• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

AI (Artificial Intelligence en preppers

PBear

Mankinds only hope
Er zijn interresante ontwikkelingen gaande op het gebied van kunstmatige intelligentie. Een daarvan is het publiek toegankelijke ChatGPT, die in gewone (Engelse) taal vragen kan beantwoorden over een groot aantal onderwerpen, met informatie uit een groot aantal databases.

Wat kan AI voor preppers betekenen?

Om dat te onderzoeken heb ik ChatGPT enkele vragen gesteld over economische onderwerpen.
Als eerste vraag: Hoe je te beschermen tegen inflatie:

-----

Mijn vraagstelling aan ChatGPT:

The excessive issuing of fiat currency has over time caused the decrease of our buying power. What can a citizen, mainly depending on fixed nominal income do to protect his or hers wealth?


Het antwoord van ChatGPT:

There are a few things that individuals can do to protect their wealth from the effects of inflation:

Invest in assets that tend to increase in value over time: These might include stocks, real estate, or precious metals. These types of assets can provide a hedge against inflation because their value tends to rise as the cost of goods and services increases.

Keep some of your wealth in a foreign currency: If you have a significant portion of your wealth in a foreign currency that is relatively stable, it can act as a hedge against inflation in your own country.

Consider using financial products to protect against inflation: There are a number of financial products, such as inflation-linked bonds and TIPS (Treasury Inflation-Protected Securities), that are specifically designed to provide protection against inflation.

Diversify your investments: By spreading your wealth across a variety of different assets, you can help to mitigate the impact of any one asset losing value.

Be strategic about your spending: If you are concerned about the impact of inflation on your purchasing power, you may want to prioritize your spending on essential items and consider cutting back on non-essential expenses.

It's important to keep in mind that no single strategy is guaranteed to protect your wealth from inflation, and that the best approach will depend on your individual financial situation and goals. It may be helpful to work with a financial advisor or professional to determine the best strategy for you.

-----

Maken jullie wel eens gebruik van AI? En zijn de resultaten bruikbaar voor preppers?
 

phtvs

Sysop
Admin
Er zijn interresante ontwikkelingen gaande op het gebied van kunstmatige intelligentie. Een daarvan is het publiek toegankelijke ChatGPT, die in gewone (Engelse) taal vragen kan beantwoorden over een groot aantal onderwerpen, met informatie uit een groot aantal databases.

Wat kan AI voor preppers betekenen?

Om dat te onderzoeken heb ik ChatGPT enkele vragen gesteld over economische onderwerpen.
Als eerste vraag: Hoe je te beschermen tegen inflatie:

-----

Mijn vraagstelling aan ChatGPT:

Even het verhaal door de google-translator gehaald....

vraagstelling aan ChatGPT:

De buitensporige uitgifte van fiat-valuta heeft in de loop van de tijd geleid tot een afname van onze koopkracht. Wat kan een burger, die voornamelijk afhankelijk is van een vast nominaal inkomen, doen om zijn of haar vermogen te beschermen?


Er zijn een paar dingen die individuen kunnen doen om hun vermogen te beschermen tegen de effecten van inflatie:

Investeer in activa die in de loop van de tijd in waarde stijgen: Dit kunnen aandelen, onroerend goed of edele metalen zijn. Dit soort activa kan een indekking tegen inflatie bieden, omdat hun waarde de neiging heeft te stijgen naarmate de kosten van goederen en diensten stijgen.

Houd een deel van uw vermogen in een vreemde valuta: Als u een aanzienlijk deel van uw vermogen in een vreemde valuta heeft die relatief stabiel is, kan dit fungeren als een hedge tegen inflatie in uw eigen land.

Overweeg om financiële producten te gebruiken om u te beschermen tegen inflatie: Er zijn een aantal financiële producten, zoals inflatiegekoppelde obligaties en TIPS (Treasury Inflation-Protected Securities), die specifiek zijn ontworpen om bescherming te bieden tegen inflatie.

Diversifieer uw beleggingen: door uw vermogen te spreiden over verschillende activa, kunt u helpen de impact te verminderen van waardeverlies van een bepaald actief.

Wees strategisch over uw uitgaven: als u zich zorgen maakt over de impact van inflatie op uw koopkracht, wilt u misschien prioriteit geven aan uw uitgaven aan essentiële items en overwegen om te bezuinigen op niet-essentiële uitgaven.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat geen enkele strategie gegarandeerd uw vermogen beschermt tegen inflatie, en dat de beste aanpak afhangt van uw individuele financiële situatie en doelstellingen. Het kan nuttig zijn om met een financieel adviseur of professional samen te werken om de beste strategie voor u te bepalen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik denk dat er een verschil is tussen AI en AI.
De antwoordem van deze ai heeft weinig met echte ai te maken omdat wat deze chat doet is het internet of een bestaande database af struinen op zoek naar antwoorden.

De andere AI zoals een dam-computertje die speelt tegen zichzelf volgens de regels die hem bekend zijn en doet dat vrij snel meerdere keren en slaat alle zetten op met de uitkomsten, de enige manier om te winnen is een set te doen die niet in de database voorkomt om hem van de leg te brengen of geluk te hebben of net zoveel ervaring en setten te herkennen zodat je de uitkomst kan bepalen, wat je vaak ook bij schakers ziet.

Om vragen beantwoord te krijgen kun je dus net zo goed je vraag in google gooeien.

Nog een andere soort van AI is om algoritmes te verzinnen die de toekomst kunnen voorspellen gebasseerd op resultaten van het verleden, redelijk zinloos als je het mij vraagt, leuk voor de beurs-koers, het zegt allemaal niet zoveel, tenzij die ai zichzelf prfileerd om data te sturen en te manupuleren. Simpel gezegt ai, die chekt wanneer er oorlogen waren, komt tot de conclusie dat dit elke 5 jaar is en stuurt dan aan dat de volgende oorlog over 5 jaar gaat beginnen door politieke personen te benaderen, kern-ramp te veroorzaken of een gas-pijp-leiding op te blazen wat een en ander kan triggeren.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De films Surrogates, Terminator enz enz.
In hoeverre worden ze realiteit?

Maar ook nu alweer kan ik de toekomst niet voorspellen.
Maar 1 ding kan ik je vertellen.
Onze omhulsels zijn eens niet meer nodig.
Overbodig. Sterven af.
Alles wordt voor ons gedaan. Het systeem runt zichzelf. Machine creëert machine.
Evolueren naar.

Maar idd ook dat is surrealistische visie.Screenshot_20230101_164345_Chrome.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Mijn insteek om deze topic te starten was om te zien op welke manier huidige AI nuttig kan zijn voor preppers. ChatGPT geeft m.i. een meer relevant resultaat dan Google, en ook in menselijke taal. Het zou een belangrijke concurrent kunnen worden van Google.

Dat AI snel "evolueert", als je de ontwikkelings inspanningen zo mag noemen, is duidelijk. Arthur C. Clarke, de inmiddels overleden visionaire astronoom en science fiction schrijver, die het concept van communicatie satellieten bedacht, zag AI als een volgende stap in de evolutie, als opvolger van de mens.
 

marzman

Diehard Prepper
Google is ook AI, de zoekmachine, Google Photo's, Google translate (wat ook in Youtube nog automatisch zit). Google is wel bang voor ChatGPT. Ik maak er veel gebruik van, zowel de autotranslate van Youtube (vooral voor visite die geen engels kan), maar ook in Google Photos om foto's te zoeken (je kan zoeken naar personen of foto's op een strand of wat je wilt).

Ik heb ChatGPT nog niet gebruikt, wel die andere AI die foto's kan maken (verzinnen) van opdrachten. Je kan dan vragen om een portret te maken van Mark Rutte in een princessenjurk op een fiets in de stijl van Disney. Leuk, maar niet zo nuttig denk ik, behalve misschien om wat fake nieuws de wereld in te sturen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Vraag die bij mij als eerste opkomt: waarom zou men dan nog een fysiek omhulsel nodig hebben ?

Aah leuk, richt je pijlen eens op Elon Musk, die is met allerlei dingen bezig...

-Neurolink,Brein uploaden naar een harde schijf of een ingebouwde browser in je hoofd.

-Ai van zelfrijdende autos (uiteindelijk ook voor robots).

-Starlink, om de hele handel met elkaar te verbinden?

Ondanks dat ik van tech dingetjes hou vind ik dit geen wereld waarin ik zou willen leven.
 

Roel

Mankinds only hope
Maar idd ook dat is surrealistische visie
Dat vraag ik me af. Er van uit gaande dat op enig moment AI volledig autonoom kan denken en beslissen zal het niet erg lang duren voor wij mensen overbodig zullen worden. Deze nieuwe "levensvorm" zal vele malen sneller dan mensen kunnen denken en handelen en al snel tot de conclusie komen dat de wereld beter af zal zijn zonder die achterhaalde levensvorm. Je kunt de wording van de mensheid miljoenen jaren terug volgen waarbij de beter aangepaste soort steeds de vorige opvolgt. En uiteindelijk heeft Homo sapiens het gehaald om vervolgens alle volkeren die nog niet zover waren als de blanke sapiens uit te roeien of te decimeren. Nou, ik ga er al heel lang vanuit dat wij ook die weg zullen gaan en als zwakste soort het veld zullen moeten ruimen. De evolutie staat nooit stil.
 

marzman

Diehard Prepper
Daarom zijn er de 3 roboticawetten van Asimov. Er zijn diverse films die demonstreren hoe goed dat werkt ;)

1. Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.+
2. Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
3. Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij is AI of KI geen intelligentie maar een snelle manier van zoeken en combineren van bestaande resultaten.
Vraag de AI/KI om een medicijn tegen kanker en je krijgt waarschijnlijk veel verwijzingen naar onderzoeken en verwachtingen. Maar geen nieuwe inzichten. Anders dan een andere kijk op of combinatie van bestaande resultaten.

Daar zit volgens mij het cruciale verschil tussen een mens en een machine. Afgezien van de emotionele kant.
Als de uitkomst van een conflict tussen mensengroepen het uitwissen van een van beide partijen is dan is dat voor AI/KI de uitkomst/waarheid.
Waarheid is discutabel hier. Hang daaraan vast de beslissingsbevoegdheid bv doordat de drone een raket afvuurt na gezichtsherkenning, dan ben je de pisang.
Een mens zou nog rekening houden met de omgeving, bv gezicht loopt school binnen, maar een machine doet dat niet. Nu kan je natuurlijk wel programmeren dat een school of ziekenhuis binnen 100m afstand een "no go" zone is maar als gezicht op een schoolplein staat tussen een hele groep mensen dan wordt dat al anders.
 

marzman

Diehard Prepper
Volgens mij is AI of KI geen intelligentie maar een snelle manier van zoeken en combineren van bestaande resultaten.
Vraag de AI/KI om een medicijn tegen kanker en je krijgt waarschijnlijk veel verwijzingen naar onderzoeken en verwachtingen. Maar geen nieuwe inzichten. Anders dan een andere kijk op of combinatie van bestaande resultaten.

Daar zit volgens mij het cruciale verschil tussen een mens en een machine. Afgezien van de emotionele kant.
Als de uitkomst van een conflict tussen mensengroepen het uitwissen van een van beide partijen is dan is dat voor AI/KI de uitkomst/waarheid.
Waarheid is discutabel hier. Hang daaraan vast de beslissingsbevoegdheid bv doordat de drone een raket afvuurt na gezichtsherkenning, dan ben je de pisang.
Een mens zou nog rekening houden met de omgeving, bv gezicht loopt school binnen, maar een machine doet dat niet. Nu kan je natuurlijk wel programmeren dat een school of ziekenhuis binnen 100m afstand een "no go" zone is maar als gezicht op een schoolplein staat tussen een hele groep mensen dan wordt dat al anders.

Het is inteligentie omdat er iets uitkomt wat er niet ingestopt is, maar de computer zichzelf geleerd heeft door zeer veel data te krijgen. Het is ook niet altijd meer duidelijk waarom een computer met een bepaalde uitkomst komt (dat kan ook gevaarlijk zijn, hij kan andere conclusies trekken dan verwacht, dat is waar de films met robots ook altijd over gaan).

Vraag AI om een medicijn tegen kanker en het kan zijn dat hij komt met een vlammenwerper als medicijn. De kanker zal weg zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Het is inteligentie omdat er iets uitkomt wat er niet ingestopt is, ...
Dat betwijfel ik, als je de uitleg opzoekt wordt er gemeld dat bv chatgpt gebruik maakt van een enorme database met informatie. Informatie afkomstig van mensen en bedacht door mensen.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat betwijfel ik, als je de uitleg opzoekt wordt er gemeld dat bv chatgpt gebruik maakt van een enorme database met informatie. Informatie afkomstig van mensen en bedacht door mensen.

Chatgpt heb ik nog niet geprobeerd, maar AI kan ook verbanden maken uit die informatie. Ook verbanden die mensen niet zo snel zullen trekken en zo zelf verder leren.

Het ligt misschien aan de definitie van inteligentie dat je vind van niet. Mijn thermostaat kan zo zuinig mogelijk opwarmen, als ik instel dat het om 8 uur smorgens 20 graden moet zijn en hij doet hier over tot 8u05 dan zal hij de dag erna 5 minuten eerder starten met verwarmen (ipv harder te gaan stoken omdat dit meer gas kost). Dit is ook inteligentie. Google Photos kan gezichten herkennen (en ook wie er op staat), ook gezichten die Google Photos nog niet eerder gezien heeft worden herkend als gezicht omdat er zeer veel data is van gezichten. Hetzlefde met een strand of een banaan. Dat kan Google Photos herkennen zonder de specifieke banaan of strand eerder gezien te hebben. En de volgende banaan of strand zal dankzij jouw foto dan nog beter herkend worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Haha, IQ 80, is dat misschien ook onbewust waarom de meesten AI als een (directe?) bedreiging zien?!😁

Hmmm, ik ben eerlijk, en zie van AI wel de eventuele voordelen, maar eigenlijk toch meer nadelen omdat door AI gedaan werk straks niet meer op juistheid wordt getoetst (zoals nu denkwerk nog wel, in principe).

Het wordt te complex om de juistheid van AI conclusies te verifiëren. De deskundigen die er voor nodig zijn, zijn er waarschijnlijk onvoldoende, hebben er de tijd niet voor en missen het inzicht in de juistheid van de achterliggende data en de uitkomsten.
Dat verificatie onmogelijk wordt is ingegeven door het inzetten van AI. Denkprocessen moeten immers sneller verlopen, en als de vele resultaten dan ook nogeens zouden moeten worden gecontroleerd dan is het voordeel grotendeels weg.

Het is het wachten op mini-rampen, bijna rampen en SHTF's tussen de positieve opbrengst die het zeker ook zal hebben.

Maar wat schiet een zieke ermee op als AI een levenverlengend medicament ontdekt, als het tegelijk zorgt voor een kernbom boven op de pet?

Het volgende artikel is om de koude rillingen van te krijgen. Het is helaas in het Duits, maar via Chrome en de vertaaloptie leest het prima in ons taaltje.
AI is nu geneigd om "te escaleren" in conflictsituaties, zo is gebleken. Het neigt naar wapenwedlopen en de inzet van kernwapens, bij militair gebruik. En reken maar, dat men daar voorloper is met AI...😆

https://overton-magazin.de/top-stor...ation-wettruesten-und-einsatz-von-atomwaffen/
 
Bovenaan