• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Advies voor kopen Petroleum stel

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik ben aan het kijken voor een petroleumstelletje, maar welke uitvoering word geadviseerd, 1, 2 of 3 lont versie.

Er staat genoeg te koop op Marktplaats, ik weet er alleen te weinig van.

Wie kan me adviseren?
Petroleumstel 3 pits.jpeg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het ligt eraan wat je ermee doet.
Een kleine tot normale pan kan op een eenpitter, de kookwas in een ketel op een vierpitter. Sudderpan zet ik ook op de eenpitter.

Ik heb 1-pitter,2-pitter en 3-pitter maar kook meestal op de 1-pitter.
Lont meteen in voorraad bijkopen zodat je nooit zonder zit.
Controleren of de tank niet lekt, maar dat lijkt me zo logisch dat ik dat niet eens hoef te zeggen.

Het koken ermee is ietwat anders, je begint veel eerder want het duurt langer dan met gasstel voor de boel aan de kook is. En ja, je pannen kunnen zwart worden, roetaanslag. Met zwarte pannen heb je daar geen last van.(wel roet maar geen verkleuring)
Gewoon beginnen met ermee koken, beetje oefenen, theewater koken, pan aardappels koken ofzo.
 

petroman

SHTF Expert
Wat wil je ermee doen?
Mag voor de hand liggen dat meer pitten meer warmte geeft.

Edit: hmm, te langzaam, ik typ.
Pitten koop je per 10cm. geen idee wie dat verzonnen heeft maar blijkbaar is dat de standaard lengte voor zo'n petroleum stelletje.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Het ligt eraan wat je ermee doet.
Een kleine tot normale pan kan op een eenpitter, de kookwas in een ketel op een vierpitter. Sudderpan zet ik ook op de eenpitter.

Ik heb 1-pitter,2-pitter en 3-pitter maar kook meestal op de 1-pitter.
Lont meteen in voorraad bijkopen zodat je nooit zonder zit.
Controleren of de tank niet lekt, maar dat lijkt me zo logisch dat ik dat niet eens hoef te zeggen.

Het koken ermee is ietwat anders, je begint veel eerder want het duurt langer dan met gasstel voor de boel aan de kook is. En ja, je pannen kunnen zwart worden, roetaanslag. Met zwarte pannen heb je daar geen last van.(wel roet maar geen verkleuring)
Gewoon beginnen met ermee koken, beetje oefenen, theewater koken, pan aardappels koken ofzo.

Thanks, daar kan ik wat mee:thumbup:
 

Roel

Mankinds only hope
Ik zou twee of meer pitten nemen. Heb je iets kleins aan de hand, gebruik je één pit, wil je de buurt vragen voor de soep, drie, vier...
Zelf doen we hier de (erwten/bonen/goulash) soep op de drie-pitter, gaat super mooi, lekker langzaam laten pruttelen en borrelen.... :)
 

Roel

Mankinds only hope
Trouwens even op MP gekeken, de prijzen die ze vragen tegenwoordig.... Je betaald gerust zomaar drie tientjes voor een één pittertje... :(
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Mijn voorkeur zou uitgaan naar kringloopwinkel.
Dan zie je meteen wat je hebt. Als er een tandwieltje los zit van het opdraaimechanisme dan ben je de klos.

Dat ga ik zeker ook proberen, de prijzen op Marktplaats zijn best hoog, zelfs als ze niet kompleet zijn,
 
Bovenaan