• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bilaminaat Jas Defensie , Kwaliteit wegbezuinigt ?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
IK heb pasgeleden een Nieuwe Parka Natweer Bilaminaat jas gekocht .
Wat mij meteen opviel was dat ie heel anders aanvoelde .
Oke hij is helemaal nieuw dan kan je dat verwachten .
Maar toch :confused:
Ik heb bij beide jassen de Labels gechecked en zag al meteen het verschil .
De Wahler 2002 ( NSN 8405-17-109-2738 )Parka heeft als Omschrijving op Label een PTFE ( Gore Tex Layer )vermelding ;)
DE Seyntex uit 2007 ( NSN 8405-17-109-2736 ) heeft daarvoor in plaats een PU ( Polyurethaan ) vermelding .

Conclusie , de eerdere series hadden dus een echte Gore Tex Layer tussen de voering en de Bilaminaat ( Gore Tex achtige buitenste Camostof ) . Deze jassen hebben zodoende een echte ademende werking .
Maar laatst Genoemde Seyntex met Pu kan niet ademen . Dat is een Coating :confused:
Tenminste zo zie ik het .

Jas 1 Wahler 2002
BILAMINAAT ( DE Camo buitenstof ) is een Goretex achtige stof .
PES/ KAT is Polyester / Katoen
PTFE is Goretex Layer
PA is Polyamide Nylon

Jas 2 Seyntex 2007

Bilaminaat
PES / Kat
PU is Layer met Polyurethaan Coating
PA is weer de Polyamide Nylon voering .

Zie labels en verschil van binnenzijde jassen . Vooral de onderste rand van Seyntex jas ( Foto 5 ) is heel anders en is een gedeelte van de Layer . DE PU layer .

Mochten er dus mensen zijn die zoiets in de toekomst willen aankopen dan LET OP aub .


wahlerjas 2.jpg Wahler jas.jpg 20160411_155400.jpg 20160411_155509.jpg 20160411_155518.jpg

Even een link met interessante inhoud betreffende PU coating /
Layers enz Zojuist gevonden , PU is niet zomaar PU ;)http://www.zeilersforum.nl/index.php/forum-125/kleding-en-toebehoren/500385-waterkolom-voor-pak
 

petroman

SHTF Expert
Een coating is iets anders dan een poreuze laag die tussen de textiel lagen zit. een coating zal sneller slijten in gebruik.
Goretex is een merknaam en geen "kwaliteits" label. Dus de ene goretex is de andere niet. Waarmee ik dus niet zeg dat de kwaliteit slecht is.
Er bestaan meer merken en fabrikanten die ademende textiel maken. En een poreuze pu laag kan dus ook. Overigens is mm waterkolom iets anders dan ademend vermogen.
Wat de meetse mensen vergeten is dat het ademend vermogen erg laag is als de buitenzijde in een plensbui staat/zit/ligt. De waterfilm stopt nl. het ademend vermogen.


Bron: vroeguh toen we nog veel textiel onderzoek deden op het lab.
 
F

frans81

Gast
Een coating is iets anders dan een poreuze laag die tussen de textiel lagen zit. een coating zal sneller slijten in gebruik.
Goretex is een merknaam en geen "kwaliteits" label. Dus de ene goretex is de andere niet. Waarmee ik dus niet zeg dat de kwaliteit slecht is.
Er bestaan meer merken en fabrikanten die ademende textiel maken. En een poreuze pu laag kan dus ook. Overigens is mm waterkolom iets anders dan ademend vermogen.
Wat de meetse mensen vergeten is dat het ademend vermogen erg laag is als de buitenzijde in een plensbui staat/zit/ligt. De waterfilm stopt nl. het ademend vermogen.


Bron: vroeguh toen we nog veel textiel onderzoek deden op het lab.

Dat werd mij dus ook al duidelijk voor wat betreft Coating , ademende PU .
Ik wist dit niet . En Waterkolom is inderdaad wat anders .
Toch vond ik het vermelden van deze Link met ruime info over PU , waterkolom enz de moeite waard ;)
Helaas , maar waar " Een verzadigde jas heeft geen ademende functie .
Gelukkig drogen deze Bilaminaat jassen vlug .
 
Bovenaan