• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

berkey waterfilter roest :eek:

Jan Willem

Prepper
Sinds augustus vorig jaar heb ik een big berykey, 8.5 liter ( waar eigenlijk maar 6 liter in past, maar dit terzijde...) En beviel hardstikke goed.
Totdat ik zonet even in de tank keek en zag dat het RVS kijkglas kraantje compleet onder de roest zat. Heb er nooit anders dan gewoon kraanwater in gedaan.
Hier schrik ik toch wel van.

1677837810959.jpg1677837810943.jpg
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Mayo

PBear

Mankinds only hope
Sinds augustus vorig jaar heb ik een big berykey, 8.5 liter ( waar eigenlijk maar 6 liter in past, maar dit terzijde...) En beviel hardstikke goed.
Totdat ik zonet even in de tank keek en zag dat het RVS kijkglas kraantje compleet onder de roest zat. Heb er nooit anders dan gewoon kraanwater in gedaan.
Hier schrik ik toch wel van.

Bekijk bijlage 23970Bekijk bijlage 23971

Zover ik aan je foto's kan zien, is het kraantje zelf van roestvrij staal.
Dan is ofwel de moer waarmee hij vastgedraaid zit niet van roestvrij staal, of je kraanwater bevat veel ijzerhoudend mineraal.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Sinds augustus vorig jaar heb ik een big berykey, 8.5 liter ( waar eigenlijk maar 6 liter in past, maar dit terzijde...) En beviel hardstikke goed.
Totdat ik zonet even in de tank keek en zag dat het RVS kijkglas kraantje compleet onder de roest zat. Heb er nooit anders dan gewoon kraanwater in gedaan.
Hier schrik ik toch wel van.

Bekijk bijlage 23970Bekijk bijlage 23971
Dag beste @Jan Willem

Volgens dit verslag hoef je je geen zorgen te maken.

Even voor je gaan zoeken op het internet.
----------------------------------------------

Ik zie roest of bruine vlekken in mijn British Berkefeld of Berkey RVS waterfilter. Hoe komt dat en wat kan ik er tegen doen?
Van zichzelf kan roestvaststaal (RVS) niet gaan roesten. Wel kan het gebeuren dat er vliegroest ontstaat door miniscule ijzerdeeltjes die zich bevinden in lucht of water. Als deze neerslaan op RVS kunnen deze deeltjes gaan roesten en na verloop van tijd het RVS aantasten. Door RVS regelmatig schoon te maken krijgt vliegroest geen kans en blijft uw RVS roestvrij. Vliegroest ontstaat wegens een gebrek aan onderhoud en valt daarom niet onder de garantie van RVS-producten.

Mocht het toch gebeuren dat vliegroest aan het RVS hecht en er niet vanaf geveegd kan worden dan kun u met de volgende milieuvriendelijke middelen de roestaanslag verwijderen. Gebruik in geen geval een schuursponsje!

1. Borax (natriumtetraboraat) met citroensap en een tandenborstel.
> Mix de borax met het citroensap. Mix goed zodat het een pasta wordt.
> Smeer vervolgens deze pasta op de roestvlek.
> Laat dit ongeveer 30 minuten zitten. Het kan zijn dat er meer tijd nodig is.
> Spuit wat water op de pasta als u ziet dat deze begint uit te drogen.
> Schrob vervolgens goed met een tandenborstel om de roest te verwijderen.
Nadien veelvuldig afspoelen met water, en de filterbehuizing zo mogelijk 24 uur leeg laten nadrogen.

2. Aardappel met baksoda (=zuiveringszout, natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda)
Omdat aardappelen zure eigenschappen hebben, zijn ze erg nuttig bij het verwijderen van roest.
Let op dat u baksoda gebruikt en geen bakpoeder!
> Snijdt de aardappel in vier stukken.
> Strooi vervolgens wat baksoda op de binnenkant van de aardappel.
> Wrijf daarna de aardappel met de binnenkant over het verroeste gebied om de roest te verwijderen.
Nadien veelvuldig afspoelen met water, en de filterbehuizing zo mogelijk 24 uur leeg laten nadrogen.
https://waterfilterplaza.nl/content/16-veelgestelde-vragen

Aardappel is ook bijzonder licht schurend naar mijn idee, zie maar eens ouden carbon stalen schilmesjes door de jaren heen hol uitgeslepen.
P1120139.JPGP1120140.JPG
----------------------------------------------------------------

Wij hebben achter ons T5-campertje van rvs uitlaat pijp een bescherm beugel laten maken die ging ook licht roesten, het bedrijf heeft het met een extreem zure pasta wat daar voor is ontwikkeld behandel en is al de jaren niet meer gaan roesten.
Maar in jullie geval zal boven staande tips voldoende zijn.

Doe je voordeel er mee.

Maar contact op nemen met de winkel die het toestel verkocht aan jullie kan nooit kwaad, misschien word je aangenaam verrast.
 

marzman

Diehard Prepper
Roest RVS niet eerder door het filteren? (niet dat dit mag, want het apparaat doet zelf het filteren dus zou er tegen moeten komen), mijn koffieapparaat roesten dingen ook sneller op sinds ik het water filter (gewoon brita).
 

RockyFlats

Ruttaan
Dag beste @Jan Willem

Volgens dit verslag hoef je je geen zorgen te maken.

Even voor je gaan zoeken op het internet.
----------------------------------------------

Ik zie roest of bruine vlekken in mijn British Berkefeld of Berkey RVS waterfilter. Hoe komt dat en wat kan ik er tegen doen?
Van zichzelf kan roestvaststaal (RVS) niet gaan roesten. Wel kan het gebeuren dat er vliegroest ontstaat door miniscule ijzerdeeltjes die zich bevinden in lucht of water. Als deze neerslaan op RVS kunnen deze deeltjes gaan roesten en na verloop van tijd het RVS aantasten. Door RVS regelmatig schoon te maken krijgt vliegroest geen kans en blijft uw RVS roestvrij. Vliegroest ontstaat wegens een gebrek aan onderhoud en valt daarom niet onder de garantie van RVS-producten.

Mocht het toch gebeuren dat vliegroest aan het RVS hecht en er niet vanaf geveegd kan worden dan kun u met de volgende milieuvriendelijke middelen de roestaanslag verwijderen. Gebruik in geen geval een schuursponsje!

1. Borax (natriumtetraboraat) met citroensap en een tandenborstel.
> Mix de borax met het citroensap. Mix goed zodat het een pasta wordt.
> Smeer vervolgens deze pasta op de roestvlek.
> Laat dit ongeveer 30 minuten zitten. Het kan zijn dat er meer tijd nodig is.
> Spuit wat water op de pasta als u ziet dat deze begint uit te drogen.
> Schrob vervolgens goed met een tandenborstel om de roest te verwijderen.
Nadien veelvuldig afspoelen met water, en de filterbehuizing zo mogelijk 24 uur leeg laten nadrogen.

2. Aardappel met baksoda (=zuiveringszout, natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda)
Omdat aardappelen zure eigenschappen hebben, zijn ze erg nuttig bij het verwijderen van roest.
Let op dat u baksoda gebruikt en geen bakpoeder!
> Snijdt de aardappel in vier stukken.
> Strooi vervolgens wat baksoda op de binnenkant van de aardappel.
> Wrijf daarna de aardappel met de binnenkant over het verroeste gebied om de roest te verwijderen.
Nadien veelvuldig afspoelen met water, en de filterbehuizing zo mogelijk 24 uur leeg laten nadrogen.
https://waterfilterplaza.nl/content/16-veelgestelde-vragen

Aardappel is ook bijzonder licht schurend naar mijn idee, zie maar eens ouden carbon stalen schilmesjes door de jaren heen hol uitgeslepen.
Bekijk bijlage 23976Bekijk bijlage 23977
----------------------------------------------------------------

Wij hebben achter ons T5-campertje van rvs uitlaat pijp een bescherm beugel laten maken die ging ook licht roesten, het bedrijf heeft het met een extreem zure pasta wat daar voor is ontwikkeld behandel en is al de jaren niet meer gaan roesten.
Maar in jullie geval zal boven staande tips voldoende zijn.

Doe je voordeel er mee.

Maar contact op nemen met de winkel die het toestel verkocht aan jullie kan nooit kwaad, misschien word je aangenaam verrast.

Ik weet een m.i. veel betere methode...
Wat is hier aan de hand?
Roestvast staal kan "niet roesten" omdat er een beschermende oxidatielaag op komt, vanuit o.a. chroomdeeltjes in het staal. Is de omgeving echter zeer agressief, of is het chroom plaatselijk net even te weinig aanwezig, of komt het rvs direct na bewerking in een zuurstofarm milieu, dan kan er corrosie optreden. Zuurstofarm water is zo'n milieu, en vooral als er zouten in zitten dan is het feest.
Breng maar eens lager gelegeerd roestvast staal in contact een calciumchloride oplossing (dat witte vochtvreter-granulaat) en je ziet na een dag de roest ontstaan.

De passiveerlaag moet zich eerst vormen, en dat geschiedt wel binnen een dag in lucht, en nog veel sneller ondergedompeld in bijvoorbeeld een waterstofperoxide oplossing.

Maar enfin, roest het eenmaal dan kan dat doorzetten. Het is zaak om het roest en ijzer aan het oppervlak plaatselijk te verwijderen. Dat kan eenvoudig chemisch, met fosforzuur. Koop in de bouwmarkt een flesje"roestoplosser" van HG zou ik zeggen; dat is dat fosforzuur. Het is redelijk ongevaarlijk (voor de huid).

Even kort laten inwerken, en je ziet de roest gewoon verdwijnen. Een paar minuten is voldoende. Daarna goed afborstelen, afspoelen en afdrogen, en een dag of twee aan de buitenlucht laten liggen. Klaar!

Trouwens, wie het fosforzuur niet kent: koop een flesje daarvan. Een merkloze literfles via de bouwmarkt of vakhandel is vaak het goedkoopst, en duur is het sowieso niet. Maar het is wel een wondermiddel tegen roest; het vliegt eraf. Op gewoon ijzer en staal laat het een ijzerfosfaat laagje achter dat ook beschermt. Na inwerken wel goed afspoelen. Laat het ook weer niet te lang inwerken, want na de roest knaagt het evengoed aan het ijzer zelf.
 

RockyFlats

Ruttaan
Vraag een na naar de soort staal. Maar als het 316 is, dan is het gewoon vuil uit het water.

@logan1202 , het zal chroomstaal zijn vermoed ik, of hooguit rvs 304.
Roestvorming is nooit helemaal uit te sluiten continu onder water, tenzij de passivering (de oxidehuid) perfect is. Verse beschadigingen onder water zijn altijd een risico want daar kan die oxidehuid zich maar moeilijk vormen (zuurstofarm).
Ik tip erop, dat de schroefdraad van het kraantje een logische plek is voor roestvorming, want het staal wrijft daar langs elkaar en het bevindt zich continu onder water. Gewoon even kort in fosforzuur het kraantje verdraaien en goed spoelen. Helemaal top is het dan om een beetje PURO-Oxi in water te doen, en dat even laten staan: zuurstof zat! Nog even naspoelen, en: Klaar!
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De behuizing is gemaakt van gepolijst roestvrij staal (304), dit is de langste blijvende roestvrij staal op de markt. Roestvrij voor het leven.
Vandaag dat alles bij ons 316 is. 🤣
 

RockyFlats

Ruttaan
De behuizing is gemaakt van gepolijst roestvrij staal (304), dit is de langste blijvende roestvrij staal op de markt. Roestvrij voor het leven.
Vandaag dat alles bij ons 316 is. 🤣
Rvs 304 kan best wat hebben, maar 316 is weer beter bestand tegen chemische aantasting. Wat ik op de foto's zie lijkt mij roestvorming. Beschadiging onder water, en dan is ook een 316 niet veilig. Ik heb ooit gezien wat er in een periscoopvatting van onderzeeboten werd toegepast, en dat was qua corrosiebestendigheid weer mijlenver voorbij rvs 316, en veel duurder.
Continu onder water, is een risico als de oxidehuid niet volledig is. Maak die volledig, en het is verholpen.
 

Jan Willem

Prepper
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik heb uiteraard meteen contact opgenomen met het bedrijf en gevraagd of dit vaker voor komt. Dat blijkt dus wel zo te zijn, maar het gaat met name om de laatste serie RVS kijkglaskraantjes die niet helemaal goed zijn blijkbaar.
Het bedrijf geeft mij de optie om een plastic kijkglas er op te zetten. Dat lijkt me in dit geval de beste oplossing. Ik wil wel zien hoeveel er nog in zit.
@JJ&A Dat bericht had ik ook gevonden. Dat gaat om vliegroest. Het kraantje heeft van binnenuit een bult roest, dus je zou zeggen dat het daar vandaan komt. Ik ga de aardappel en baking soda nog wel proberen.
Het is 304 RVS. Ik heb de verpakking nog liggen.1677924271958.jpg
Rvs 304 kan best wat hebben, maar 316 is weer beter bestand tegen chemische aantasting. Wat ik op de foto's zie lijkt mij roestvorming. Beschadiging onder water, en dan is ook een 316 niet veilig. Ik heb ooit gezien wat er in een periscoopvatting van onderzeeboten werd toegepast, en dat was qua corrosiebestendigheid weer mijlenver voorbij rvs 316, en veel duurder.
Continu onder water, is een risico als de oxidehuid niet volledig is. Maak die volledig, en het is verholpen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Fosforzuur zit ook in veel frisdrank. Dus als je goed naspoeld is er geen probleem. Tenzij er natuurlijk ook andere troep door HG doorheen gemixt wordt.
 
Bovenaan