• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wim Lex

Prepper
Hallo allen, Ik heb € 3000,- aan bitcoin op Bitvavo staan. Echter met de central bank digital currency - die men ook hier in oktober wil lanceren - vraag ik me af; Zal ik dezen aanhouden, of verkopen.
Btw: Er worden ook energie blackouts verwacht. Lang verhaal kort: Wind- en zonne-energie zijn geen stabiele energie-leveranciers.

Thans belast de belastingdienst alleen bedragen vanaf € 57.000. Maar ja, wie weet verlaagt men die norm naar pakweg € 20.000 of nog lager. Want ‘You own nothing, and you'll be happy’. Natuurlijk kan ik m’n bitcoins ook op een hardware wallet zetten. Wat mij - met een redelijke macos basiskennis - best een technisch gedoe lijkt.. En eigenlijk ben ik als de dood, dat ik ‘m (of de private key) kwijt raak.

Zijn er hier 'financieel experts', die hier iets meer over kunnen zeggen?

Leuke noot - Behalve in Nigeria, is ook in China - 2 jaar na de introductie - CBDC geld nog geen succes: China wil gebruik van digitale yuan aansporen met nieuwe functies
 

martin

Mankinds only hope
Ik zou nooit vertrouwen hebben om BTC niet zelf in mijn eigen wallet te hebben staan.

Dus ik zou als eerste dit verplaatsen naar je eigen wallet.
https://bitcoin.org/en/download
Het downloaden van de complete blockchain kost we even een weekje of 3 maar dan heb je het lokaal.
Dan als test een minimaal stukje BTC overmaken zodat je ziet dat het ook echt werkt.

En dan alles in je wallet.
Hierna de zaak versleutelen met een private key en ik zou deze gewoon letterlijk opschrijven en in een envelop stoppen en op 2 plaatsen bewaren.
Of je maakt een zin i.p.v. een complex wachtwoord.

De zin "ikgaditechtnooitmeervergeten1342"
is iets makkelijker te registeren dan iets van
"ko3849kjfsdhuiwejhrkjhiuwyj34l234298j" en het is echt niet veel veiliger.

Of je het wel of niet moet verkopen zal je echt zelf over moeten nadenken. Als je bang bent dan had je het beter nooit aangeschaft. En als het je niet boeit dan zou ik het gewoon nog een jaartje of 10 in je eigen wallet laten staan (en/of print de private key uit als je echt paranoïde bent)
 

Wim Lex

Prepper
Oké. Ik ben toch meer aan het kijken naar een hardware wallet. Bijvoorbeeld de Ledger Nano S Plus; Met € 79,- betaalbaar, maar wel closed source (oftewel; Ledger is niet transparant over source code). 🤔

Maar als ik m'n bitcoins van Bitvavo verplaats naar de Ledger wallet; Bitvavo is verplicht de overheid daar inzage in te geven. Dus de onzichtbaarheid van m'n bitcoins is waarschijnlijk te relativeren. Valt hier nog iets over te zeggen?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Nee, heb ik nooit gelezen.
Ik zit er ook zeker aan te denken, de helft in Monero aan te gaan houden.

Ik zou het lekker laten staan en er geen omkijken naar hebben, weg is pech en na 5 jaar nog eens kijken.

Je hoeft overigens niet de gehele blockchain te downloaden om een cold-wallet aan te maken. De Ledger is vooralsnog een prima en veilige keus en handig mee te nemen en goede support.


De koersen van de meeste diverse munten die worden gevolgd door de waarde van de bitcoin, dit omdat er veel automatische processen (trade bots) handellen, het maakt dus niet zoveel uit waar je in het stopt.

Waar je wel flink rendement mee kunt halen, en dat is ook meteen een grote gok, is op een nieuw project en hopen dat t van de grond komt en daardoor de waarde enorm hard de lucht in gaat. Ikzelf heb enkele nieuwe munten in portefolio gekocht voor enkele tientjes, dit zijn geen 1000den euros's zoals ik het in btc en eth hen zitten.

ik koop dan 1 muntje voor 0,0000001 dus voorneennpaar euro heb je een paar miljoen muntjes, en dan hopen dat ze ooit eens 0,0002 waard worden op de lange termijn, en anders weg = pech.

Btt volg ik nu ( bittorent ) en koop elke dag voor 1 euro als die in het groen staat en 2 euro voor als die in het rood staat, dat doe ik dan een week lang en heb ik voor max 14 euro per week iets wat me bezig houd. Het blijft een gok vandaar de relatief lage bedragen.
 
B

BlueBee

Gast
Oké. Ik ben toch meer aan het kijken naar een hardware wallet.
Als je dat serieus aan het overwegen bent, dan raad ik je aan eens je huiswerk te doen m.b.t. de nGrave, de koudste crypto wallet ter wereld. meer zeg ik niet. ;):cool: Heb al teveel gezegd.
 

drent

Diehard Prepper
Stukje over CBDC op YT :


Interview met iemand van ECB over dit verhaal, incl. juist wel contanten behouden. En dat contant afschaffen is nog niet zo makkelijk, is EU regel.
 
Bovenaan