• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beginnende prepper - BOB advies gevraagd

Lai

Prepper goeroe
@Henk88 ik ben anders, ik zie meer waarde in een boog/atlatl (denk aan jacht/(zelf) verdediging) dan aan een mobieltje.
Zie ook meerwaarde aan zelf kennis en ervaring op te doen door te leren en eventueel informatie op papier hebben (zoals een SAS boekje)
https://www.bol.com/nl/p/het-sas-su...=nlTIrG84TuR1SiYpaJBPcQ.1_6_7.16.ProductTitle
(erg veel bruikbare info en compact), dan bruikbare data opslaan in een stukje gevoelige elektronica. Wat als er een EMP plaats gevonden heeft? Niet een onmogelijke scenario. Zitten je mobieltjes zodanig ingepakt dat ze daar ongevoelig voor zijn?
 

Mayo

Prepper goeroe
Ik heb ook geen BOB.
Ik ga in eerste (en tweede én derde!) instantie eerst voor een bug-in.
Moet ik echt mn huis uit dan ga ik ervan uit dat ik voldoende tijd heb om de nodige stuff in mn auto te gooien.
Een tent e.d. lijkt mij in mijn geval niet aan de orde: ik woon in de Randstad, waar zou ik ooit énigzins veilig en ongezien een tent op kunnen zetten??
Nee, dan zit ik in mn huis toch veiliger.
Wel heb ik een GHB (Get Home Bag) en een 60-seconden bag. De eerste voor als ik de stad uit moet voor bv werk en ik strand onderweg en de 2e voor als er brand oid uitbreekt bij de buren en ik moet echt nú mn huis uit.

Het klinkt altijd zo leuk: als SHTF dan trek ik het bos in met mn BOB en dan overleef ik het wel. Forget it!
Als je geen halve Rambo bent dan is dat meest onveilige situatie die je kunt bedenken :eek:
Ik neem aan dat je in Nederland woont? Dan is er heel weinig mogelijkheid om enige tijd ongezien en met succes 'in de natuur' te bivakkeren, zeker als je wellicht niet de enige bent die dat probeert...

Ik zie dat je geen eten meeneemt, behalve een NG5 noodrantsoen... Waar ga je van leven dan?
Ga je 'op jacht' of 'leven van het land'? Ook nu, in deze tijd van het jaar? :confused:
En waar laat je je spullen terwijl jij op jacht bent (als je het achterlaat dan is het maar duimen dat het er nog staat als je terugkomt)
Waar ga je dat Esbit brandertje voor gebruiken als je geen voedsel bij je hebt?
Hoe voorkom je dat anderen je vuur zien en komen kijken of er niet iets te halen is bij je? Idem voor je kaarsen en lightsticks: het trekt allemaal aandacht die je niet wilt.
En als je alleen bent, hoe hou je dan je bivak veilig als jij ligt te slapen?
Bij serieuze SHTF ben je waarschijnlijk niet de enige in dat bos.

Enne.. een portofoon... als je in je eentje bent? ;)

Kun je na 72 uur in t bos alweer terug naar huis, had je daar dan niet beter kunnen blijven?
Welke 'S' kun jij verzinnen die het rechtvaardigen dat je 72 uur risico's hebt genomen die blijkbaar na die tijd al niet meer van belang zijn?

Een BOB is een 72-uur bag, gericht op evacuatie niet op langere tijd overleven in de wildernis.
In mijn optiek is een BOB je 'koffertje' voor onderweg ergens naartóe waar het (hopelijk) veilig is en meer voorraden zijn (met als ultieme doel om op een gegeven moment weer terug naar huis te gaan, waar je ten slotte het meeste van je stuff hebt moeten achterlaten).

Ben je niet van plan terug naar huis te gaan, dan heb je geen BOB nodig, maar een INCH (I'm Never Coming Home) en dat is hele andere koek :D
 
J

J.J

Gast
Ondertussen heeft onze nieuwe vriend en topic opener zich nog steeds niet voor gesteld.
Ik vind dat lastig hier te toen. Maar ja wie ben ik.
Ik begrijp je heel goed @Flos je wilt alle heel precies doen.
Dan zet je er gewoon een kleine welkom in:hi::off:,,,,
en verder nog tips op de vraagstelling van onze nieuwe vriend @Henk88 .:thumbsup:;)
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik zal mezelf anders ook nog wel even voorstellen :)

@Lai
Het SAS boekje heb ik zelf ook in huis, erg nuttige bron van informatie en natuurlijk is zelf kennis en ervaring opdoen het belangrijkst maar voor mij kan een telefoon zeker meerwaarde hebben omdat ik niet alle kennis kan vergaren. Ik zie het ook voornamelijk als een compacte bron van heel veel informatie.

Wat betreft de EMP heb ik ‘faraday bags’ eventueel gecombineerd met een RVS tin cann voor de back-up telefoons. Thuis liggen ze ook nog eens in een stevige stalen solide geldkist voor 3 dubbele isolatie.

@Mayo
Ik snap je kritiek over een BOB scenario wel, het is zeker voor de gemiddelde westerling in een overbevolkt land als Nederland die niet veel heeft meegemaakt erg onwaarschijnlijk/lastig om langere tijd in de natuur te overleven. Het is topic is dan ook niet voor niets om ervaring en kennis op te doen en je geeft terechte punten.

Voor mezelf zie ik overigens niet zo’n strikte grens tussen een BOB en een inch. Het is niet zo dat je maximaal 72 uur van huis bent of nooit meer thuis kan komen. Ook als je met je evacuatietas op den duur in een opvangkamp kost is het niet perse zo dat daar een overvloed aan bijvoorbeeld medicijnen of voedingssupplementen voorradig is. Hoe meer je zelf bij hebt, hoe minder je afhankelijk bent van hulp van derden.

Voor mij is een belangrijk deel van een BOB ook oefenen met minder. Een scenario waarbij je bijna niets hebt en bent aangewezen op een minimum om van te leven. Een paar dagen op pad met zo’n tas en oefenen met puur leven van wat je bij hebt kan heel nuttig zijn, ook als je bij een echt noodscenario misschien niet in de wildernis terecht komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Henk88,

Je bent beland op een forum met een flink aantal betrokken leden die zeer veel ervaring en inzicht hebben op het gebied van preppen. Ik vind het mooi om te zien dat je al zoveel over je spullenboel hebt nagedacht. Je bent daarmee al een stuk verder dan vele andere mensen, 't is zeker een stap in de goede richting. Sommige van je keuzes (en toelichting daarop) duiden erop dat je misschien nog een beetje te rooskleurig denkt over een bug out.

Zo kan ik me voorstellen dat het voor velen hier moeilijk te rijmen is dat je enerzijds praat over zelfverdediging, en tegelijkertijd ook over alcohol en ontspanning en dergelijke. De waarheid is, dat als jij in je eentje op de vlucht bent, dat jij door minder voorbereide medevluchters te grazen zal worden genomen zodra je gaat slapen. Die kunnen jouw mooie spullen immers ook goed gebruiken. Zelfs de braafste mensen doen rare dingen als het leven van hun kinderen er vanaf hangt, zelfs al is het bijvoorbeeld diefstal.

Voor mijzelf zou ik nooit voor een vlucht kiezen als ik niet precies weet waar ik naartoe ga (dat is dus de BOL, 90km verderop). Ik weet dus precies welke route ik ga volgen, en kan mijn weg ook vinden zonder navigatie op de telefoon, en eventueel zelfs zonder kompas. Mocht ik die afstand niet met de auto kunnen doen, dan ga ik er vanuit dat ik te voet verder zal gaan. Het is dan uitermate belangrijk om de rugtas zo licht mogelijk te houden, aangezien ik van plan om die afstand binnen 2 etmaal af te leggen. In een extreem geval van levensgevaar eventueel zelfs in 1 ruk achter elkaar zonder slapen. Alles is gericht op efficiëntie en maximaliseren van de afstand in de tijd. Geen tijd voor amusement, geen gelegenheid om te verslappen, en zeker geen ruimte voor overtollig gewicht op mijn rug. Elke ons is weloverwogen en in de praktijk beproefd.

Doe hiermee wat je wil, blijf nog even hangen, klets mee, lees de vele vele topics die erover bestaan op dit forum. Groei als persoon en als prepper. Over een jaar kijk je misschien wel heel anders terug op dit openingstopic.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Wacht effe, ik vergat helemaal om inhoudelijk op je punten te gaan. Bij deze dan alsog:

  • "Water, voedsel en kleding vind je dan misschien nog wel, want dat heeft iedereen nodig." - En dat is dus precies de reden dat je moet zorgen dat je dat zelf op orde hebt: wil je echt in een rij gaan staan met duizenden wanhopigen om te vechten om jouw deel? Als je dit zelf goed voor elkaar hebt, kun je juist zorgen dat je ver weg blijft van je medevluchters.
  • "Je kunt niet 24 uur per dag scherp zijn." - Wel als het leven van jou of de jouwen er vanaf hangt. En 40 uur achter elkaar lukt ook nog wel (ervaring spreekt).
  • "Maar is 1 liter water wat dan niet wat weinig? Er van uit gaande dat je ook nog water nodig hebt om te koken betekend dat dat je binnen 24 uur al op zoek moet naar vuil water, is dat niet te krap of is het die besparing in gewicht waard?" - In het geval dat je daadwerkelijk onderweg bent ergens naartoe, kom je in Nederland dus om de haverklap wel ergens water tegen. Even bijvullen kost een paar minuutjes en is de gewichtsbesparing zeker waard. Zoals ik eerder al aangaf, ik heb capaciteit voor 2,5L en dat is ook wat ik helemaal vul tegen de tijd dat we inderdaad ergens kamp gaan maken (voor koken e.d.)
Peace,
DBB
 

Henk88

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger,
Bedankt voor de toelichting, ik waardeer alle input in dit topic zeer en ben me er zeker van bewust dat ik als onervaren 'newbie' nog wel wat te leren heb en misschien ook nog wel wat naief ben ja :p

Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Jij schetst 2 hele specifieke scenario's, enerzijds een situatie waarbij er geen moment rust of veiligheid is en anderzijds de situatie waarin jij in diezelfde omstandigheden 90 km aflegt, desnoods te voet en zonder slaap. Daarbij wil ik je niet voor het hoofd stoten, je klinkt als iemand met veel kennis van zake die ongetwijfeld heel goed na heeft gedacht waarom die BOL dat risico waard is en zo goed als mogelijk bekend is met de reis, toch denk ik dat de praktijk te onvoorspelbaar is. Je kunt plannen tot op zekere hoogte maar je weet niet welk noodscenario realiteit wordt en vooral niet welke mensen je tegenkomt.

Een BOB is al een noodplan opzich, zoals meerdere hier aangeven ligt de voorkeur bij een Bug-in omdat je simpelweg meer zekerheid kunt inbouwen. Maar ik zie een BOB niet perse als een evacuatieplan van 72 uur. Wie zegt dat er na 72 uur wel georganiseerde hulp is of dat je tegen die tijd een veilige plek hebt bereikt? Anderzijds kan het zomaar gebeuren dat je wel veilig in bijvoorbeeld een opvangkamp komt maar dan nog zal dat kamp alleen gericht zijn op eerste levensbehoeften, water, brood en medicijnen. Ik ben dan heel bij dat ik toch dat beetje extra bij heb in mn BOB, ook al is dat op dat moment eigenlijk niet van levensbelang.

Mijn punt is, er zijn genoeg scenario's mogelijk waarin je langere tijd niet kunt terugkeren naar huis maar niet gelijk de hele wereld (slechts een deel) op zijn kop staat. Je hebt dan een reeele kans om op een andere (tijdelijke) locatie verder te leven waarbij de inhoud van de BOB zeer goed van pas komt als die niet alleen op de 72 uur maar ook daarna is gericht. Daarbij ben ik me er wel van bewust dat je ergens een compromis moet maken. Je kunt niet alles meenemen.

Wat betreft de tweede reactie, met water en voedsel heb je een goed punt, ga ik nog eens overnadenken. Wat betreft het tweede hebben we allebei gelijk. Je kunt 40, misschien zelfs wel 60 uur wakker en alert blijven door de adrenaline maar het houdt een keer op en je pleegt roofbouw op je lichaam. Dat bedoel ik ook met je kunt niet 24 uur per dag scherp zijn, er moeten rustmomenten zijn als je nog verder wilt reizen, zowel psychisch als lichamelijk. In jouw geval heeft dat nut want jij hebt een BOL als doel, maar als ik niet weet waar ik heen moest zou ik eerder schuilen en afwachten (indien mogelijk) dan reizen.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Er zijn ook in de prepperswereld eigenlijk drie soorten rugzakken. De GHB, BOB en INCH bag.

Get Home Bag is om vanaf bv. je werkadres lopend thuis te komen. Die heb je bv. achterin je auto liggen.
De BOB is specifiek bedoeld voor een korte periode, specifiek om een voorbedacht plan uit te voeren, typisch is dat bereiken van een BOL, maar kan ook een schip in de haven waarmee je van plan weg te varen, verzin het maar.

Nu is het woord BOB nogal populair terwijl het vaak over een INCH bag gaat. Is dat ook niet wat jij meer voor ogen hebt?

INCH staat voor I'm Never Coming Home bag. Simpel gezegd, je bent vluchteling geworden en wil met die rugzak zowel mobiel zijn als zo lang mogelijk overleven, wat voor omstandigheid zich ook voordoet.

Laten we hopen dat het niet zo ver komt en als je kijkt naar de risico's in de wereld dan is de grootste kans, verreweg dat een bug-in het meest verstandig is. Zelfs bij rampen die hele continenten beslaan en het dus niet meer hopen is op hulp, is vluchten niet handig. Als vreemdeling in onbekende omgeving tussen radeloze mensen ben je meestal slechter af dan thuis. Het zonder bestemming vertrekken is echt het allerlaatste wat je wilt.

Preppen begint bij de meest voorkomende 'rampen'. Wat als de elektra twee weken uitvalt, dat is thuis goed te overbruggen terwijl buiten niets meer werkt, dus bug-in. Water, voedsel, hygiëne/meds en afval/riool oplossing.

Wat erger wordt het idd als je huis bedreigd wordt, meest kansrijk is een chemische fabriek die in de lucht gaat bv. of een kerncentrale. Daar kun je voor plannen, BOB's mee in de auto (tot hoever je komt) en eventueel fietsend en lopend verder naar familie/kennissen 200 km verderop. Maar uiterst weinig preppers hebben een eigen BOL, maar dat is op te lossen met netwerken. Bv. andere preppers die je goed hebt leren kennen en die aan de andere kant van het land wonen.

Als je geen plan hebt, wordt het vluchten in de meest veilige richting en hopen dat je hulp vind.

Survival en Bushcraft vaardigheden zijn altijd nuttig simpelweg om je kansen te vergroten en verrekte leuk om te doen. Primitiever zal het sowieso worden, hoewel je geen illusies moet hebben over het overleven in het wild voor langere tijd.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Okee @Henk88, nog een keertje dan over dit onderwerp.

Jij bent het niet met mij eens, ik vind dat prima. Jij komt vragen om advies, mensen doen moeite om je van nuttige en uitgebreide antwoorden te voorzien, jij legt het meeste naast je neer met redenaties waar sommigen van ons kromme tenen van krijgen. Is allemaal niet erg. Iedereen heeft andere ideeën en doet dingen op een manier die voor hem/haar goed uitkomen. De andere meelezende beginners hebben alsnog wel baat bij onze discussie.

De dingen die ik je vertel hebben uitsluitend betrekking op mijn eigen situatie en filosofie. De reden dat ik (enorm) veel waarde hecht aan de BOL is simpelweg omdat ik geloof (net als @Mayo en @Ray hierboven ook aangeven) dat er een aanzienlijke kans is dat ik de volgende dag niet haal als ik ergens onbeschermd "in het wild" ga liggen slapen. Of in ieder geval dat mijn weloverwogen spulletjes er dan niet meer zijn. Ik ben nog steeds heel geïnteresseerd om van jou te horen hoe je ervoor zorgt dat dat bij jou niet zal gebeuren?

Jij schetst 2 hele specifieke scenario's, enerzijds een situatie waarbij er geen moment rust of veiligheid is en anderzijds de situatie waarin jij in diezelfde omstandigheden 90 km aflegt, desnoods te voet en zonder slaap.

Dat is dus 1 en hetzelfde scenario.


Brrr. Dat is echt wel de laatste plaats waar ik gevonden wil worden. Als je daarheen gaat, kun je net zo goed niets in je BOB stoppen, je bent het toch binnen no time allemaal kwijt.

Als ik niet weet waar ik heen moest zou ik eerder schuilen en afwachten.

Dit is dan echt de laatste tip die ik je meegeef: zorg dat je nu al nadenkt over wat het plan zal zijn tegen de tijd dat het nodig is. In eerste instantie thuis schuilen en afwachten, helemaal prima, dat doe ik ook als het past met de omstandigheden. Tegen de tijd dat er een reden is om de bunker te verlaten, wil ik echt wel precies weten waar mijn volgende veilige haven is. De BOL dus. In wat voor vorm of hoedanigheid dan ook. Ga naar buiten. Kijk rond. Volg potentiële vluchtroutes. Verken locaties. Praat erover met je vrienden die elders in het land wonen.

Prepare.

Ik wens je wijsheid.
 

mrsjones

Diehard Prepper
@mrsjones
:lol:Bij Platipus dacht ik hier aan : Bekijk bijlage 14016 maar die wil je niet aan je riem hebben :D

Ik heb even gegoogled en kwam deze website tegen: https://www.platy.com/, een webwinkel met allerlei artikelen op hydration gebied.
Ze hebben mooie spulletjes! :cool: De Meta bottle, de Big Zip, de Hoser... :thumbsup:
Welk item bedoelde jij?
Zelf heb ik een paar 2 l bottle . Je kun ze heel klein opwouven , en als je ze vul ,heb je genoeg voor een dag . Ik zie 2 l per dag als absoluut minimum bij inspanning . Als je een soort base camp maak kun je een paar vullen uit je filter en achter laten . Maar ze hebben mooie spul. Wie Will niet een paar platipus?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

The mad engineer

Diehard Prepper
Een klein praktisch advies.

Een BOB/INCH blijft met een beetje mazzel een hele tijd lang ongebruikt cq ongeopend. Tip is om hem regelmatig eens te bekijken. Ik gebruik een combinatiepakket (de INCH is een bij mij een extra koffer/tas). Bovendien is het mijn uitrusting als er iets ‘primairs’ stuk gaat. Aangezien we veel industrie en een leuke kerncentrale in de buurt hebben, genoeg redenen om een BOB te rechtvaardigen.

Anyway, koffiezetapparaat ging kapot. Maar geen nood, ik heb een siliconen koffiezetfilter in de BOB/INCH. In no time gevonden (jeeeee) Alleen, bij het inpakken een jaar (minimaal...) geleden niet gezien dat de vrouw een flesje met etherische olie had ingepakt bij het filter. En die geur zit nu dus IN het siliconen filter. Menthol koffie, je moet er van houden... Tip is dus om zaken die geuren afgeven niet te verpakken daar waar iets komt wat je gebruikt m.b.t. Eten of drinken. Bij je onderbroeken en sokken is dat geen probleem. Hooguit als het gaat lekken. Maar ja dan kan je qua geur en frisheid wel weer een week met dezelfde onderbroek doen.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Een klein praktisch advies.

Een BOB/INCH blijft met een beetje mazzel een hele tijd lang ongebruikt cq ongeopend. Tip is om hem regelmatig eens te bekijken. Ik gebruik een combinatiepakket (de INCH is een bij mij een extra koffer/tas). Bovendien is het mijn uitrusting als er iets ‘primairs’ stuk gaat. Aangezien we veel industrie en een leuke kerncentrale in de buurt hebben, genoeg redenen om een BOB te rechtvaardigen.

Anyway, koffiezetapparaat ging kapot. Maar geen nood, ik heb een siliconen koffiezetfilter in de BOB/INCH. In no time gevonden (jeeeee) Alleen, bij het inpakken een jaar (minimaal...) geleden niet gezien dat de vrouw een flesje met etherische olie had ingepakt bij het filter. En die geur zit nu dus IN het siliconen filter. Menthol koffie, je moet er van houden... Tip is dus om zaken die geuren afgeven niet te verpakken daar waar iets komt wat je gebruikt m.b.t. Eten of drinken. Bij je onderbroeken en sokken is dat geen probleem. Hooguit als het gaat lekken. Maar ja dan kan je qua geur en frisheid wel weer een week met dezelfde onderbroek doen.
Hoeveel ik twijfels hoe fijn essentiële olie aanvoel tegen gevoelig lichaam delen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Henk88

Diehard Prepper
@Ray,
Bedankt voor de uitleg. Waar ik een beetje op mik is een mix tussen een BOB en een INCH. Het is me duidelijk na wat lezen op het forum en de reacties in dit topic dat een Bug in absoluut de voorkeur heeft boven een Bug out. Zeker bij situaties die veel chaos veroorzaken zoals een stroomstoring of brandstoftekort zonder dat ze gelijk levensbedreigend zijn.

Toch zijn er situaties waarin je je huis wellicht wel moet verlaten, in die gevallen ben ik graag voorbereid op een zo lang mogelijke periode, of dat in de praktijk 1 dag of 1 week blijkt te zijn. Daarom probeer ik m’n rugzak zo divers en duurzaam mogelijk in te richten binnen het gegeven gewicht, formaat en budget.

Overigens heb ik al wel ervaring met wildkamperen dus ik weet wel een beetje wat het inhoud.

@De Bezorgde Burger
Ik ben erg blij met al het advies en de uitgebreide reacties en heb de meeste ook meegenomen. Zo gaat er dankzij jou en laaglander minder water mee. Lekker ding gaf me de suggestie voor een goed mes en norit + een Platipus staan nu ook op de lijst. Dankzij de suggestie van Mayo ben ik nog eens goed gaan nadenken over hoe het in de praktijk zal gaan.

Drank, kruisbogen en mobiele telefoons zijn wel voer voor discussie. Ik heb de voorraad drank overigens al teruggebracht naar 0,35 liter, de kruisboog en de afhankelijkheid van een telefoon blijft een persoonlijke keuze. Dat betekend dat ik de info in dit topic zeker meeneem maar dat mijn eigen afweging (logisch ook lijkt me) doorslaggevend is. Ik leg dus zeker niets zomaar naast me neer en ben positief verrast door de vele, meedenkende reacties.

De reden waarom ik het niet met je eens was haal je toevallig zelf aan. Jij gelooft dat er een zeer grote kans is dat je de volgende dag niet haalt als je ergens onbeschermd gaat liggen slapen. Nu kan ik daar enigszins inkomen, maar tegelijkertijd stel jij wel een afstand van 90 km, indien nodig te voet, te willen afleggen. Ik zie niet in hoe dat zondemeer minder risico oplevert.

Reizen betekend mensen tegenkomen en energie gebruiken en dus risico. Daarnaast, als het al zover is dat mensen te pas en te onpas beroofd worden gaat het echt niet veel uitmaken of je slaapt of wakker bent. Ik zou hier graag nog wat meer over zeggen maar dat gaat wellicht teveel off topic. Misschien is het leuk of interessant om een aparte discussie te maken (of wellicht is die er al op het forum) over het nut van een BOB in de (fictieve praktijk).

@The mad engineer,
Bedankt voor de tip, ik ga vloeistoffen naar aanleiding van jouw verhaal sowieso in een extra gripzakje doen voor de zekerheid.
 

Mayo

Prepper goeroe
....
Alleen, bij het inpakken een jaar (minimaal...) geleden niet gezien dat de vrouw een flesje met etherische olie had ingepakt bij het filter.
....
Bij je onderbroeken en sokken is dat geen probleem. Hooguit als het gaat lekken. Maar ja dan kan je qua geur en frisheid wel weer een week met dezelfde onderbroek doen.

Dat kan je nog goed tegenvallen :confused:
Ik heb ooit een paar druppels etherische pepermuntolie in een waterfles gedaan en dat brandde zowat m'n keel eruit :(
Ook (iets teveel?) lavendelolie in een bad leverde vurig rode plekken op...

Ook met etherische olie moet je met beleid omgaan, dus. Zeker bij inname of in contact met je huid.
Dus in ondergoed... hm, persoonlijk zou ik ze nog een paar keer goed wassen :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
Bovenaan