• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Belangrijk bericht voor ALLE BELGEN op dit forum!

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Wat: een doosje jodiumtabletten
Wanneer: vanaf 6 maart
Waar: bij je apotheker, breng je identiteitskaart mee
Wie: elke Belg heeft er recht op, waar je ook woont. Kost: gratis

En gaan ze dan bijhouden op een lijst of je er reeds 1 heb opgehaald?
In verband met privacy zou ik dat eigenlijk wel heel graag willen weten.

Want gratis vertrouw ik nooit, en zonder het bij te houden kun je als Belg een leuk handeltje beginnen, en als ze het wel bijhouden dan kan je als overheid ook een leuk handeltje beginnen.
Ik hoor graag van jullie als het zover is hoe ze dat gaan bijhouden (of niet).
 

Kevin Fox

Survivor
En gaat ze dan bijhouden op een lijst of je er reeds 1 heb opgehaald?
In verband met privacy zou ik dat eigenlijk wel heel graag willen weten.

Want gratis vertrouw ik nooit, en zonder het bij te houden kun je als Belg een leuk handeltje beginnen, en als ze het wel bijhouden dan kan je als overheid ook een leuk handeltje beginnen.
Ik hoor graag van jullie als het zover is hoe ze dat gaan bijhouden (of niet).
Bijhouden zal men mss enkel doen om handel te voorkomen idd.
Maar je zal maar een beperkt aantal doosjes kunnen krijgen.
Iedere apotheek krijgt ook maar een beperkte oplage.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Wij hebben een jaar geleden (of was het nu al 2?) een doosje gehaald bij de apotheek toen we nog in het appartement woonden. Ik vraag me af of het mogelijk is om in onze nieuwe gemeente een doosje te halen. Maar wij wonen dan ook dicht bij Doel, dus krijgen het sowieso gratis.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Mmmm, woon op steenworp afstand van zo’n ding. Maar heb last van leeftijd discriminatie, kom voor zo een doosje niet in aanmerking.

Nu stam ik nog uit de tijd van de dienstplicht en koude oorlog, als de bom valt of zo een reactor scheurt en die bende vrijkomt laat het dan maar snel over zijn.
:wave: Zo een tabletje werkt dan echt niet :oops:


Excuus ik woon in Holland:D , je weet wel het land waar ze zuing zijn :hug:

***** Hadden we trouwens al niet genoeg jodium in het zout (tegen kroep)? :hoera: ****
 

Kevin Fox

Survivor
Wij hebben een jaar geleden (of was het nu al 2?) een doosje gehaald bij de apotheek toen we nog in het appartement woonden. Ik vraag me af of het mogelijk is om in onze nieuwe gemeente een doosje te halen. Maar wij wonen dan ook dicht bij Doel, dus krijgen het sowieso gratis.
jawel!
 

Kevin Fox

Survivor
Mmmm, woon op steenworp afstand van zo’n ding. Maar heb last van leeftijd discriminatie, kom voor zo een doosje niet in aanmerking.

Nu stam ik nog uit de tijd van de dienstplicht en koude oorlog, als de bom valt of zo een reactor scheurt en die bende vrijkomt laat het dan maar snel over zijn.
:wave: Zo een tabletje werkt dan echt niet :oops:


Excuus ik woon in Holland:D , je weet wel het land waar ze zuing zijn :hug:

***** Hadden we trouwens al niet genoeg jodium in het zout (tegen kroep)? :hoera: ****
+40? Dan heb je 't niet meer nodig!
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@martin het apotheek systeem in België zit nogal gecompliceerd in elkaar.
Je kan bv. niet vandaag naar apotheek A gaan en morgen naar apotheek B en de dag erop terug naar A of zelfs naar C.
Uw ID kaart moet ingelezen zijn bij de apotheek of als je nieuwe klant bent ingelezen worden. Of je krijgt geen medicijnen .
Vroeger hadden we nog een afzonderlijke kaart ( de SIS kaart )maar dan zag onze ID kaart er nog heel anders uit.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Oplossing: je belt naar een apotheek in NL, en vraagt er om. Apotheek besteld het, en normaal gesproken kan je het de volgende dag afhalen.
Althans zo werkt dat hier in mn Zeeuwse apotheek.:D
Complete kuur (strip pillen) kost 2 Euro zoveel, dus daarom hoef je t niet te laten.
En nee dan is t dus niet "gratis", maar je hoeft niet te bedelen.
 

mimi

Prepper
Plots wordt dit uitgedeeld? na jaren schuldig verzuim, ik heb de mijne in Nederland aangekocht, maar ik heb er mijn vragen bij, zou er een lek geweest zijn, waar wij al burgers niets weten, mijn huisarts vertelde mij dat er veel mensen met schildklierproblemen waren...wat moet ik nog geloven van deze regering die alles bedekt...
 

Ray

SHTF Expert
Plots wordt dit uitgedeeld? na jaren schuldig verzuim, ik heb de mijne in Nederland aangekocht, maar ik heb er mijn vragen bij, zou er een lek geweest zijn, waar wij al burgers niets weten, mijn huisarts vertelde mij dat er veel mensen met schildklierproblemen waren...wat moet ik nog geloven van deze regering die alles bedekt...
Dezelfde vraag stelde je ook in het andere topic en Flos geeft daar antwoord op je vraag: https://www.preppers-shelter.nl/for...dklier-radioactiviteit.241/page-11#post-75259
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
mijn huisarts vertelde mij dat er veel mensen met schildklierproblemen waren

Heeft je huisarts er ook bij verteld dat dit allemaal prepeprs waren die preventief een handvol jodiumpillen slikken ?
Er komen een heleboel mensen om in het verkeer zei mijn huisarts.
 

Mayo

Last (wo)man standing
maar... ook boven de 40 wil je geen schildklierkanker, toch?
Kan iemand me verwijzen naar een bron waarin duidelijk (en aannemelijk!) uitgelegd wordt waarom die grens bij 40 ligt?

In het document waar @wildemossel naar verwijst staat o.a.:

"Het reactorongeval in Tsjernobyl heeft in de Oekraïne, Wit-Rusland en de Russische Federatie tezamen geleid tot een aanzienlijke toename in de incidentie van schildklierkanker, met name bij jonge kinderen. In Wit-Rusland is ook onder andere leeftijdsgroepen een verhoogde incidentie
opgetreden."

https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0703n2.pdf
 

wildemossel

Diehard Prepper
maar... ook boven de 40 wil je geen schildklierkanker, toch?
Kan iemand me verwijzen naar een bron waarin duidelijk (en aannemelijk!) uitgelegd wordt waarom die grens bij 40 ligt?

In het document waar @wildemossel naar verwijst staat o.a.:

"Het reactorongeval in Tsjernobyl heeft in de Oekraïne, Wit-Rusland en de Russische Federatie tezamen geleid tot een aanzienlijke toename in de incidentie van schildklierkanker, met name bij jonge kinderen. In Wit-Rusland is ook onder andere leeftijdsgroepen een verhoogde incidentie
opgetreden."

https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0703n2.pdf

Mijn (boeren)verstand denkt het volgende: De kans op kanker neemt toe;
A. Naarmate de hoogte van de straling en
B. De duur van de blootstelling.
Als je dus heel dicht bij de bron zit en je blijft daar te lang (of het zit dus al in je schildklier), neemt de kans op DNA beschadiging en dus kanker fors toe.
Het 40+ verhaal lijkt me dus wat uit de lucht (sorry :fluit:) gegrepen, temeer omdat de VRT in België een totaal ander leeftijdsverhaal ophangt.
Het klinkt ook heel logisch, je zit pal op de bron en bent 40+, dan zou je best eens de Sjaak kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Richard434

Prepper goeroe
https://www.gezondheidsplein.nl/specials/schildklieraandoeningen/de-schildklier-en-jodium/item57075

DIt artikel gaat over hoe je schildklier Jodium opneemt en opslaat.
Daarin staat onder meer het volgende:
De schildklier is een opslagplaats voor jodium. Ongeveer 80% van al het jodium dat je dagelijks binnenkrijgt, neemt hij op. Het gedeelte wat hij daarvan niet verbruikt, wordt vervolgens in het orgaan opgeslagen. Hierdoor ontwikkel je vanzelf een grote jodiumvoorraad waarmee je jaren vooruit kunt. Wie te weinig jodium binnenkrijgt, merkt dat dan ook pas na jaren.

Bij een kernramp komt er een hoop radioactief Jodium vrij.
Dit komt via water etc. in ons lichaam. Daar wordt het door de schildklier opgeslagen. Dit radioactieve Jodium vergroot de kans op schildklierkanker.
Echter is de capaciteit om Jodium op te slaan bij kinderen/jongeren veel groter dan bij volwassenen.
Doordat de schildklier vanaf een ongeveer een 40 jaar verzadigd is door al het Jodium wat ons lichaam al eerder binnen komt, is dan de verzadiging niet direct nodig bij een kernramp. Ons lichaam (nieren) scheidden dan het Jodium gewoon uit.

De kans dat je boven de 40 nog een hoeveelheid Jodium opslaat die schildklierkanker veroorzaakt is erg klein.

Vergeet niet, de pilletjes beschermen ALLEEN tegen radioactief Jodium, NIET tegen alle andere soorten straling en radioactieve stoffen die vrij kunnen komen!!
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
EN DUS NIET TEGEN STRALING !!!!!!!!!!!!!

Rustig Petro, neem een borrel. Jij weet als geen ander dat je op fora soms een lange adem moet hebben:).
En idd die pillen geven een vals gevoel van veiligheid. Er wordt zelden gesproken over Cesium en 10-tallen andere stoffen die bere-radioactief zijn en waar weinig tegen te doen valt.
Er zijn zelfs mensen in het evacuatiegebied van Fukushima gebleven, omdat ze dachten met die pillen wel veilig te zijn. Maar ach, klein steuntje in de rug bij bug-out (want daar moet t wel op uitdraaien) mag toch? :) Ik heb t al eerder gezegd zoek eens op borssele, die wordt gestookt op MOX, https://nl.wikipedia.org/wiki/MOX-brandstof als dat ploft kan je lachen :eek:. En niet alleen jij en ik maar tot in Lapland toe (bij de juiste windrichting).
 
Bovenaan