• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Chicago Cutlery Knifes

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag toch heel even samen met mijn Vrouw ( Die in de auto wachte ) naar de duurdere kring die soms toch verassende kan zijn de andere kant op .

Eigenlijk was ik al op weg naar de kassa omdat vrouwlief het niet meer uit hield van de ongemakken .
Op laatste moment ben ik omgedraaid en liep richting keuken spul .
Op de grond trok de messenbak de aandacht . Houten handvaten met aan alle een prachtig lemmet . Tevens een inscriptie in de handvaten " Chicago Cutlery " . Koperen klinknagels en het voelde meteen goed toen ik ze ( 5 stuks ) uit de bak viste .
Het moet gewoon kwaliteit zijn ! Anders bedriegt mijn gevoel mij :confused::fluit:

Wie kent deze messen ?
De messen zijn alle genummerd gerelateerd aan model . Dit zijn flinke messen en een fulltang model.
De handvaten ga ik behandelen met gekookte Lijnolie .

Ik ga nu niet vermelden wat ik betaald heb daar blauwe plekken van omvallen niet prettig aanvoelen :eek:

44S /45S/47S/ RB12S en BT43 .

20210416_160347.jpg 20210416_160324.jpg 20210416_160227.jpg 20210416_160102.jpg 20210416_160043.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Chicago Cutlery is een ouderwets Amerikaans huishoudmerk. Op zich niets bijzonders, maar in die tijd nog fatsoenlijk gemaakte plaatmessen. Een plaatmes wordt uit een plaat staal gestanst ipv gesmeed. Later zijn onder deze naam de messen in China gemaakt, vijftien delige messenblokken voor 40 dollar, dus ik vermoed dat deze fabrikant alleen nog in naam bestaat en dus niets meer met de oude fabrikant van doen heeft. Deze zijn van voor die tijd, jaren zeventig of tachtig, maar nog weinig gebruikt/geslepen.

Opvallend aan deze set zijn de specifieke vleesverwerkingsmessen. Het breek-, of kantmes (2e mes op eerste foto) en vilmes (4e mes op eerste foto) worden eigenlijk alleen gebruikt als je grote delen van een beest kleiner wil maken.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Chicago Cutlery is een ouderwets Amerikaans huishoudmerk. Op zich niets bijzonders, maar in die tijd nog fatsoenlijk gemaakte plaatmessen. Een plaatmes wordt uit een plaat staal gestanst ipv gesmeed. Later zijn onder deze naam de messen in China gemaakt, vijftien delige messenblokken voor 40 dollar, dus ik vermoed dat deze fabrikant alleen nog in naam bestaat en dus niets meer met de oude fabrikant van doen heeft. Deze zijn van voor die tijd, jaren zeventig of tachtig, maar nog weinig gebruikt/geslepen.

Opvallend aan deze set zijn de specifieke vleesverwerkingsmessen. Het breek-, of kantmes (2e mes op eerste foto) en vilmes (4e mes op eerste foto) worden eigenlijk alleen gebruikt als je grote delen van een beest kleiner wil maken.


Ik heb al vernomen dat ze in die tijd vooral aan Slagers leverden . Internet staat best vol met info . Zijn ook echt verzamelaars in in dit oudere Chicago Cutlery spul .

Volgende week even de handvaten behandelen en ze lijken weer echt als nieuw .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Wrakduiker

Senior Prepper
Leuke messen!

Mijn achtergrond ligt in de horeca (is mooi kl0te in deze tijden, maar dat terzijde). Ik kocht altijd messen waarbij de handvaten niet van hout waren en zonder klinknagels. Hout kan vocht opnemen en er kan ruimte ontstaan tussen lemmet en handvat (geldt ook voor de klinknagels). Zo kunnen bacteriën zich ophopen en zich vermenigvuldigen en dit is niet volgens HACCP richtlijnen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Duitse messen van Zwilling / Henkel of Franse messen van Sabatier. Echter...... Ik heb al verschillende koks met messen van de IKEA zien werken. Zijn stukken goedkoper en doen niet onder aan eerder genoemde merken.

Jouw messen .... Wanneer je de messen die jij gevonden hebt goed bendelt (handmatig afwassen, handvaten in-oliën) Indien het houten handvat een scheur heeft, kan je het laten vervangen.

Altijd gaaf dit soort messen. Wanneer je de messen gaat restaureren (zie youtube voor filpjes) en ze door een prof laat slijpen heb je er een leven lang plezier van.!

Ik heb een paar maanden terug een JOEKEL ven een hakmes gekocht. Deze ga ik deze zomer restaureren. Zandstralen, polijsten, slijpen, nieuw handvat, schede van leer met een riem zodat ik em als een tas bij me kan dragen.

Veel plezier er mee!
 

Ray

SHTF Expert
Hier dezelfde voorkeur @Wrakduiker, dan als hobby kok. De Zwilling Pro is flink aan de maat en zwaar, dus grijp ik regelmatig de Sabatier Integra (via @frans81 verkregen) erbij. Vroeger was het anders, maar tegenwoordig kan ook de IKEA voor weinig goede messen laten maken. Qua staalkwaliteit is het nagenoeg net zo goed, het is vooral de vorm en hoe hij in de hand ligt wat dan de doorslag geeft. En eenmaal gewend aan die vorm, de balans en het gewicht, werkt het vertrouwde mes altijd het beste.
 
F

frans81

Gast
Leuke messen!

Mijn achtergrond ligt in de horeca (is mooi kl0te in deze tijden, maar dat terzijde). Ik kocht altijd messen waarbij de handvaten niet van hout waren en zonder klinknagels. Hout kan vocht opnemen en er kan ruimte ontstaan tussen lemmet en handvat (geldt ook voor de klinknagels). Zo kunnen bacteriën zich ophopen en zich vermenigvuldigen en dit is niet volgens HACCP richtlijnen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Duitse messen van Zwilling / Henkel of Franse messen van Sabatier. Echter...... Ik heb al verschillende koks met messen van de IKEA zien werken. Zijn stukken goedkoper en doen niet onder aan eerder genoemde merken.

Jouw messen .... Wanneer je de messen die jij gevonden hebt goed bendelt (handmatig afwassen, handvaten in-oliën) Indien het houten handvat een scheur heeft, kan je het laten vervangen.

Altijd gaaf dit soort messen. Wanneer je de messen gaat restaureren (zie youtube voor filpjes) en ze door een prof laat slijpen heb je er een leven lang plezier van.!

Ik heb een paar maanden terug een JOEKEL ven een hakmes gekocht. Deze ga ik deze zomer restaureren. Zandstralen, polijsten, slijpen, nieuw handvat, schede van leer met een riem zodat ik em als een tas bij me kan dragen.

Veel plezier er mee!


Opnieuw in de olie moet nog . Maar verder hoef ik er niets aan te doen .
Ze gaan de verkoop in en liefhebber kan naar eigen inzicht gaan toepassen wat nodig is .

Ze lijken ongebruikt en slechts wat minimale oneffenheden door opslag en heen en weer reizen / belanden in dozen en bakken en ???

Dit is een mooie serie voor de nostalgische messen liefhebber .
 
Bovenaan