• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CO sensor Zibro laserkacheltje

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik wil zeker geen reclame maken voor Zibro maar ik durf wel te stellen dat indien je iets zoekt van een petroleumkachel je sowieso met een Zibro alsnog als beste uit de bus zult komen. Je moet dan wel een zogenaamde "turbo" aanschaffen (met extra boven verbranding) zodat de kachel nog efficiënter is en minder geur zal afgeven.

Dus zie je dit op de afbeelding dat is het prima

Bekijk bijlage 23629

Zie je dit op de afbeelding dan moet je deze niet aanschaffen.

Bekijk bijlage 23630

Ik heb flink wat petroleumkachels in de praktijk getest en een Zibro met extra boven verbranding komt voor mij met flinke afstand boven drijven.
Ik heb het dan over de oudere Zibro die je van 4 batterijen moet voorzien van de ontsteking. De turbo is wat gebruiksvriendelijker maar is ook veel gevoeliger voor storingen.
Het enige gevecht wat ik ooit met mijn 3 stuks Zibro's heb gehad was het vervangen van het lont. En ik ben alsnog als winnaar uit de bus gekomen.

Een laser Zibro heeft als extra nadeel dat deze niet zal werken indien er een stroomstoring is.
En mijn idee van een SHTF situatie is dat in geval van een stroomstoring ik zonder stroom wel de beschikking wil hebben over verwarming.

Ik heb deze en is toevallig nu in de aanbieding. Gaam van die mega grote batterijen in voor de ontsteking maar je kan hem ook zelf ontsteken met een lucifertje.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...ls/qlima-petroleumkachel-r4224-stc-2/10073640

Laser-kachel is waarschijnlijk zuiniger en beter de temperatuur van te regelen en hebben allerlei snufjes als een co2 meter daar gegenover heb je weer wel stroom nodig om het te laten werken... heb ik dus niet veel aam als back-up kachel voor als de prik er af is. Vandaar de keuze voor een zo simpel mogelijk kacheltje optioneel op batterijen voor de ontsteking.
losse co2 meter er naast als je veilig wil zijn.
 
F

frans81

Gast
Ik wil zeker geen reclame maken voor Zibro maar ik durf wel te stellen dat indien je iets zoekt van een petroleumkachel je sowieso met een Zibro alsnog als beste uit de bus zult komen. Je moet dan wel een zogenaamde "turbo" aanschaffen (met extra boven verbranding) zodat de kachel nog efficiënter is en minder geur zal afgeven.

Dus zie je dit op de afbeelding dat is het prima

Bekijk bijlage 23629

Zie je dit op de afbeelding dan moet je deze niet aanschaffen.

Bekijk bijlage 23630

Ik heb flink wat petroleumkachels in de praktijk getest en een Zibro met extra boven verbranding komt voor mij met flinke afstand boven drijven.
Ik heb het dan over de oudere Zibro die je van 4 batterijen moet voorzien van de ontsteking. De turbo is wat gebruiksvriendelijker maar is ook veel gevoeliger voor storingen.
Het enige gevecht wat ik ooit met mijn 3 stuks Zibro's heb gehad was het vervangen van het lont. En ik ben alsnog als winnaar uit de bus gekomen.

Een laser Zibro heeft als extra nadeel dat deze niet zal werken indien er een stroomstoring is.
En mijn idee van een SHTF situatie is dat in geval van een stroomstoring ik zonder stroom wel de beschikking wil hebben over verwarming.

Het wordt sowieso een Zibro.
Daar wijk ik niet vanaf. Mijn onderbuik he.
Maar geen Laser ! En dat dus om meerder redenen. Oa afhankelijk van elektra.
En ik heb geen geduld:fluit:
 
F

frans81

Gast
Ik zou er alleen een kopen als je de petroleum c in Belgie kunt halen, en dan een instapmodel laser (rond de 200 euro) uit de Toyotomi fabriek (Zibro of een van de submerken, maar geen Qlima dat is niet meer hetzelfde). Ik heb die van mij drie jaar en al lang terugverdient.

Ik durf het echt niet. En ik wil geen afhankelijkheid gerelateerd aan energie netwerk.
 

marzman

Diehard Prepper
Qlima heeft Zibro verkocht en is daarna toch verder gegaan onder de naam Qlima zoals ik het begrijp. Maar de patenten zijn ook verkocht, dus hebben ze andere (lees: slechtere) kacheltjes.

Laser / wiek zal hier misschien onder de preppers in het voordeel van de wiek zijn. Ik heb andere afwegingen meegenomen en zou opnieuw voor een laser gaan.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Om terug te komen op de CO2 sensor, ik heb nu een meter en de CO2 waardes lopen een stuk sneller op dan ik verwachte met deze kacheltjes, ook met ventileren. En bij -8 (wat het toen was) moet het kacheltje harder werken en kun je ook niet het raam of de deur wagenweid open zetten.

Het lijkt me daarom ook niet zinnig om deze kacheltjes in zwaardere varianten te kopen, want je moet dan nog meer gaan ventileren en meer kou aantrekken. De mijne is max 3 KW max, maar daar is dan al niet tegenop te ventileren denk ik en er zijn ook kacheltjes van 5 KW, ik ben nu aan het testen terwijl hij draait op 0,8 KW en de CO2 waardes lijken nu te dalen en de temperatuur is met 19,5 goed, maar ik ben nog te kort aan het testen om conclusies te trekken.

Wat wel goed nieuws is, fijnstof en giftige stoffen (VOC's) worden nouwelijks gedetecteerd.

[edit]Ik denk dat de waardes nu enigzins stabiel zijn, dat is dus met redelijk veel ventilatie en het kacheltje op de laagste stand waar hij volgens de specs 0,8 KW gebruikt. Ik geloof nu wel dat de sensor van de andere kachel (ik ben nu met mijn eigen kachel aan het testen) goed werkt en dat de CO2 waardes toen veel hoger lagen.

Screenshot_2022-12-29-09-59-55-237_co.bitfinder.awair.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Ik wil nog even benadrukken dat je echt heel goed moet weten waar je mee bezig bent.

Als eerste het punt dat een CO meter niet gelijk is aan een CO2 meter.
CO2 is koolstofdioxide
CO is koolstofmonoxide.

Een te hoge CO2 waarde is vervelend. Een te hoge CO waarde is dodelijk.
Er zijn nogal wat mensen die dit door elkaar halen en dat kan dus echt levensgevaarlijk zijn.
........
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@petroman Rookmelder en CO-melder is sowieso verstandig om te hebben. Dat is inderdaad een beetje verwarrend met de titel en opening van dit topic toen ik nog niet wist wat de sensor precies deed :)
 

Koolzaad

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
De tweedehands prijzen op b.v. marktplaats zijn op zijn minst fors te noemen. Men vraagt gerust € 200,- voor een oud hok...
Nieuw is nagenoeg alles uitverkocht en wat er nog is is ook veel duurder geworden.
Vraag en aanbod en mensen die als laatste willen inspringen doet de prijzen meestal exploderen.

In oktober 2021 betaalde je voor de Qlima R8128 SC-2 € 159,- (Praxis met 20% keuzekorting).

Heb al jaren een Zibro R421E die nu pas echt uren maakt. Geweldig apparaat en inmiddels de grootste vriend van mijn katten.
Zoals Martin al aangaf is een dubbele brander (=Turbo) de beste keuze. Alleen bij het aan en uitzetten wat "stank" maar verder niets.
Probleemloze machines die zeer weinig onderhoud nodig hebben. Ik heb een lont type F, een ontstekingsspiraal en D-cell batterijen op voorraad voor de Zibro en daarmee kan ik jaren vooruit. Ik stook alleen Qlima kristal, duur maar ik kan het nu nog betalen. 20 liter can op? dan haal ik een nieuwe en zo hou ik mijn ijzeren voorraad op pijl.

Ik verwacht dat, zodra het weer warmer gaat worden (voorjaar), het aanbod 2e hands exemplaren enorm zal zijn. Hetzelfde zie je ook elk jaar met ventilatoren gebeuren...op de piek overal uitverkocht en na de zomer overal te koop want een sta in de weg....

Ik ga deze zomer zeker uitkijken naar een 2e exemplaar want ik weet zeker dat we ze eind 2023 nodig gaan hebben!
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Qlima heeft Zibro verkocht en is daarna toch verder gegaan onder de naam Qlima zoals ik het begrijp. Maar de patenten zijn ook verkocht, dus hebben ze andere (lees: slechtere) kacheltjes.

Laser / wiek zal hier misschien onder de preppers in het voordeel van de wiek zijn. Ik heb andere afwegingen meegenomen en zou opnieuw voor een laser gaan.

Lassr variant staan er nu genoeg met een Zibro sticker
De "niet laser" zie ik veel met het stickertje qlima op.

Maar hoeveel slechter zijn de moderne wiek Qlima's in verhouding tot de oudere wiek Zibro's?
 

marzman

Diehard Prepper
Lassr variant staan er nu genoeg met een Zibro sticker
De "niet laser" zie ik veel met het stickertje qlima op.

Maar hoeveel slechter zijn de moderne wiek Qlima's in verhouding tot de oudere wiek Zibro's?

Ik ben niet zeker of het ook voor de wiekvarianten geldt (ik was meer geintereseerd in de laser versies, geen zin in lonten vervangen enzo), maar ze gaan eerder in storing, zeker als je niet de officiele brandstof gebruikt maar petroleum c van de pomp.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik ben niet zeker of het ook voor de wiekvarianten geldt (ik was meer geintereseerd in de laser versies, geen zin in lonten vervangen enzo), maar ze gaan eerder in storing, zeker als je niet de officiele brandstof gebruikt maar petroleum c van de pomp.

Het apparaat dat nooit onderhoud nodig heeft moet nog uitgevonden worden.
Ipv met de wiek of lont te stoeien, heb je wellicht te maken met een verstopte vergasser oid, stukke sensor . Dan is het vervangen van een lontje vrij eenvoudig en zonder alle elektronica inderdaad minder storings gevoelig.

Maar ieder z'n keus :) als ik een leuke aambieding zie laat ik t weten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Om terug te komen op de CO2 sensor, ik heb nu een meter en de CO2 waardes lopen een stuk sneller op dan ik verwachte met deze kacheltjes, ook met ventileren. En bij -8 (wat het toen was) moet het kacheltje harder werken en kun je ook niet het raam of de deur wagenweid open zetten.

Het lijkt me daarom ook niet zinnig om deze kacheltjes in zwaardere varianten te kopen, want je moet dan nog meer gaan ventileren en meer kou aantrekken. De mijne is max 3 KW max, maar daar is dan al niet tegenop te ventileren denk ik en er zijn ook kacheltjes van 5 KW, ik ben nu aan het testen terwijl hij draait op 0,8 KW en de CO2 waardes lijken nu te dalen en de temperatuur is met 19,5 goed, maar ik ben nog te kort aan het testen om conclusies te trekken.

Wat wel goed nieuws is, fijnstof en giftige stoffen (VOC's) worden nouwelijks gedetecteerd.

[edit]Ik denk dat de waardes nu enigzins stabiel zijn, dat is dus met redelijk veel ventilatie en het kacheltje op de laagste stand waar hij volgens de specs 0,8 KW gebruikt. Ik geloof nu wel dat de sensor van de andere kachel (ik ben nu met mijn eigen kachel aan het testen) goed werkt en dat de CO2 waardes toen veel hoger lagen.

Bekijk bijlage 23633

Mooi @marzman, meten is weten, en dat heb je prima voor elkaar. Proficiat! Ik zou zelf ook niet te benauwd met de CO2 waarde omspringen. Buitenlucht is zo'n 400 ppm CO2, en rond of onder de 1000 ppm houd ik hier in de huiskamer aan. Soms wil het weleens 1200 ppm worden, maar als dat net voor het slapen gaan is dan vind ik dat nog OK. Omdat ik m'n roosters lekkend heb staan, ventileert de zaak hier in de nacht weer terug naar zo'n 400-500 ppm, om overdag weer op te lopen door ademlucht. Nu je in huis stookt zal het bij jou sneller oplopen, maar je kunt de ventilatie dan prima inregelen, misschien op 1000-1200 ppm of zo? Teveel ventileer je dan niet, en je houdt het dan nog warm en leefbaar.

Dat je weinig fijnstof meet had ik niet verwacht, en zegt wel iets over de goede verbranding van jouw kachel denk ik.

Oeps, ik keek nu nog even naar jouw meetwaarden, en zie 2266 ppm.
Ik kan nu geen plaatjes invoegen merk ik, maar wel als bestanden bijvoegen. Als ik die bekijkt, dan is 2266 toch wel erg hoog...

Misschien nog een tip: ik heb een groot kozijn met 1 groot raam en een smallere ernaast (met rooster) geplaatst in oktober. Gewoon HR+ glas want drie glasbladen had niet te tillen geweest. Nu heb ik er ook een rolluik voor geplaatst, en met dat ding gesloten heb ik toch de isolerende werking van driedubbel glas. Je kunt je voorstellen dat er tussen buitenruit en rolluik ook weer een luchtlaag staat met een temperatuur tussen buitenlucht en buitenruit. Ik heb gemerkt dat ik door het rooster toch iets kan ventileren. Helemaal hermetisch sluit ook een rolluik immers niet af. Een voordeel zou dan voor jou kunnen zijn dat je zo voorverwarmde buitenlucht aanzuigt. Het rolluik fungeert dan als het ware als warmtewisselend vlak, en wellicht scheelt dat energie als je veel moet ventileren. Je zuigt dan immers minder koude buitenlucht aan.

9k=(2).jpg

2048-1152-max-1536x864.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
@RockyFlats Ik denk dat goede waarden bereiken lastig is met die kacheltjes (tenzij het in een tent staat). Ik ben benieuwd of anderen in de gelegenheid zijn om te testen. Ik heb het ook nog een tijdje rond 1800 gehad, toen was ik de enige in huis.

Nu lijkt het me wel sterk dat je bij 800 al oogiritaties krijgt. Dat was de waarde smorgens toen het kacheltje uit stond. En bij 400 staat dat dit de waarden voor buiten is, misschien als het buiten 800 is dat je dan oogiritaties krijgt omdat je nooit kunt 'luchten' (jezelf luchten bedoel ik dan).
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats Ik denk dat goede waarden bereiken lastig is met die kacheltjes (tenzij het in een tent staat). Ik ben benieuwd of anderen in de gelegenheid zijn om te testen. Ik heb het ook nog een tijdje rond 1800 gehad, toen was ik de enige in huis.

Nu lijkt het me wel sterk dat je bij 800 al oogiritaties krijgt. Dat was de waarde smorgens toen het kacheltje uit stond. En bij 400 staat dat dit de waarden voor buiten is, misschien als het buiten 800 is dat je dan oogiritaties krijgt omdat je nooit kunt 'luchten' (jezelf luchten bedoel ik dan).

Oogirritatie bij 800 lijkt me ook wat overdreven, maar geldt wellicht voor mensen die extreem gevoelig zijn.

De CO2 vanuit verbranding is lastig. Misschien is een dieselkacheltje toch het overwegen waard? Je houdt dan de verbrandingsgassen buiten...
 

RockyFlats

Ruttaan
Of een airco...

@joepmeloen, of een airco inderdaad. Ik ben blij dat ik er twee heb geïnstalleerd. Sinds 1-11-2022 stook ik uitsluitend met die dingen, en het scheelt mij de helft aan stookkosten t.o.v. gas.

Ik noemde de dieselkachel omdat die spotgoedkoop zijn, en wel bevrijden van rookgassen in huis. Diesel is op de hoek van de straat te krijgen, en kost aanzienlijk minder dan het m.i. idioot dure Qlima Kristal.

Om zomaar zo'n 1000 tot 1200 € op tafel te gooien (kosten aankoop en eigen installatie) voor een goede airco is immers ook weer zoiets. Maar wie er de €€€ voor heeft, die doet wel een prima investering die zich snel terugbetaalt.
 
Bovenaan