• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

The mad engineer

Diehard Prepper
Iedereen heeft wel een eigen visie. Beleg je, of speculeer je. Goed dan, een paar tips.
Goud koop je niet op papier, maar fysiek. Maar waarom goud en geen zilver? Vastgoed? Waarom? Ik zie veel leegstand. Zou eerder in de bouw kijken. Maar anderen denken vast anders. Aan meningen heb je dus geen kloot.
Wat wil je bereiken? Waarmee ben je tevreden?
Verder veel lezen. Heel veel lezen. Leer de achtergronden. Leer de terminologie. Leer hoe men denkt. Leer hoe de systemen werken. Leer hoe de markt werkt. Ook internationaal. Hoe mensen en sentiment werkt. Hoe de invloed is van het weer en de dagen van de week.... enz enz.

Een methode is, kijk wat de aandelen waard zijn ten opzichte van de waarde van het bedrijf. Is dat lager, dan is het een potentieel aandeel om aan te schaffen. En dan gebruik je je opgedane kennis om in te schatten of dit echt zo is. Succes!
 

Fitsein

Survivor
Lekker een oud topic nieuw leven in blazen :)

@Dreutel ben je ondertussen al begonnen?

Zelf na ca. een jaar voorbereiding (lees;training) sinds afgelopen weekend eindelijk mijn account bij binck, puur aandeel gericht in het begin. Er was nu een mooie actie met een curus/seminair, introboek en 200€ transactietegoed. Beleggen is voor mij toch een deel prep;
1. Vermogen uitbreiden = meer financiële speelruimte.. (wat stiekem gelijkstaat aan meer gadgets :oops:)

2. Sparen heeft bijna geef effect en stilstaand geld is nooit gewenst, dit ook daar inflatie e.d.

Laten we zien wat het brengt!

Zijn er nog meer preppers (op dit moment) actief met beleggen in aandelen?
 

Dreutel

Prepper goeroe
Hoi @Fitsein , Nee, ik snap nog steeds te weinig van modern beleggen. en dat nerveuze gedoe op de beurs is niets voor mij. :) Ook wil ik er niet aan dat er dan steeds een bank tussen zit.
 

FiatCurrency

Survivor
Hallo @Fitsein,

Beleggen is voor preppers die het niet begrepen hebben. Er is sinds de afgelopen jaren een directe (zelfs 1 op 1) relatie tussen het stijgen van de beurzen en de hoeveelheid geld die per maand door de centrale bank uit het niets wordt gemaakt. Dat de 60 miljard euro die onze ECB elke maand uit de hoge hoed tovert niet in de reele economie terechtkomt dat zien wij elke dag als we om ons heen kijken. Nee, dat geld gaat naar de commerciele banken, die bij gebrek aan vraag naar consumptief krediet dan maar gaan gokken op de aandelen, opties of obligatie markt. Daardoor stijgen de beurskoersen (zodat wij allemaal denken dat het weer beter gaat met de economie). Het is echter allemaal kunstmatig. Zodra de ECB stopt met deze gigantische geldcreatie en de rentetarieven weer gaan stijgen (wat ze niet eens meer kunnen doen, maar dat terzijde) dan storten de beurzen volledig is (80% verlies in die orde van grote). Jij als beleggende burger zal altijd achter het net vissen aangezien beurscrashes in het verleden altijd zijn geregisseerd door The One Bank, en dat zullen ze blijven doen. Tegen de tijd dat jij lees tof doorhebt dat het slecht gaat is je geld al lang weg. Beleggen is voor bankiers (of liever banksters), niet voor (slimme) burgers.

FiatCurrency.
 
F

forumlid 1447

Gast
Iedereen heeft wel een eigen visie. Beleg je, of speculeer je. Goed dan, een paar tips.
Goud koop je niet op papier, maar fysiek. Maar waarom goud en geen zilver? Vastgoed? Waarom? Ik zie veel leegstand. Zou eerder in de bouw kijken. Maar anderen denken vast anders. Aan meningen heb je dus geen kloot.
Wat wil je bereiken? Waarmee ben je tevreden?
Verder veel lezen. Heel veel lezen. Leer de achtergronden. Leer de terminologie. Leer hoe men denkt. Leer hoe de systemen werken. Leer hoe de markt werkt. Ook internationaal. Hoe mensen en sentiment werkt. Hoe de invloed is van het weer en de dagen van de week.... enz enz.

Een methode is, kijk wat de aandelen waard zijn ten opzichte van de waarde van het bedrijf. Is dat lager, dan is het een potentieel aandeel om aan te schaffen. En dan gebruik je je opgedane kennis om in te schatten of dit echt zo is. Succes!

Als je wil beginnen met belegen, bestudeer dan eerst de kosten.
Aankoopkosten, verkoopkosten zijn te overzien en in te calculeren, maar wat met het bewaarloon.
Dit zijn de kosten , die de meeste banken berekenen om je beleggingen te bewaren.
Er zijn geen fysieke papieren aandelen meer, maar de bank berekend een bedrag,
om de niet fysieke aandelen, te bewaren.
De aankoopkosten verschillen ook nog eens van beurs tot beurs, Europa kost me een percentage, Amerika, Canada,
Tokio overal betaal je een ander bedrag.
Indexfondsen zijn vaak het goedkoopst, maar sommige banken maken ook daar weer misbruik van.
Dit is al huiswerk voor de eerste maanden, dan moet je beginnen met het financiële systeem te begrijpen.
Als de warmte de oogst vernietigd, waar is er winst te halen, (ja, winst maak je met de ellende van een ander).
Dan moet je bedrijven gaan bestuderen, jaarcijfers, contracten, wetgevingen die hen beïnvloeden, etc.
Koop je aandelen voor de korte termijn, lees een gok, of voor de lange termijn , alleen geen gok als je je huiswerk
goed gemaakt hebt.
En dan nog kan de economie, het weer, een financiële sjamaan, etc. etc. je aandelen doen kelderen.
En nu komt het belangrijkste, kun je er tegen om heel veel geld te verliezen, tegen elke winst staat vaak ook een verlies.
Ik volg de beurs vanaf mijn 14e en mijn eerste belegging deed ik toen ik 40 was. (2008)
Als je geld hebt dat je niet gebruikt, en nodig niet hebt kun je beleggen, anders als je niet met verlies verkoopt, kan
je aandeel zakken tot 0.
Spaar en beleg in je huis , of grond of iets wat voor jou waarde behoud.
Dat zijn je eerste belangrijke beleggingen, dan oefen, oefen, oefen, en lijd, en tellen, tellen ,tellen.
Lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook 99%
Winst maken verteld iedereen, de 5000 E die ik persoonlijk verloren heb bij diverse transacties, staan tegenover
de winsten.
Voorbeeld, Dexia had in 2010 een mooi jaarverslag, in 2011 werd het opgesplitst, de regering
pakte de goede delen, de aandeelhouders kregen de rommel.
1000 aandelen gekocht voor 1.62E =1620 Euro plus kosten,
verkocht voor 0.07 Euro = 70 Euro, en vergeet niet, daar ging nog 15 Euro kosten af.,dus 1550Euro +30 euro kosten. (kosten aan- en verkoop)
Ik vergeet gewoon nog even bij aan- en verkoop de beursbelasting.
Die moet je ook nog betalen.
De beurs is geweldig als hobby, en dan mag het geld kosten, een Mustang kost ook veel.:oops:
Ga niet voor grote winsten, blijf realistisch, en leer vooral het wereldmechanisme volgen.
Als je geen x aantal uren vrij kunt maken, per week, voor het belegen,
laat het dan of besteed het uit.
Pensioenfondsen, verzekerde spaarplannen, etc. etc.
Zo even een oud draadje wakker geschud. (+420 dagen)
Overigens de banken willen dat je gaat beleggen, zie reclame op tv en compjoeter.
Wel de grote investeerders trekken uit de beurs, anders hebben de banken de kleintjes echt niet nodig.
Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor 2.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het beste wat ik deze week gedaan heb is dat ik mijn laatste 18.200 aan aandelen verkocht heb. :fluit:

Op wat lijfrente/levensverzekering-achtige dingen na voor mij geen aandelen beleggingen meer. :eek:
 
F

forumlid 1447

Gast
Nog zo maar even een idee wat er gebeurd, als je geïnteresseerd bent in aandelen, beurs, beleggen.
Als je er aan begint, kun je er ook in "doordraaien".
Voorbeeld: lees gisteren het verhaal over de oplaatbare batterijen, en het zonnepaneeltje van @frans81 .
Wat gebeurd er dan bij een beursgek, "Lithium batterijen, en wat zijn de minder bekende bestanddelen van zonnepanelen"
Welke marktbediening "Tesla, Lexus, Leaf, etc." " recyclage door bijv. Umicore"
Vragen , vragen ,vragen.
Dus zoeken naar mijnbouw, voor lithium, Korea, China, Australië, USA, Canada, Japan en waar nog meer.
Jaarcijfers doornemen, kosten baten analyse maken, wat is de meest stabiele munt, belangrijkste afzetmarkt,
beste bedrijf om in te beleggen, welke beurs, beurskosten, etc. etc.
En dan tot de conclusie kunnen komen, dat je nog minstens weken, zo niet maanden, moet inlezen,
om het de totale marktinzicht te hebben.voor als je wil gaan investeren,
wachten tot de prijs daalt of de omstandigheid onverwachts verbeterd.
Vele tientallen aandelen dagelijks volgen, analyseren, verslagen doornemen , aantekeningen maken...………….
En dan komt er het volgende draadje voorbij, gewicht (rugzak) , gewicht van metalen etc. etc.
En je bent alweer met het volgende onderzoeksgebied bezig.
Kun je dit niet opbrengen, dan moet je er misschien niet aan beginnen, of je laten adviseren,
(Hé ik ben tegendraads en op deze site , adviseren?) En dan laten adviseren door een bank?
Als je een aandeel koopt, en je kunt een ander de schuld geven, als het fout gaat,
heb je je huiswerk niet goed gemaakt of je bent professioneel misleid.
Investeren is je eigen verantwoordelijkheid, en je winsten moeten jou verdiensten zijn ,
net als de verliezen alleen jou toebehoren.
 

Ray

SHTF Expert
@wiliam Naast de logische zaken, spelen ook de emoties nog mee. Als iedereen massaal op bv. lithium gerelateerde aandelen stort, worden die te duur en weer zo'n zeepbel die uit elkaar spat als iedereen er weer massaal vanaf wil.

Maar een mens moet een hobby hebben niet waar? Forex bleek niet mijn straatje, algoritmes waren veel sneller...
 
F

forumlid 1447

Gast
@Ray het lithium verhaal is maar een indicatie hoe iemand die belegd denkt.
Ik wil alleen aangeven, dat serieus met de beurs bezig zijn, een hele taak inhoud.
Ik geef geen advies. Ik ben ook maar een studiehoofd, die niet de insiders info krijgt.
Volgens mij is met de heer Musk, de markt ,van lithium, al lang te hoog gewaardeerd.
En ja de waan van de dag telt ook mee, voorbeeld, in de krant van vandaag het volgende item over voeding.
"Ingevroren groenten van Hongaarse fabriek teruggeroepen" dit gaat over het aandeel Greenyard.
Voeding van 2016 tot nu (15 juni) wordt uit de handel gehaald.
Op 29 Juni werd alle voeding door Hongarije bij dit bedrijf geblokkeerd.
http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/180703
Volg je de beurs dan wist je dat er sinds eind juni al iets aan de hand was.
De insiders waren al aan het verkopen. Deze verkochten "toevallig" in 3 dagen van 18 tot 20 Juni.
Het nieuws is in België vorige week al ergens verschenen, het aandeel zakte toen tot 11.90, nu staat het al weer
op 12.60.
Dit is dus het professioneel misleiden de grote hebben al verkocht en mogelijk bij 12 teruggekocht.
Ik wil alleen aantonen dat de beurs een wespennest is en dat je dit niet moet doen om rijk
te worden, word je dat wel dan komt de belasting, verlies je veel, heb je pech.
 
F

forumlid 1447

Gast
Lekker een oud topic nieuw leven in blazen :)

@Dreutel ben je ondertussen al begonnen?

Zelf na ca. een jaar voorbereiding (lees;training) sinds afgelopen weekend eindelijk mijn account bij binck, puur aandeel gericht in het begin. Er was nu een mooie actie met een curus/seminair, introboek en 200€ transactietegoed. Beleggen is voor mij toch een deel prep;
1. Vermogen uitbreiden = meer financiële speelruimte.. (wat stiekem gelijkstaat aan meer gadgets :oops:)

2. Sparen heeft bijna geef effect en stilstaand geld is nooit gewenst, dit ook daar inflatie e.d.

Laten we zien wat het brengt!

Zijn er nog meer preppers (op dit moment) actief met beleggen in aandelen?

Heb na aanleiding van je melding ,over Binck, eens geïnformeerd,
blijkt dat je bij Binck, alleen kunt beleggen in Europa en Noord-Amerika.
Wat met China, Japan, Australië, Brazilë, Zuid-Africa, etc.?
Je beperkt je nu tot 1/3 of minder van de wereldhandel.
Om te beginnen is dit genoeg om te proberen bij te houden, maar blijft dit genoeg.
Ik heb aandelen uit Japan, Australië, Canada, België, Nederland.
US wel aandelen maar in Canadese dollar, ook de muntstabiliteit is belangrijk.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray het lithium verhaal is maar een indicatie hoe iemand die belegd denkt.
Ik wil alleen aangeven, dat serieus met de beurs bezig zijn, een hele taak inhoud.
Ik geef geen advies. Ik ben ook maar een studiehoofd, die niet de insiders info krijgt.
…………………..

Ik snap dat het lithium een voorbeeldje was, daarom gebruik ik dat ook als voorbeeld.
Leuk om een kijkje te krijgen in het leven van een belegger in aandelen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Beleggen in aandelen is feitelijk je geld afgeven aan andere commerciële partijen en dan maar hopen of er iets goeds mee gebeurt. Velen hebben hierdoor al vermogens verloren.

Ik denk nu eerder aan het beleggen in startups waar je vertrouwen in hebt. Of aan goederen zoals goede whiskey (alcohol) , grondstoffen, metalen, goud, zilver, edelstenen. Ook de zon, wind of andere energie kun je in beleggen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Na aanleiding van mijn verhaal over Greenyard, hierboven.
"De standaard" melde rond 12 uur, dat er mogelijk 9 doden, door groente van Greenyard zijn gevallen
in 2 jaar.
Het aandeel zakte in minder dan een uur 10%, en is nu door de beurswaakhond FSMA
geschorst.
Zo snel kan de beurs gaan.
Van 20 cent winst per aandeel naar 1.20 euro verlies en de onzekerheid van wat nu.
Blijft het aandeel vandaag geschorst, en je vertrekt zondag op vakantie...……..
Mensen leggen nu toch hun beursorders vast, om te verkopen uit angst.
Als de rook is opgetrokken, hoe hoog (laag) staat het aandeel dan.
3 1/2 uur geleden gaf ik dit aandeel nog als winst voorbeeld.
Wie hier niet tegen kan, blijft beter weg.
When you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
(De aandelen die ik hier bespreek, heb ik op het moment niet in het bezit, en kunnen zeker niet als advies dienen.
Zal nooit mijn eigen aandelen hier bespreken, omdat ik niemand in de problemen wil brengen, als het fout gaat op de beurs)
 
F

forumlid 1447

Gast
@Floesh
Heb niet naar de vergelijkingen gekeken maar naar de tarieven.
De vaste bedragen en dan extra %kosten kunnen snel oplopen, bij veel aan - en verkopen. Zeker zonder Maximum.
2.50 EURO per beurs, waar je aandelen hebt, per jaar, is niet duidelijk of ze een vaste datum
nemen of dat ze gewoon elke beurs die je gebruikt, aanrekenen, voor 12 maanden.
Ik zelf beleg voor periode van minimaal 3 jaar, behalve als er iets fout loopt.
(pak je verlies, en morgen kun je nog meedoen)
Zit dus op 4 a 5 beurzen.
Overigens is dit een voorbeeld van extra kosten, die zeer mild zijn,
Bedenk wel als je met kleine bedragen belegt de kosten zeer hoog zijn, bij bijna alle instellingen, zeker bij de gewone banken.
2.5% bij beleggingsfondsen is bijvoorbeeld geen uitzondering. (1.5% vast en dan nog een percentage op de "winst")
Dividenden steken ze ook nog in eigen zak.
Kijk dus zeker altijd verder dan Uw eigen (groot)Bank.
Ze zijn niet voor niets groot geworden.

En @Floesh, DeGiro ziet er degelijk, en niet duur uit, en ik neem aan, dat je ervaring
dit bevestigt.
Alleen de ervaring is de beste informatie
 

Floesh

Diehard Prepper
@wiliam

Ervaring is positief, qua tarieven maar ook het platform zelf (website en Android app). DeGiro huisfondsen (dat zijn redelijk wat ETF's) kun je zelfs 1x per maand gratis aan- of verkopen.
 
Bovenaan