• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BBC 1978: Could You Survive Without Modern Technology?

TheQuickFox

Senior Prepper

BBC, 1978: De stroomstoringen in New York in 1977 boden ons een zeldzame kans om te zien wat er kan gebeuren als technologie op grote schaal uitvalt in een moderne stad. James gebruikt dit als uitgangspunt voor een gedachte-experiment. Stel, je woont in een moderne, technologisch geavanceerde stad. Wat zou je doen als de technologie plotseling uitvalt? In hoeverre is de technologie waar je dagelijks op vertrouwt een valkuil geworden? Hoe ver zou je moeten gaan om te overleven?

BBC, 1978: De stroomstoringen in New York in 1977 boden ons een zeldzame kans om te zien wat er kan gebeuren als technologie op grote schaal uitvalt in een moderne stad. James gebruikt dit als uitgangspunt voor een gedachte-experiment. Stel, je woont in een moderne, technologisch geavanceerde stad. Wat zou je doen als de technologie plotseling uitvalt? In hoeverre is de technologie waar je dagelijks op vertrouwt een valkuil geworden? Hoe ver zou je moeten gaan om te overleven?

Ik vind dat een interessante vraag @TheQuickFox . En ook een leuk filmpje van iemand die de kwetsbaarheid terecht aan de orde stelde, in een tijd dat we ons nog niet zo enorm aan de technologie "ophingen". Toen, had terug roeien gemakkelijker geweest dan nu...

Als de technologie plotseling voor een lange periode zou uitvallen (jaren...) dan schat ik de kansen op overleven niet zo groot in. Een situatie waarin een EMP, of nu van de zon of door een HEMP wapen, al het electronische verkoolt bijvoorbeeld.
Zo dicht als wij op elkaars neus wonen in dit kleine landje, met een dan zeer gebrekkige voedselproductie, wordt de situatie snel een tamelijk hopeloze vrees ik.

In de oorlog draaide alles nog wel aardig door, en werd het velen pas in het najaar en de winter van 1944 fataal. Ik denk dat een "EMP" ons twee weken lang naar 1941 zou catapulteren als het ware, en zes weken daarna naar het najaar van 1944 en de hongerwinter. Voedselnood en ziekten gaan een tol eisen.

Om toch even een knuppel in het hoenderhok te gooien, geef ik wel eerlijk aan om nog het meest beducht te zijn voor toestroom uit de steden. Wij wonen nu ook weer niet echt landelijk, maar nog wel zodanig dat er aardappels in een tuin kunnen. Samen met de buren om mij heen, zouden wij hier nog wel redelijk het hoofd boven water kunnen houden, maar veel meer monden erbij wordt een probleem... Een toestroom vanuit de stad is dan al snel ... een bedreiging.

Het is ook een beetje, waarom het op pad gaan in een crisis, naar een BOL, mij zo risicovol lijkt. Men ziet vreemdelingen al snel als een gevaar, en zeker zal dat het geval zijn zodra de eerste steekpartij een feit is. En vreemdelingen vallen enorm op in een landelijker omgeving. Het risico is dan, dat men vanuit een hinderlaag eerst handelt en daarna pas vraagt...

Vanmiddag gillende sirenes... Een steekpartij met drie gewonden bij een arbeidsmigranten verblijf in Hoek van Holland... Zoiets is echt uitzonderlijk, maar past wel een beetje bij dit onderwerp. Een van de dader scheen nog voortvluchtig te zijn... Straks maar even de FLIR aan en een hinderlaag leggen...🤣

Tja, mensen in de stad blijven daar maar het beste. In zekere zin is de keuze voor de stad ook de keuze om er mindere tijden in door te komen wat mij betreft, tenzij men elders al een BOL heeft geregeld. Wie "landelijker" woont dan "tien hoog achter", die doet er immers al het nodige aan om een ander niet tot last te zijn in crisistijden. En wie dat nalaat, die moet dan ook geen last willen zijn voor een ander...

De medemens wordt al snel het grootste gevaar. Zodra mensen wanhopig worden, en het om het behoud van het eigen leven gaat, gaat het gros over lijken vrees ik. Het boek "One second after" geeft er m.i. een aardige indruk van hoe de zaken uit de hand zouden kunnen gaan lopen in zo'n extreem geval.

Tja, wonen in een stad... Ik zou zo snel mogelijk buiten de stad gaan wonen, en in de tussentijd proberen om met voorraden, uitgekiende waterwinning (regenwateropvang en opslag), solar energie en een balkon tuin of aquaponics o.i.d. het hoofd boven water trachten te houden. Het beste is echter om de ellende niet af te wachten, maar om tijdig "te verspreiden" lijkt mij. Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel... Daar is m.i. nog wel ruimte.😉

Is er geen totaal wegvallen van de infrastructuur dan denk ik dat het Westland waar ik woon nog best iets van voedselproductie op gang zou kunnen brengen. Van de koude grond, maar evengoed. Een groot deel van de kanalen naar de veilingen en de stad bestaan nog, en op de een of andere manier komt er dan best nog wel een tomaatje en komkommer de stad in. Het wordt dan wel afslanken voor iedereen, maar men zegt dat dat gezond is😁

Laatst bewerkt:
Als zulke pleuris uitbreekt, dan vrees ik dat mijn preps niet voldoende zullen zijn.
Het ontbreekt me vooral aan kennis en ervaring om voeding zelfvoorzienend te zijn.
In Polen is mijn tuin weliswaar groot genoeg om aardappels en groenten te verbouwen, maar de leercurve is wat te steil om het met de eerste poging goed te doen. Al denk ik dat er in de buurt genoeg mensen wonen, die de kunst van akkerbouw nog verstaan.
Zonder electriciteit wordt ook lastig, vooral in de winter, als de zonnepaneeltjes niets opleveren en de aggregaten zonder brandstof komen.
Ik denk dat de houtkachel nog mijn beste ondersteuning biedt voor warmte en maaltijdbereiding.
In verband daarmee, ben ik mijn opslag voor brandhout nu aan het uitbreiden.
Ook 2 vaten van 200 liter elk, voor opslag van diesel/huisbrandolie aangeschaft.
Die moeten nog op mijn standkachel aangesloten woeden. Onlangs 10 meter slang besteld.

In de Filipijnen is mijn Tropische Verrassing druk geweest met de renovatie van ons huis aldaar en het tuinonderhoud.
Daar zal zelfvoorziening wat simpeler zijn.
Het planten van zoete aardappel is simpel en zaait zichzelf uit. Ook wat tropische fruitbomen aldaar, waar nog wat bananen bij geplant gaan worden.
Verder hebben we er een rijstveld, dat door een pachter beheerd wordt, dat jaarlijks ongeveer 200 kilo rijst voor ons oplevert. Voor ons meer dan voldoende.
Eigen watervoorzieining en zodra ik een nieuwe inverter aangesloten heb, kunnen we ook onszelf voorzien van stroom, zolang een EMP de boel niet roostert.

Vervoer is een lastiger probleem. Hoe naar de Fiiipijnen of Polen te reizen als er geen gemotoriseerd weg- of vliegverkeer meer mogelijk is? Een karbouw en zeilboot aanschaffen?
Dan vooralsnog de straat van Hormuz maar even mijden. Maar dat zal niet moeilijk zijn, want mijn kennis van navigatie op zee maakt het waarschijnlijker dat ik op een van de polen beland, dan in Polen.

Als de boel zover uitvalt dat er ook geen stroom meer is, liggen de gemalen en aanverwante pompen ook plat. Dan wordt het westelijk deel van Nederland flink zompig en zouter. Gaat op zijn minst moestuinieren lastig maken.

Als de boel zover uitvalt dat er ook geen stroom meer is, liggen de gemalen en aanverwante pompen ook plat. Dan wordt het westelijk deel van Nederland flink zompig en zouter. Gaat op zijn minst moestuinieren lastig maken.

Verticaal tuinieren zal de toekomst zijn.

@drent , zompig is inderdaad het juiste woord denk ik. Ik heb wel eens gelezen dat het vaak mogelijk zou zijn om bij eb water te spuien via vrij verval omdat het boezempeil dan hoger ligt dan het zeewaterpeil. Dat het Polderwater dan ook wat hoger komt te liggen, tja... En of de sluizen daartoe zijn geoptimaliseerd, om zonder pompwerking te spuien, dat zal wel niet...?

Ik bedenk mij, dat een gemaal hier niet ver vandaan (de molen van Knijff) zo nodig ook op windkracht werkt!
https://www.molens.nl/ontdek-molens/alle-molens/de-nieuwlandse-molen-te-hoek-van-holland

Zo'n windkracht-voorziening hadden wij toch echt bij ALLE gemalen gehad, als ik Heer van Holland had geweest😇. Ach, de wereld is in beweging, dus wellicht komt dat nog...😉 En aanvullend diesel-electrische aandrijving met een enorme dieselvoorraad, kritische componenten uitstekend EMP-afgeschermd en een dijk van een solarpark bij ieder gemaal.🤪

Laatst bewerkt:
Verticaal tuinieren zal de toekomst zijn.
Komend vanuit het ervaringsdeskundige zompige Zeeuws-Vlaanderen😉, moet dat toch wel een kansrijke voorspelling zijn @martin . Zoiets als dit, wellicht?
1000155369.jpg
Van iedere Z/ZO huiswand een tuintje maken, waarom eigenlijk niet?👍

Terug
Bovenaan