• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Banken mogen klantgegevens gaan uitwisselen

Mayo

Last (wo)man standing

Banken mogen klantgegevens gaan uitwisselen​


https://fd.nl/bedrijfsleven/1454462/banken-mogen-klantgegevens-gaan-uitwisselen

Het kabinet wil het, om de witwasbestrijding te verbeteren, makkelijker maken voor banken om gegevens van rekeninghouders uit te wisselen.
De Raad van State is hier echter fel op tegen, omdat de privacy van bankklanten verder in het geding komt en het kan leiden tot uitsluiting en discriminatie.
Ondanks een negatief advies stuurt het ministerie van Financiën waarschijnlijk volgende week een wetsvoorstel hierover naar de Tweede Kamer.
Ondertussen zijn de banken op de nieuwe regels vooruitgelopen. De vijf grootste — ABN Amro, ING, Rabobank, Triodos en de Volksbank — hebben in 2020 de b.v. Transaction Monitoring Nederland (TMNL) opgericht, die een database van bedrijfsrekeningen beheert. De bedoeling is dat hier na de wetswijzing ook gegevens van particulieren terechtkomen.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1454462/banken-mogen-klantgegevens-gaan-uitwisselen
 

PBear

Mankinds only hope
... en mede daarom vond ING het nodig om het tarief voor het aanhouden van een bankrekening met 42 procent te verhogen 🤬

Zou het niet mooi zijn als de rekening voor al die anti-witwas maatregelen (ca. 1,5 miljard euro per jaar in NL) werd neergelegd bij de betrapte en veroordeelde witwassers in plaats van bij de onschuldige rekeninghouders?
Per slot is het hebben van een bankrekening een kwestie van gedwongen winkelnering.

De eerste kamer ziet bovendien grote problemen met de inbreuk op de privacy van particuliere rekeninghouders o.a. vanwege risico tot collectieve uitsluiting van bancair betalingsverkeer als een bank u - terecht of niet - als een "persona non grata" aanmerkt.

Niettemin wil het kabinet de wet die uitwisseling mogelijk maakt, er door drukken. Een voorproefje wat ons te wachten staat bij de invoering van de Central Bank Digital Currencies, lijkt mij zo.
 

Ray

SHTF Expert
Het lijkt mij helemaal niet zo verkeerd als banken onderling klantgegevens gaan uitwisselen. Witte boorden criminaliteit, witwassen en ondermijning zien we weliswaar niet als een groot probleem omdat je er (meestal) geen slachtoffers van op straat ziet liggen, maar het kost Nederland jaarlijks vele miljarden.

De plicht dit te voorkomen en de controle op verdachte transacties ligt bij de banken. Waar we twintig jaar geleden een afdeling van 50 man bij de bank hadden om dat te controleren, hebben banken tegenwoordig zo een man of 1500 daarvoor in dienst. Echter ook ik vind het niet zo billijk dat de kosten hiervoor mede verhaalt worden op simpele rekeninghouders zoals ik zelf.

Een strak onderscheid tussen bedrijfs- en particuliere rekeningen is echter niet te maken, met alle creatieve constructies die witwassers, belastingontduikers en witte boorden criminelen gebruiken. Zodra er 1 maas is in de hele keten, duiken ze daar massaal in en loopt het spoor dood.
 

marzman

Diehard Prepper
Dit mocht toch al? Ik kan in mijn bank al vrij lang andere bankrekeningen toevoegen zodat ik alles kan zien en beheren vanuit dezelfde online banking tool (maar ik heb dat expres niet gedaan).

Maar dat kan nu dan ook zonder toestemming?
 
  • Leuk
Waarderingen: will

PBear

Mankinds only hope
Dit mocht toch al? Ik kan in mijn bank al vrij lang andere bankrekeningen toevoegen zodat ik alles kan zien en beheren vanuit dezelfde online banking tool (maar ik heb dat expres niet gedaan).

Maar dat kan nu dan ook zonder toestemming?

Inderdaad, daar gaat het om, dat het nu zonder toestemming gaat kunnen en zelfs zonder daarover ge-informeerd te worden.
 
Bovenaan