• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alternatief voor de gashaard

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nu nog in de schuur vanwege wat kleine aanpassingen die gedaan moeten worden, maar deze kleine rakker gaat onze huis verwarmen. D.w.z, de huiskamer. In de keuken gaat een vedspis komen om op te koken. Speksteen is mooi spul om kachels mee te maken, twee uur stoken en de hele dag warmte, 's avonds nog een keertje en de volgende dag is het nog steeds behaaglijk in huis.
DSCF4551.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Volgend en laatste onderdeel gaat iets meer tijd in zitten. Gezocht in Amerika naar spare parts. Dit stukje ijzer zou me dan het lieve sommetje van rond de 280 dollar hebben gekost. En dan moet het nog deze kant op. Daar gaan we dus iets anders op verzinnen. Ik heb al een dik stuk traanplaat, hoekijzer, een plasmasnijder en een lastoestel. Lijkt me sterk dat ik daar niet een vuurplaat mee kan maken. Wordt vervolgt...
DSCF4542.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Volgend en laatste onderdeel gaat iets meer tijd in zitten. Gezocht in Amerika naar spare parts. Dit stukje ijzer zou me dan het lieve sommetje van rond de 280 dollar hebben gekost. En dan moet het nog deze kant op. Daar gaan we dus iets anders op verzinnen. Ik heb al een dik stuk traanplaat, hoekijzer, een plasmasnijder en een lastoestel. Lijkt me sterk dat ik daar niet een vuurplaat mee kan maken. Wordt vervolgt...
Bekijk bijlage 23278

Dat stuk ijzer ziet er behoorlijk gehavend uit.
Of traanplaat dik genoeg is om de hitte te weerstasn zonder te vervormen betwijfel ik. Maar met een dik stuk plaatstaal, jouw uitrusting en geduldig vakmanschap zal het je vast lukken iets bruikbaars te fabriceren !
 

Roel

Mankinds only hope
Even verduidelijken, de bedoeling is om op de plaat, aan de voorkant, strippen hoekijzer 15 x 15 te lassen om de hitte van het vuur te verdelen Zo wordt het oppervlak dat door het vuur wordt geraakt een heel stuk groter en beter bestand tegen de hitte. Een kachel- en schouwenmeneer vertelde me dat een grote fout die vaak bij het stoken van een speksteenkachel wordt gemaakt het veel te snel en te hoog stoken is. De combinatie van steen en gietijzer moet de tijd krijgen om zich tijdens het stoken te "zetten". Hoe de vuurplaat op de foto er uit ziet is naar zijn zeggen een schoolvoorbeeld van onoordeelkundig stoken. Om een stuk gietijzer zó te vernaggelen moet je flink je best doen.... :( Aldus de kachelsmid...
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De meeste kachels worden gesloopt door er kolen in te gooien. Dit is iets waar een hout kachel niet tegen kan. En het is ook geen allesbrander, wat sommige mensen wel denken.
 

Roel

Mankinds only hope
Klopt @logan1202, al is er in deze kachel wel de mogelijkheid om kolen te stoken in een aparte korf die met een kraag rond/op het as rooster kan worden geplaatst. Op die manier komen de hete kolen niet in aanraking met de metalen delen van de stookruimte.
 

Roel

Mankinds only hope
Er is bij deze kachel geen onderin. Het asrooster ligt a.h.w. op een verhoging. Anderhalve cm ong.
Er moet in de lagere rand daar omheen ook altijd een laag as liggen, dit i.v.m. de hitte op het ijzer gedeelte.
Goed over nagedacht, scheelt een hoop schade aan de kachel.
Dus een korf voor kolen is een goed ontwerp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Is het misschien mogelijk om een bodem plaat van steen of beton te maken kan dat wel tegen de hitte van kolen verbranding???

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is ook een mooi kachel:

En het zelf maken kan je het systeem dacht ik ook nog verbeteren, door het dubbelwandig te maken en de hitte er tussen ook nog in de ruimte blazen dan is de buiten kant ook minder heet.
Ook zou ik tussen de pijp ook nog een kachel maken waar de hitte ook nog van benut kan worden het is zonde om al de warmte onbenut lucht in te jagen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Eh, hoe ga ik me dit voor stellen?

Er dwalen allerlei ontwerpen door mijn hooft, ik ga het uitwerken, het kan even duren beste @Roel

We moeten nog een verhuizing doen, en we moeten naar Spanje.
 
Bovenaan