• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ANWB praatpaal buiten werking per 1-7-2017

AWOL

Prepper goeroe
Bijna zestig jaar nadat de eerste is neergezet, zijn zaterdag alle ongeveer 3300 praatpalen langs de snelwegen buiten werking gesteld. Door de opkomst van de mobiele telefoon zijn de gele palen volgens de ANWB overbodig geworden.

http://www.nu.nl/binnenland/4807986/gele-praatpaal-langs-snelweg-behoort-verleden.html

Persoonlijk heb ik er gemengde gevoelens over. Het is best begrijpelijk dat men van die infrastructuur af wilt ivm kosten en in de kleine dertig jaar dat ik auto rijd heb ik zelf zo'n paal slechts eenmaal gebruikt, ergens gedurende de jaren '90. Natuurlijk heeft vrijwel iedereen een mobiele telefoon maar wat als die leeg of stuk is, of je hebt geen beltegoed of geen bereik?

Nou ja hierbij dus de tip om te zorgen dat je altijd een telefoon in de auto bij je hebt inclusief noodnummers. Zelf heb ik altijd een powerbank in de auto liggen en de mogelijkheid om die, of de telefoon, te laden in de auto.

De ANWB heeft ook een app voor IOS en Android: https://www.anwb.nl/wegenwacht/app?...aign=Productpagina&utm_content=Wegenwacht-app

Ik ben geen lid van de ANWB (dus duur als je langs de weg geholpen wilt worden) en je kunt ook een app voor "roadguard" downloaden bij wie je geen abo hoeft te hebben, ze geven aan landelijke dekking te hebben. Ik weet verder niets over hen en heb dus ook geen ervaring met ze, misschien iemand anders wel of misschien hebben anderen nog tips:
https://roadguard.nl/app
 

Ray

SHTF Expert
Ach ja, dingen veranderen nu eenmaal. Tuurlijk kan je telefoon het om een of andere reden niet doen, maar dat gold ook voor die praatpalen, zonder stroom werkten die ook niet.

Zelf ben ik lid van de ANWB, dat was zeker in 't verleden makkelijk omdat zo'n abonnement op de persoon is en niet het voertuig. Het maakt dan dus niet uit met welke auto je op pad bent.
Heeft bv. een gezin één auto waar meerdere personen gebruik van maken, dan is een abbo handig die het voertuig dekt en niet de bestuurder, bv Routemobiel.
Mocht je een young-timer of klassieker hebben, de KNAC brengt je altijd weer thuis, in tegenstelling tot andere pechhulpen die de economische waarde van de auto hanteren om te bepalen of het sloop of thuisbrengen wordt.

Bij pechhulp zonder abonnement is het uit kijken met de kosten. Geen idee hoe ze de kosten berekenen, dat zal per aanbieder verschillen en eenmaal stil langs de kant van de weg ga je nu eenmaal wat sneller akkoord met fikse prijzen. Stel dat je belt voor starthulp, maar ze krijgen het ding niet aan de praat. Betaal je dan die 100 euro, plus 125 voor 't afslepen, plus 4 euro voor elke kilometer boven de 25km bij Roadguard?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

odessa1944

Senior Prepper
je zal `s nachts maar langs de snelweg staan met pech en geen mobiel of lege accu. niemand die stopt hoor. sta je dan 4 uur te wachten
dat er een politieauto voorbij komt.
 

Papillon

Diehard Prepper
Het viel mij gisteren ook op ja, zag over die telefoonpalen een plastic zak zitten overal. Tja soms vraag ik mij wel eens af, of ze op de goede dingen besparen.. Maarja dat is weer een andere discussie
 

Highway

Last (wo)man standing
Auto pech... Geen praatpalen, geen telefoon.. ojee, wat nu? :confused: ... :eek: MAMMA !!!

Wat @Changing the Mindset terecht opmerkt, en naar mijn idee eigenlijk wil zeggen: wees gewoon voorbereid. Zorg dat je zelf wat kan doen en hebt gedaan, gereedschappen, onderdelen, kennis en kunde...wees zelfredzaam. Laat toch die afhankelijkheids behoefte eens los...

Soms zou ik de praatpalen hier op het forum ook wel eens een zak over de kop willen trekken :( (wedden dat ze dan gewoon verder kletsen?) :fluit:

 

AWOL

Prepper goeroe
Het ontgaat hier sommigen denk ik dat het niet alleen over ons zelf gaat maar dat er ook nog andere weggebruikers zijn zoals ouderen en toeristen, of mensen met een fysieke beperking in aangepaste auto's...
En wie rijdt er rond met een extra accu? Voor mij is een lekke band geen probleem, een losse accuklem kan ik ook wel opsporen maar een verdeelkap bijvoorbeeld bij je hebben gaat al wat ver. Hoeveel en welke onderdelen moet je allemaal bij je hebben, een complete wielophanging?
 

Highway

Last (wo)man standing
Er stonden slechts op enkele wegen praatpalen hoor..op die andere wegen heeft iedereen met pech ook zijn weg gevonden.
 

Richard434

Prepper goeroe
@AWOL Dat de praatpalen weg gaan, betekent niet dat de Wegenwacht weg gaat.
Dus, als je zorgt dat je zelf kunt bellen, komt de wegenwacht wel ;)
Daarnaast zijn de meeste dingen die ik aan mijn auto (onderweg) heb gehad, vooral aan mijzelf te wijten, op een lekke band na.
En met aan mijzelf te wijten, bedoel ik dat ik verkeerd, of te weinig onderhoud had gepleegd.
Echter, omdat ik altijd een telefoon bij de hand had, heb ik nooit lang op hulp hoeven wachten.

Dat is ook het zelfredzame waar @Highway op doelt. "Wij" preppers zijn toch niet van een door de overheid aangeboden communicatie middel afhankelijk?
Ook mensen met aangepaste auto's en zelfs veel ouderen die nog mobiel/onderweg zijn hebben een telefoon bij zich.
Ongetwijfeld zal er naar aanleiding van het verdwijnen van de Praatpalen binnenkort een campagne vanuit de ANWB komt om hun telefoonnummer wat algemener bekend te maken.
 

Highway

Last (wo)man standing
ANWB: ‘Verstappen moet beter voorbereid de weg op’

Directeur Frits van Bruggen adviseert de jonge coureur om een beter rolmodel te zijn voor jonge chauffeurs. “Het is belangrijk dat Max het goede voorbeeld geeft. Het is levensgevaarlijk om zonder thermoskan en dekentje met 300 kilometer per uur de weg op te gaan. En ik zou willen zeggen, Max: zet je gevarendriehoek duidelijk in het zicht en trek een oranje hesje aan als je de auto verlaat.”

https://speld.nl/2017/06/12/anwb-verstappen-moet-beter-voorbereid-de-weg-op/

:p sorry :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
Ach, en hoe ver moet je in ons land lopen vóór je of een huis of iemand met een mobieltje treft?
Ik heb geen mobiel, wellicht ga ik er op een dag achter komen of dat wel zo verstandig is...:)
 

Flos

SHTF Expert
In België zijn ze al een paar maanden uit dienst gesteld.
Ik geloof dat er geen 10 oproepen waren via een praatpaal in 2016.
Ik zelf heb in mijn jonge jaren eenmaal zo een paal gebruikt al was het dan om tegen te pissen.
De palen worden systematiek weg gehaal bij ons. Wat mij echter opviel is dat de zonnepaneeltjes die er op stonden veel eerder verdwenen dan het weghalen van de palen.
Vermoedelijk kan je daar nog meer met doen dan praatpalen opladen.
 
Bovenaan