• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Broodvervangers

A.N.

Senior Prepper
Ik ben inmiddels bezig een kleine voorraad voedsel aan te leggen maar het lukt me niet lang houdbaar brood(vervangers) te vinden.

Hebben jullie hier tips voor?
Onder lang houdbaar versta ik toch zeker 2 jaar.

Edit:
En nu ik er over nadenk, zo ben ik ook op zoek naar boter (of lang houdbare ingrediënten + recept). Helaas kan ik de titel niet meer aanpassen of tags toevoegen (admin?).
 

Ray

SHTF Expert
Vroeger kocht ik in Duitsland brood in blik, helaas is de winkel waar ik het eerst haalde ermee gestopt, maar het zal toch nog wel ergens te scoren zijn? (500 gram, 13 sneetjes, 2 euro)

Je zou zelf brood kunnen wecken, of de ingrediënten preppen en zelf gaan bakken
Er bestaat ook boter in blik, vaak bekent als campingboter, die is lang houdbaar, smelt niet snel, maar echt lekker....:rolleyes:
Boter op de boterham valt ook zonder wel mee te leven, jam, leverpastei in blik, dat prept allemaal makkelijk.

Het is begrijpelijk dat mensen zoeken naar één op één alternatieven voor het hedendaagse leven, maar je kunt het ook anders aanpakken. De restjes van de avond ervoor als ontbijt gebruiken. Misschien moet je er nu niet aan denken, een maaltje pasta, rijst of bonen als ontbijt, maar tegen die tijd ben je er maar wat blij mee. :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mijn broodvervangers:
-havermout met krenten of tutti frutti en water(kan ook met melkpoeder, maar vind ik niet lekker)
-lijnzaad(heel) en amandelen,pompoen en zonnebloempitten, om lijnzaadcrackers mee te maken.
-hardkeks.
-roggebrood, jaartje wel houdbaar.
-brood in de weckpot is oneindig houdbaar, want geweckt.
-yoghurt of kwark (zolang koemelk hier te koop is bij de boer, zelf te maken) met fruit of zelfgemaakte jam.


Ik heb eens een hele tijd uit de voorraad gegeten, echt een hele tijd, om te merken wat ik miste en wat ik tekort kwam. Wat ik miste was iets om in te bijten, daarom dus de lijnzaadpittencrakers en hardkeks, voor het knapperige mondgevoel. Ook zuur, zoals uitjes en augurk heb ik toegevoegd aan de voorraad. Om de kiezen wat te kauwen te geven.
Ik ben geen fan van brood in SHTF want beleg maakt dat duur en je moet er zoveel meer voor preppen.
 

Robert

Diehard Prepper
Ik ben sinds een tijdje havermout met jusdorange aan het eten. Super lekker. Af en toe met vanilleyoghurt. Ook lekker want melk lust ik niet...
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Je zou granen kunnen opslaan en zelf malen tot meel. En dan zelf brood bakken.

Boter is ook makkelijk zelf te maken.
Mijn vroegere compagnons gingen jaarlijks op fietsvakantie. Onderweg kochten ze dagelijks een liter verse melk bij een boer. Die bonden ze achter op de fiets. Aan het einde van de dag hadden ze door het schudden boter en karnemelk in de fles. De boter ging op brood. De karnemelk werd gedronken en de fles was weer leeg om de volgende dag nieuwe boter en karnemelk te maken. Het is trouwens wel lekker om wat zout door de boter te doen.
 

A.N.

Senior Prepper
@Ray
Brood bakken is inderdaad iets wat ik in gedachten heb, maar voor korte tijd zou het wel prettig zijn om iets voorhanden te hebben wat je zo kan pakken.

Brood inmaken? Daar zou ik nou echt nooit aan hebben gedacht, heeft iemand op het forum daar ervaring mee?

Mocht je het brood in blik ooit nog tegenkomen, hoor ik het graag!

Kliekjes als ontbijt zou inderdaad geen ramp zijn tijdens een SHTF.

@Stuudje
Leuk dat je lange tijd uit je voorraad hebt gegeten om te onderzoeken wat je mistte, interessant! Dat je die bite mistte kan ik me goed voorstellen. Hou zelf echt van m'n boterham vandaar ook dit topic.

Voor het recept van de lijnzaadpitcrackers houd ik me aanbevolen. En die hartkeks, hebben die een goede houdbaarheidsdatum? Die zijn relatief goedkoop te bestellen.

Wat betreft duur beleg haal je wel een punt aan, denk ook dat ik dat redelijk beperkt zal inslaan. Daarentegen is een broodje bij de soep altijd een welkome aanvulling.

@johan2
Dat vloeibare ben ik niet echt van, maar qua voedingswaarde is het een goede vervanger.

@Dreutel
Ik ken ze, heb er zelfs enkele weken op geleefd, onvoorstelbaar als ik daar aan terugdenk. Maar echt een voedingswaarde hebben ze niet dus zie deze niet als een oplossing. Tevens is de houdbaarheid beperkt.

@Tanfana
Het is inderdaad een idee, zou ik granen ook kunnen malen met een koffiemolen?
Ook ga ik morgen proberen brood te bakken met tarwebloem tht 2012, de resultaten zal ik delen op het forum.

Boter maken uit melk is inderdaad mogelijk en makkelijk, helemaal als je daarvoor alleen maar een "rondje" hoeft te fietsen. Echter zou ik niet weten waar ik tijdens een SHTF deze verse melk vandaan moet halen.

Het hoeft ook niet boter boter te zijn, margarine ben ik net zo blij mee, en geloof dat dit uit olie wordt gemaakt? Ik zal het eens opzoeken.

Edit:
Opgezocht, er is toch melk, maar ook ei voor nodig.. verder is er ijs nodig voor het maken van. Tijdens een SHTF lijkt me dat niet een haalbaar idee.
 
Bovenaan