• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Boordcomputer auto resetten zinvol?

AWOL

Prepper goeroe
Disclaimer: ik heb alleen maar tweedehands kennis en ik ga uit van een oudere auto zoals de mijne (Toyota Corolla 1994 met EFI (electronic fuel injection)) met een ECU (electronic control unit). Deze regelt onder andere brandstof inspuiting. Of dit voor meer geavanceerde auto's precies hetzelfde werkt weet ik niet.

Het idee is als volgt: de ECU past zich aan een aantal dingen aan zoals rijstijl (hoeveel vermogen vraag je van de motor, ben je een langzame of sportieve rijder) en luchtdichtheid ofwel wat is het juiste mengsel van zuurstof en benzine. Dit leert de ECU in de eerste kilometers na een reset en kiest dan een "engine mapping" en gebruikt deze. Als de mapping sportief is verbruik je uiteraard meer brandstof, staat de mapping op 'standje trut" dan bespaar je brandstof maar mis je mogelijk wat vermogen als je dit wilt.

De luchtdichtheid verschilt ook per seizoen en koude lucht bevat meer zuurstof per cm3 dan warme lucht. Als de mapping is ontstaan tijdens bijvoorbeeld de winter dan zal in de zomer de motor minder efficiënt lopen, en vice versa. Men raadt dus soms wel eens aan om aan het begin van de winter en begin van de zomer de ECU een reset te geven zodat deze zich opnieuw kan aanpassen. Ik kan mij voorstellen dat als je bijvoorbeeld een vakantie maakt waarbij je veel in de bergen rijdt (ijlere en koelere lucht) het ook zinvol kan zijn de ECU een reset te geven.

De reset kun je simpelweg doen door de min pool van je accu los te maken en circa 10 minuten te wachten. Dan sluit je de pool weer aan en laat de motor warm worden. Het kan dan zijn dat je motor even raar loopt omdat deze dan op zoek is naar het juiste stationair toerental, deze zou goed moeten worden naarmate de motor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt. In de kilometers die je vervolgens rijdt zal de ECU een mapping kiezen die past bij de luchtdichtheid en je rijstijl. Ga je dus trappen dan wordt een sportievere mapping gekozen, rijdt je rustig dan zal een meer brandstof besparende mapping worden ingesteld. Soms zul je een soepeler lopende motor ervaren maar het kan ook zijn dat je niets merkt.

De reset wordt ook wel gedaan nadat olie is ververst, het luchtfilter is vervangen en als er een wijziging is aangebracht voor meer vermogen zoals een open luchtfilter.

Natuurlijk zal alle elektronica zoals radio en klokje nu ook een reset hebben gekregen en opnieuw moeten worden ingesteld.

Ik ben benieuwd of leden met meer verstand hiervan mijn verhaal kunnen bevestigen of juist ontkrachten.
 

Richard434

Prepper goeroe
Kouder weer geeft simpel gezegd een hogere druk omdat er door de mindere beweging van de moleculen meer moleculen per m3 passen.
Nu is de hoogste luchtdruk in Nederland ooit gemeten 1050,0 hPa
De laagste druk ooit gemeten is 956,4 hPa
dit scheelt ongeveer 100 hPA of 0,1 bar, of 10%.
Echter zijn dit de extreme waarden.
Gemiddeld (Langjarig) is er in Nederland een luchtdruk van:
(http://www.klimaatatlas.nl/klimaatatlas.php)

1016,7 hPa in Januari,
1014,3 hPa in April,
1015,8 hPA in Juli,
1014,6 hPa in Oktober.

Hieruit val op te maken dat er gemiddeld een verschil van wel 2,4 hPa over het jaar is.
Dit is 0,2%.

Ter vergelijking, per 8 meter hoogte neemt de luchtdruk ongeveer 1 hPa af.
Dus als je van Amsterdam naar Maastricht zou rijden is het verschil in luchtdruk al groter dan dat er gemiddeld genomen in een jaar voorkomt. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

markske

Diehard Prepper
Een goede ECU werkt enerzijds met vaste lookup tabellen, anderzijds met continue herrekening... Dus los van de super lage variatie waarvan sprake,
maakt 'even de ECU resetten' dmv de accu loskoppelen (proest proest) weinig uit, je zal er hem enkel in herleer modus mee kunnen zetten,
maar dat heeft enkel zin als je ineens een andere rijstijl zal gaan hanteren en sneller de ecu jouw stijl wil laten kennen.
Mijn raad is, tenzij je weet waar je mee bezig bent, blijf mooi overal af :) (Als je weet waar je mee bezig bent, heb je geen raad nodig).
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Okay, theoretisch klopt het wel dus maar het maakt geen moer uit.

Als de ECU inderdaad steeds blijft leren en na maanden truttig rijden detecteert dat je opeens wilt blazen dan zal de ECU zich gedurende enkele kilometers aanpassen? Ik kreeg elders het idee dat een mapping wordt gekozen en de ECU daar op blijft staan. Hoe kom ik er nu achter hoe mijn ECU zich precies gedraagt? Als deze continu zelflerend is dan vind ik het helemaal prima, wordt er echter een setting gekozen en vastgehouden dan kan het toch een verschil maken in brandstof verbruik.
 

markske

Diehard Prepper
Alles hangt af van hoe slim je ECU is... Via ODBII kan je veel parameters zowel offline als tijdens het rijden zelf uitlezen met de juist hardware en/of software.
Eenvoudig gezegd, hoe meer sensoren er in je auto zitten, hoe geavanceerder de ECU :)
 

AWOL

Prepper goeroe
Alles hangt af van hoe slim je ECU is... Via ODBII kan je veel parameters zowel offline als tijdens het rijden zelf uitlezen met de juist hardware en/of software.
Eenvoudig gezegd, hoe meer sensoren er in je auto zitten, hoe geavanceerder de ECU :)
Nou, ga er maar vanuit dat mijn Corolla uit 1994 verdomd weinig sensoren heeft. Ik denk dat er ook geen poort is waarmee je dingen kunt uitlezen. Wel weet ik dat je OBDI codes kunt uitlezen: https://www.2carpros.com/articles/t...finitions-and-code-gathering-method-1990-1995
 

markske

Diehard Prepper
1994? Oei, dat is simpel qua computer, weinig mee aan te vangen, wil je rendement verhogen als het een turbodiesel is, is licht opvoeren turbo druk denk ik ver het enige dat je simpel kan doen...
 

AWOL

Prepper goeroe
1994? Oei, dat is simpel qua computer, weinig mee aan te vangen, wil je rendement verhogen als het een turbodiesel is, is licht opvoeren turbo druk denk ik ver het enige dat je simpel kan doen...

Nope, 1.6 liter benzine. Nou ja, waardeloze tip blijkt dit dus.
 

Nomad

Diehard Prepper
Alles hangt af van hoe slim je ECU is... Via ODBII kan je veel parameters zowel offline als tijdens het rijden zelf uitlezen met de juist hardware en/of software...

Omdat het voor dit draadje eigenlijk niet relevant was heb ik het nog niet vermeld, maar nu wil ik er toch even op inhaken: OBDII

OBD staat voor On Board Diagnostics. Via de OBDII stekken in je auto (meestal ergens bij de zekeringen in de buurt heb ik begrepen) kan je deze uitlezen.

Gaat bijvoorbeeld je Check Engine lampje branden, dan kan je de foutcode uitlezen en kan je inschatten hoeveel haast er is om naar de garage te gaan.

Dit klinkt allemaal heel erg duur, en als je de uitleeskastjes van de garage bekijkt dan is dat ook zo. Maar bij AliExpress kan je een bluetooth OBDII adapter kopen voor minder dan €5,- (controleer wel goed of de adapter het protocol van je auto ondersteund).

Hiermee kan je via een app ook heel veel data live uitlezen. Data als snelheid, toerental, temperatuur van vanalles en wat al niet meer.

Ik heb een auto waarbij de nokkenas sensor soms een meldingscode geeft zonder duidelijke reden. Dit schijnt een bekend probleem te zijn (volgens meerdere garages). Mocht het lampje weer gaan branden dan wilden ze hem wel voor me uitzetten, á €15,- per keer.
Zodoende kwam ik bij de OBDII adapters uit. Dan kan ik zelf kijken wat voor storing er is en indien nodig de melding resetten.
 

petroman

SHTF Expert
@Nomad, ja en nee, ik heb ook zo'n ding en de helft van de sensoriek leest ie gewoon niet uit.
Zelf olietemperatuur niet.
Toerental en snelheid boeit me niet zo. Wel grappig maar zeker geen vervanging van. En ja mijn wagen, bouwjaar wordt wel ondersteund.

Met de correcte legale software en veeeel kennis kan je je wagen helemaal omprogrammeren.
Dus dat laat ik dan maar doen door (auto)forumleden.
 

Nomad

Diehard Prepper
@Nomad, ja en nee, ik heb ook zo'n ding en de helft van de sensoriek leest ie gewoon niet uit.
Zelf olietemperatuur niet.
Toerental en snelheid boeit me niet zo. Wel grappig maar zeker geen vervanging van. En ja mijn wagen, bouwjaar wordt wel ondersteund.

Met de correcte legale software en veeeel kennis kan je je wagen helemaal omprogrammeren.
Dus dat laat ik dan maar doen door (auto)forumleden.

Klopt, de uit te lezen gegevens verschillen ook nog eens per app. De toerenteller is wel grappig inderdaad. Maar ik ga niet elke keer mijn telefoon ophangen om een toerenteller te hebben. Nergens voor nodig.
De grootste waarde van de adapter ligt in het uitlezen van de foutcodes.
 
Bovenaan