• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

AIVD: Russen probeerden zeekabels en windmolenparken in kaart te brengen

phtvs

Sysop
Admin
AIVD: Russen probeerden zeekabels en windmolenparken in kaart te brengen
Volgens de diensthoofden Akerboom (AIVD) en Swillens (MIVD) heeft de Kustwacht Russische schepen onderschept binnen onze territoriale wateren. De Russen zijn weggeleid zodat ze hun werk niet konden afmaken. Het is voor het eerst dat een dergeklijke actie is waargenomen en dat er een stokje voor is gestoken. ,,Het maakt duidelijk dat dit soort zaken veel dichterbij is dan we denken’’, zegt Swillens.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/351...aart-te-brengen?utm_source=RSS&utm_medium=RSS

Nu begrijp ik best dat die kabels goed in de gaten gehouden worden maar dit is gewoon openbaar toegankelijke informatie

https://www.stratix.nl/wp-content/uploads/2021/12/Zeekabels_in_Nederland.pdf

Screenshot 2023-02-20 at 12-50-34 Zeekabels in Nederland - Zeekabels_in_Nederland.pdf.png
Screenshot 2023-02-20 at 12-51-18 Zeekabels in Nederland - Zeekabels_in_Nederland.pdf.png

Oké de exacte locatie van die kabels staat er niet op maar ook dat zal niet moeilijk zijn om te achterhalen. Vissersschepen hebben volgens mij belang bij te weten waar die kabels exact liggen.
 

PBear

Mankinds only hope
Lijkt me inderdaad een stukje stemmingmakerij van de AIVD.

Is er enige bevestiging uit onafhankelijke bron dat de kustwacht inderdaad Russische schepen uit dr NL territoriale wateren zijn weggeleid en is er enige indicatie dat die schepen onderzoek van de zeebodem deden? Of komt dit verhaal uit de AIVD-duim.

Ik kan me eerder voorstellen dat ze voorbereidingen troffen om stroom- of communicatie kabels te saboteren met het oog op uitbreiding van de oorlog in Oekraine.
Maar daarvoor hoeven ze niet in de territoriale wateren te zijn.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik zag het nieuwsbericht ook, verbaasde me er ook over. Het is toch al lang bekend dat de Russen dit doen, ze worden ook regelmatig ontdekt.

Het enige nieuws is misschien dat ze er in deze oorlogssituatie gewoon mee doorgaan. Ook met hun testjes met straaljagers in ons luchtruim (terwijl wij niet eens een testje boven Kiev en zeker niet de Dombas of de Krim of Sint Petersburg durven te doen).
 

phtvs

Sysop
Admin
Het is toch al lang bekend dat de Russen dit doen, ze worden ook regelmatig ontdekt.

Niet alleen de Russen. 'Wij' doen dit ook. Net als de VS, de Britten en de Duitsers om er maar een paar te noemen. Ik vraag me af of de Russen dat niet gewoon met een duikboot doen, net zoals alle andere landen. Waarom zou je het open en bloot doen.
 

marzman

Diehard Prepper
Niet alleen de Russen. 'Wij' doen dit ook. Net als de VS, de Britten en de Duitsers om er maar een paar te noemen. Ik vraag me af of de Russen dat niet gewoon met een duikboot doen, net zoals alle andere landen. Waarom zou je open een bloot doen.
Ze doen dat ook met duikboten. Misschien wilden ze gewoon testen hoe snel we reageren zoals ze ook met hun straaljagers continu doen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ook de AD schrijft hierover:

‘Russen willen energievoorzieningen Nederland saboteren’​


https://www.ad.nl/binnenland/russen-willen-energievoorzieningen-nederland-saboteren~ac506e9e/

Daar wordt dan bij vermeld:
Volgens AIVD-baas Erik Akerboom is er afgelopen najaar in de buurt van Nederlandse windmolens een Russisch schip gespot dat zeer waarschijnlijk bezig was met spionage. ,,Dat is mislukt, het schip bevond zich binnen onze territoriale wateren en is door de Kustwacht weggestuurd. Maar het zegt iets over de interesse van de Russen in maritieme infrastructuur. We zijn zeer alert’’, aldus Akerboom tijdens een persconferentie die in het teken stond van de gevolgen van 1 jaar oorlog in Oekraïne.

Volgens de diensten is ook een fysieke dreiging richting andere vitale sectoren, zoals de drinkwatervoorziening, voorstelbaar. ,,Het is niet voor niets dat meerdere Russische inlichtingenofficieren ons land zijn uitgezet.’’
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het meeste is gewoon openbare info, al vanaf het moment dat de vergunningen aangevraagd worden. En daarnaast voeren er honderden schepen uit Rusland naar de Europese havens. Die kabels zijn niet van het laatste jaar. Maar misschien dat dat ook een betere verklaring is, we willen geen schepen uit Rusland meer in onze wateren.
 

RockyFlats

Ruttaan
We zullen in werkelijkheid zeer kwetsbaar zijn als een tegenpartij ons hier wil treffen, vermoed ik. @petroman noemde indertijd de mogelijkheid van een wapen in de een of andere zeecontainer op een kade al, en er zijn potentiële doelen te over. De open samenleving en de lieden van allerlei pluimage hier, maken het sturen van sabotageploegen onnodig. Die, zijn hier natuurlijk al. Rijd ik door de Europoort, dan kom ik tot op honderd meter van opslagtanks en energie-hoofdinfrastructuur, zonder ook maar enig probleem. Een raketje is alles dat er nodig is. Ik vermoed dat onze beste verdediging, het geweten en de onwil van een tegenstander is. Een ontnuchterende constatering....
 
Bovenaan