• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Communicatie Shetlandeilanden volledig uitgevallen

V

Verwijderd lid 482

Gast
Kabels kunnen door stromingen bloot gelegd worden en dan door vissers die op de bodem rollen laten lopen om de schol en andere platvis op te laten zwemmen opgepikt worden. Zeker als je de schaalvergroting in de visserij erbij pakt, dan zie je dat het niet meer om bootjes gaat maar dat het varende fabrieksschepen zijn met de nodige kracht om zo een kabel kapot te trekken.
 

petroman

SHTF Expert
Wel bizar hoe slecht die kabels beschermd zijn.

Dat valt wel mee denk ik.
Je kan een kabel of om het even wat nooit bestendig maken tegen alles wat je maar kan bedenken.
langs de rivieren zie je ook borden staan waar je geen anker mag uitgooie ivm kabels, die oversteken. Als het dan toch gebeurd moet je dan de schipper of het anker of de kabelboer de schuld geven?
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik lees dat er toch wel een aantal kabelbreuken zijn voorgevallen de laatste dagen, waaronder moedwillige vernieling op het Franse vasteland. Als er binnen afzienbare tijd meer volgen, dan weten we wel genoeg.

Ik vond nog het volgende van iemand, in reactie op een bericht over de Franse kabelbreuken:

"Of afleiding door bijv, op 2 plaatsen tegelijk een kabel door te knippen creëer je de mogelijkheid om 1 breuk punt gelijk zelf te repareren en daar een layer1 sniffer/mirror/copier tussen te zetten. Wanneer na de door kabel eigenaar/carrière gerepareerde 2e breuk/ knip de verbinding weer werkt blijft een een een geplaatste layer1 spionage device on opgemerkt omdat een layer2 protocol zoals ethernet niet aware (de bewust zijn heeft) is van het fysieke medium waarop het communiceert."

Ik vraag mij af of dat wel klopt. Ik kan mij voorstellen dat ook gebroken kabels wel kunnen worden doorgemeten tot aan de breuk (of van twee zijden tot aan breuk of breuken), en dat de breukpositie zo bij benadering kan worden vastgesteld. Als dat zo is, dan zou het bovenstaande niet opgaan door het verschil in breukpositie (voor en na plaatsing van een sniffer), maar kan dat niet, dan is dat wel een griezelig vooruitzicht.
 

RockyFlats

Ruttaan
Kabels kunnen door stromingen bloot gelegd worden en dan door vissers die op de bodem rollen laten lopen om de schol en andere platvis op te laten zwemmen opgepikt worden. Zeker als je de schaalvergroting in de visserij erbij pakt, dan zie je dat het niet meer om bootjes gaat maar dat het varende fabrieksschepen zijn met de nodige kracht om zo een kabel kapot te trekken.

Dat geloof ik @logan1202 , maar twee breuken tegelijkertijd op verschillende plekken in hetzelfde tracee?
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik vond nog het volgende van iemand, in reactie op een bericht over de Franse kabelbreuken:

Ik weet niet hoor maar er gaat zo'n ongelooflijke hoeveelheid data door zo'n glasvezel kabel en dan is het meeste nog versleuteld ook. Ik denk niet dat het zin heeft zo'n kabel af te luisteren. Alleen al de klus om precies de data die je wilt hebben eruit te filteren, dat is al ondoenlijk omdat je niet exact weet waar je naar op zoek bent. Ik denk dat er andere, simpelere manieren zijn om aan gevoelige info te komen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik weet niet hoor maar er gaat zo'n ongelooflijke hoeveelheid data door zo'n glasvezel kabel en dan is het meeste nog versleuteld ook. Ik denk niet dat het zin heeft zo'n kabel af te luisteren. Alleen al de klus om precies de data die je wilt hebben eruit te filteren, dat is al ondoenlijk omdat je niet exact weet waar je naar op zoek bent. Ik denk dat er andere, simpelere manieren zijn om aan gevoelige info te komen.

Dat kan ik mij voorstellen. Ik vind het wel een aparte gedachte dat dergelijke belangrijke infrastructuur zo slecht beschermd is. De ligging van dergelijke kabels is moeilijk geheim te houden denk ik, en plaats een springlading o.i.d. naast zo'n kabel, in de tuin van de een of andere oom Jan, Jacques of Heinz, en je kunt de zaak afstand-bediend onklaar maken. Ik vraag mij in alle gemoede af, hoe vaak zoiets niet al voor zal komen in een open samenleving als de onze. Zou ik een schurkenstaatje zijn dat regelmatig ruzie met ons heeft (hee, wel een aparte gedachte) dan liggen dergelijke afstandbediende spulletjes er natuurlijk allang. Zou dat zo zijn (?), dan worden die misschien ook wel eens ontdekt. Achter een melding "dat een verbinding vanwege storing of onderhoud tijdelijk buiten gebruik is", kan dan zoiets (en de nodige verborgen paniek en bedekte actie) verscholen gaan. Hoe zit dat dan met een melding van "sabotage"? Als een Franse dienst het doorknippen van land-kabels meldt (terwijl men het zelf heeft onderbroken), dan wordt de werkelijke aard (het vinden van rare spulletjes) onder de pet gehouden maar wordt tegelijk de gehele kabelwereld prima in de alarmtoestand verzet. Het lijkt vergezocht, maar het zou evengoed zomaar kunnen. Tot hoe ver reikt dergelijke "houtrot" in onze kritieke systemen (retorisch)?
 
F

frans81

Gast
Zou een mooie herfstwandeling niet beter zijn voor onze ziel en hart . De kleuren. Geuren, fauna. De lucht..het totale plaatje, dan ons bezig te houden met iets in de mist en waar je uiteindelijk totaal niets aan kunt veranderen als het idd iets laat zien in die mist.
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , helemaal mee eens, maar wel goed uitkijken dat je niet struikelt over kabels ;-)

@RockyFlats , ik snap nu waarom de prijzen van oude franse olielampen zo hoog is. Dat wordt allemaal, kunstmatig, door vreemde grootmachten bestuurd door reptielen, veroorzaakt.
De prijzen van terrariums zijn dan weer verdacht laag.

Er zijn ook groepen mensen die 5G antennemasten aanvallen en in brand steken. Er gaan geruchten dat die allemaal daarvoor russische kaviaar gegeten hebben of wodka gedronken hebben. Zou daar een verband bestaan denk je?
 

phtvs

Sysop
Admin
Zo'n gekke gedachte dat de Russen er iets mee te maken hebben is het ook weer niet. Bericht uit 2021.

Russische onderzeeërs snuffelen rond in Noordzee: belangstelling voor datakabels is een 'potentiële dreiging', zegt ministerie van Defensie
Russische schepen zijn bezig om onderzeese datakabels en andere communicatie-infrastructuur op de Noordzeebodem in kaart te brengen. Dat zegt het ministerie van Defensie in reactie op vragen van het Friesch Dagblad. Ook vertonen Russische schepen volgens het ministerie activiteiten die duiden op spionage en mogelijke voorbereidingen voor verstoring en sabotage.
https://frieschdagblad.nl/regio/‘Russische-dreiging-voor-datakabels-in-Noordzee’-27079395.html
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Tis wel apart dat er "no fly" zones kunnen worden uitgegeven/bepaald. Maar dus geen "no ship" bepaling kan worden ingevoerd.
Als je dus buitenlandse schepen waarneemt kan je ze toch gewoon wegsturen/begeleiden/oppakken?
"Per ongeluk" een paar diepte bomen in de buurt laten afgaan. Oh sorry we wisten niet dat jullie daar rondvaren, wat doen jullie daar dan?

Als een NL schip rondtoert in de havenmond van Wladivostok zal die ook opgepakt worden.

Aan de andere kant: als kameraad @RockyFlats een kaartje met de ligging van kabels kan laten zien zal dat toch voor de meeste geheim agenten ook wel lukken.
 

RockyFlats

Ruttaan

@marzman , opzienbarend... Nu zijn er genoeg potentiële daders natuurlijk, want motieven voor zoiets zullen er in diverse richtingen wel zijn. Het is niet gezegd dat dit het afdekken van "noodzakelijk onderhoud" betrof, en het zelf onderbreken van die verbindingen, maar in dergelijke gevallen zou het wel kunnen spelen,. Sabotagevoorbereidingen of zelfs werkende taps vinden, en een verbinding stil moeten leggen om erger te voorkomen en het gehele tracee te inspecteren. Zonder verdere informatie is dat minder waarschijnlijk, maar de mogelijkheid in de gaten houden is nooit weg. Gebeurt zo'n "sabotage" op een moment dat de schade beperkt is (weinig dataverkeer) dan ligt het meer voor de hand.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@RockyFlats , ik snap nu waarom de prijzen van oude franse olielampen zo hoog is. Dat wordt allemaal, kunstmatig, door vreemde grootmachten bestuurd door reptielen, veroorzaakt.
De prijzen van terrariums zijn dan weer verdacht laag.

Er zijn ook groepen mensen die 5G antennemasten aanvallen en in brand steken. Er gaan geruchten dat die allemaal daarvoor russische kaviaar gegeten hebben of wodka gedronken hebben. Zou daar een verband bestaan denk je?
@petroman , ik nodig jou (en iedereen) graag uit om de volgende voordracht te beluisteren, door Gabriele Krone-Schmalz gegeven, op 14-10-2022 dus zeer actueel.
Het zet aan tot denken, en is uiterst interessant met een enorme berg aan uitleg en geverifieerde informatie, van een gerenommeerd Duits journalist en schrijver. Over haar, persoonlijk: https://de.wikipedia.org/wiki/Gabriele_Krone-Schmalz. Het is helaas in het Duits, maar de meesten hier zullen dat vast verstaan vermoed ik. Echt, neem die moeite, het is zeer interessant!

De voordracht:

@petroman , in een paar minuten startend met 04:20 verwoordt Gabriele een van de grootste problemen in de hedendaagse discussie. Iemand ongefundeerd en onterecht als reptielen-wappie of 5G-aktivist wegzetten zal je dan grappend hebben bedoeld (hoop ik), maar het valt wel een beetje onder wat zij aanduidt. Iemand niet serieus nemen is een gemakkelijke uitweg uit een intelligente discussie, en dat wil je toch zeker niet?

Zoals ook met plotselinge kabelbreuken en de mediageluiden er omheen, liggen zaken niet zelden anders dan het zich aanvankelijk laat aanzien. Om niet verder te kijken en zonder veel na te denken genoegen te nemen met de een of andere uitleg, en om op basis daarvan een vast standpunt in te nemen, is "killing". Zie ook de achtergronden en doorzie propaganda, en baseer ook daarop de eigen mening.

Een klein voorbeeld: Europa heeft de problemen van de toegetreden voormalige oostbloklanden overgenomen, zonder zich in de gehele kwestie onafhankelijk te blijven opstellen. Dat die voormalige oostbloklanden een medeschuld dragen voor de escalatie, door o.a. een overleg tussen EU en Rusland in de herfst van 2021 botweg te blokkeren, is voor velen wellicht een eye-opener? Hier is dat fragment direkt te beluisteren van (start bij) 33:18-39:19
Zou een mooie herfstwandeling niet beter zijn voor onze ziel en hart . De kleuren. Geuren, fauna. De lucht..het totale plaatje, dan ons bezig te houden met iets in de mist en waar je uiteindelijk totaal niets aan kunt veranderen als het idd iets laat zien in die mist.
@frans81 , voor ziel en hart is dat prima. Ik doe dat zeker ook, en raad het (met jou) iedereen aan.
Even het gedoe in de wereld vergeten en ontspannen.
Ik vind wel, dat we behoorlijk onderschatten wat we wel en niet kunnen veranderen. Iedere mening en stem telt, en "de massa" doet het uiteindelijk. Ongeacht uit welke richting het komt, is propaganda er niet voor niets, en namelijk om het nadenken en anders denken te voorkomen en te manipuleren.
Jij kunt door die mist heen kijken, en eigenlijk kunnen we dat allemaal wel. De wil moet er alleen zijn om dat te doen, en de wil om de eigen mening op feiten te laten berusten, en niet op een invloed van reptielen of kaviaar zoals sommigen dat (hopelijk grappend) doen.
@frans81 , ik eet zelf niet zo extravagant en exotisch, maar als het daarom gaat dan houden wij beiden het beter bij goede hoop en gezond verstand, en een hapje kaviaar en een lapje gebakken krokodil! ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant: als kameraad @RockyFlats een kaartje met de ligging van kabels kan laten zien zal dat toch voor de meeste geheim agenten ook wel lukken.
@petroman, wat moet dat met die kenschets? Ik bezie zaken zo objectief mogelijk, en trek niet op voorhand partij. Als je gebruik zou maken van Google en internet-informatie, dan had je dat ook kunnen vinden, en dat heeft niets met geheime agenten te maken. Verkeerde je in de veronderstelling dat de ligging van onze kritieke infrastructuur voor "een vijand" grotendeels onbekend zou zijn, dan heeft dat toch meer met boter te maken? ;)
 

marzman

Diehard Prepper
@marzman , opzienbarend... Nu zijn er genoeg potentiële daders natuurlijk, want motieven voor zoiets zullen er in diverse richtingen wel zijn. Het is niet gezegd dat dit het afdekken van "noodzakelijk onderhoud" betrof, en het zelf onderbreken van die verbindingen, maar in dergelijke gevallen zou het wel kunnen spelen,. Sabotagevoorbereidingen of zelfs werkende taps vinden, en een verbinding stil moeten leggen om erger te voorkomen en het gehele tracee te inspecteren. Zonder verdere informatie is dat minder waarschijnlijk, maar de mogelijkheid in de gaten houden is nooit weg. Gebeurt zo'n "sabotage" op een moment dat de schade beperkt is (weinig dataverkeer) dan ligt het meer voor de hand.

Alles is mogelijk. Het kan zelfs een bejaarde vrouw met een schep zijn. Dat is ook al eerder gebeurd en zette een heel land zonder internet ;)

https://tweakers.net/nieuws/73715/bejaarde-beschadigt-internetkabel-tussen-georgie-en-armenie.html
 

RockyFlats

Ruttaan
Alles is mogelijk. Het kan zelfs een bejaarde vrouw met een schep zijn. Dat is ook al eerder gebeurd en zette een heel land zonder internet ;)

https://tweakers.net/nieuws/73715/bejaarde-beschadigt-internetkabel-tussen-georgie-en-armenie.html

Ik zie het @marzman , een oude vrouw met een schep, op zoek naar schroot. Tja, binnenkort ook in dit theater, als het zo doorgaat. Nu moet ik denken aan die geweldige Unox-reclame, die dus gewoon een vooruitblik blijkt, op de nabije toekomst voor ook onze ouwetjes. Moeders komt dan niet met een riek naar binnen, maar met een eindje kabel... ;)
 
Bovenaan