• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Carinthia Arctische slaapzak mini test op het terras

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja , het is inmiddels opgezet en het waait behoorlijk achter op plaats .

In @ReadyMom haar test topic vermelde ik voor de Gein dat het niet doorging mijn test .

Wat staat er en waar lig ik in en welk type poncho liner ik dichtgeritst op de Slaapmat heb liggenb als tussenlaag ? Zie Link met info slaapzak en PLiner

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/arctische-slaapzak-van-defensie.2694/

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/de-poncho-liner-van-arwy-met-rits.764/

1 x Veldbed
1x Self Inflatable arwy Matras
1x poncholiner als onderlegger .
1x Carinthia Arctische slaapzak Van Defensie uit 2011
En natuurlijk de Enkelboogs Fecsa Bivy uit 2009 in Large formaat met improviseren op dat Veldbed .
Vannacht kruipen we erin .
Wel met thermisch ondergoed aan .
Duitse Herder ligt in de schuur met de deur open .

Dat ik vooral Defensie gerelateerd spul heb en test en gebruik is puur om de Prijs / Kwaliteit verhouding .

Succes @frans81

20180226_212204.jpg 20180226_212224.jpg 20180226_212152.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een uitleg

Ik ben van nature een slechte slaper !
Wanneer behoorlijk moe dan gaat het wel .
Maar ik ben meestal niet zo vlug moe pfff

Wat ik eerst doe is straks in onderbroek en Shirt buiten aan de Temp wennen en na ongeveer 5 a 10 minuten kruip ik koud in de slaapzak . Nee dat is niet Dom om te doen ;)
Dan heb ik mijn Thermische ondergoed nog niet aan . Dat trek ik pas aan als ik vind dat ik door de KOU niet kan slapen ;)
We hebben tenslotte amper iets wat je Winter kan noemen hier in NL :( .
Doordat het best wel waait voelt het veel kouder hier op het terras . En de Wind kan ook tamelijk doordringen .
Derhalve de Bivakzak opstelling :rolleyes:

Het is ook al tamelijk lang geleden dat buiten liggen haha
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben benieuwd of die slaapzak lekker aanvoelt van binnen ook :).
Je ligt wel van de grond, de optrekken de kou direct op de mat heb je gok ik minder als je op zo'n verhoger ligt?
Met de droge vorst bevriest je condensvocht wel aan de bivi hoor :p.

Ik ben erg benieuwd hoe deze opstelling je bevalt.
Heb je gegevens over de R-waarde van de slaapmat?

Frans...? Slaap je al? :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Ik ben benieuwd of die slaapzak lekker aanvoelt van binnen ook :).
Je ligt wel van de grond, de optrekken de kou direct op de mat heb je gok ik minder als je op zo'n verhoger ligt?
Met de droge vorst bevriest je condensvocht wel aan de bivi hoor :p.

Ik ben erg benieuwd hoe deze opstelling je bevalt.
Heb je gegevens over de R-waarde van de slaapmat?

Frans...? Slaap je al? :p.

Ik weet er niets van omtrent die R waarde van die Defensie matjes .
Of dat te achterhalen is weet ik niet !
De Originele Thermarest mat van Defensie die ik ook nog heb daar zal wel info over zijn .

Ik ga dus die Bivakzak niet helemaal dichtritsen ;) Laat ik behoorlijk open bij Hoofdeinde .
Condens minder kans en ikke nog wat frisse Ademlucht .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Een Live update via de phone , ieder keer dat ik irrie word van iets :eek::fluit:
Hoe zou dat verslag eruit zien ?
Ik kan natuurlijk ook mijn Fanta gebruiken en dan na een tijdje toegeven dat ik Schaam , Schaam lekker bij mijn Vrouw in Bed lag Haha .
Maar zo zijn wij niet , gewoon eerlijk en realistisch een verslag ter plekke in Noord van Zuid ;)
Gericht aan voornamelijk Prepper-shelter.nl

Grootste voordeel nu is , Geen Muggen :rolleyes:
 

will

Senior Prepper
Ik weet er niets van omtrent die R waarde van die Defensie matjes .
Of dat te achterhalen is weet ik niet !
De Originele Thermarest mat van Defensie die ik ook nog heb daar zal wel info over zijn .

Ik ga dus die Bivakzak niet helemaal dichtritsen ;) Laat ik behoorlijk open bij Hoofdeinde .
Condens minder kans en ikke nog wat frisse Ademlucht .
Succes er mee. :wave:
 
F

frans81

Gast
@frans81 , slaap je al ?
Goede test maar zoals @Niels al meld, zou me niets verbazen als condens als rijp aan de binnen zijde komt te staan, of dat je zeiknat wordt van de condens.

Ik laat het ding aan het Hoofdeinde open ;)
Ik heb wel geen rijbewijs maar ik kan nog wel schakelen in mijn Hoofd haha . Van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar Overdrive Condens door Warm binnen , Koud Buiten :p
 
F

frans81

Gast
Wij gaan zo naar de Camo kijken aan de binnenkant van het Bivakzakje . Luisteren naar Uilen en geen gezoem van Muggen, naar de Hond een eind verderop, naar Dorpelingen die niet kunnen slapen , naar mensen die aan het Fitnessen zijn naar mijn Vrouw die mij Mist , boven naast haar zijde :confused::D

Geluiden dragen ver bij nacht !
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik ga dus die Bivakzak niet helemaal dichtritsen ;) Laat ik behoorlijk open bij Hoofdeinde .
Condens minder kans en ikke nog wat frisse Ademlucht .
Met de enkelboogs fecsa krijg ik de condens aanzetting altijd bij de voeten bij vrieskou. Daar is immers geen uitgang en werkt de goretex perfect. Pas als je een tweede nacht gaat maken zul je merken dat onderin je bivy het vochtiger zal zijn in de winter.
Ben benieuwd hoe handig je het boogje nog vind op een veldbed. In die combinatie zou ik 'm weglaten.
Leerzame test @frans81 . Top.
 
F

frans81

Gast
Met de enkelboogs fecsa krijg ik de condens aanzetting altijd bij de voeten bij vrieskou. Daar is immers geen uitgang en werkt de goretex perfect. Pas als je een tweede nacht gaat maken zul je merken dat onderin je bivy het vochtiger zal zijn in de winter.
Ben benieuwd hoe handig je het boogje nog vind op een veldbed. In die combinatie zou ik 'm weglaten.
Leerzame test @frans81 . Top.

Omtrent het Vocht in de Bivakzak bij lage temp , daar ben ik mij van bewust .
Maar daar zou ik bij deze mini test amper last van hebben . Derhalve Hoofdeinde open .
Maar alles is iets anders gegaan . Met boogje is trouwens wel te doen !
Zie verder de Update .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Alles is iets anders gegaan dan ik verwacht heb pfff .
Dit door slechts 1 iets .
Melkkoffie pfff.
Ik had mijn Vrouw beloofd nog een kopje koffie mee te drinken. Dit ondanks ik zo laat geen koffie drink .
Hete melk met oploskoffie .
Ik dacht iets warms op de maag dat kan geen kwaad haha . Nou ... ik heb last gehad dat wil je niet weten .

Maar nu dan het verslag .

Ik ben er dus ingekropen en alles goed gevoeld .
Ten eerste voelde ik vooral de koudere zones van vooral het Veldbedframe .
Verder was het zeer comfortabel . Pfff comfortabel . Warm dus .
De Strook die ter bescherming is aangebracht aan binnenzijde boven de rits doet zeer goed zijn werk . Koudebrug niet voelbaar .
Ga je er met je vingers achter dan bespeur je een zeer duidelijk verschil . Strook is zo gemonteerd dat deze zeer goed op zijn plek blijft en strak tegen de rits .

Verder merkte ik op dat de kou aan mijn voorhoofd onprettig was in combo met de wind . Dus ik was al aan het veranderen in mijn hoofd haha .
De Bivakzak vond ik ook TE veel van het goede . De slaapzak is voor extreem koud weer ! En ik vond het dus geen realistische test .

Met alleen mijn onderbroek aan en dun Shirt heb ik alles in de Buitenlucht veranderd . En ook effe vlug mijn Muts gepakt binnen in huis .
Bivakzak weg en alleen slaapzak op het matje en Liner .
Toen weer terug erin met lastige maag .
Ten eerste heb ik het hoofdkussen onder het hoofdeinde gelegd en dus uit de slaapzak . Tevens de Draw String bij de Hals aangetrokken . Warmte blijft binnen pfff .
Ja het was WARM !! Nog steeds lekker comfortabel .
Daarna heb ik de Draw String van capuchon gedeelte aangetrokken . Dit om een knus gevoel te verkrijgen haha .
En toen was het ondanks maagpijn PERFECT .
slaapzak is warm en comfortabel .
Ik denk dat met het juiste en een iets bredere Matje het op de Grond slapen nog beter aanvoelt . En je beter kan gaan liggen zoals je gewend bent .

Ik herhaal de test nog als het kan en dan op de Grond en zonder van te voren die Koffie .

De Draw String net boven de schouders is zeer doordacht bij vooral lagere temp .
Maar ik ben geen koukleum .
Ik hou niet van hitte en de daaraan seizoen gerelateerde Muggen .

Helaas moest ik na drie uur mijn handel naar binnen werken en het bed opzoeken pfff . Ik was al misselijk aan het worden en dat voelde niet meer prettig .

Al bij al een echte aanbeveling die Slaapzakken .
En bij gemiddelde koude Temp ( Nederlandse winter temperaturen) de Bivakzak weg en Tarp er boven en een Goede Mat . Ook kan er eventueel bij een -15 of meer een Fijne binnenslaapzak gebruikt worden . En dan lekker in de openlucht .
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Dat had ik eigenlijk wel verwacht, ik heb in m'n diensttijd in -20 geslapen in een puptent met een M95 op een berg hooi, dat ging prima
 

Robert

Diehard Prepper
Ondanks de tegenvaller v d koffie toch een goeie test @frans81 . Ik had laatst ook een keer in de tuin samen met mijn zoon onder een tarpje jouw carinthia uitgetest. Die was perfekt maar ik moest afhaken omdat ik niet meer op een dun matje kan slapen. Ben nu aan het kijken voor een hele dikke self inflatable.
 
F

frans81

Gast
Dat had ik eigenlijk wel verwacht, ik heb in m'n diensttijd in -20 geslapen in een puptent met een M95 op een berg hooi, dat ging prima

Het is altijd toch wel even afwachten haha .
In mijn tijd had je slechte slaapzakken . En dan bleef het koud .
Ook ik had deze huidige uitslag wel een beetje verwacht ! Ik ben geen K kleum ! Ik lig ook niet graag in een Enkelboogs Bivakzak!
Misschien volgt er deze week nog een test en dan op de harde ondergrond .
Vanmiddag even een brede schuimmat lenen .
 
Bovenaan