Maar dit wordt weer een welles nietes topic dus ik laat het hierbij, als je het niet erg vindt.
@petroman, het gaat hier niet om een gelijk of ongelijk, maar om het duiden van gebeurtenissen. Zolang er niet meer bekend is, blijft het gissen, maar laat ons dan wel zo goed mogelijk kijken naar wat er wel bekend is. Stoppen daarmee kan je natuurlijk, geen probleem.
Dat staat er niet.
Twee losse vaar bewegingen betekend waarschijnlijk twee bewegingen, vooruit, achteruit, link, rechts om de kabeel te VINDEN. Niet om te breken of beschadigen.
Ik denk niet dat dat ermee wordt bedoeld; er wordt immers gesproken over twee verschillende momenten. Als onze stuurlui al zo gedegenereerd zouden zijn dat ze tussen voor- en achteruit rustmomentjes nodig hebben als een oude opa, dan kunnen we ons maar beter gelijk overgeven.
Worst case, dan zal je een kabel tweemaal moeten opzoeken/op aan varen om zo'n ding te kappen/verwijderen met zo'n kabel-killer-haak. Normaliter is dus eenmaal aanvaren wel voldoende, en dan is er op 1 positie schade.
Wat ik daarmee wil zeggen is, dat er dus al heel wat moet worden uitgehaald met professioneel vernielspul om op twee afzonderlijke plaatsen een kabelbreuk te veroorzaken.
En daarvan is kennelijk wel sprake... op twee verschillende plaatsen...
Dat is dan wel een hele prestatie
@phtvs , van een vissersboot (zonder gravende kabelkiller-haak), zoals dat artikel suggereert. Bovendien haalt het er een beschadiging van een geheel andere kabel elders bij (vreemd...), misschien om de eerder gemelde twee beschadigingen op hetzelfde kabeltracee te "verklaren"?
Ik kan mij goed voorstellen dat Engeland liever verhult dat er sabotage is gepleegd (als het dat was), dan er voor uit te komen.
"Naast het verwijderen van bijvoorbeeld oude visnetten en andere obstakels wordt het slepen van ankers ook gebruikt om oude kabels te verwijderen die niet meer in gebruik zijn (bg-kabels). Voor de toets wordt als worst-case uitgegaan dat het verwijderen van obstakels en het verwijderen van oude kabels gebeurt op verschillende momenten, met twee losse vaarbewegingen."