• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bug in baby

Hooiwagen

Senior Prepper
Gezin Hooiwagen is een hooiwagentje rijker. Maar hoe doe je dat nu, ze zijn zo kwetsbaar...

Ik wil een draadje starten om tips te delen die helpen bij een bug in situatie die meerdere weken duurt, uitval van nutsvoorzieningen, hoe verzorg en voed je dan een mini prepper 0-1 jaar?

TIP 1: geen fles beschikbaar? Een baby kan ook melk likken uit een piepklein bakje/cupje. Zet het cupje tegen de onderlip en giet net niet in de mond, het tongetje gaat vanzelf de melk oplikken.
 

petroman

SHTF Expert
Gefeliciteerd !

Tip1a: zorg dat je voldoende flessen en spenen in vooraad hebt. Klinkt logisch maar lurk speen van 1 petromannetje ligt ook ergens in Frankrijk....
gelukkig was dat dan weer een reden om er van af te blijven.

Tip 2: zorg ook voor een enorme voorraad pampers, luiers, schoon water en voeding.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, @Hooiwagen !👍

Waar "het" initiatief werd ondernomen, laat zich wel raden🎯😉

Roze of blauwe rook?🎭

Vooral de eigen productie aanzwengelen als dat ook maar enigszins kan, zou ik zeggen, want beter dan dat is er niet. Dan ook geen gepruts met uitkoken, echt geen verlies van flessen, een gecontroleerde aanmaak en voorraadbeheer, en op serveertemperatuur!😉

Geniet ervan!
 

Mayo

Last (wo)man standing
Tip2: gebruik vanaf het begin géén luiers.
Niet alleen spaart het jullie heel veel geld uit, de kleine zal er ook veel gelukkiger door zijn.
Een vriendin van mij heeft dit jaren geleden met haar dochter gedaan en het gaat perfect.
Ik heb hier eerder ook al eens over bericht op het forum (weet zo gauw niet meer waar...)

Er is best veel over te vinden, oa hier:

Je baby op laten groeien zonder luier? Het kán!​


https://www.babybytes.nl/nieuws/je-baby-op-laten-groeien-zonder-luier-het-kán

Ook pasgeboren baby’s geven al signalen af waaruit wij – als we daar beter op zouden letten – zouden kunnen aflezen dat ze hun behoefte moeten doen. Wij zijn daar echter niet op gebrand en negeren deze signalen, omdat we er al een dure luier omheen gevouwen hebben die de boel voor ons op kan vangen. Op die manier leren wij kinderen aan om toch hun eigen omgeving te bevuilen, om het twee jaar later weer af te leren.
 

PBear

Mankinds only hope
Tip2: gebruik vanaf het begin géén luiers.
Niet alleen spaart het jullie heel veel geld uit, de kleine zal er ook veel gelukkiger door zijn.
Een vriendin van mij heeft dit jaren geleden met haar dochter gedaan en het gaat perfect.
Ik heb hier eerder ook al eens over bericht op het forum (weet zo gauw niet meer waar...)

Er is best veel over te vinden, oa hier:

Je baby op laten groeien zonder luier? Het kán!​


https://www.babybytes.nl/nieuws/je-baby-op-laten-groeien-zonder-luier-het-kán

Ook pasgeboren baby’s geven al signalen af waaruit wij – als we daar beter op zouden letten – zouden kunnen aflezen dat ze hun behoefte moeten doen. Wij zijn daar echter niet op gebrand en negeren deze signalen, omdat we er al een dure luier omheen gevouwen hebben die de boel voor ons op kan vangen. Op die manier leren wij kinderen aan om toch hun eigen omgeving te bevuilen, om het twee jaar later weer af te leren.

Een tip om te onthouden, want mijn Tropische Verrassing heeft nog altijd een kinderwens.
Ook enigszins van toepassing op onze hondenpups Snip en Snap.

Het merkwaardige is dat Snip al vrijwel vanaf geboorte fe neiging had om zindelijk te worden. Deed z'n plasje bij voorkeur op dezelfde plek, op een omgekeerde containerdeksel, waarop we wat papieren zakken hadden gelegd om het plasje op te vangen. Ook gaf hij met bepaalde geluidjes aan, dat het zijn tijd was voor zijn behoefte.
En zodra hij in staat was over de drempel naar de badkamer te klimmen, deed hij het daar, ook zijn poepje, en dat zelfs bij voorkeur vlak bij het afvoerputje.

Dan is Snap van een heel ander kaliber. Geen duidelijke signalen, maar plast of poept waar hij staat of zit, al doet hij het meestal niet in zijn nestje.

Helaas moeten we van Snip afscheid nemen, want hij overleed vandaag aan een infectie na 3 dagen ertegen gevochten te hebben. Hij was al een keer eerder kantje boord geweest van een verkoudheid, wat de uitdrukking "snipverkouden" een bijzondere betekenis geeft.
Maar met wat medicijnen, lukte het toch om hem daar bovenop te helpen. Toch denk ik dat zijn immuunsysteen nooit erg sterk is geweest. Snap is altijd de fysiek sterkere geweest. Energieker en actiever.
Helaas zal Snap zijn speelkameraadje en "sparring partner" moeten missen.
 

Flos

SHTF Expert
@Hooiwagen gefeliciteerd.
Ik prep zo een beetje voor mijn dichte familie.
En 27 maand terug is er ook een kleine spruit bij gekomen ( niet van mij maar van de dochter)
En zo heb ik mijn preps ook een beetje moeten bijschaven.
Maar het evalueert snel. Ze is nu bijna de luiers ontgroeid en dat scheelt een gedoe.
Maar vers fruit preppen vind ik nog steeds lastig. En dat heeft die kleine nodig.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Hooiwagen gefeliciteerd.
Ik prep zo een beetje voor mijn dichte familie.
En 27 maand terug is er ook een kleine spruit bij gekomen ( niet van mij maar van de dochter)
En zo heb ik mijn preps ook een beetje moeten bijschaven.
Maar het evalueert snel. Ze is nu bijna de luiers ontgroeid en dat scheelt een gedoe.
Maar vers fruit preppen vind ik nog steeds lastig. En dat heeft die kleine nodig.

En (zelf) gedroogd fruit, werkt dat niet?
Het blijft vaak een beetje taai (ipv bros) en is dan juist lekker om op te sabbelen ;)
 

Flos

SHTF Expert
Er bestaan een soort zakjes met een fruitpapje in. Daar heb ik een paar dozen van verschillende smaken in voorraad.
In elke doos zitten een dozijn van die zakjes. Maar vers blijft vers hè.
 

RockyFlats

Ruttaan
Een tip om te onthouden, want mijn Tropische Verrassing heeft nog altijd een kinderwens.
Ook enigszins van toepassing op onze hondenpups Snip en Snap.

Het merkwaardige is dat Snip al vrijwel vanaf geboorte fe neiging had om zindelijk te worden. Deed z'n plasje bij voorkeur op dezelfde plek, op een omgekeerde containerdeksel, waarop we wat papieren zakken hadden gelegd om het plasje op te vangen. Ook gaf hij met bepaalde geluidjes aan, dat het zijn tijd was voor zijn behoefte.
En zodra hij in staat was over de drempel naar de badkamer te klimmen, deed hij het daar, ook zijn poepje, en dat zelfs bij voorkeur vlak bij het afvoerputje.

Dan is Snap van een heel ander kaliber. Geen duidelijke signalen, maar plast of poept waar hij staat of zit, al doet hij het meestal niet in zijn nestje.

Helaas moeten we van Snip afscheid nemen, want hij overleed vandaag aan een infectie na 3 dagen ertegen gevochten te hebben. Hij was al een keer eerder kantje boord geweest van een verkoudheid, wat de uitdrukking "snipverkouden" een bijzondere betekenis geeft.
Maar met wat medicijnen, lukte het toch om hem daar bovenop te helpen. Toch denk ik dat zijn immuunsysteen nooit erg sterk is geweest. Snap is altijd de fysiek sterkere geweest. Energieker en actiever.
Helaas zal Snap zijn speelkameraadje en "sparring partner" moeten missen.

Gecondoleerd @PBear . Triest, vooral als het om zo'n jong dier gaat. Zijn of haar dagen, heeft Snip het vast goed gehad.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Tip: bij Borstvoeding, vitemine K en D te geven en dus dat op voorraad nemen. Voor het geval de borstvoeding niet lekker loopt en je kunstvoeding gebruikt deze samen met de benodigde liters water op voorraad nemen, inclusief luiers, hele hoop hydrophile doeken en het favo knuffel dingetje x 20.

Wasmachine draaid niet, dus een luier eromheen plakken is toch wat makkelijker als je al genoeg te doen hebt...

heel veel Gefelicteerd :) @Hooiwagen
 

JJ&A

Diehard Prepper
Tip: bij Borstvoeding, vitamine K en D te geven en dus dat op voorraad nemen. Voor het geval de borstvoeding niet lekker loopt en je kunstvoeding gebruikt deze samen met de benodigde liters water op voorraad nemen, inclusief luiers, hele hoop hydrophile doeken en het favo knuffel dingetje x 20.

Wasmachine draait niet, dus een luier eromheen plakken is toch wat makkelijker als je al genoeg te doen hebt...

heel veel Gefeliciteerd :) @Hooiwagen
Van harte gefeliciteerd @Hooiwagen

Inderdaad heb je voor de kleintjes vitamine AD tabletjes.

Vergeet moeders niet die moet ook weer op krachten komen, en aansterken, foliumzuur was en is een waardevolle aanvulling tijdens en na de zwangerschap.

Er zijn baby's die amper moeite doen bij borstvoeding, is kolven misschien de oplossing, terwijl de baby wat aan de andere borst sabbelt wat stimuleren kan werken.


Borstvoeding is wel het meest ideaal.
Je hebt het altijd bij je is op temperatuur met de meest ideale ingrediënten, het is cosy intiem is daar mee uitsteken voor de op te bouwen band, ondertussen lieve woordjes en liedjes zingen, dat is weer heel goed voor de ontwikkeling van het kind.
Vertel het kindje maar hele fijne verhalen, mensen denken er vaak niet aan dat je dieren in kinderen ontzetten veel kan leren in ontwikkelen, wij westerlingen gaan er vaak toch wat te koel mee om, Aziatische mensen hadden de kinderen vaak altijd bij hen en hadden daar meer gevoel bij, wat veel Germaanse mensen missen, en nu helemaal met de telefoontjes van tegenwoordig, wat een regelrechte ramp is.

Speelgoed heeft nog meer waarde als je het zelf kan maken, haha iets voor de toekomst denk je maar de tijd vliegt voorbij, dus begin alvast meer met ideeën ontwikkelen.
-------------------------------------------------------------------
Budget tips
Van hout kan je veel mooie dingen maken, een wiegje die je van uit je eigen bed kan laten wiebelen, dat werd vroeger wel gedaan, het meest ideale ledikantje maak je zelf.

Speelgoedjes van hout, het blijft leuk kan je mooi maken van afvalstukjes.

Weer een paar jaar verder.
Je kan prachtige huisjes en meubeltjes van stevig karton, in elkaar gelijmd met behang poeder lijm.
Met meerdere lagen die karton kan je mooie stevige meubeltjes maken, waar zelf een volwassenen in kan zitten en heerlijk warm zit in de winterkoude.

Nog een budget tips.
Haal zoveel mogelijk de natuurlijke groenten, knollen en fruit uit de natuur, daar zit nog de natuurlijke kracht in wat de zelf genezende werking en weerstand kan stimuleren en jullie en het kindje tot krachtige gezonde mensen kan maken.

Nog wat jaartjes verder.
Laat de Tv veel uit, doe ouderwetse spelletje met elkaar, trek er op uit in de natuur.
Of het nu een jongetje of meisje is leer ze handig te zijn, ontwikkel hen mogelijkheden.
Als je dat allemaal doet ga je zelf ook een hele ontwikkeling door.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Wat een goeie tips van iedereen.
Goed om te zien dat sommige mensen voor vooraad luiers gaan, terwijl er soms ook een alternatief is om de vooraad geheel buiten beschouwing te laten.
Beide zijn nuttig, want ik ben al begonnen met luiers. En ik hoop niet op een SHTF, maar bereid er wel op voor.

Ik wil ook verwijzen naar dit draadje over de BOB: https://www.preppers-shelter.nl/threads/72uurs-tas-voor-een-mini-prepper.4539/
 

marzman

Diehard Prepper
Gefeliciteerd @Hooiwagen
Luiers en flesjes, uitwasbare luiers en borstvoeding lijkt me dan het meest logisch als dat mogelijk is. Dan heb je geen supergrote voorraden nodig. Verder prept denk ik iedereen luiers (als die in de aanbieding zijn ;) )
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Wij zijn nu bezig met wegwerpluiers, maar elke vierkante doek kan een luier zijn. Binnenkort maar eens veiligheidsspelden kopen en aan mn moeder vragen hoe je een luier vouwt, of youtube kijken.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Gefeliciteerd @Hooiwagen
Uitwasbare luiers. ;) )
Ha dan heb ik daar nog een tip bij.
Je had vroeger en misschien nog wel een soort inleg gaasje wat je in de uitwasbare luier kon leggen en daar mee de grootste hap kon weg halen uit de luier, dat scheelt aardig wat schoon maken en steeds weer nieuw water gebruiken, ik heb dat vroeger ook gedaan, het is even wennen op een luier op de had schoon te maken, maar na een tijdje gaat het wel, ik weet niet of daar na de luiers ik de kook was gingen, haha maar schoon werd het zeker.

Wat zijn Inlegvelletjes voor een wasbare luier?

Je kunt het gebruik van wasbare luiers vergemakkelijken door een inlegvelletje op de luier te leggen. Bij het verschonen schud je de luier uit boven de wc: het velletje met ontlasting valt in de pot en kun je doorspoelen. De luier blijft veel schoner en is nog gemakkelijker te wassen in de wasmachine.
----------------------------------------------------------------------------------------

Wat je zeker ook achter de hand moet houden is zinkzalf of uierzalf voor het geval van luier uitslag daar bij zijn spateltjes ook handig om de zalf zo steriel mogelijk te houden.

Ha nog een tip ik heb hele goede ervaring met;
HiPP PFLEGEÖL SENSITIV Aus Naturölen Mit Bio-Mandelöl Babij SANFT, tekoop bij Rossman.
https://www.internetdrogisterij.nl/...oZq4N4okgul2dzmc2BzgMxMHZtDDDym4aAlWDEALw_wcB
1677404440094.png
Het is niet alleen verzorgen maar ook genezend, je kan er vochtige doekjes mee maken om zo de kleine schoon te maken en een verzorgend laag je achter te lagen.

Productomschrijving​

HiPP Baby soft verzorgende olie
HiPP Baby-soft is ontwikkeld om vanaf het begin de risico’s op allergieën te minimaliseren in het bijzonder voor de gevoelige huid.
Waardevolle biologische amandelolie voedt en beschermt de gevoelige huid op een natuurlijke manier. Vertrouw HiPP Babysoft omdat er niets in zit, wat niet babysoft is.
- met zachte geur zonder allergieverdachte geurstoffen
- zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen
- vrij van etherische oliën en vrij van parabenen
- veganistisch - vrij van dierlijke grondstoffen
Ingredienten
Helianthus Annuus Seed Oil, Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Tocopherol, Parfum
Gebruik
Aanbrengen op de huid.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Heel bijzonder als een wat een moeder eet (en ze geeft borstvoeding) daar kan kan je ook weer ingrediënten van terug vinden in de grote boodschap, bvb ze eet uien haha dan laat de baby ook geurige windjes, maar kan het ook darmkrampjes krijgen, voorkomen is natuurlijk beter dan genezen maar tegen damkrampjes wil lichte Vinkelthee ook nog wel eens helpen.

Samen lachen.
Maar ook van ander eten daar vind je wat van terug de traktatie.

Leeuw, Brullen, Afrika, Dier, Wilde Kat
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Inmiddels weer wat maandjes verder, tijd voor het avondeten.

De hapjes gaan er goed in, en ik kom erachter dat babies meer mogen eten dan je denkt.
Deze week staat bruine bonen met appel gepureerd op het menu. Laat ik nu net een behoorlijke prepvoorraad bonen hebben. ;)

Binnenkort gaan we op zoek naar een handkolf. Weer zo'n dingetje dat nu nodig is, maar ook heel prepwaardig.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Wij zijn nu bezig met wegwerpluiers

Inmiddels bezig met wasbare luiers van het merk totsbots, deze hebben een inlegvel waarmee je de poep in het toilet kan gooien. Daarna komt een katoenen broekje dat met klittenband vast gaat en daarover een waterdicht broekje van plastic. We hebben voor klittenband gekozen omdat dit iets minder op de buik drukt dan drukkers. Vooral met op de buik slapen. Ervaringen zijn tot nu toe goed, behalve dat de was niet droogt met dit weer buiten.
Weinig lekkage gehad, het liefst maak je ook gebruik van de spekbeentjes voor waterdichtheid. Bij een echt lange/magere baby is dat wat moeilijker. Financieel wordt je er niet veel wijzer van, de aanschafprijs is enorm hoog, ik ben bang dat je het niet zo lang kan gebruiken omdat het klittenband wel slijt en je bent alsnog geld kwijt aan de inlegvellen en het wassen en drogen. Ook kost het wassen wel wat tijd.
 
Bovenaan