• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

cb post

yoeri

Prepper
ben eens aan het rondzien voor een cb in de oldie.

welke zijn qua prijs aan te raden ( belgie)?
zijn deze alle op 12v of bestaan er ook die met 6 v toekomen?
 

SaintNicholas

Survivor
ben eens aan het rondzien voor een cb in de oldie.

welke zijn qua prijs aan te raden ( belgie)?
zijn deze alle op 12v of bestaan er ook die met 6 v toekomen?

Voor zover ik weet zijn er geen cb zendontvangers met een 6 vokt aansluiting. Ik zou rondkijken op http://www.2dehands.be

Genoeg keuze op 27 Mc gebied. Ik zou zelf kiezen voor een setje met ssb (usb/lsb) en een goede antenne (1/2 golf of 5/8 golf) en die zo hoog mogelijk plaatsen.
 

yoeri

Prepper
Zal dus een omvorming van 6 naar 12 nodig hebben .

De antenne kan redelijk hoog geplaatst worden , dat is geen probleem
 

FKAGB

Prepper goeroe
6 volt al inderdaad lastig worden dus moet je gaan omvormen. Hou hierbij rekening met je kabeldikte, zeker als je een stevige zender gebruikt. Het hangt een beetje van het beoogde gebruik af welke zender aan te raden is. Kun je daar wat meer over zeggen? Gaat het vooral over communicatie als je in colonne rijd of wil je gewoon een zender om te kletsen met wie je zoal hoort? Ook het type oldtimer kan uitmaken. Op een klassieke Engelse wagen zul je niet zo snel een grote antenne willen monteren. Gaat het om een oude legerjeep dan mag de antenne juist fors zijn. Ik denk dan in de richting van een tank whip. Heb je wel voldoende staal om de antenne op te monteren voor de tegencapaciteit? Mijn ervaring is dat een lager geplaatste antenne met goede tegencapaciteit beter werkt dan een hoge met slechte tegencapaciteit. Maar ook dit is afhankelijk van het gebruik. Wil je één kilometer overbruggen of 40.
 

Nickx

Senior Prepper
Er zijn ook porto's op 4x1,5 volt die zou je mogelijk rechtstreeks met 6 volt kunnen gebruiken. Is wel over het algemeen laag zendvermogen
 

FKAGB

Prepper goeroe
CB portofoons werken meestal met een hogere spanning op bijvoorbeeld 8 of 9 penlites. De 6 volt modellen zullen PMR portofoons zijn.

Op zich is een omvormer van 6 naar 12 volt via Ebay wel goed te verkrijgen. Zoek dan naar en step up converter. Zeker als je een 4 watt bakkie neemt kun je met een klein model af van ongeveer 1 tot 2 ampere.
 

yoeri

Prepper
oldtimer in kwestie is een dodge legervoertuig
zal dus wel geen probleem zijn om een dikke antenne te gebruiken
 

yoeri

Prepper
tenzij je het militaire systeem vanantenne bedoel, maar dat hoort niet echt op een ww2 ambulance thuis.
zou eigenlijk liever iets onopvallend vinden
 

023ed

Elementary prepper
Hij bedoeld de zgn Jeep Antennes. Die zouden er prima op kunnen.
En die zijn er zat te vinden.
Wil je iets minder opvallend, ook dat is genoeg te vinden, tot en met eigenlijk niet zichtbaar.
 

Niels

Mankinds only hope
Hallo, van 6 naar 12 V gaat met een step-up converter.
Is met zendapperatuur wel even te bedien of je geen storingen krijgt.

Op Ebay soeken naar step-up converter.
 

Niels

Mankinds only hope
Uitleg op verzoek:

>DIT< is bijvoorbeeld zo'n step up converter.
Je sluit hem op de 6V aan, meet de uitgaande spanning, en stelt deze in met een schroefje (instelpotmeter),
en hopla, 12V voor je bakkie.

Wat ik bedoelde met storing is dat dit een soort van "schakelende" voeding is die op een hoge frequentie werkt.
Ik sluit niet uit dat dit extra geluiden kan veroorzaken op de bakkie.
Kan ook heel goed zijn dat het gewoon prima werkt.
Eventueel een filter er overheen, en een dikke condensator om de spanning niet in elkaar te laten vallen als er met zenden word begonnen (wanneer nodig).
 
Bovenaan