• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

buitenlucht toevoer houtkachel

Roel

Mankinds only hope
Dag handige Harries. Ik wil onze houtkachel van een buitenluchttoevoer voorzien.
Zijn er onder jullie die hier enige kaas van gegeten hebben?
 

PBear

Mankinds only hope
In mijn Poolse huisje overweeg ik ook om een buitenlucht aanvoerpijp asn te leggen.
Ik weet niet of het bij jou zo simpel kan, maar ik wil een gat door de (houten) buitenmuur boren, een een pvc pijp van 6 cm diameter leggen, die met een bochtstuk onder de kachel uitkomt. Voor mij ca. 1,5 meter. Aan de buitenzijde een stuk metaalgaas ervoor om muizen en ratten buiten te houden en een afsluitbaar rooster.

Mocht je de inlaatlucht willen voorverwarmen, dan zou je een langere metalen pijp langs de afvoerpijp van de kachel kunnen leggen. Dat geeft wel een langere weg voor de inlaatlucht, maar kan de efficiëntie van het brandstofgebruik wellicht verbeteren.
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn 2 cents.
Als je dit plaatst moet je ook de lucht pijp kunnen afsluiten. Door middel van een klep.
Om bv in noodgeval de vlam te dimmen.
En beste @PBear de lucht opwarmen via het afvoer rookkanaal is een slecht idee.
Een goede verbranding krijg je als een schouw temperatuur. Oploopt soms naar 400°C en meer naar gelang de soort brandstof.
Door de schouw temperatuur aftekoelen ga je condens creëren waar door je aanslag krijgt in het rookkanaal wat op zich veel teer bevat.
En dat is nu weer erg vlambaar. Waardoor je schouw brand kan veroorzaken.

Het is eigenlijk beter om een extra verluchtings rooster te voorzien of 2. Een onder en een aan het plafond om zo een lucht circulatie te voor zien.
Afsluitbaar met muggerooster enzo. Kortom volgens de regels van de kunst.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dag handige Harries. Ik wil onze houtkachel van een buitenluchttoevoer voorzien.
Zijn er onder jullie die hier enige kaas van gegeten hebben?

Lijkt me duidelijk wat je wilt, hoe en met wat, dat moet je zelf even bekijken daar hebben wij zonder bouwtekeningen en foto's geen inzcht in.

Wat je ook kan doen is luchtaanvoer vanuit de kruipruimte (dat is in princiepe ook buitenlucht), de afstand van je kachel naar je kruipruimte is ook korter, en de lucht zal minder koud zijn, geen last van tocht of wind en regen of vuil.
Bij een houten vloer rekening houden met de steunbalken, vloerverwarming en leidingen. Betonvloer is een diamantboor huren of bedrijf die t voor zwart tussendoor wil doen wel raadzaam.
 

RockyFlats

Ruttaan
Lijkt me duidelijk wat je wilt, hoe en met wat, dat moet je zelf even bekijken daar hebben wij zonder bouwtekeningen en foto's geen inzcht in.

Wat je ook kan doen is luchtaanvoer vanuit de kruipruimte (dat is in princiepe ook buitenlucht), de afstand van je kachel naar je kruipruimte is ook korter, en de lucht zal minder koud zijn, geen last van tocht of wind en regen of vuil.
Ik vind dat wel een intrigerend idee @joepmeloen , want ook een wellicht summiere ventilatie van een kruipruimte wordt dan meteen verbeterd.

Echter: er wordt dan geforceerd meer koude lucht van buiten de kruipruimte in gezogen, en of dat als middel dan niet erger is dan de kwaal?
Zelf, zou ik mijn vloer liever niet extra gaan koelen in de winter😆.
 

Roel

Mankinds only hope
Mijn bedoeling is een gat in de muur zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt. Onze kachel is niet direct voor zo'n aansluiting gebouwd, maar ik kan me voor stellen dat een pijp op de primaire luchttoevoer én eentje op de secundaire, het klusje zou moet kunnen klaren. De kachel heeft een primaire aanvoer aan de achterzijde die voorzien is van een klep die open en dicht kan d.m.v. een bi-metaal. Die heb ik er allang afgehaald want werkt niet lekker. De secundaire staat altijd open. Die zit aan de zijkant en bestaat uit een pijp met gaatjes die zorgen voor het zogenaamde Venturi-effect. Een wervel van lucht die de rookgassen stimuleert om te ontbranden en dat werkt wél. Lucht voor verwarmen zoals @PBear suggereert lijkt me geen goed idee, de regel is hoe kouder de aangevoerde lucht, hoe beter de verbranding.
 

RockyFlats

Ruttaan
Mijn bedoeling is een gat in de muur zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt. Onze kachel is niet direct voor zo'n aansluiting gebouwd, maar ik kan me voor stellen dat een pijp op de primaire luchttoevoer én eentje op de secundaire, het klusje zou moet kunnen klaren. De kachel heeft een primaire aanvoer aan de achterzijde die voorzien is van een klep die open en dicht kan d.m.v. een bi-metaal.
Geen idee, maar kan die zijn bedoeld om dicht te gaan bij hogere temperaturen? Als je wind op de andere kant van het huis hebt, en daardoor overdruk in huis t.o.v. de kachel-kant, verlies je dan geen warme lucht door de aanvoerpijp? Zou een terugslagklep zin hebben?
Lucht voor verwarmen zoals @PBear suggereert lijkt me geen goed idee, de regel is hoe kouder de aangevoerde lucht, hoe beter de verbranding.
Hmmmm, @Roel , ik denk dat je daar een denkfoutje maakt. Bij verbrandingsmotoren is dat het geval om zoveel mogelijk lucht-massa bij de brandstof te hebben tijdens verbranding, maar bij open verbranding is het m.i. (energetisch) beter om voorverwarmde lucht te gebruiken. De verbrandingstemperatuur is dan immers eerder bereikt of (andersom) bevordert het een hogere temperatuur en vollediger verbranding.
Wel denk ik, dat voorverwarming niet veel winst zal brengen. Stel dat je koude lucht van 0C aanzuigt of voorverwarmde van 30C, dan zijn dat starttemperaturen van resp. 273K en 303K tegenover een houtvuur van 1000K. Veel win je dan niet.
 

Roel

Mankinds only hope
@RockyFlats . Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat hoe warmer de lucht, hoe meer vocht deze kan bevatten. Maar veel zal het i.d.d. niet uitmaken, zeker niet als de kachel eenmaal goed brand. Een groot voordeel zal zijn dat als je lucht van buiten haalt je minder luchtbeweging, tocht, zal hebben omdat er niet of nauwelijks lucht uit de kamer wordt getrokken.
 

martin

Mankinds only hope
Mijn bedoeling is een gat in de muur zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt.

Omdat ik mogelijk de doelstelling verkeerd ga begrijpen toch nog even de vraag "Waarom?"
Stel dat je in een extreem goed geïsoleerde omgeving die houtkachel zou plaatsen dan zou ik me kunnen voorstellen dat je teveel zuurstof gaat onttrekken uit de ruimte die je aan het verwarmen bent.
Of stel dat je de intensiteit van de verbranding wilt verhogen dan snap ik ook dat je meer zuurstof zou willen toevoeren. Maar het zal netto gezien betekenen dat je sneller door je hout zal gaan met een hogere temperatuur, dus onder de streep niks mee zal opschieten.
Ik ben nieuwsgierig naar je doel.
 

Henk88

Diehard Prepper
In plaats van een vast gat in de muur en in een gat de kachel om een rechtstreekse luchtaanvoer te maken zou je ook kunnen kiezen voor een meer flexibele oplossing met een airco buis. Leg een flexibele airco buis naar een raamopening (die je uiteraard rondom de buis isoleert) of naar een bestaand ventilatierooster en plaats in de airco buis een buisventilator. Dan kun je gewoon buitenlucht aanvoeren naar de bestaande ventilatieopeningen van de kachel. Het voordeel is dat je geen aanpassingen hoeft te doen aan de kachel/muur en dat je met de buisventilator de luchtaanvoer goed kunt reguleren. Het nadeel is dat zo'n buis natuurlijk esthetisch niet zo mooi staat en dat als de buis een flink stuk door het huis loopt met koude lucht deze misschien een verkoelend effect kan hebben.
 

Roel

Mankinds only hope
@martin, ik wil geen extra zuurstof toevoegen, ik wil verminderde 'trek' in de kamer doordat er geen of slechts weinig lucht meer wordt onttrokken aan die kamer.
@Henk88 Daar zou iets in kunnen zitten. Breng lucht naar de kachel, zo dicht mogelijk en laat de kachel het opslurpen. Veel buis door de kamer zal niet gebeuren, ik kan de buis achter de kachel door de muur laten lopen., evt. onder de kachel door en met een bocht omhoog bij de voorkant komen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik ben nieuwsgierig naar je doel.

Ik nieuwsgierig naar de kachel en hoe hij er bij staat,
misschien dat we dan nog wat mogelijkheden zien.
Je kan gerust iets afdekken op de foto wat je privé wilt houden.
De Romeinen waren zo gek nog niet zo om een kachel onder de vloeren te bouwen.

Zou @Roel zoiets hebben.

2023-11-14.png
 
Bovenaan