Zo werkt het niet, in de powerbankjes zit altijd een stukje electronica die de spanning en stroom regelt om je apparaat te voorzien van die 5 volt. Het is geen simpele serie schakeling.

Voordeel van duurdere powerbankjes, zoals die van Goal Zero (gebruik de Guide 10 hier) en dat is het grote verschil, is dat ze ook je zonnepaneel kunnen bufferen, dat doen die cheap-ass dingen uit China niet. Direct een smartphone aan je zonnepaneel zonder buffer hangen is niet handig, want je hebt niet altijd constant zon vermogen. Door wisselende spanningen 'slijt' de batterij van je smartphone veel sneller.

Ik denk dat er een verschil is in hoe we preppen. Zo te horen gooi jij een stapel alkaline AA's in de kelder en wil ik m'n accu's weer kunnen opladen, met zonnepaneeltjes of wat er maar voor handen is.

Overigens is een 18650 prima te laden met een zonnepaneeltje, zelfs de Olight S30RII Baton laadt ook direct op de Nomad 7 van GZ prima. Eén 18650 houdt ongeveer dezelfde lading als vier oplaadbare AA's, meestal iets meer dan 10Wh.

Qua NiMh moet je eens kijken naar Eneloops, die houden zeer lang hun lading vast. Het is altijd wel een balans. De best presterende NiMh accu's onder koude omstandigheden en met de langste 'bewaartijd' hebben de minste capaciteit. Vandaar ook drie soorten Eneloops, maar een alkaline batterij wint het op de meeste lading.
 

Niels

Mankinds only hope
E.e.a. is het verdiepen waard.
Eneloops houden lang hun lading, een 18650 niet, maar moet dat?
Nee, gewoon regelmatig bij laden. Dat is niet slecht, beter juist.
Er zijn genoeg voors en tegens.

Als je het niet precies weet kun je kiezen voor een pasklare oplossing, of je verdiept je er in op een elektronicaforum ofzo.

Een zonnepaneel Is overigens leuk, maar probeer het in de winter maar eens. Dan alleen zonder wolken, enz enz.
 

Rexodus

Prepper
Daarom had ik het al over theoretisch. Ik heb het niet over spanningsval en verliezen gehad inderdaad. Dan komt alles nog slechter uit. We gaan het wel zien. Zoals eerder gezegd, ik laat weten wat het gaat doen zodra het in de bus valt. En dat post ik dan hier. Zal nog een week of 2 duren..
 
Bovenaan