• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beleggen in whisky en andere dranken.

Harry Nack

Last (wo)man standing
Niet alleen Whiskey maar ook andere dranken kun je volop preppen als je een aanbieding of koopje hebt.

Wanneer je geld en ruimte hebt en je koopt 1000 flessen sterke drank dan gaat dat binnen 7-10 jaar over de kop. Alcohol en accijnzen worden steeds duurder, nooit goedkoper. Koop ze wel in het buitenland want daar kun je nog goede deals doen.
:off:Ik kocht nog geen jaar geleden 1000 liter diesel en nu ligt de prijs momenteel 13% hoger. Dat rendement krijg je bij een bank niet. Dus koop groot in als de prijs gunstig is en gebruik het als de prijs hoog staat met zaken als diesel, gasflessen en benzine.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik zou er niet in beleggen zoals in het filmpje maar preppen (mits je ervan af kunt blijven) lijkt me zinvol. Twee categorieen wegzetten; 1 alround goedkoop meuk 2 single malts. Zo kun je ook op verschillende situaties inspelen.
Als liefhebber moet dit deel idd niet binnenhandbereik zijn anders stel je je discipline wel erg op de proef.
Wegleggen zoals in het filmpje voor 40 jaar daar ga ik niet meer aan beginnen.
dcabff2e-abf3-11e4-b512-ca68485b3005-780x494.jpg
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Mijn schoonbroer belegt af en toe in whisky (en sommige worden gewoon opgedronken). Hij laat me soms weten als makkelijk (en iets goedkopere) aan te kopen flessen goedkoop staan. Zo heb ik dus ook 1 fles whisky staan. Niet dat die nu heel veel meer waard is, maar ik bekijk het ook als een soort prep :)
Hij zocht onlangs mensen om te beleggen in een vat Japanse whisky, maar dat was me net iets te duur om op die moment te doen. Had waarschijnlijk m'n geld uiteindelijk teruggekregen, maar tja, zo'n risico belegger ben ik dan weer niet.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Ik zelf zou gewoon voor drank (alcohol) gaan. Ik heb al vaak ondervonden dat je voor een “goedkoop” flesje wijn een hoop goodwill terug krijgt.

Dure merken zijn onderworpen aan de economie, als de economie slecht is zal de waarde wel goed blijven maar is het alleen een stuk moeilijker om iemand te vinden die het je ook gaat betalen.
Ik heb de afgelopen jaren dit gedrag goed bekeken, alleen (goedkope dingen) kleinere bedragen gaan nog snel van de hand. De dure dingen “hebbedingen” worden niet meer verkocht.

Zeker dingen die “emotionele” of “verzamelaars” waarde hebben blijven opeens langer liggen.
Ook de “do haves” worden opeens zuinig!

En wat verwacht je te kunnen ruilen voor een fles ter waarde van 400 euro? 200 liter melk en 10 kilo bloem om maar wat te noemen? Moet je net iemand vinden die er de waarde van herkent!
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Maar zelfs mijn schoonbroer weet dat het een whiskybubble is. Wanneer die bel barst, geen idee. Maar ooit zal die wel barsten, en dan zijn de flessen niets meer waard (geldelijk toch niet, prepwaardig zijn ze altijd).
 

Flos

SHTF Expert
Grof geschat heb ik zo een 300 a 350 flessen sterke drank staan. Waarvan 80% ongeopend. Verzameld omdat ik ze graag dronk maar ook omdat ik ze graag zag staan.
Mijn duurste fles gekocht voor de euro tijd voor zo een 36000bfr of een 2000gulden. Wat in die tijd niet weinig was.
De distilleerderij is een paar jaar geleden uitgebrand waarop de fles alleen maar meerwaarde krijgt. Ik heb het geld nog niet nodig dus heb ik tijd. Jammer dat ik daar maar 1 fles van gekocht heb indertijd.
Verder heb ik nog een 20 tal flessen die boven de honderd euro komen
Maar sterke drank hoe duur of goedkoop het ook is . Is zeken een prep artikel. Zo heb ik altijd een fles in mijn bus liggen voor de ruil.

Oja @Jasje op jou foto zijn de vaten leeg. Gevulde vaten liggen en staan niet rechtop
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Meestal kopen wij wat sterke drank wanneer we in Duitsland zijn, dat word hier niet zo veel, zo niet nooit gedronken dus het is vooral als prep en ruilmiddel. Ook flesjes wijn hebben ons al diverse malen uit de brand geholpen, zeker wanneer er kluspolen in de buurt bezig zijn :D

Hier staat nu vooral wisky, jenever, rum en akkevit.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ook ik drink nauwelijks alcohol, toch heb ik een behoorlijke grote voorraad. Zeker meer als een alcoholist, want die drinkt zijn voorraad op. :oops:

Het is voor vrienden, familie, evt wondontsmetting, koken en als prepvoorraad. :thumbsup:
 
F

forumlid 1447

Gast
Niet alleen Whiskey maar ook andere dranken kun je volop preppen als je een aanbieding of koopje hebt.

Wanneer je geld en ruimte hebt en je koopt 1000 flessen sterke drank dan gaat dat binnen 7-10 jaar over de kop. Alcohol en accijnzen worden steeds duurder, nooit goedkoper. Koop ze wel in het buitenland want daar kun je nog goede deals doen.
:off:Ik kocht nog geen jaar geleden 1000 liter diesel en nu ligt de prijs momenteel 13% hoger. Dat rendement krijg je bij een bank niet. Dus koop groot in als de prijs gunstig is en gebruik het als de prijs hoog staat met zaken als diesel, gasflessen en benzine.

Zolang je voor eigen gebruik ,zoveel, inslaat, is er geen probleem.
Maar als je alcohol en/of brandstof gaat verkopen, heeft de fiscus en/of de douane, je zo
gevonden. Hetzelfde met tabak.
De prijzen mogen over de kop gaan, maar alles waar accijns op zit, mag je
niet straffeloos verkopen.
De fiscus wil zijn deel, en als je zegt via investering, dan zeggen zij:" illegale handel".
En het monopolie op accijns licht bij de wet-steler. (geven doen ze niets, behalve belastingbrieven en kosten)
 
Bovenaan