• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Courgettes

Roel

Mankinds only hope
Hallo lekkerbekjes. Heb je courgettes in de tuin en zijn ze je een beetje ontkomen en een half meter of meer lang?
Niet getreurd, ze zijn nog prima te eten. Snij zo'n monster in tweeën, schillen en dan een kwartier koken.
Overlangs doorsnijden en de zaadlijsten verwijderen.
Dan de helften vullen met zongedroogde tomaten, bedekken met katenspek en afdekken met een laag pittige geraspte kaas.
Je kunt er nog een snufje Italiaanse kruiden over strooien, maar wij hebben het nooit gemist.
Dan nog een kwartier, twintig minuutjes (afhankelijk van de grootte) in de oven op 200 graden en smullen maar.
Wat er dan nog over is van de courgette snij je in dobbeltjes en die gaan in de vriezer.
Lekker voor in allerlei soepen.
Eet ze lekker.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb dit jaar voor het eerst ronde courgettes.
Zo 2 maand terug waren ze zo groot als tennis ballen.
Deksel er af uit hollen opvullen met gehakt.
De oven in en smullen.
Maar gisteren heb ik de courgettes planten opgeruimd.
Wat blijkt een vergeten . Die is nu zo groot als een voetbal.
Daar zal heel wat gehakt in gaan. Denk ik.
 

Erny

Last (wo)man standing
Zo mogelijk oogst ik ze klein, hebben meer smaak en het stimuleert gelijk de groei van nieuwe courgettes, en bij soepjes geven ze meer kleur af omdat de schil mag blijven zitten. Met als resultaat prachtig helder gele soep of intens groene soep. 👽
Maar omdat die dingen echt hard groeien worden ze al snel erg groot.
Deze grote exemplaren gebruik ik het liefst voor de inmaak. Als de schil te hard is gaat deze eraf.
Voordeel van de grote courgettes is dat ze wel even goed blijven zodat er geen haast met de inmaak is.
En de maatjes er tussenin worden gewoon weggewerkt in allerlei eten.
 

Red

Senior Prepper
Als je klein plukt komen er weer nieuwe. Dus heb je meer. Daarnaast vinden veel de oudere minder lekker.
Ik pluk ze als ze ca 20 cm zijn of groter (heb ze zelf > 60 cm gehad omdat we op vakantie waren geweest) Het wordt hier vooral poeder of soep. Wil nog een keer gevulde courgettes maken.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wij hebben heel wat jaren geleden ook courgettes verbouwd, en merkte op als je de bloemen in heb begin er met een scherp mes er afsnijd er minder rot plaats vond, want dat wilde nog wel een gebeuren, daarna hadden we nauwelijks last van de rot die ook de courgettes aan taste.
 
Bovenaan