• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Container ombouwen tot huisvesting?

Joosty09

Prepper
Hoi allemaal, ik kwam deze container tegen op inter net (https://onlineveilingmeester.nl/nl/veilingen/5685/kavels/1) en vroeg me af of dit omgebouwd kan wordn om huisvesting van te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of tips om het om te bouuwen?
Ik zat zelf te denken om de hele binnenkant er uit te halen, buitenkant is nog goed dnek ik. Of zijn die computers en scheikundige dingen nog goed te gebruiken?
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou wat minder op online veilingen gaan kijken. Heb je je waterzak al ?
Computers en scheikundige dingen zijn veel geld waard maar ik zie die niet op de foto's.

Maar hoe handig ben je? Kan je een wc, keukenblok plaatsen en heb je al een vergunning?
Want naast of je handig genoeg bent om te verbouwen heb je een vergunning nodig (denk ik). Zo maar ergens een container laten neerzetten en er in gaan wonen zal niet gaan.
 

phtvs

Sysop
Admin
Hoi allemaal, ik kwam deze container tegen op inter net (https://onlineveilingmeester.nl/nl/veilingen/5685/kavels/1) en vroeg me af of dit omgebouwd kan wordn om huisvesting van te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of tips om het om te bouuwen?
Ik zat zelf te denken om de hele binnenkant er uit te halen, buitenkant is nog goed dnek ik. Of zijn die computers en scheikundige dingen nog goed te gebruiken?

Ik denk dat zoiets best om te bouwen is, maar je moet wel het gereedschap ervoor hebben naast een geschikte plek om dat ding neer te zetten.

Maar voor je een bod gaat doen....

Informeer eerst wat het kost om die container op te halen en ergens te laten plaatsen. Dat is namelijk niet goedkoop. Zorg ook dat je toestemming hebt voor de plek waar je hem wilt neerzetten. Regel dat voor je een bod uitbrengt want eenmaal een bod geplaatst, ben je verplicht dat ding te kopen als je bod geaccepteerd wordt.

Succes!
 

petroman

SHTF Expert
Edit: naast de plicht te kopen, heb je ook de plicht om weg te halen.
En wat als die hijsbalk nu niet meer gekeurd is? Of keuring verlopen dan haalt geen bedrijf dat ding op.
 

phtvs

Sysop
Admin
Edit: naast de plicht te kopen, heb je ook de plicht om weg te halen.
En wat als die hijsbalk nu niet meer gekeurd is? Of keuring verlopen dan haalt geen bedrijf dat ding op.

Tekstje wat erbij staat is daar duidelijk over...
De koper dient eigen hijs/hef- en transportmiddelen mee te nemen en in te zetten voor het laden en transporteren van de kavel. Indien het aanbod niet (tijdig) wordt afgevoerd dan zullen de kosten hiervan worden verhaald op de kopende klant. Wij adviseren u de kijkdag te bezoeken.
 

phtvs

Sysop
Admin
Correct maar tekst meld niet of die hijsbalk in orde is, dus gekeurd.

Klopt vandaar die kijkdag zodat je dat soort zaken uit kunt zoeken.

Mijn ervaring is dat ze vaak erg weinig info hebben op zo'n veiling. Ik kocht er in het verleden nog wel eens wat. Soms hebben ze leuke dingen voor weinig maar je moet mazzel hebben en idd gaan kijken voor je gaat bieden.
 

petroman

SHTF Expert
Plus het lijkt een koopje maar het moet op een bepaalde dag opgehaald worden of zijn, plus de veilingkosten.
Een collega moest eens een dag vrij nemen omdat het op die dan opgehaald moest worden. Dan is je winst snel weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

Henk88

Diehard Prepper
Ik zou als je een containerwoning overweegt kiezen voor een refrigrated (reefer) container. Deze zijn goed verkrijgbaar, redelijk goedkoop en goed geïsoleerd. Ze hebben geen interieur zoals deze meetcontainer. Dat betekend dat je er zelf nog ramen en deuren moet inzetten maar het betekend ook dat je het interieur naar wens kunt indelen en geen oude troep eruit en eraf hoeft te slopen wat wellicht lekkages of isolatieproblemen oplevert. Een extra voordeel is dat je dan kan kiezen voor 40ft container want een 20ft container (6 x 2,44 meter) waarbij de binnenruimte effectief nog kleiner is omdat je ook nog isolatie hebt is wel erg klein om in te wonen.

Belangrijker dan de container is misschien wel wat @phtvs zegt dat je ook een plek hebt om de container neer te zetten, liefst met een eigen adres zodat je mogelijkheden hebt om je in te schrijven bij de gemeente en er officieel te wonen. Ik heb mij hier een tijdje geleden in verdiept en gemerkt dat gemeentes zeer terughoudend zijn in het verlenen van vergunningen om ergens te wonen in een kleine zelfgebouwde woning zelfs als je toestemming hebt van de grondeigenaar.
 

petroman

SHTF Expert
Na al deze wijze raad is @Joosty09 wel de sigaar want een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus nu moet ie zijn/haar/het container ook nog eens voor 2 personen geschikt maken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Joosty09 , alles wat hierboven is geschreven in aanmerking genomen, kan ik mij wel voorstellen dat het redelijk ideaal is voor wie juist een "tiny house" zoekt van die afmetingen.

Het heeft al flink wat ramen, twee dakluiken en een grote deur. Alleen een luifeltje eraan en bij mooi weer zit je als in een woonkamertje met een schuifpui.
Hoogstwaarschijnlijk is het al van isolatie voorzien, en iets van ventilatie, waterleiding en afvoer schijnt het te hebben, en verlichting en elektra. Natuurlijke ventilatie moet er nog wel in worden aangebracht denk ik, maar een paar roosters plastsen is het werk niet.

Zou je de zinnen op een standaard zeecontainer zetten, en zou je ramen, deuren en dakluiken en al het andere nog moeten aanbrengen dan is dat niet alleen tijdrovend maar ook kostbaar denk ik.

Als ik alleen al denk aan een zeecontainer met z'n twee openslaande deuren, en al helemaal aan een "reefer" met gladde rvs wanden en een oversized koelcapaciteit tegen de achterwand, dan kost het flink wat moeite om daar iets bewoonbaars van te maken, en vooral iets veilig bewoonbaars.
In noodsituaties moet je het snel kunnen verlaten, en de aangeboden container biedt dat zo te zien.

Het is wel geinig merk ik, om met iemand mee te denken die het enthousiasme heeft om hierin iets moois te zien. Ik zie dat mooie en de mogelijkheden ook.
Hoe geinig zou het zijn, als een plaatsingsvergunning en de portemonnee het toelaat, om er een mooi puntdakje op te zetten, voor slaapruimte, met trapopgangen in de dakluiken bijvoorbeeld?

Met "de hele binnenkant eruit halen" zou ik zelf wat terughoudend zijn. Wat er aan tafels, wasbak e.d. in zit is waarschijnlijk nog prima. En dan die wand met tussendeur, die is niet slecht. Wat je verwijdert aan tafels en plaatwerk is vast voor hergebruik geschikt; het zal geen rommel zijn.

Als een tijdig transport kan worden geregeld en je voor de container een toegestaan plekje hebt, dan lijkt me het ding best aantrekkelijk, als "tiny house".

Het is kennelijk gebouwd om op schepen te worden gebruikt dus behoorlijk regendicht en solide zal het wel zijn. Hier, een soortgelijk meetlab: https://www.marine-systems.nl/nl/referenties/milieu-meet-container-20ft/

Gevoelsmatig, verwacht ik geen problemen wat het gebruik van de hijsbalk aangaat. Het ding is kennelijk ontworpen voor de container, en in het ergste geval hijst men de container er voor eigen risico mee op een vrachtwagen. Natuurlijk eerst navragen, maar transportbedrijven zijn m.i. nuchter en ervaren genoeg...
 

JJ&A

Diehard Prepper
Hoi @Joosty09

Misschien zijn er zijn zeker wat mogelijkheden te vinden. :thumbup:

Je kan op steeds meer plekken goedkoop wonen in een Tiny house Nederland en het maakt minder uit hoe het er uit ziet.
Het vervoeren zou op een oude boeren wagen kunnen met een tractor er voor het duurt wat langer voor dat je ergens bent, maar zonder vrachtwagen rijbewijs zou je het er zelf heen kunnen brengen, het moet er even opgezet worden en rijden maar naar de plek waar het mag staan.

Mag je zo ergens voor vast staan, kan je het energie zuinig maken met stropakken er om heen en boven op het dan aansmeren met kalk of iets dergelijk en dat weer afsluiten met verf of waterglas.


Er is misschien wel een boerenforum waar je die vraag kan stellen.

-------------------------------------------------------------------------

Een platbodemboot kan je het ook plaatsen en heb je op eens een woonboot.

--------------------------------------------------------------------------------------

Misschien kan je er mee wel op bouwterreinen mee staan als wonend betaald worden de bewaker grote bouwbedrijven hebben hoogstwaarschijnlijk ook wel vrachtwagen waar mee ze de contenter mee kunnen verplaatsen van de ene plek naar de ander, of je kan staan waar ze zelf hun materialen hebben.

Het ombouwen,
Heb je niet te grote eisen kan je een schade caravan kopen en daar het interieur uithalen en in de contenter bouwen.

Ik schud zo wat ideeën uit mijn mouw.

Misschien is het nog leuker voor ons als je je even voorstelt en we wat meer over je weten en kunnen helpen.

Heb je ook iets met voorbereiden zijn op veranderingen waar we niet op staan te wachten, denk aan geen stroom, drinkwater of andere voorzieningen, velen van ons hebben zien aan komen dat alles op veel duurder ging worden, hebben een aardige voorraad, of met een pandemie beter even thuis kunnen blijven tot het ergste is geweest, er heel veel op het forum beschreven.
 

phtvs

Sysop
Admin
waarbij de binnenruimte effectief nog kleiner is omdat je ook nog isolatie hebt is wel erg klein om in te wonen.

Wat ik begrepen heb, word isolatie vooral aan de buitenkant aangebracht bij container woningen.

Hier wat inspiratie...



Zoek op youtube op 'containerhuis' en je krijgt een waslijst aan voorbeelden te zien inclusief tips.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wat ik begrepen heb, word isolatie vooral aan de buitenkant aangebracht bij container woningen.

Hier wat inspiratie...



Zoek op youtube op 'containerhuis' en je krijgt een waslijst aan voorbeelden te zien inclusief tips.


Met deze ideeën heeft @Joosty09 geen tijd meer om prepper te worden, al zijn aandacht gaan nu naar het container wonen. :aloha: :thumbup:

Nu nog een tentje er bij :SC::bbq: om toch nog even te kunnen slapen en eten zolang de container woning nog niet klaar is.
 

Henk88

Diehard Prepper
Wat ik begrepen heb, word isolatie vooral aan de buitenkant aangebracht bij container woningen.
Als je dat doet is de containerwoning niet eenvoudig verplaatsbaar. Zeker gezien klimaatverandering sneller gaat dan verwacht zou ik er juist van willen profiteren dat zo'n container relatief makkelijk te verplaatsen is met een standaard containertrailer. Daarbij is het zo dat zelfs als je de isolatie aan de buitenzijde aanbrengt dat je toch iets van wandbekleding wil aanbrengen aan de binnenzijde om leidingen en dergelijke achter weg te werken en dat is toch ook snel een paar centimeter per muur.
 

petroman

SHTF Expert
De vraag is: wie heeft dit al eens een container omgebouwd. En niet laat hier uw fantasie de vrije loop.
Leuk maar wat schiet de vraagsteller er mee op?
Er wordt gewoon totale onzin geplaatst, zoals dat het steeds makkelijker wordt om iets als een tiny house ergens te plaatsen ongeacht hoe het er uit ziet. Dat is juist een van de grote hindernissen in NL.
Alle hijsmiddelen moeten jaarlijks gekeurd worden en geen enkele bonafide transporteur neemt een risico met een hijsbalk "die gekeurd is door een prepper op een forum via een foto".
 

RockyFlats

Ruttaan
Als je dat doet is de containerwoning niet eenvoudig verplaatsbaar.
De isolatie zit dan aan de containerwand vast, en de hijsogen "willen ook wel eens actie", denk ik, iedere paar honderd jaar.
Zeker gezien klimaatverandering sneller gaat dan verwacht zou ik er juist van willen profiteren dat zo'n container relatief makkelijk te verplaatsen is met een standaard containertrailer.
@Henk88 , kunnen we er niet eerst voor zorgen dat we allemaal 250 jaar oud worden? Om zo'n ding vaker te verplaatsen dan na iedere 60 cm zeespiegelstijging lijkt me toch wat overdreven. Zet het dan beter op een terpje, lijkt me?
Verplaatsen gaat dan niet met een trailer maar met een vliegende hyper-relocator van de VN vermoed ik. En die neemt ook het tuintje en het kippenhok nog mee.
Screenshot_20230714-093219.png
 

phtvs

Sysop
Admin
Alle hijsmiddelen moeten jaarlijks gekeurd worden en geen enkele bonafide transporteur neemt een risico met een hijsbalk "die gekeurd is door een prepper op een forum via een foto".

Ik heb niemand die hijsbalk zien keuren hier. Die container word geveild door de domeinen na in beslagname.

Dit is een veiling in opdracht van Domeinen Roerende Zaken (DRZ). DRZ is een directie van het Ministerie van Financiën en is de wettelijke bewaarder van in beslag genomen goederen en verwerker van overtollige Rijksgoederen.

Ik ga ervan uit dat die container niet uit zichzelf daarheen is gewandeld, dus zal die hijsbalk echt wel oké zijn. Wel logisch dat om daarnaar te informeren op de kijkdag. Het is wel zo dat met een huidig bod van 20 euro je jezelf af moet vragen wat er mis mee is want zeecontainers gaan doorgaans voor een pak meer weg. Zelfs als ze kas verrot zijn.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
De vraag is: wie heeft dit al eens een container omgebouwd.
Dat is niet de vraag @petroman
En niet laat hier uw fantasie de vrije loop.
Daarvoor is allereerst fantasie nodig.
Maar, voor wie dat heeft en ook met @Joosty09 mee wil denken, zonder kennis te veinzen, die mag het van hem best "vrij laten lopen" vermoed ik.
Leuk maar wat schiet de vraagsteller er mee op?
Ideëen opdoen misschien? Discussie en tips ontvangen wellicht?
Er wordt gewoon totale onzin geplaatst
Voorafgaand hieraan, heb ik daar niet veel van gezien. Welke "totale onzin" bedoel je dan allemaal?
, zoals dat het steeds makkelijker wordt om iets als een tiny house ergens te plaatsen ongeacht hoe het er uit ziet.
Nu ben je een enthousiaste post wel op een enkel puntje enorm aan het fileren @petroman . Zou je navragen, dan kan ik mij voorstellen dat er een plausibel antwoord of nuancering volgt. Een ander het plaatsen van "totale onzin" verwijten, dat vind ik toch niet zo sympathiek.
Dat is juist een van de grote hindernissen in NL.
Alle hijsmiddelen moeten jaarlijks gekeurd worden en geen enkele bonafide transporteur neemt een risico met een hijsbalk "die gekeurd is door een prepper op een forum via een foto".
Daar werp je onnodige barriëres op, zonder in oplossingen te denken. @Joosty09 zou kunnen denken dat het hijsen van die container zo een onmogelijkheid wordt. En dat, terwijl een ieder die een beetje die hijs- en transportbranche kent, toch wel weet dat die zelf over gecertificeerde hijsmiddelen beschikken om een twintigvoets containertje op te tillen. Met of zonder die hijsbalk. Even een belletje, volstaat...

Vroeger ging het verplaatsen misschien zo en experimenteel, maar met nieuwe inzichten gaat zoiets tegenwoordig wel wat verantwoorder. Met beide benen op de grond is er best veel mogelijk!
Capture.jpg
 
Bovenaan