• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beleving van een stroomstoring ten Zuiden van Utrecht

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Op dit moment een stroomstoring ten Zuiden van Utrecht.

Ik laat jullie weten waar ik 'tegenaan' loop, bevindingen, communicatie tijdens deze 'mini-blackout'.

Ik was net met mijn vrouw de serie 'The Rain' (teotwawki) aan het kijken toen -bzzzz-bzzzz-plop- overal de stroom uit ging.

Direct opzoek naar mijn emergency-pack en voorraden over van alles heen gevallen gestruikeld gevloekt, opzoek naar mijn lamp.... Waar is dat ktu ding...

Later meer.... Will keep you posted!

Groet,

Wrakduiker
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Ok... Waar was ik...

We keken tv, en ik zei nog tegen mijn vrouw, zonder stroom en binnen 10 dagen is het eten op.
Het stroom viel uit rond 00:15 in het grootste gedeelte van het dorp. Daarbij begonnen de kids te huilen waarvan er één de hele buurt bij elkaar brulde.

Waar liep ik tegenaan (soms letterlijk)
  • Zaklamp lag niet op de plek waar deze hoorde. In mijn BOB, door een van de kids eruit gehaald om mee te spelen. Dus de BOB voortaan buiten bereik van kids.
  • Dus opzoek naar een andere lamp, struikel ik over een loopwagen, ga in op Lego steentjes staan (au!); waar is die vervloekte led-looplamp. Deze was door vrouwlief 'opgeruimd' waardoor de accu's niet goed opgeladen waren. Voortaan aan het stroom laten.
  • Dan maar kaarsen, gevonden, lucifers niet, aansteker kapot, aansteken aan het fornuis lukte niet (geen stroom) dus uit mijn BOB een aansteker gehaald... Voortaan lucifers bij de kaarsen.
  • Via de app NextDoor info gevraagd en ontvangen waar in het durrep het stroom was uitgevallen, kennelijk niet overal.
  • Via Facebook idem
  • WiFi deed het niet 4G wel, uitvinden wat de oorzaak was, hoe lang dit zou duren, wat ons te wachten stond. 4G viel na 30 minuten ook uit. We ontvingen geen info meer. Een mini blackou!
  • HAM-radio gepakt om de amateurzenders te scannen opzoek naar info. Fcuk, 1e radio lege accu. 2e wel stroom, geen voorgeprogrammeerde zenders te beluisteren. Ktu! Voortaan volle accu's, en kaartje met zenderfrequenties bij de radio's.
  • Alle deuren op slot, terwijl vrouw en kids in slaap vielen, beetje de wacht gehouden en naar buiten gekeken. Dubieus type tussen de auto's op onze parkeerplaats... Er op af gelopen wtf hij daar deed. Ik moest oprotten en met het tonen van zijn schroevendraaier probeerde hij zijn standpunt kracht bij te zetten. Ik heb zijn standpunt weerlegd en onderbouwd met een flink stuk chef's gereedschap. Dit was overtuigend en de beste man smeerde em. 112 gebeld die mij informeerden dat ze geen auto langs konden sturen "aangezien ze het druk hadden en het was ook nog Ramadan". Ik had eerst 112 moeten bellen en een buurman om samen deze dubieuze persoon te benaderen.
  • 02:03 stroomvoorziening weer hersteld.
Einfin; ondanks voorbereid te zijn, niet voorbereid!!! Niets op z'n plek, veel zoeken naar...
Vanaf morgen alles op 1 plek en permanent accu's aan het stroom.
Op alle radio's de benodigde frequenties geïnstalleerd, lucifers bij de kaarsen.
Een stukje reflectie op het geheel; De zogenaamde 'preparedness' was ver te zoeken.
 

Flos

SHTF Expert
In die 108 min. Zonder stroom kan men een boel meemaken.
Eerst leert men wat een beetje prepper al zou moeten weten van voor zijn geboorte .
EEN IS GEEN. Dus zorg voor een back-up zaklamp aansteker lucifers kaarsen.
Gaan op zoeken wat de oorzaak van de stroompanne is in het holst van de nacht is moeite en energie verspilling.
Duurt het uren tot het licht wordt dan kan men eens gaan informeren.
En als je in een rare buurt woont ga je niet op straat gaan lopen met de kans een klap op jou kop te krijgen jou voordeur wagenwijd open te staan en vrouw en kleine kinderen blootgesteld worden aan rare meneren met schroevendraaiers.

Mijn gedacht.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
EEN IS GEEN. Dus zorg voor een back-up zaklamp aansteker lucifers kaarsen..
Klopt, gaan we nu ook helemaal anders doen.

En als je in een rare buurt woont ga je niet op straat gaan lopen met de kans een klap op jou kop te krijgen jou voordeur wagenwijd open te staan en vrouw en kleine kinderen blootgesteld worden aan rare meneren met schroevendraaiers.
Klopt ook, helemaal mee eens. Gaan we voortaan anders doen. Ff de buurman bellen en er op af terwijl Mr.112 gebeld is.

Ik woon in een zeer rustige buurt waar eigenlijk geen gekke dingen gebeuren. Laatst was er een kliko verdwenen, was al 'een hele toestand'; dus best opmerkelijk, hoe onopmerkelijk het wellicht ook bedoeld was.
 
J

J.J

Gast
Ok... Waar was ik...

Dus opzoek naar een andere lamp, struikel ik over een loopwagen, ga in op Lego steentjes staan (au!);

Vanaf morgen alles op 1 plek en permanent accu's aan het stroom.
Op alle radio's de benodigde frequenties geïnstalleerd, lucifers bij de kaarsen.
Een stukje reflectie op het geheel; De zogenaamde 'preparedness' was ver te zoeken.

Gevaren met een stroomstoring onderschat het niet.
Fijn @Wrakduiker dat je overal overschrijft dan kunnen we je tips geven.
Maar :oops: lucifers bij de kaarsen, daar schrik ik even van, met kleine kinderen.:oops:
Ik was best een leve gehoorzaam kind maar heb ook met vuur gespeeld tot mijn ouders even aan de wandel waren,
en heb een keer ook met vuur heel wat veroorzaakt.
Bewaar dus dingen die gevaar kunnen opleveren, op een passende plaats, onderschat dat niet.
De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis - ehbo.nl
https://www.ehbo.nl › Nieuws
De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis. 18 maart 2014.
Jaarlijks belanden er 140.000 kinderen op de Spoedeisende Hulp. 90 procent van deze …

Ook ouderen kunnen gevaarlijke dingen doen.
Een zorgcentrum ik stad Groningen waar mijn vader lag, kreeg ook te maken met een stroomstoring in de grondkabel overschakelen naar eigen stroomvoorziening leverde een stroomstoring in de tweede grondkabel van een gebouwtje op.
Dus er was in zijn geheel geen licht/stroom in het gehele complex, dus de verpleging ging avonds op pad naar Tankstations om er zaklampen op te halen.
Wij hadden ook de brandweer op gebeld, over de storing, en dat er maar twee verpleegsters achter waren gebleven ook dat van het brandgevaar en dat de hulpbehoevenden zonder stroom en verlichting angstig zaten te wachten,,,, of ze lampen konden brengen, dat kon niet,,,,,
we moesten ons maar redden, daar waren ze niet voor.:confused::mad::eek: onvoorstelbaar.:oops:

Er bleven twee verpleegster in een kamertje die ook gezien kon, door de oudjes, ze gingen kaarsjes aansteken, en de verschillende oudjes deden het zelfde, LEVENS GEVAARLIJK, stel er brand was uitgebroken, dan was de ramp niet te overzien geweest.

Wat hadden wij kunnen doen, en twee verpleegsters, waar de liften en nood verlichting het niet deed, het heeft geduurd tot het een beetje licht begon te worden, het gewone bezoek plus de wacht houden en de oudjes geruststellen hebben we er 12 uren door gebracht.

Het was een stervenshuis met veel patiënten, die aan een ramp zijn ontsnapt.:confused::eek:

Beste @Wrakduiker misschien zijn dit wel het meest waardvolle tips die we je kunnen geven.:hug:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Gelukkig dat je het weer hebt overleefd! In een korte tijd kunnen er veel gekke dingen gebeuren...

Ik ben echt panisch van kaarsen, zeker in ons houten huis... Ze mogen hier alleen aangestoken worden in een lantaarn, anders word ik echt gek. We hebben afgelopen kerst een hele zooi nep kaarsen met batterijen gekocht voor op voorraad, ze geven best nog wel aardig wat licht :)

Tips om je bob opgeruimd maar toch binnen handbereik te hebben: hang ze in een kleding kast in een kostuumzak, dan is deze netjes opgeruimd maar toch anoniem mocht je nieuwsgierige aagjes op gezoek krijgen.

Bij een bug in kan je trouwens wel goed lego steentjes voor de voordeur leggen als een soort landmijnen :D
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kleine en goedkope Action-tip: € 1,70 ongeveer.
Geeft een bak licht, kun je vastzetten met schroeven of met plakbaar klittenband (mee geleverd)
Werkt op 4 AAA batterijen, en geeft behoorlijk veel licht licht.
Ik heb er 1 in de meterkast opgehangen, om 9:00u de meter opgenomen en om 22:00u ontdekt dat hij nog aan stond. Batterijen waren nog niet leeg.
Voor die prijs kun je er op diverse plekken 1 neerleggen/hangen. Maar ook heel handig om er 1 of meerdere in de auto te leggen.
2 foto's waarvan 1 gedemonteerd. (sorry, ik ben wat nieuwsgierig)

tH3HVgN.jpg
3fBfsAF.jpg
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Goede leerschool zo :)
Wat je ook kan doen, zonder te hoeven wachten op een echte stroomstoring, is eens...of vaker, gewoon zélf een proefdagje in te stellen. Dan zit je even zonder de onzekerheid van de real deal, maar kan je wel uitpluizen in hoeverre je alles op orde hebt. Zie het maar net als een brandoefening. Ik weet niet hoe oud de kids zijn, maar als je dit regelmatig zou doen kan je ze erop voorbereiden en bij betrekken, maakt het in de toekomst bij een echte gebeurtenis allemaal nét wat makkelijker, en geen/minder drama. Ik heb zelf een tijdje terug eerst alleen zo'n proefdagje gedaan, en de volgende wil ik ook mijn kiddo (2,5) bij gaan betrekken.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Hi-la-risch geschreven, leuk !

Geweldig, zo'n gratis oefening. Zouden ze vaker moeten doen!


Lessons learned:
De volgende keer niet de kids verbieden om met de zaklampen te spelen, maar ze hun eigen zaklamp geven.
Sofirn SP10B, bijvoorbeeld.

Dan af en toe in het kader van een oefening doen alsof ze moeten weten waar hun zaklamp ligt... en je slaat drie vliegen in één klap: (1) Er is een 50/50 kans dat ze hun eigen zaklamp kunnen vinden; (2) Ze laten jouw zaklamp liggen; (3) jouw zaklamp, bij voorkeur een BLF-A6(*), die je met één greep hebt, doet het leuk in de oogjes van de schroevendraaier-jeugd op de parkeerplaats.


(*) De BLF-A6 is zo'n zaklamp die op zijn hoogste stand na 5 minuten terugschakelt naar een lagere lichtopbrengst. Om oververhitting te voorkomen. Zo hard gaat-ie.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Kleine en goedkope Action-tip: € 1,70 ongeveer.
Geeft een bak licht, kun je vastzetten met schroeven of met plakbaar klittenband (mee geleverd)
Werkt op 4 AAA batterijen, en geeft behoorlijk veel licht licht.
Ik heb er 1 in de meterkast opgehangen, om 9:00u de meter opgenomen en om 22:00u ontdekt dat hij nog aan stond. Batterijen waren nog niet leeg.
Voor die prijs kun je er op diverse plekken 1 neerleggen/hangen. Maar ook heel handig om er 1 of meerdere in de auto te leggen.
2 foto's waarvan 1 gedemonteerd. (sorry, ik ben wat nieuwsgierig)

tH3HVgN.jpg
3fBfsAF.jpg

Bedankt voor de tip! Ga hier eens even naar kijken voor in de voorraadkamer en in de stoppekast.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Dat ding van de Action, gaat er zeker komen. Op strategische plekken in het huis.

De kids zijn heel erg gek op zaklampen. Iedere keer krijgen ze het voor elkaar om ze te slopen... Steeds weer.

Goeie om ze te laten oefenen d.m.v. fire-drills; net als stroomuitval. De oudste weet hoe ze 112 moet bellen. Nu nog uitleggen hoe ze uit de woning kan ontsnappen en haar broertje/zusje kan redden.


Gelukkig dat je het weer hebt overleefd!.
:D
:lol:

In een korte tijd kunnen er veel gekke dingen gebeuren...
;););)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar dat de echte voorbereiding niet perse draait om spullen, maar ook om organisatie en mindset. Hier ook overigens geen kaarsen, en alle kids ook een eigen zaklamp. Bovendien liggen er zaklampjes op m'n nachtkastje, in de keukenla en in de meterkast. En een beste stapel reserve-batterijen. En ik heb ook nog een powerbank liggen waarmee de telefoon ongeveer 3x opgeladen kan worden (schijnt ook bij de Action te zijn voor 18,-), is wel aan te raden als die stroomstoring wat langer duurt.

Vergeet niet om ook eens dagje zonder kraanwater te oefenen ;)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ben erg blij dat we een paar jaar geleden een aggregaat hebben aangeschaft.
De hoofdschakelaar om, stekkers inpluggen en de hele boel draait gewoon door.
Nou ja, afgezien van wat lawaai op de deel dan...;)
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
De kids zijn heel erg gek op zaklampen. Iedere keer krijgen ze het voor elkaar om ze te slopen... Steeds weer.

Kinderen zijn leergierig.

Geef ze een Action ding om vol-le-dig uit elkaar te slopen.
En koop een goede (BLF A6, Sofirn SP10B) voor ze als echte zaklamp. Haal die een keer samen met ze uit elkaar en leg uit: Zó maak je hem stuk. En dit is een stuk gereedschap dat ik jou geef om je zusje te redden.
Dat soort dingen.
Mijn dochter vraagt tegenwoordig als ze iets nieuws krijgt: Papa, kun je even uitleggen hoe het stuk kan?

Goeie om ze te laten oefenen d.m.v. fire-drills; net als stroomuitval. De oudste weet hoe ze 112 moet bellen. Nu nog uitleggen hoe ze uit de woning kan ontsnappen en haar broertje/zusje kan redden.
Beter dan elke uitrusting. Goed bezig ! ! !
 

Lai

Prepper goeroe
Mocht het weer gebeuren schuifel dan naar de plek die je wil bereiken. Scheelt erg in op dingen staan ;) Ik doe het ook ivm honden speelgoed wat overal en nergens ligt. Of kids hun speelgoed op laten ruimen voor het slapen gaan. :rolleyes: Aan open voeten heb je niks. En lego stukjes voel je goed.
Ik heb op meerdere plekken kaarsen liggen/staan met aanstekers (geen kinderen hier) en her en der push-on lampjes aan de muur. In de vensterbank heb ik lampjes op zonnen energie in de plantenpotten gestoken die zijn ook aan in het donker. Of 's avonds gezellig standaard een kaarsje aan steken. Heb je ook altijd licht :D
Je kinderen zelf een zaklampjes geven is een hele goede. Ook een push-on lampje bij bed werkt goed.
En af en toe oefen met familie geeft goed resultaat. Of maak er een spelletje van met de kids, laat ze geblinddoekt hun weg zoeken door de kamer om iets/de deur of raam te vinden. Hoe vertrouwder ze met hun eigen omgeving zijn hoe beter.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Geen ervaring met huilende kinderen tijdens plotse stroomuitval. Wel met een koude douche.:confused: #Instantwimhof

Voordeel van een uitval is dat het altijd zo heerlijk rustig wordt. Mensen gaan de straten op voor een babbel. Hier dan tenminste:).

Kennisdeling met de buurt omtrent zelfvoorzienigheid (Hoe maak je een proper vuur) is al heel wat hoe men jou bekijkt.
 

Erny

Last (wo)man standing
Langste stroomstoring hier was 40 uur en het was winter dus vroeg donker en het was koud buiten.
Gelukkig altijd lampjes bij de hand, ben lampjemeesleepmens, en had genoeg opgeladen apparatuur om mijzelf te vermaken (incl. de Ikea solarlampjes die helaas uit het assortiment zijn, waarom in vredesnaam?) en genoeg kaarsen in de kast. Temperatuur in huis begon op het eind wel te dalen maar was nog steeds goed te doen met wat extra kleding aan en een soepje erbij van de te bederven inhoud van de koelkast. Gas was er wel dus er kon gewoon gekookt worden.

Wat ik eigenlijk als kind al deed, omdat ik dat blijkbaar leuk vind..., is in het donker door het huis lopen. Kijken of je weet waar de deur is (en niet tegen half openstaande deuren aanlopen bijvoorbeeld) en waar je de bocht om moet en hoe lang de trap is.
Dit doe ik nu nog steeds wel eens en daardoor kan ik mij in het donker zelfs door mijn huis met veel struikelobjecten, behalve legoblokjes dan, toch veilig voortbewegen.

Leuke testcase @Wrakduiker :)
 
Bovenaan