• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Banken gaan gezamenlijk netwerk van pinautomaten uitrollen

FKAGB

Prepper goeroe

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het nieuws was inderdaad al sinds mei bekend en dan zou je zeggen in eerste instantie: Mooi samenwerken is goedkoper toch? Maar nu komen de apen dus uit de mouw. Er komen 25% minder automaten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/1...-neutraal-maar-een-op-vier-verdwijnt-a1581142

Er zijn al dorpen die geen eigen automaat meer hebben en waar op zaterdag een geldwagen met pinautomaat langskomt. Dit is funest voor deze mensen en hun privacy en bijvoorbeeld voor de horeca. Die willen graag wat contanten en ook een tipje van tevreden klanten.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Maar nu komen de apen dus uit de mouw. Er komen 25% minder automaten. ... Er zijn al dorpen die geen eigen automaat meer hebben en waar op zaterdag een geldwagen met pinautomaat langskomt.

Dit is op zich niet zo raar denk ik. Als er op 1 plein automaten van ABN, ING en Rabobank staan lijkt mij dat die 3 verschillende automaten vervangen worden door 1 algemene automaat.
In het artikel valt dan ook te lezen:

De zogenaamde dekkingsgraad van de automaten komt volgens GSN niet in gevaar, en zal op sommige plaatsen juist verbeteren.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dit is op zich niet zo raar denk ik. Als er op 1 plein automaten van ABN, ING en Rabobank staan lijkt mij dat die 3 verschillende automaten vervangen worden door 1 algemene automaat.
In het artikel valt dan ook te lezen:

De zogenaamde dekkingsgraad van de automaten komt volgens GSN niet in gevaar, en zal op sommige plaatsen juist verbeteren.
Tenzij de drie automaten allemaal veel gebruikt worden. Je zou kunnen zeggen dat de dekkingsgraad niet verlaagt als er nog maar 1 automaat op dat plein is, maar als je vervolgens 10 minuten in de rij moet staan ga je er alsnog op achteruit. Daarbij kun je nu vaak nog wel even naar een andere automaat lopen als degene waar je voor staat in storing staat. Dat zal ook wel een stukje minder worden.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Tenzij de drie automaten allemaal veel gebruikt worden. Je zou kunnen zeggen dat de dekkingsgraad niet verlaagt als er nog maar 1 automaat op dat plein is, maar als je vervolgens 10 minuten in de rij moet staan ga je er alsnog op achteruit. Daarbij kun je nu vaak nog wel even naar een andere automaat lopen als degene waar je voor staat in storing staat. Dat zal ook wel een stukje minder worden.

Ook daar wordt allemaal naar gekeken, staat in dat artikel:

Als straks een kwart van de automaten wordt weggehaald, gebeurt dit op basis van de data in de automaten. Volgens de woordvoerder van GSN is per automaat zichtbaar hoeveel gebruik ervan wordt gemaakt.


Wat je zegt kan natuurlijk best gebeuren, maar ik denk wel dat die 25% best logisch en verklaarbaar is gezien de omstandigheden.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een zgn. dekkingsgraad is niets meer dan een beetje goochelen met cijfers en is het de dekkingsgraad van de banken of hoe de mensen dit graag zouden zien? Google maar eens op pinautomaten die zijn weggehaald in kleine gemeenten. Tussen alle ellende zag ik dat er ergens in Groningen maar een is teruggeplaatst. Waarschijnlijk omdat er een paar grote klanten anders deze bank zouden verlaten.o_O

Het is allemaal een grote rekensom van de banken en het heeft niets meer met service te maken. Zitten er te weinig klanten in een regio, dan verdwijnt de automaat gewoon. De volgende stap gaat worden dat ze uiteindelijk contant geld gaan opdoeken.:(
 

DO-it

Diehard Prepper
Tja, waar ik dan benieuwd naar ben.... Hoeveel geld gaan ze dan in 1 automaat stoppen? Net zoveel als in 3 automaten of net zoveel als dat ze nu doen? Hoevaak ik wel niet voor een lege automaat heb gestaan :(....... en dan zul je net zien, sta ik achteraan in de rij....tegen de tijd dat ik aan de beurt ben......
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Aan te raden om bij de drie grootbanken een betaalrekening met pinpas en mobiel bankieren te openen voor maximale flexibiliteit.
Wellicht nog een of twee buitenlandse bankrekeningen openen.
En uiteraard cash geld, gouden munten en bitcoin adressen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Tja, waar ik dan benieuwd naar ben.... Hoeveel geld gaan ze dan in 1 automaat stoppen? Net zoveel als in 3 automaten of net zoveel als dat ze nu doen? Hoevaak ik wel niet voor een lege automaat heb gestaan :(....... en dan zul je net zien, sta ik achteraan in de rij....tegen de tijd dat ik aan de beurt ben......

Een pinautomaat bevat verschillende cassettes en gemiddeld gaat er 500.000 in maar dat kan tot 2 miljoen gaan op drukke punten. Er wordt automatisch bijgehouden wanneer een automaat leeg raakt. Met minder automaten zal er dus gemiddeld meer geld in gaan en een kwart van de geldtransporteurs kan op zoek naar een ander baantje.:oops:

Ik vind de automaten in Nederland zwaar achterlopen op het buitenland. Hier kun je bij iedere automaat stortingen doen (op 2 manieren), betalingen doen nationaal en internationaal en zelfs automatisch je bankboekje bijwerken. Daarnaast zit er tal van info in over andere producten van de bank.

Wanneer ik nog een papieren rekening krijg, scant de automaat deze, pasje erin en betaalt.:thnx:
 

Niels

Mankinds only hope
Ik maak me meer zorgen om de bedrijfszekerheid.
Als dat overkoepelende systeem uitvalt, of gehackd is of wat dan ook maar kan ik niet meer pinnen in Nederland.
Nu heb je meerdere systemen, maar safe lijkt mij.
Nu heb ik het voordeel dat ik zo in Duitsland zit om te pinnen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik maak me geen zorgen. Zonder communicatie, geen geld.
Uiteindelijk werken al die systemen identiek en hebben ze verbinding met jouw bank. En als het systeem van jouw bank niet werkt krijg je in Germania ook geen geld.
 

Jasje

Prepper goeroe
Zeker terecht om hier enige zorgen over te hebben maar ik mag er toch een beetje van uit gaan dat bij omschreven scenario(s) menigeen wel dit zal "meenemen" in zijn/haar prep-plannen? Of stappelen we alleen maar blikjes voer? :rolleyes:
 

Marcov

Prepper goeroe
Zeker terecht om hier enige zorgen over te hebben maar ik mag er toch een beetje van uit gaan dat bij omschreven scenario(s) menigeen wel dit zal "meenemen" in zijn/haar prep-plannen? Of stapelen we alleen maar blikjes voer? :rolleyes:

Ik heb altijd wel geld in huis, maar kan me wel goed voorstellen dat als je van een minimum moet rondkomen dat er in de meeste gevallen geen extra geld in huis is.
En als het er wel is, word dat vaak wel gebruikt als er een week/maand te duur uitvalt.
 
Bovenaan