• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Apenpokkenvirus in Nederland vastgesteld

G

gebruiker 3367

Gast
Top, nog een virus, net wat we nodig hebben ;)

Informatie Wikipedia en RIVM is enigszins tegenstrijdig.

Wikipedia:
"Het pokkenvaccin kan infectie voorkomen met een effectiviteit van 85%. In 2019 werd in de Verenigde Staten een vaccin tegen apenpokken goedgekeurd. Er zijn geen apenpokken-specifieke behandelingen. Cidofovir of brincidofovir kunnen nuttig zijn. In Afrika lopen meldingen van het risico op overlijden zonder behandeling op tot 10%."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Apenpokken

RIVM:
"De verschijnselen van een besmetting met monkeypox lijken op die van een besmetting met pokken, maar verloopt in het algemeen veel milder."

"Het pokkenvaccin kan in de eerste dagen na mogelijke besmetting (post-expositie profylaxe) gebruikt worden. Het vaccin kan ook gebruikt worden als bescherming vooraf voor mensen met een grotere besmettingskans. Er is een geregistreerd antiviraal middel tegen pokken en monkeypox in Europa."

Bron: https://www.rivm.nl/monkeypox-apenpokken

Volgens wikipedia dodelijk, vaccin niet beschikbaar in Europa, geen specifieke behandeling beschikbaar. Allemaal eng.
Volgens RIVM mild ziekteverloop, geen kans op overlijden, ouderwets pokken vaccin kan ingezet worden ter behandeling met een 85% success rate, dus niet aan het handje.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Volgens wikipedia dodelijk, vaccin niet beschikbaar in Europa, geen specifieke behandeling beschikbaar. Allemaal eng.
Volgens RIVM mild ziekteverloop, geen kans op overlijden, ouderwets pokken vaccin kan ingezet worden ter behandeling met een 85% success rate, dus niet aan het hand

Het nieuws (20mei2022) meld: alleen in België noemt men een bescherming van MOGELIJK, 85% als je ooit ingeent bent tegen pokken.
Wikipedia is geen betrouwbare nieuws bron.

Het RIVM maakt verschil tussen de centraal en west Afrikaanse variant. De één is meer dodelijk dan de andere.

Verder is dit om welke reden dan ook: nieuws only dus persoonlijke interpretatie is niet gewenst, blijkbaar.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Excuses, ik was er niet van op de hoogte dat er geen reacties op gedeelde nieuwsberichten geplaatst mochten worden.

Zie overigens nergens speculatie vanaf mijn kant. Puur twee voorbeeld bronnen over het virus gedeeld die beiden een ander beeld schetsen over het virus. Hetzelfde effect zul je krijgen als je wanneer je alle verschillende nieuwsbronnen (news only) onder elkaar zet.

Delen van additionele informatie en nieuwsbronnen valt niet onder speculatie. Speculatief topic over het virus is in een andere categorie in het forum geopend :)
 

Ray

SHTF Expert
[MOD] Topic verplaatst van Actueel Nieuws naar hier, kan er gereageerd worden [MOD]

Zelf denk ik niet dat dit virus enig probleem gaat worden, gezien de slechte overdracht. Je moet echt intieme partners van elkaar zijn om het op te lopen. Na corona is het niet vreemd dat er een verhoogde aandacht is voor verspreiding van virussen, daar waren we nogal traag in, ondanks de Mexicaanse griep en de Q-koorts.
 

petroman

SHTF Expert
Dat van het contact overdracht wordt nu inderdaad gemeld. Maar als je dan 1 geval in België hebt, en één geval in Nederland.
Dat zou de standaard reactie kunnen zijn: hoe dan ?

Met corona zijn we er wel achter gekomen dat we te veel reizen, veel contact hebben en de (lokale) regels niet volgen als we elders op vakantie zijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Met corona zijn we er wel achter gekomen dat we te veel reizen, veel contact hebben en de (lokale) regels niet volgen als we elders op vakantie zijn.
Over Corona zeiden ze in het begin ook dat het niet erg besmettelijk was, dat het hier niet zou komen en dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Niet dat ik verwacht dat het een pandemie zal worden, maar de praatjes van de 'deskundigen' en 'wetenschappers' neem ik inmiddels met een pak zout. We gaan het zien wat dit virus gaat brengen....
 

Erny

Last (wo)man standing
Goeie timing, zo vlak voor het vakantieseizoen. :fluit:

In het artikel van TS lees ik:
Onder de apenpokkenpatiënten zijn opvallend veel mannen die seks hebben met andere mannen. Door nauw contact tijdens de seks zijn ze mogelijk besmet geraakt.
en
Wij nemen dit uiterst serieus, daarom is het goed dat het RIVM het virus monitort en ook nauw contact heeft met de buitenlandse collega’s”, twitterde Kuipers over de besmetting.
:lol:

Sorry... nu weer serieuze modus. :D

Ik begrijp uit het artikel dat 50+'ers nog beschermd worden door de ooit gegeven pokkenprik? :)
 
G

gebruiker 3367

Gast
Goeie timing, zo vlak voor het vakantieseizoen. :fluit:

In het artikel van TS lees ik:

en

:lol:

Sorry... nu weer serieuze modus. :D

Ik begrijp uit het artikel dat 50+'ers nog beschermd worden door de ooit gegeven pokkenprik? :)

Haha, gelukkig zitten ze er bovenop ;)
Ik denk vooral dat er nog te weinig bekend is om er, in ieder geval voor mijzelf, conclusies aan te verbinden. Even afwachten dus hoe het zich gaat ontwikkelen.

Zo ver ik heb begrepen waren de gevallen in België terug te leiden naar een groot fetish festival, waar ook veel internationaal publiek komt. Vaak vinden er veel one-night-stands, maar ook veel swingers party’s plaats tijdens dergelijke festivals, dus niet zo gek dat een virus zich dan makkelijk kan verspreiden.

Het is geen SOA, maar zo ver ik heb begrepen verspreid het zich op dit moment wel vooral op die manier. Misschien dus even wat aandelen in Durex aanschaffen alvast ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Mayo

Last (wo)man standing
Aantal gevallen apenpokken in Nederland ruim verdubbeld sinds woensdag: nu 26 gevallen

https://www.ad.nl/gezond/aantal-gev...beld-sinds-woensdag-nu-26-gevallen~ab6cbad1c/

Het apenpokkenvirus is inmiddels bij 26 mensen in Nederland vastgesteld. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorige week woensdag, toen het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) liet weten dat het virus bij twaalf mensen was ontdekt. Het instituut maakte maandag het meest recente aantal bekend.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Prima, laat die Siga en Bavarian Nordic aandelen maar omhoog schieten :thumbsup:
 

Mayo

Last (wo)man standing
EU koopt ruim 100.000 doses van apenpokkenvaccin

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1286448401/eu-koopt-ruim-100-000-doses-van-apenpokkenvaccin

De EU schaft met 109.090 doses van het Imvanex-vaccin ruim twee keer zoveel aan als waarvan eerder sprake was. De Europese Commissie wijst op "de grote vraag en het beperkte aanbod" van het middel.
Het vaccin is ooit ontwikkeld om te beschermen tegen gewone pokken, maar werkt ook goed tegen de verwante apenpokken. Daarom mag het daartegen voorlopig ook worden gebruikt, al heeft het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) het voor dat doel nog niet officieel goedgekeurd. De toezichthouder overlegt met Bavarian Nordics over een snelle toelating van het middel, zegt de commissie.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op naar de volgende injecteer beleving ? :fluit::eek::D
 
F

frans81

Gast
Naar zelfs het msm-nieuws ons thans informeert, is het apenpokkevirus niet erg besmettelijk. Slechts bij intiem contact.

Het was maar flauwekul !
Gewoon omdat plots het een na het ander aan leuks verschijnt :fluit:

Heb bericht al van emoticon voorzien .
 
G

gebruiker 3367

Gast
Het was maar flauwekul !
Gewoon omdat plots het een na het ander aan leuks verschijnt :fluit:

Heb bericht al van emoticon voorzien .

Tsjah, Duitsland werkt al aan een advies voor het vaccineren van risicogroepen. Homosexuele mannen met wisselende seksuele contacten zouden daar dan ook onder moeten vallen. Dat vind ik toch al wel een zeer algemeen genomen risico groep. Tevens discriminerend, gezien het virus ook al bij vrouwen is aangetroffen. Wie weet zijn dat net de vrouwen die elk weekend in de club een andere one night stand scoren. Dus dan kun je net zo goed alvast heel de bevolking gaan vaccineren bij wijze van.
 
Bovenaan