• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bevriezen wij? Wat gaat de Golfstroom doen?

RockyFlats

Ruttaan
Een aardige studie wijst aan dat "onze warmtepomp" de Golfstroom weleens tot stilstand zou kunnen komen. Er zijn tekenen die erop wijzen dat dat kan gebeuren, maar er is niet genoeg historische data om dat te kunnen checken. Het blijft spannend!

Als het zou gebeuren dan gaat het geleidelijk, kennelijk, met zo'n 3 graden C lager iedere 10 jaren. Maar ontnuchterend is dan wel de gedachte dat we ons hier dan binnen 100 jaren mogen gaan verheugen op -30C in de winter en permafrost waarschijnlijk.

Nederland, het nieuwe Siberië!😁

Het zuidelijk halfrond wordt dan tegelijk warmer en droger, dus kort voor het -30C bevriezen wordt het hier vast nog veel drukker en zal de voertaal hier wel een soort Spaans-Arabisch worden denk ik.😆

https://www.telepolis.de/features/Ist-der-Golfstrom-wirklich-in-Gefahr-9639633.html

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou andere media raadplegen: is ook al een film over gemaakt. Net als die over supervulkanen en de kans dat de aarde stopt met draaien.
En dat allemaal naast de zonnevlam en heel strenge winter die nog moet komen.

maar goed als het hier kouder wordt dan migreren we weer terug naar onze geboortestreek: afrika.
 

marzman

Diehard Prepper
Hebben we in ieder geval weer een keer een elfstedentocht.

In ander nieuws krijgen we het klimaat van Spanje, misschien heft het elkaar op en gebeurd er niets ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik zou andere media raadplegen: is ook al een film over gemaakt. Net als die over supervulkanen en de kans dat de aarde stopt met draaien.
Hierover is volgens mij nog geen speelfilm gemaakt @petroman , tenzij die een tijdsbestek van 100*365 dagen bestrijkt, plus of min een dag?
En dat allemaal naast de zonnevlam en heel strenge winter die nog moet komen.

maar goed als het hier kouder wordt dan migreren we weer terug naar onze geboortestreek: afrika.
Hee @petroman , hoezo "onze"?!
Laat mij er alstublieft buiten. Jij voelt je dan misschien als Oboema Sesetokoe maar ik zeer zeker niet!😉

Je zou dan terug migreren naar een woestijn (niet doen!) want Sesetokoeland is dan 30+30C en jouw gehele familie zit dan vast al hier.😁
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb nog een betere theorie :) :

De werking van een warmtepomp is dat het buitendeel warmte ontrekt uit de lucht en dus koude lucht uitblaast (tijdens het verwarmen van de lucht in huis (airco) of water (boiler, (vloer) verwarming).

Dus als er in de zomer genoeg warmtepompen warm water staan te maken, koelt de buitenlucht af.
En als er genoeg airco's staan om de binnenlucht koud te maken... sijpelt ie koude lucht vast ook wel door naar buiten.

.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb nog een betere theorie :) :

De werking van een warmtepomp is dat het buitendeel warmte ontrekt uit de lucht en dus koude lucht uitblaast (tijdens het verwarmen van de lucht in huis (airco) of water (boiler, (vloer) verwarming).

Dus als er in de zomer genoeg warmtepompen warm water staan te maken, koelt de buitenlucht af.
En als er genoeg airco's staan om de binnenlucht koud te maken... sijpelt ie koude lucht vast ook wel door naar buiten.
Haha, @joepmeloen , dat is wel een aardige. De wet van behoud van energie gooit helaas roet in het eten. Maar, waarom pompen we de warme lucht dan niet gewoon naar het heelal? Gewoon een idioot lange geïsoleerde schoorsteen door de dampkring!😁
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb nog een betere theorie :) :

De werking van een warmtepomp is dat het buitendeel warmte ontrekt uit de lucht en dus koude lucht uitblaast (tijdens het verwarmen van de lucht in huis (airco) of water (boiler, (vloer) verwarming).

Dus als er in de zomer genoeg warmtepompen warm water staan te maken, koelt de buitenlucht af.
En als er genoeg airco's staan om de binnenlucht koud te maken... sijpelt ie koude lucht vast ook wel door naar buiten.

.
De buitenunit compenseert dat, als de binnenunit verwarmd dan koelt de buitenunit en visa versa.


Hmmm, dan gaan we tegelijk water splitsen in zuurstof en waterstof, en verlagen zo ook nogeens het waterpeil. Ik denk dat we er wel uit zijn zo!😉

We kunnen split airco's in de tuin hangen met het buitendeel in de ruimte met een lange leiding en dan de tuin koelen of verwarmen. De Amerikanen zijn ons daarop al weer een stap voor want die noemen die dingen niet airco maar climate controll ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
...De buitenunit compenseert dat, als de binnenunit verwarmd dan koelt de buitenunit en visa versa.




We kunnen split airco's in de tuin hangen met het buitendeel in de ruimte met een lange leiding en dan de tuin koelen of verwarmen. De Amerikanen zijn ons daarop al weer een stap voor want die noemen die dingen niet airco maar climate controll ;)
Haha, tja @marzman , waarom heeft daar niet eerder iemand aan gedacht? We koelen ons huis dan in de zomer en leiden de warmte door de lange leidingen naar China waar dan de buitenunits staan. Daar hebben ze dan de extra graden, het hoge water, de droogte en het onderhoud, en wij houden het hoofd koel en de zee bevroren zodra we de buitendeur open zetten. Geen novemberstorm of springtij die ons meer deert, behalve ons helpen met het volgende...

Zouden we dan ook de aarde nog iets sneller laten draaien, door hier wat windvang te introduceren (windmolens en zeilen) dan verplaatst het water zich ook meer naar de equator.😁

We moeten dan wel alles stevig gaan vastsjorren, maar lichter worden we dan ook door de middelpuntvliedende kracht. Het wordt hier dan gewoonweg een paradijs voor mensen met obesitas en watervrees!

En, om ons te verplaatsen hoeven we alleen maar op en neer te springen🤪. Naar het werk op en neer springen! Er is dan ook geen vervuilend CO2 opwekkend verkeer meer nodig. De aarde beweegt immers wel onder ons door zodra we de voeten van de vloer hebben. Poing, poing, poing...🤪

En, er ontstaan gouden tijden voor BH- en bretels-fabrikanten!
😁
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ben bang, mijn lieve forumgenoten, dat een zeker iemand over niet al te lange tijd iets gaat vinden van deze verstrengeling van het humor en het huisvesting gedoe... :wave::lol:
 
Bovenaan