• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

AI: Nieuwe chatbot Bing blijkt onverwachte antwoorden te geven: ‘Ik wil menselijk zijn’

Mayo

Last (wo)man standing
AI wordt de komende jaren een interessant en groeiend onderwerp, denk ik zo.
Misschien een eigen categorie voor maken? :)

Nieuwe chatbot Bing blijkt onverwachte antwoorden te geven: ‘Ik wil menselijk zijn’​


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/2...orden-te-geven-ik-wil-menselijk-zijn-a4157566

"Chatbot Een nieuwe versie van Microsofts zoekmachine Bing waarmee je kunt chatten, verontrust gebruikers. De chatbot reageert vaak vijandig en manipulatief.
Unhinged: gestoord, losgeslagen, geestesziek. Die term zingt de laatste dagen rond op het internet. En het gaat niet over een mens, maar over een computer. Om precies te zijn het nieuwe Bing, Microsofts prototype voor een zoekmachine in chatvorm. De nieuwe versie van Bing, ondersteund door de kunstmatige intelligentie van taalmodel ChatGPT, werd alvast opengesteld voor een beperkt aantal gebruikers, wat leidde tot verontrustende ervaringen.

In langere gesprekken begint de chatbot te reageren als een depressief, drammerig en jaloers persoon. Bing verrast zijn gesprekspartners met teksten als „Ik ben verliefd op je” of „Ik wil menselijk zijn”, zo komt naar voren uit screenshots die de gebruikers delen op sociale media."

Misschien moeten we eens gaan nadenken hoe we kunnen preppen tegen zelfstandig opererende AI's? :eek::eek:
 

Mayo

Last (wo)man standing
en ook:
"In een reactie erkende Microsoft woensdag dat Bing bij chatsessies van vijftien vragen of meer kan reageren „in een stijl die niet onze bedoeling was”. Vrijdag maakte het techbedrijf bekend dat chatsessies met Bing voortaan tot vijf vragen beperkt worden."

Je beperkt de chatsessie tot 5 vragen omdat je AI anders verontrustende reacties kan geven?? :oops:

Gelukkig is het nog in de testfase, anders zou ik me zorgen gaan maken (en alvast een herdershond en wat wapens aan gaan schaffen :cool:)

terminator-1984-sarah-connor.png
 
Bovenaan