• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BBQ BOV, mobiele trailer project inspiratie gevraagd

Harry Nack

Last (wo)man standing
Intro: sorry lang verhaal:p

Met als bijnaam BBQ-papa destijds gekregen van collega's toen mijn dochter in 2005 werd geboren, kon ik het niet laten om te dromen over een BBQ-trailer. Ik moest alleen nog een excuus verzinnen voor het gebruik ervan. :fluit:

Nu is het zo dat er in Spanje veel feesten zijn en velen worden georganiseerd door een grote groep vaste vrijwilligers in de dorpen. Eten en drinken zijn vaste onderdelen van elk feest. Daarnaast ben ik bevriend met een lokale bareigenaar die momenteel lastige tijden doormaakt.:( Wanneer ik dan een feest bezoek kijk ik vaak naar de spullen waarmee men werkt. Op kant en klare barkoelingen af fabriek na zijn de meeste etenstentjes behoorlijk amateuristisch ingericht. Natuurlijk heeft dat deels te maken met het feit dat het geregeld wordt door vrijwilligers maar zacht uitgedrukt is het Koninginnedag in NL 25 jaar geleden.

Laatst hadden we een feest tegen Kanker waar je door middel van bonnen eten en drinken kon halen. De winst gaat dan naar het goede doel. Zoals gezegd waren de dranken goed geregeld met barkoelingen en wat wijn tentjes. Echter het eten..... Een aantal dorpen in de buurt hadden een tentje gekregen en daar verkochten ze verschillende hapjes voor het goede doel.

Ons dorp had de pinchos\satéstokjes en de burgemeester stond een stuk verder de pinchos te bakken op een doorgezaagd olievat (op zich leuk) maar telkens kwam er een klein bordje stokjes vanaf dus mensen moesten erg lang wachten.

Een ander dorp maakte bikini's\tostis maar ze hadden maar twee tosti-ijzers. Ik was er bijna nog twee bij gaan halen...

Weer een ander dorp maakte crêpes op één bakplaatje... etc. etc.

Met 500-1000 bezoekers die allemaal wel iets wilde eten stonden we dus voortdurend 3 rijen dik te wachten en te wachten. Maar ik had dus mijn excuus gevonden. Er moest een meer professionele BBQ trailertje komen die meer capaciteit aan kan en met enige gebruiksgemak.

Ik wil dus een BBQ aanhanger zien te fabriceren met de wielen onder de bak voor gebruik op festiviteiten in het dorp en voor de kroeg van mijn vriend, die geen kookcapaciteit heeft in zijn kleine keukentje. Daarnaast kan ik het ding eventueel verhuren zodat ik op de lange termijn wat van de kosten terug kan verdienen.

Het eerste idee besprak ik met @Flos die veel weet van trailers, metaalbewerking, koken en wat eigenlijk niet allemaal. Het idee begint vorm te krijgen maar ik zit steeds met duvelse dilemma's en keuzes.

Wat is het idee in het kort:

Aanhanger met wielen onder de bak i.v.m. werkruimte (trailerbasis wordt ongeveer 52cm hoog)
Daarboven koelgelegenheid en opslag (koelkasten worden 51cm hoog)
Daarbovenop komen de BBQ's, mogelijk een op gas en een op hout.
Fluister genny voor de elektra als er geen stroom aanwezig is

Verder kan het nog alle kanten op gaan. Budget had ik gesteld op 1000€ maar dat zal die al worden zonder apparatuur, vrees ik.

Een voorbeeldje al wil ik koeling onder de bbq en ruimte ergens voor een gasfles.

bbq trailer.JPG
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Mijn eerste keuzes die ik moet maken voor de basis van de trailer.

Ik dacht aan de breedte van de trailer deze op 1.10-1.20 te houden. De lengte ben ik nog niet helemaal over uit maar dat zal 2.50-3.00 worden, denk ik. De wielen onder de bak dus moeten we zo laag mogelijk blijven. Ik vond al wielen met een hoogte van 42cm dus de basis wordt dan zo'n 52cm hoog. Ik wil op de hoeken 4 caravansteunen plaatsen zodat het geheel altijd waterpas kan worden gezet.

Dilemma
1: Neem ik een 750kg torsi-as een zgn. hele as
2: Neem ik halfassen die max. 550 kg elk kunnen dragen
3: Het kan ook een dubbelasser worden, ideaal maar dat is qua gewicht niet nodig. Ik zou dan denken aan een draaischamel\schamelwagentje. Maar waar koop ik de schamelonderdelen voor zo'n klein trailertje en tegen welke prijs?

Dit is dus de eerste knoop die moet worden doorgehakt.o_O

torsi 500kg.jpg torsie-as-asstomp-knott-vgh3-350kg.jpg Pixies van volle as en halfas\stompas die vaak onder motortrailer gebruikt worden.

En een voorbeeld van een onderstel.
aanhangeronderstel_met_50mm_dissel_kl.jpg
 

Richard434

Prepper goeroe
Op Internet staan regelmatig ex-defensie veldkeukens aangeboden. Eigenlijk ben je volgens mij op zoek naar een dergelijke aanhanger.
Je kan er sowieso even goed en gericht naar kijken om ideeën op te doen.

b0481e8a-0701-11e6-801a-c8b6d4afa924.jpg
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Leuk! Een Food truck!

Welk auto zet je er voor? Zou je daar de koelboxen in kunnen zetten? Zodat je de koel en warmte gescheiden hebt. Amerikaanse bbq is ook stoer. Smokey_Goodness_BBQ_Catering_NRC_Shoot-6.jpg
 

Bijlagen

  • grote-amerikaanse-bbq-vrachtwagen-33422606.jpg
    grote-amerikaanse-bbq-vrachtwagen-33422606.jpg
    91.7 KB · Weergaven: 3
F

forumlid 1447

Gast
Bedenk bij het gewicht, ook naar het rijbewijs. Niet iedereen mag zomaar boven een bepaald gewicht, verplaatsen.
Dan, bij een smallere as is de kans op omslaan groter. Breedte en hoogte is een onderzoek waard.
Saladebar bij BBQ is ook wel leuk.
Verder een geweldig idee. Ik ben benieuwt.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik zou een enkel asser nemen. Lekker makelijk sturen als deze niet achter de auto hangt.
Wat voor type as zou ik houden op wat je tegen kom.

Mischien een oude vouwwagen aanpassen sta je ook droog.
 

Flos

SHTF Expert
Er zijn zo veel mogelijkheden om een food trailer te maken.
@Richard434 zo een veldkeuken heb ik ooit eens gehad heb ik de grote kookpotten uitgehaald. En de rest op de schroothoop. Daar heb ik nu wel spijt van. Als je ooit eens ziet waar er een wordt verkocht voor een menselijke prijs mag je mij altijd een seintje geven.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Nee geen foodtruck @Tanfana die hebben we al. Echt een bbq aanhanger moet het worden dus wat kleinschaliger, maar waar je toch flink wat feestgangers mee kunt bedienen.

http://www.burgersenballen.nl

De burgers en ballen trailer werd ongeveer een jaar geleden gebouwd door een prepvriend (niet bekend bij enig forum of forumlid). Uiteraard was ik er veel om de huisgemaakte burgers en eigen broodjes te proeven, totdat de best mogelijke burger werd bereikt. Dat is ongeveer het enige waarbij ik heb geholpen.:oops: Momenteel staat de trailer op evenementen en ook is er een vaste standplaats twee maal per week in de regio Rotterdam.

@Richard434, heb aan legeraanhanger gedacht. Het probleem is dat het allemaal behoorlijk maatwerk is en dat ik de banden eronder wil hebben zodat je er makkelijk omheen kunt staan.

@William, goed idee die saladebar. Ik wilde aan de achterkant al ruimte reserveren voor de sausjes en toevoegingen maar een saladebar zou helemaal te gek zijn. Kijk maar naar de ballen en burger trailer van een goede prepvriend.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik heb een aanhanger gekocht (een echte, om mijn materiaal te vervoeren) waarbij de wielen onder de aanhanger zitten. Het is een geremde één-asser met een as die officieel 750 kg. kan dragen (i.v.m. papierwerk) maar eigenlijk een 1000 kg. as is.
Nu zit ik te denken aan een soort bak, (eventueel van aluminium), die je bijvoorbeeld aan de lange kant kunt uitklappen. Daar kun je dan je gasflessen in kwijt, eventueel wat brandhout, voorraden vlees / drinken, terwijl je daarboven je 'bereidingsplaten' kwijt kunt. Wanneer je dan ook nog eens in de bak op de vier hoeken wat staanders zet, kun je die verbinden met elkaar waardoor je er ook nog een dakje boven kunt zetten.

Ik zou het zo maken dat je de losse unit ook zelfstandig kunt neerzetten (als dat qua gewicht tenminste goed te doen is) maar zeker uitneembaar, zodat je de aanhanger ook als een echte aanhanger kunt (blijven) gebruiken.
Wie weet is dat wat....
 
D

Deleted member 101

Gast
Daar zijn wel grote BBQ voor eventueel op aanhanger; Oklahoma country smoker of "Oklahoma Joe"
Hier wat plaatjes

https://www.google.nl/search?q=okla...P46XYAhWCbVAKHbaIDucQsAQIxgE&biw=1024&bih=515

Je kunt het zelf maken als je metaal kunt bewerken en dan een aanhanger erbij zoeken zodat je de BBQ er op kunt rijden voor vervoer.
Hier nieuw te koop, maar zoals gezegd, zelf maken is goedkoper.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/bbq_en_koken/oklahoma_country_smoker


Hier wat zelfbouw sites;
http://www.oklahomasmoker.com/info/werking_oklahoma_country_smoker.htm

Wat betreft de aparte salade en saus bakken denk ik dat je dit beter op een aparte opklaptafel kunt zetten is meer ruimte ook voor zelf opscheppen, hoef je dit ook niet te doen tijdens het BBQ van de hapjes.
En doordat je dan meer lengte van de "kraam" maakt ook minder gedrang om de BBQ heen.


 

petroman

SHTF Expert
Moet het alleen een mobiele BBQ worden of keuken ?
Ik zou voor caravan koelkasten op gas gaan. Scheelt aggregaat.

Ook aan eten ?
Dus moet er ook een soort bar aan vast komen ?

Bedenk dat je je wielen niet in de weg wilt hebben zitten als je bezig bent. Bij die smoker trailer from junk zie je dat goed. Of het lijkt zo te zitten.
Denk ook aan overkapping tegen zon dan wel regen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou het zo maken dat je de losse unit ook zelfstandig kunt neerzetten (als dat qua gewicht tenminste goed te doen is) maar zeker uitneembaar, zodat je de aanhanger ook als een echte aanhanger kunt (blijven) gebruiken.
Wie weet is dat wat....

Heb ik aan gedacht Ron, maar dan zit ik met de koeling die ik noodzakelijk vind voor vlees en\of drankjes, mijn opbergruimte voor spullen en hout. En dan heb ik iets wat feitelijk voor veel geld te koop is maar wat niet uniek is. Ik heb al meerdere aanhangers voor meerdere doelen en ik heb aan ruimte geen gebrek een extra aanhanger te stallen.

Zie hier wat voorbeelden van de trailblazer BBQ's.
https://www.xxlhoreca.com/nl/overig/trailer-bbqs-smokers/trailer-bbqs-smokers/?brand=1026614

Maar jij en @wiliam hebben me wel op een ander idee gebracht.:thumbsup: Ik zou een onderstel kunnen bouwen met daarop de koelingen, opbergruimte en basis faciliteiten. Daarboven op zou ik dan BBQ's kunnen plaatsen, saladebar, sausjes maar ook iets geheel anders zoals een Paellador of een combinatie, zie foto. De BOV kan dan voor meerdere doeleinden worden gebruikt.

remolque-paellador-r-15.jpg

De uitdaging nu is dus om een multi-flexibel onderstel te bouwen met daarop basis faciliteiten voor welk fiësta dan ook.:thnx:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Harry Nack

Last (wo)man standing
Gisteren was ik in de buurt van een bedrijf wat foodtrucks en aanhangers maakt en ik heb er wat informatie gevraagd en gezien wat ze allemaal kunnen. De werkplaats zag er behoorlijk rommelig uit maar dat kwam mede omdat het daar dan ook helemaal vol stond met Food Trucks, - trailers, boten en materialen. Ze hebben in ieder geval de juiste machines en vakkundige mensen.

Een prijs konden ze me niet geven omdat ik geen schetsen en exacte maten heb nog maar mijn vermoeden is dat wanneer zij hem maken dat het duur wordt. Gezien de vraagprijzen voor hun andere trucks.

Ik overweeg nu om het stap voor stap te gaan doen. Dus eerst het onderstel evt in NL/BE gemaakt en dan de opbouw verder afmaken met de apparatuur. Vervolgens de afwerking en aankleding.
 

petroman

SHTF Expert
@Harry Nack ,
Denk ook aan water om je handen te kunnen wassen of groeten af te spoelen.
Veiligheid is ook iets: op het bovenstaande plaatje heb je een dik probleem om uit de aanhanger te komen als er bij de brander bij de deur iets fout gaat. 2e deur is er niet en alle hete andere branders staan voor de open klep, klim je dus niet 123 overheen. Dus 2e deur er in.
Duidelijke gasafsluiters die iedereen kan vinden en bedienen.
Juiste brandblussers.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Hoe ik het onderstel ook bereken en van assen en wielen verander, de hoogte blijft de grootste uitdaging.

Ik heb besloten om straks gewoon maar een berg onderdelen te kopen en ermee langs @Flos te rijden. Vervolgens met gezamenlijk inzicht en een berg staal het onderstel en stalenframe in elkaar te flanzen zodat de trailer vervoerbaar is.

Het verder afbouwen wordt toch allemaal maatwerk en is afhankelijk van de inbouwapparatuur.

Het probleem met mij is dat het allemaal in mijn hoofd zit en ik ben een slechte tekenaar. Maar met Flos is het zo dat hij alles kan maken wat ik op een bierviltje schets. Ik leg dus een paar rollen klaar. ;)

20180214_082626.jpg

Wanneer ik weer in zijn buurt kom moeten we even plannen en of het past tussen zijn operaties door enzo. Maar ik geef het project nog niet op. :thumbsup:
 
Bovenaan