• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Antiek handzaai apparaat gevonden .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag per toeval iets moois tegengekomen uit overovergrootmoeders tijd .
Niks rot en nog zeer mooi en zonder roest en wormen .
Totale hoogte 85 cm .
Je plaatst voet met eendebek in de losse grond en trekt het ding lichtjes naar achteren . Het steun plaatje met veer komt onder spanning en de bekken aan onderzijde sprijden zich waardoor gaatje ontstaat . Tevens wordt dan meteen het zaad door een mechanisme geladen en beland in stortkoker .

Wie weet hoe oud exact ?
Kan niets op WWW vinden .
Het is dus voor grover zaad .
Foto 3 vertoond de aan binnenzijde gesloten zaadlader .
Wat een woorden haha

15012418296691589359653.jpg 15012418520641729100891.jpg 1501241874688236150963.jpg 20170728_134121.jpg 20170728_134109.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto 's vertonen een zogenaamd geladen apparaat .
Zaad kan vallen cq is gevallen .
Foto 3 vertoond de inmiddels geopende zaadlader op de bodem van zaadreservoir .

15012430282881129749375.jpg 1501243061379381875942.jpg 15012430982601920569783.jpg 1501243129655799530268.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nooit eerder gezien.

Ik ook niet !
Tot vandaag .
Vroeger hadden ze nog TIJD tot hun beschikking !
En derhalve kon men rustig het veld inzaaien haha .
 

Flos

SHTF Expert
Tijd? Ik ben 5 jaar werkonbekwaam en ik wil 1001 dingen doen maar het lijkt dat ik nergens tijd voor heb. Mijn dagen zijn eigenlijk altijd tekort.
 
F

frans81

Gast
Tijd? Ik ben 5 jaar werkonbekwaam en ik wil 1001 dingen doen maar het lijkt dat ik nergens tijd voor heb. Mijn dagen zijn eigenlijk altijd tekort.

Tja soms heb je gewoon pech en kan men tevens niet met de beschikbare tijd uit de voeten :(
 

petroman

SHTF Expert
Maar uh, vaak waren de gereedschappen van onze voorouders handig in gebruik.
Nu zie ik toch iets dat er erg gecompliceerd uitziet voor het laten vallen van één (?) zaadje .
 
F

frans81

Gast
Maar uh, vaak waren de gereedschappen van onze voorouders handig in gebruik.
Nu zie ik toch iets dat er erg gecompliceerd uitziet voor het laten vallen van één (?) zaadje .

Ik zie alleen maar dat je geduld nodig hebt haha .
Je kan lekker rechtop blijven staan en de eerste 100 meter hoef je niet bij te vullen .
Dan slenter je op je dooie gemak terug en vult het ding .
Je wordt niet al te moe en je bent in beweging .

Een en al gemak en ontspanning .
Niet krom en door je rug .Geen vieze plekken op de broek van het kruipen
Enz enz

Die goeie oude gecompliceerde tijd waar uitvindingen nog eens uitvindingen waren .
 
F

frans81

Gast
Wat leuk! Dit systeem ken ik nog niet.

Ik weet ook niet wat voor zaden er allemaal mee verwerkt kunnen worden ?

Mais / Bonen enz .
Mij lijkt niet dat het per Zaadje kan . Dan worden het er twee of 3 per gat .
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Mais word pas sinds 1930 in Nederland verbouwd. In de jaren 70 kwam de teelt pas echt in opmars. Maar toen werd er al met de machine gezaaid.

Hoe groot is het gaatjes waar de zaden doorheen vallen?

Vroeger toen ik net als tuinder begon had ik een Tilot handzaaimachine. Dat ding was toen al ruim 20 jaar oud. Daarmee kon je in looptempo zaaien. Van raapstelen tot bonen. Als ik er weer eens een tegenkom voor weinig zou ik hem gelijk weer aanschaffen.

De afbeelding is een vergelijkbare zaaimachine.
CfWSCJsXEAEJwls.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Mais word pas sinds 1930 in Nederland verbouwd. In de jaren 70 kwam de teelt pas echt in opmars. Maar toen werd er al met de machine gezaaid.

Hoe groot is het gaatjes waar de zaden doorheen vallen?

Vroeger toen ik net als tuinder begon had ik een Tilot handzaaimachine. Dat ding was toen al ruim 20 jaar oud. Daarmee kon je in looptempo zaaien. Van raapstelen tot bonen. Als ik er weer eens een tegenkom voor weinig zou ik hem gelijk weer aanschaffen.

De afbeelding is een vergelijkbare zaaimachine.
Bekijk bijlage 7865
Dit systeem bestaat al veel langer . Op dat systeem is ook de eerste machine geweer ontworpen.
 
Bovenaan