• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

bindmateriaal maken van een PET fles

Wafels

Diehard Prepper
Veel van jullie kennen het waarschijnlijk al wel , hoe je ''draad'' maakt van een PET fles
maar een poosje terug zag een apparaatje wat wel heel simpel was en ik denk dat zelfs een
kind het kan maken . Ik heb in het verleden al vaker geprobeerd om zoiets te maken maar
zonder succes ,dat ik gisteren er erg weinig tijd in gestoken heb om het te maken .
Het ziet er dan ook niet echt uit en heb het gewoon op het zicht gemaakt .
Het bestaat uit 2 delen , een houten blokje /stok of wat ook en het mesje , in mijn geval
een stukje verenstaal wat ik geslepen had , maar een Stanley mesje ,puntenslijper mesje
of een stukje hobby mes zullen allemaal net zo goed werken denk ik .
Je neemt je blokje /stok (of wat dan ook ), minimaal plm 3 cm vierkant en 10 cm lang
en zaag er vanaf boven met een ijzerzaag een snede in van ongeveer 3 cm diep
aan de onderkant op in mijn geval 1 cm , omdat ik 1 cm brede strip wilde haaks op de langs snede een tweede snede waar het mesje invalt .In het origineel zette men
het mesje vast met twee kleine spijkertjes die er eerst in gehamerd waren en daarna haaks omgeslagen werden
Ik heb het eenvoudiger gedaan , ik heb de zaagsnede iets minder diep gezaagd dan het mesje breed was
en het mesje er gewoon in gehamerd .Hierdoor zit het mesje ook goed vast (maar zal het mesje daarna
niet meer te verwisselen zijn )

Waarom ik dit draadje gemaakt heb , wel die PET flessen zie je letterlijk overal ter wereld (veelal als vervuiling :( ) en een stokje of blokje en een klein stukje scherp staal is ook wel aan te komen (stukje blik , puntenslijper mesje stukje hobbymes stukje zaagblad etc)
Je kan op heel eenvoudige wijze een apparaatje maken waarmee je ''draad'' kunt maken . dit draad is behoorlijk sterk , ( 1 cm breed trek je niet kapot met je handen ) en je kunt er goed mee binden
Als je touw hebt prima , ,maar als je weinig materialen hebt of er slecht aan kunt komen
@Ray weet wel net als bij @Piroska dat als je slecht aan spullen kunt komen dit soort dingen
toch reuze handig kunnen zijn .Maar ook bij een SHTF als er weinig spullen zijn , zijn alle extra's welkom.
Dit is het origineel wat ik zag en de foto's hieronder is wat ik gemaakt heb : http://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-Plastic-Bottle-Cutter-Tutorial/
, spijker me niet vast op nauwkeurigheid of maatvoering want ik heb het zo uit de hand even snel gemaakt om te proberen of het
werkte :rolleyes:
gr will

DSCF9183.JPG DSCF9184.JPG DSCF9185.JPG DSCF9186.JPG

Terug
Bovenaan