• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alternatief waterfilter ?

petroman

SHTF Expert
Beste mede preppers,

Vandaag was de dag dat ik een klusje moest doen dat ik een tijde uitgesteld had: schoonmaak van koffiezetmachine en vervangen van waterfilter.
Nu moet ook ik op de kleintjes letten dus voor weinig veel wessper waterfilter (<< link) gekocht op amazon.de. Yup germania want daar toch met verzendkosten goedkoper.
Voor de compleetheid: 4,38euro bij aanschaf 9 stuks.
Maar nu kwam de gedachte in mij op: kan je zo'n ding ook als gewoon waterfilter gebruiken ?

Nu geeft de verpakking weinig informatie, geen, van wat er in zit of hoe het zou werken.
Afgezien dat het water er doorheen loopt. Het enige wat ik nu weet is dat er korrels in zitten.
Eerste zoekopdracht hoe werkt het? , gaf ook geen verklaring.
Afgezien wat de advertentie tekst meld:
  • The water filter helps remove the smallest dust particles, prevents contamination from getting into the coffee machine and extends the life of your coffee machine.
  • The ion replacement technology can remove limescale from the water before it flows into your coffee machine, preventing the formation of limescale.
Dus 2e zoektocht ligt nu hier: heeft iemand zich al eens verdiept in alternatief gebruik van dit soort filter of heeft er al eens iets over gelezen, gezien?

Waar heeft ie het over?
(Plaatje van internet)
61sfumYq2iL._AC_SL1500_[1].jpg
 

phtvs

Sysop
Admin
Er worden vaak twee soorten waterfilters door elkaar gehaald.

1) een waterfilter om de kalk en eventuele smaak -en geurtjes eruit te filtreren
2) een waterfilter om water te zuiveren.

Ik zou type 1 niet gebruiken om slootwater drinkbaar te maken. Daar is het niet voor bedoeld en ook totaal ongeschikt voor. Wat jij laat zien is een type 1 filter om kalkaanslag in je apparaat te voorkomen. Prima te gebruiken als je water gezuiverd hebt met bijvoorbeeld chloor om de chloorsmaak eruit te filteren, maar daar houd het wel bij op.
 

petroman

SHTF Expert
Gelukkig levert Wessper die ook :
Amazon adv. tekst is bijna identiek met die andere.

51p7MZsfq3L._AC_SL1500_.jpg
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik ken die niet maar we hebben wel eens een goedkoper merk geprobeerd, maar Brita stopt er ook colloïdaal zilver in heb ik eens ergens gelezen. In ieder geval smaakte het gefilterde water anders dan met de originele Brita. Dus we zijn weer terug naar Brita gegaan. En omdat we het water alleen gebruiken voor de Nespresso, valt de prijs mee omdat we erg lang doen met een filter.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Beste mede preppers,

Vandaag was de dag dat ik een klusje moest doen dat ik een tijde uitgesteld had: schoonmaak van koffiezetmachine en vervangen van waterfilter.
Nu moet ook ik op de kleintjes letten dus voor weinig veel wessper waterfilter (<< link) gekocht op amazon.de. Yup germania want daar toch met verzendkosten goedkoper.
Voor de compleetheid: 4,38euro bij aanschaf 9 stuks.
Maar nu kwam de gedachte in mij op: kan je zo'n ding ook als gewoon waterfilter gebruiken ?

Nu geeft de verpakking weinig informatie, geen, van wat er in zit of hoe het zou werken.
Afgezien dat het water er doorheen loopt. Het enige wat ik nu weet is dat er korrels in zitten.
Eerste zoekopdracht hoe werkt het? , gaf ook geen verklaring.
Afgezien wat de advertentie tekst meld:
  • The water filter helps remove the smallest dust particles, prevents contamination from getting into the coffee machine and extends the life of your coffee machine.
  • The ion replacement technology can remove limescale from the water before it flows into your coffee machine, preventing the formation of limescale.
Dus 2e zoektocht ligt nu hier: heeft iemand zich al eens verdiept in alternatief gebruik van dit soort filter of heeft er al eens iets over gelezen, gezien?

Waar heeft ie het over?
(Plaatje van internet)
Bekijk bijlage 22565
@petroman, Wiltec heeft ook soortgelijke filters, die kalk uit het water halen.

https://www.wiltec.de/DIY-Heimwerken/Wasseraufbereitung/Ionenaustauscher/
De werking zal zijn zoals hier aangegeven, vermoed ik:
https://waterprojecten.com/grondwaterzuivering/ionenwisselaar/
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ken die niet maar we hebben wel eens een goedkoper merk geprobeerd, maar Brita stopt er ook colloïdaal zilver in heb ik eens ergens gelezen. In ieder geval smaakte het gefilterde water anders dan met de originele Brita. Dus we zijn weer terug naar Brita gegaan. En omdat we het water alleen gebruiken voor de Nespresso, valt de prijs mee omdat we erg lang doen met een filter.
Colloidaal zilver? Daar kan je wel een blauwtje van lopen... Bij extreme inname...
blueman-TA.jpg
Water drinken uit een Brita-filter zal dat niet veroorzaken. Maar, wie er eens blauw is, die heeft nu wel een excuus;)
 

martin

Mankinds only hope
heeft iemand zich al eens verdiept in alternatief gebruik van dit soort filter of heeft er al eens iets over gelezen, gezien?
Ik ben bang dat @phtvs een punt heeft.
De reden van een waterfilter in een koffiezetapparaat is om kalk en mogelijke vervuiling in het water er uit te filteren zodat het apparaat langer mee zal gaan. (en vermoedelijk ook om extra inkomsten te genereren voor de fabrikant van het koffiezetapparaat)

Dus ik ben er voor 99% van overtuigd dat je dit niet als een gewoon waterfilter kan gebruiken.
Dan kun je echt beter een sawyer (mini) of een lifestraw aanschaffen.
als je 250.000 liter water kunt filteren met een sawyer dan kun je met die dagelijks 2,5 liter het in ieder geval nog 100.000 dagen uithouden. (moet je alsnog 274 jaar ouder worden dan je huidige leeftijd)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb geen ervaring, maar wel enige logica.
De fabrikant gaat er vanuit dat je water gebruikt dat gereed is voor consumptie.
De filter houd kalk tegen en zorgt er wellicht voor dat het restje water wat achterblijft behandeld word uit voorzorg.

Je kan er wel ongezuiverd water in gooien, maar dan denk ik dat het filter snel verstopt zal raken, het is namelijk niet zo een groot filter, en mogelijk ook de pomp stuk zal maken ondat er bijvoorbeeld toch vuil mee gaat en tussen de bewegende onderdelen komt (waar normaal schoon water komt).

Wat je wel kan doen is op voorhand het water filteren en in het aparaat gooien, dan kom ik een bakkie koffie bij je drinken :)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Deze filters zijn vooral bedoeld om te ontharden. Ze werken als ionenwisselaar, vergelijkbaar met de ontharder sets die je in je huis kunt installeren.
En ze zijn inderdaad onderdeel van het verdienmodel van de koffiezetter fabrikant.
 

petroman

SHTF Expert
En ze zijn inderdaad onderdeel van het verdienmodel van de koffiezetter fabrikant.
Als ik als fabrikant wil verdienen dan zou ik dus geen filter installeren. Bv mijn oude senseo apparaat had geen filter. Die is dus na x aantal bakkies kapot.

Wat zit er in ? (volgens fabrikant):
1) Filter mesh: It stops larger impurities such as: rust, sand, sediment.

2) Silver impregnated activated carbon: In the catalytic absorption and reduction process, it removes pesticides, herbicides, chlorine and detergents. It visibly improves the smell and taste of water.

3) Ion exchange resin: It removes excess magnesium and calcium ions, which reduces the hardness of water.

4) Filtering grid: Stops contaminants inside the filter.

Dat je geen slootwater drinkbaar kan maken snap ik ook. Maar het idee was dat als alternatief, handige knutselaar iemand hier iets mee kan.
Iets filteren is waarschijnlijk beter dan niets filteren, uit het water.
 

Flos

SHTF Expert
De streek waar ik woon is bekend voor zijn kalkhoudend leidingwater. Ik heb een installatie die al mijn leidingwater filtert . Eigenlijk ontkalkt. Dus geen afzonderlijk filter voor het koffie water. Wat mijn moeder nu weer wel heeft.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
@petroman
Ondanks veel geleuter en verhullend taalgebruik van de marketingjongens is het filter een plastic behuizing met wat koolstof en kunstharsbolletjes.
Productiekosten minder dan een euro en een winkelprijs van 10 euro. Twee van die filters leveren net zo veel marge op als een hele senseo.
En de truuk is dat er jaarlijks 2 filters door heen gaan.
 

petroman

SHTF Expert
@buzz, klopt. Maar maak jij er dan één of meerdere voor mij die niet lekken en ook werken voor minder dan 1 euro?
Kans dat dat lukt is dus 0%, geeft niets maar iedereen betaald altijd te veel, voor alles, als je zo gaat denken.

En verder klopt het niet want ik koop niet die filters bij Philips maar bij een andere partij (Wessper), Die levert mij 9 (negen) stuks voor de prijs van één van Philips.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Je kan je aan de andere kant eens afvragen waarom een filter wat verontreiniging uit drinkwater filtert niet geschikt is voor slootwater. als je het eerst door een zandfilter gooit zal er genoeg troep uit zijn om dit filter te gebruiken. En als het dat niet goed filtert dan is het met leidingwater ook een wassen neus. En moet je al dat water wel filteren? Is ons gestel zo verzwakt dat ze die paar bacterie niet meer aan kunnen?
 
Bovenaan