• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bron slaan

DrPrep

Elementary prepper
Wij hebben bij ons huis een (ondiepe) bron laten slaan van ca. 12 meter diep. Het water uit de bron is van behoorlijke kwaliteit. Echter niet de kwaliteit van gemeentepils. Op het moment gebruiken we het bronwater om de toiletten te spoelen, te douchen en voor de was en vaatwas machine. Het probleem met ons bronwater is (naast het niet erg gevaarlijke ijzer gehalte) dat er natuurlijk ook andere stoffen in terecht kunnen komen, bijvoorbeeld bij een nucleaire shtf. Heeft iemand van jullie een idee hoe lang het duurt voordat er radioactieve stoffen in bronwater terechtkomen? We kunnen dan nog op tijd een voorraad aanleggen in geval van...
 

AWOL

Prepper goeroe
Wij hebben bij ons huis een (ondiepe) bron laten slaan van ca. 12 meter diep. Het water uit de bron is van behoorlijke kwaliteit. Echter niet de kwaliteit van gemeentepils. Op het moment gebruiken we het bronwater om de toiletten te spoelen, te douchen en voor de was en vaatwas machine. Het probleem met ons bronwater is (naast het niet erg gevaarlijke ijzer gehalte) dat er natuurlijk ook andere stoffen in terecht kunnen komen, bijvoorbeeld bij een nucleaire shtf. Heeft iemand van jullie een idee hoe lang het duurt voordat er radioactieve stoffen in bronwater terechtkomen? We kunnen dan nog op tijd een voorraad aanleggen in geval van...

Nee ik heb geen idee maar het lijkt mij ook moeilijk te beantwoorden want is nogal afhankelijk van allerlei factoren. Over wat voor nucleaire shtf hebben we het? Nucleaire raket, vuile bom, reactor, het maakt allemaal nogal een verschil qua intensiteit en verspreiding van radioactiviteit. Daarnaast hoever ben je van de "haard" verwijderd, uit welke richting komt de wind, komt je grondwater voornamelijk van regen of van een meer in de buurt. Is dat meer gevoed door meerdere stroompjes en hoe lang zijn die? Tenzij je radioactivieteit daadwerkelijk kunt meten zou ik geen risico nemen en zodra je weet dat er iets gebeurd is direct beginnen met het aanleggen van een voorraad. Sterker: nu al beginnen met een voorraad als je daar de ruimte voor hebt want je weet maar nooit.
 

DrPrep

Elementary prepper
We hebben nu standaard een 1000ltr ibc als voorraad drinkwater. Voor mij is drinkwater echter zeer belangrijk en ik zou in geval van graag extra water opslaan voor het besproeien van gewassen e.d. Ik heb de mogelijkheid om onze kelder met water te vullen voor een dergelijk doel. Dat is al snel zo'n 30000ltr water. Dat zou ik het liefst pas doen als er echt geen andere mogelijkheid meer is omdat die kelder uiteraard ook voor andere zaken dienst kan doen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@DrPrep ik heb geen flauw idee op uw vraag , maar ik neem aan dat er tal van zaken zullen spelen
Wat is de neerslag en hoeveel , regent het wel of niet in die periode , wat is de grondgesteldheid (zand laat veel
makkelijker water door dan vette klei ) etc .dat zijn toch dingen waar u rekening mee moet houden .
Plus hier was pas een draadje over filters en zeoliet haalt radioactieve materialen uit het water dus een goed
filter geeft u ook de mogelijkheid om toch water van uw bron te gebruiken (al is het maar beperkt dan ,toch is
het een extra voor uw voorraad .
gr will
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nou wou ik direct reageren met een leuk filmpje, lees ik de post en dan gaat het eigenlijk ergens anders over.

Maar het is wel een hele goede vraag @DrPrep.
Op zich maakt het niet uit hoe ver je bij de ramp verwijderd bent.
Wat je eigenlijk alleen moet weten is hoe lang het duurt voordat oppervlakte water naar 12 meter is gezakt.
Vervuilende deeltjes worden door water mee de grond in genomen.
Hier spelen wel meerdere factoren, want ondergronds stroomt het water ook. Het kan bij wijze van spreken zomaar het geval zijn dat het water dat op een grasveldje elders valt eerder bij je bron is dan het regenwater dat in je tuin valt.

Nou, dan toch maar het filmpje voor degenen die hem nog niet kennen:
 

DrPrep

Elementary prepper
Het zou eigenlijk dus nuttig zijn om een soort kaart van ondergrondse stromingen op bepaalde dieptes te hebben. Ik weet niet of dat bestaat. Bedankt voor de tip m.b.t. het filter. Dat is zeker een nuttige aanvulling.
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn mening.
Een normale pomp zuigt maar water tot 7meter. Dit is nu niet tot op de centimeter hoor.
Het moet al sterk vervuilde grond zijn om geen schoon water te hebben op 1m als er water is natuulijk.
Volgens mij ben jij een beetje bang van de centrales in Doel waar je volgens mij dichtbij woont.
Bij een ongeval in een kerncentrale zou ik mijn kelder niet beginnen volpompen met water maar daar snel een schuilkelder van maken voor eventuele fal out.
jou water van jou geslagen put zal nog heel lang even goed ( of even slecht) water geven als nu. Als de ingang maar voldoende is af gesloten met aarde.
 

markske

Diehard Prepper
Ik sluit me aan bij Flos. En WATER wordt nooit radioactief, het kan wel radioactieve deeltjes bevatten...
Wel, filter dan dat vuil water, hou je al direct een deel van die deeltjes tegen.
Wanneer er een radioactieve wolk overtrekt, is regenwater en de groenten die dit gaan opnemen een
groter probleem dan vervuild grondwater als je een beetje slim bent.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Is er een waterfilter dat radioactieve straling filtert?
Dat maakt bij Doel weinig uit, die mist zelf al een filter en stoot radioactieve lucht uit.

DOEL - De omstreden Belgische kernreactoren Doel over de grens vlakbij Ossendrecht en Tihange over de grens bij Maastricht, missen volgens de Duitse regering belangrijke filtersystemen. Zulke filters voorkomen dat radioactieve lucht ongefilterd naar buiten gaat.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...erdeel+dat+radioactieve+straling+filtert.aspx
 
D

Deleted member 101

Gast
Ik bedoel eigenlijk zo'n draagbaar filter voor in je BOB als je dus oppervlakte water wilt filteren en dat is besmet met radioactieve neerslag. Zijn er dan portable filters voor die dit kunnen filteren.
 

petroman

SHTF Expert
Water wordt niet radioactief.
Dus waar zit uw probleem ? nou in de vervuiling, dus elk goed filter dat het vuil uit het water haalt werkt goed tegen radioactieve vervuiling.

Enige nadeel kan wel zijn dat uw waterfilter licht geeft gaat geven en u slaaptekort krijgt.

Tav de waterbron. Dat is gewoon veilig. Zo lang de boel niet doorstraald wordt. Mocht dat wel gebeuren dan heeft u zo wie zo een uitdaging want ALLES in de directe omgeving van die bron is dan vervuild.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Naast Doel bevind zich nog meer net over de grens in België.
Vind dit een goed kaartje: https://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.greenpeace.org/belgium/Global/belgium/image/2015/energie/kaart_nucl_.jpg&imgrefurl=http://www.greenpeace.org/belgium/nl/nieuws/klimaat-energie/blog/belgi-totaal-niet-klaar-voor-nucleaire-ramp/blog/51917/&docid=gSy_PhbJcpdbTM&tbnid=lvXRuMrQVLXYKM:&vet=1&w=800&h=680&hl=nl-nl&client=safari&bih=671&biw=1024&ved=0ahUKEwiL54PZh8LQAhWJ1xQKHQ1-AG8QMwgbKAAwAA&iact=mrc&uact=8

Verder zou ik zo'n mooie kelder ook niet vol laten lopen met water, maar wel een flinke voorraad water er in opslaan.
Zit hier op kijkafstand van de kerncentrale, hopelijk houd die het vol tot 2030 en houden ze woord om hem dan te sluiten.
Hier liggen de plannen klaar bij wijze van spreken om een put te gaan boren achter in mijn tuin.
Mijn perceel bevind zich op een zogenaamde kreekrug en deze heeft een waterdragende laag op enkele meters diep.

Voor kaarten over waterlagen kan je in NL terecht op geoweb van de provincie dacht ik.
Of dit in Vlaanderen ook bestaat weet ik niet.
 
D

Deleted member 101

Gast
toch
Water wordt niet radioactief.
Dus waar zit uw probleem ? nou in de vervuiling, dus elk goed filter dat het vuil uit het water haalt werkt goed tegen radioactieve vervuiling.

Enige nadeel kan wel zijn dat uw waterfilter licht geeft gaat geven en u slaaptekort krijgt.

Tav de waterbron. Dat is gewoon veilig. Zo lang de boel niet doorstraald wordt. Mocht dat wel gebeuren dan heeft u zo wie zo een uitdaging want ALLES in de directe omgeving van die bron is dan vervuild.

Ik snap uw uitleg niet zo goed, dus maar eens zelf op onderzoek gegaan en wat blijkt dat er wel oppervlakte water radioactief wordt. Zegt de naam Fukushima u iets?
Op de volgende link enige uitleg en een waterfilter methode om radioactieve deeltjes uit het drinkwater te verwijderen.
https://purewaterfreedom.com/filter-radiation

Maar ik ben meer op zoek naar een compacte oplossing voor onderweg of iets zelf maken wat niet te duur wordt.
En wat blijkt er is al een oplossing bekend;
http://modernsurvivalblog.com/nuclear/an-earthen-filter-for-radioactive-water/

En een uitgebreid manual met tekeningen erg interessant ook uitleg over diverse manieren om van besmette oppervlakte bronnen toch drinkwater te maken.

http://www.oism.org/nwss/s73p919.htm
Book Page: 71 - 75
 

markske

Diehard Prepper
H2O kan niet radioactief worden, enkel vervuild met radioactieve deeltjes. Met een osmose filter dus maak je in theorie perfect proper water...
Tenzij dat de vervuiling er is met radioactieve molecules die kleiner zijn dan watermolecules... Dan kan je niet filteren met een membraan, dan moet je 'binden'...
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou eerst willen weten welke orde van grote radioactieve deeltjes zijn.
Afhankelijk daarvan kun je iets zeggen over mogelijkheden met een deeltjesfilter. Misschien zijn de bekende Sawyers en Katadyn's al afdoende.

Radioactief materiaal in de lucht bindt zich aan stofdeeltjes, vandaar dat (simpele) stoffilters zo belangrijk zijn. Geen idee hoe dat in water zit, maar denk dat het slecht gesteld is met de oplosbaarheid van dergelijk materiaal in water.
 
D

Deleted member 101

Gast
H2O kan niet radioactief worden, enkel vervuild met radioactieve deeltjes. Met een osmose filter dus maak je in theorie perfect proper water...
Tenzij dat de vervuiling er is met radioactieve molecules die kleiner zijn dan watermolecules... Dan kan je niet filteren met een membraan, dan moet je 'binden'...

Al weer wat geleerd, alleen hoe doe je dat dat "binden" van radioactieve molecules?
 

Ray

SHTF Expert
Al weer wat geleerd, alleen hoe doe je dat dat "binden" van radioactieve molecules?

Zeoliet bind vrij makkelijk radioactieve materiaal en andere zware metalen: http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-2309.html
Veel soorten kattengrit zijn gemaakt van zeoliet en dergelijke korrels zijn ook in 't groot verkrijgbaar. 'k Zou het filter wel even goed voor/door spoelen, want meestal zit er ook veel stof tussen de korreltjes.
 
Bovenaan