Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo @Julia ,Goedemorgen allemaal,
Ik heb een Aladdin Blueflame waar het draaimechaniek stuk van is. De knop zakt als het ware een stukje de tank in en ik kan de lont nog wel enigszins omhoog draaien, maar niet meer naar beneden. Is hier een oplossing voor mogelijk? Alvast dank voor een reactie. Julia
Bekijk bijlage 29905
Top @petroman !, en @Julia maak dan wat detailfoto's en deel die met ons, dan kijken wij mee. Doe dat dan wel voordat het aardgas op is...Naast alle logische vragen van Rocky: is dit probleem plotseling ontstaan ? dus mogelijk iets afgebroken, hoe lang en hoe vaak gebruik je de kachel al?, doe je alle onderhoud zelf ?, met name pit wissel.
Hoe handig ben je?
Klap de kachel open, demonteer de brander en kijk of je wat ziet dat onlogisch is of afgebroken of los geschoten.
Naast alle logische vragen van Rocky: is dit probleem plotseling ontstaan ? dus mogelijk iets afgebroken, hoe lang en hoe vaak gebruik je de kachel al?, doe je alle onderhoud zelf ?, met name pit wissel.
Hoe handig ben je?
Klap de kachel open, demonteer de brander en kijk of je wat ziet dat onlogisch is of afgebroken of los geschoten.
Je hebt in ieder geval ervaring met de techniek op zich, prima.
Ik heb dit issue persoonlijk nog niet meegemaakt dus weet ook de oplossing niet 123. Dat je er niet makkelijk bij kan vermoede ik al. Knop zit nl. eind van de opening af. Maar het is ook in elkaar gezet dus ik denk dat je er wel vanaf het midden bij moet kunnen.
Wat je bij lampen ziet is dat het mechniek altijd op dezelfde plek draait of krachten overzet. Dat zal vroeg of laat uitslijten.
Vooral als de pit stroef omhoog/omlaag gaat/droog is.
Ik ga even rondneuzen of ik achter het mechniek kan komen. Hoe werkt het precies.
Maar de pit zelf zit niet vast of loopt stroef ?
Soms kit de petroleum dat ding helemaal vast in de zomer / bij niet gebruik.
Naast alle logische vragen van Rocky: is dit probleem plotseling ontstaan ? dus mogelijk iets afgebroken, hoe lang en hoe vaak gebruik je de kachel al?, doe je alle onderhoud zelf ?, met name pit wissel.
Hoe handig ben je?

@petroman , nu je het zegt, lijkt dat wel het euvel. Zou een slangklem om dat kokertje (in de hoogste stand) dan wellicht een oplossing kunnen zijn?Ah, kan je dat kokertje onder de knop in de hohe positie vastklemmen (niet beschadigen) en dan kijken of de verstelling dan wel werkt?
Ik denk dat dat kokertje niet meer vastzit aan de tank.
En aan de verf te zien hoort die in de hoogste positie vast te zitten.
Top!! Ik ga dit proberen. Ik laat weten of het werkt. Alvast bedanktHa @petroman is toch weer de aangewezen persoon, die ons altijd weer verrast.
Hoe je voorkomt dat het weer loskomt
1. Slangklem laten zitten
De simpelste en beste oplossing: slangklem laten zitten → die gaat jaren mee → kokertje zakt nooit meer.
2. Eventueel: tweede klem eronder
Wil je het écht bomvast: één klem bovenaan (fixeert) één klem 2 cm eronder (vangt beweging op)
Maar meestal is één genoeg.
3. Controleer de pitgeleiding
Als de pit ooit stroef loopt, trekt het mechaniek harder → meer kans dat de huls weer loskomt. Dus: pit altijd licht geolied met petroleum → soepel = minder kracht = minder slijtage.
4. Geen kracht zetten op de knop,
Als de pit vastzit en je draait door, werkt dat kokertje zich weer los.
Dus: voelt het zwaar → eerst pit losmaken, dan pas draaien.
Pas als @petroman aangeeft dat dit ook een goede mogelijkheid is, zou het te gebruiken zijn.
Ik ben inmiddels niet meer in mijn vakantieverblijf en dus moet de kachel reparatie even wachten. Ik kom er later zeker nog op terug. Iedereen die meegedacht heeft : veel dank.
@Julia , die succes melding zien wij graag tegemoet. Nu is het doorgaans een geordende boel op het forum, dankzij de chef etage hier en ondanks leden die er soms een potje van makenIk ben inmiddels niet meer in mijn vakantieverblijf en dus moet de kachel reparatie even wachten. Ik kom er later zeker nog op terug. Iedereen die meegedacht heeft : veel dank.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.