• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dagboek van een overstroming

joepmeloen

Prepper goeroe
Het is alweer een tijdje geleden dat Joepie een topic heeft geopend, dus bij deze, een verzameltopic over hoe te wapenen bij een overstroming. Ik heb voor mezelf al een en ander uitgezocht, maar nog niet toegepast.. iets met leeftijd, ouderdom en gebreken. Maar voor geinterreseerr binnen en buiten dit forum misschien van enige nut en aanvullingen die ontopic zijn, zijn natuurlijk van harte welkom.

Stap 1. Ik heb van te voren uitgezocht hoe hoog het water zou komen te staan. Daar komt de veel genoemde website: https://overstroomik.nl om de hoek kijken, hier kan je gemakkelijk een indicatie krijgen van hoe hoog het water in jouw straat / buurt komt. Wat eventueel ook relevant kan zijn is de hoogte ten opzichte van bijvoorneeld het nap, deze kun je hier vinden: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

Stap2 voorbereiden:
In mijn scenario vraag ik mijn kristallenbol de hoe en de wat en zij, ja het is een meisje, vertelde mij dat volgende week het water 1 meter hoog in de straat staat. Gelukkig heb ik een terugslagklep op de rioolbuis.
https://www.drainagebuizen.nl/terugslagklep-riool/ maar voor de zekerheid doe ik de stop in de gootsteen en leg daar een of twee bakstenen op, een zandzak doe ik in de wc.

A. Zandzakken en zijl liggen al opgestapeld in de tuin, zo'n 30 stuks. 15 voor de voordeur en 15 voor de achterdeur. Ik plak de naden van de voordeur dicht met waterdicht tape. Dan leg ik eerst een zijl neer op de grond en trek deze zo'n 1.5 meter omhoog bij de deur. Daar leg ik de zandzakken tegen aan en stapel zo hoog mogelijk, niet plat zoals ze op de palet leggen, maar in de breedte om zo hoogte te winnen, door de druk van het water worden de zandzakken stevig aan gedrukt. Het zijl vouw ik om en leg er nog 1 of twee zandzakken boven op.

De ontluchting voor de kruipruimte, prop ik vol met een stevige boodschappentas gevuld met henneptouw (de theorie is dat het hennep nat woord en uitzet en zo hopelijk het water uit de kruipruimte houd), de gaten kan ik nog een zandzak voor leggen die ik over heb, het zijn in totaal 4 gaten doe gedicht moeten worden. Of

B. De schotten liggen al klaar, en nee niet die mannen met een rok. In de schuur, twee stuks 1 voor de achterdeur de ander voor de voordeur. Ze zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen de mijne zijn natuurlijk zelf gemaakt, van laminaat (watervast) gelijmd op drie latjes. Aan de zijkanten een fietsband zodat deze goed klemt en aan de onderkant een zijl en een fietsband die de onderkant goed afsluit (hoop ik) het schot staat iets bol naar buitenz zodat de druk van het water het schot nog sterker tegen het kozijn duwd en ook laminaat nog steviger in elkaar perst. Het zijl is goed vastgemaakt en door de druk van het water word het schot naar beneden geduwd waardoor er een waterdichte afsluiting ontstaat.

C. Ik kan niks anders dan accepteren dat het water binnen zal komen. In de schuur heb ik nog een aantal kratten en kisten staan en een camping tafeltje en een tuintafel van 0,90cm hoog, op de vouwkratten en kratten daar zet ik mijn bankstellen op, hopekijk hoog genoeg. De rest van de meubels, misschien dat ik nog wat kratjes bier ga halen. de rest van de spulletjes gaan mee naar boven, zoals electronica, stoelen, bestek, pannen, borden en dergelijke.

Stap3 tijdens de overstroming.
Ik heb de voorbereidingen getroffen en wacht op informatie ie ik binnenkort verwacht te ontvangen via de radio op batterijen. De bank staat gelukkig hoog genoeg, het gas licht en water heb ik netjes uitgeschakeld.

A. ik evacueer naar een veilige plek op kosten van rijkswaterstaat. Nog voordat het water komt. Een 6 sterrenhotel met onbeperkte roomservice. Niet prepper waardig maar wel handig, Ik hoef alleen wat schone kleding mee te nemen. Ik klim over de zandzakken of schotten en draai de deur op slot en stap in de auto richting het hotel zo'n 30 kilometer verderop, de gemeente doet de rest.

B. Ik wacht op hulp.
Ik hang een wit laken uit het raam van m'n slaapkamer. De zendere van de opwindbare radio speur ik af om informatie in te winnen, net als m'n walkytalkie. Ik trek nog een blik soep open en verwarm deze voor het open raam in een pannetje op een campinggastel. De volgende ochtend hoor ik een helicopter en al snel oranje geklede mannen in een bootje.

C. Ik wacht al dagen op hulp, die maar niet wil komen. Ik kijk uit het raam en zie mijn buurman hopeloosnuit het raam staren naar het stinkende water een rat zwemt voorbij. De buurman heeft het moeilijk, onvoorbereid. Ik hoor hem nog roepen vol sarcasme, "Joepie, heb je wel genoeg bonen?"
Een emmer water is bijna gevuld met voorgefilterd water, komende nacht hang ik het hoog op en gaat het door de sawyer-mini richting de soeppan, morgen vroeg breng ik het aan de kook voor thee bij het ontbijt en limonade bij de lunch, wat er overblijft is voor de afwas vanavond. Snickers eet ik als tussendoortje en om de tijd te doden doe ik puzzelboekjes, lezen, radio luisteren, bordspelletjes met m'n kat. "Buurman, kom je hier heen voor een biertje?" Vraag ik hem uiteindelijk... dat wilde die wel en och nu die er toch meteen een potje rumikuben.
De emmer is al aardig vol gepoept, deze gooi ik leeg uit het raam daar waar het water het smerigst is, aan de tuinkant valt het water nog wel mee, dat gebruik ik om drinkwater van te maken.

Stap 5. Uiteindelijk moet ik er toch maar eens uit, kijken wat er aan de hand is. Of er al hulp is en of ik niet elders m'n leven voort moet gaan zetten.

A.ik blaas m'n intertoys bootje op en hoopt dat ik onderweg geen scherpe dingen tegen kom. Al staat het water maar 1 meter hoog, het is voor mijn doen veiliger om in het bootje te zitten. Met een lange stok duw ik mijzelf voort en kijk of ik ergens nog een teken van leven zie.

B. Ik ga te voet. Ik wrap mijn benen in vuilniszakken en tape ze dicht aan de bovenkant. Zo houd ik hopelijk vuil uit de wondjes. Met een stevige bezemsteel houd ik mezelf in evenwicht. Het water is vies, heel vies, ik kan de stoep nauwelijk zien. Met de steel voel ik waar ik mijn voeten kan plaatsen, het gevaar van een open putdeksel of ongelijke stenen ligt op de loer.

C. Met materiaal dat ik in huis vind maak ik een vlot, dat ging niet makkelijk aangezien het meeste van fineer is, hardbord, na een paar uur onder water berpulverd het en drijft het plastic laagje boven. De meeste kans verwacht ik om tonnen te gebruiken met tuinpalen boven het water kan ik er de tafel op schroeven zodat het contact met het water minimaal is. De poten gebruik ik om een zijl over te spannen voor als het regent.

Maar goed dit ben ik, hoe zit het bij jullie?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Achterdeur gaat naar buiten en voordeur gaat naar binnen.
Dus bij de voordeur plaats je het schot aan de buitenzijde en bij de buitendeur aan de binnenzijde?
 

petroman

SHTF Expert
Mooi verhaal:
Een paar gedachten van moi:
de laatste dagen blijkt in de diverse reportages van met name kelders die vol lopen dat water vaak eerst van onder af je huis binnen loopt. Dus voordat de zandzakken nat worden zeg maar.
5B: ipv vuilniszakken, koopt de prepper gewoon een paar waadpakken van bv action als visseizoen weer start of de betere, lees duurdere, hengelsportwinkel.
Verder vraagt petro zich af of al die ideeën van riool afdichten wel gaan werken immers er zit lucht in de droge leiding en die komt aardig op druk te staan.
Verder snapt petro nooit waarom mensen leuke fimpjes gaan maken als de straat vol met rioolwater staat. Want dat is het: rioolwater immers die stroomt toch over? Voor het huis in het water je emmer leggen end an denken dat het achter schoon blijft???
 

RockyFlats

Ruttaan
Het is alweer een tijdje geleden dat Joepie een topic heeft geopend, dus bij deze, een verzameltopic over hoe te wapenen bij een overstroming. Ik heb voor mezelf al een en ander uitgezocht, maar nog niet toegepast.. iets met leeftijd, ouderdom en gebreken. Maar voor geinterreseerr binnen en buiten dit forum misschien van enige nut en aanvullingen die ontopic zijn, zijn natuurlijk van harte welkom.

Stap 1. Ik heb van te voren uitgezocht hoe hoog het water zou komen te staan. Daar komt de veel genoemde website: https://overstroomik.nl om de hoek kijken, hier kan je gemakkelijk een indicatie krijgen van hoe hoog het water in jouw straat / buurt komt. Wat eventueel ook relevant kan zijn is de hoogte ten opzichte van bijvoorneeld het nap, deze kun je hier vinden: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/
Arcgisonline geeft de hoogte van bebouwingen zie ik. Dat is wel mooi om te zien of de daknok een droog plekje blijft😁
Je woont in een toch al risicovol gebied wat overstroming betreft? Ik realiseer mij dat jij wat schotten e.d. aangaat beter bent voorbereid dan ik hier. Maar ook dat de zee het hier niet bij 1 m zal houden bij een storm met springvloed.😆 Eerst een golfje van een meter of drie waarschijnlijk, tot alles gemiddeld die ene meter heeft😁
Stap2 voorbereiden:
In mijn scenario vraag ik mijn kristallenbol de hoe en de wat en zij, ja het is een meisje, vertelde mij dat volgende week het water 1 meter hoog in de straat staat. Gelukkig heb ik een terugslagklep op de rioolbuis.
https://www.drainagebuizen.nl/terugslagklep-riool/ maar voor de zekerheid doe ik de stop in de gootsteen en leg daar een of twee bakstenen op, een zandzak doe ik in de wc.
Vergeet dan ook de overloopsleuven van de wasbakken niet. De drollen komen daar weliswaar niet ongeschonden doorheen, maar in reepjes is dat ook niet zo lekker😉
A. Zandzakken en zijl liggen al opgestapeld in de tuin, zo'n 30 stuks. 15 voor de voordeur en 15 voor de achterdeur. Ik plak de naden van de voordeur dicht met waterdicht tape. Dan leg ik eerst een zijl neer op de grond en trek deze zo'n 1.5 meter omhoog bij de deur. Daar leg ik de zandzakken tegen aan en stapel zo hoog mogelijk, niet plat zoals ze op de palet leggen, maar in de breedte om zo hoogte te winnen, door de druk van het water worden de zandzakken stevig aan gedrukt. Het zijl vouw ik om en leg er nog 1 of twee zandzakken boven op.
Ik vermoed dat er uiteindelijk toch niet aan waterdruk op een voordeur te ontkomen is. Even globaal en rekenend met 1,2 m waterhoogte en een deur van 1 m breed is dat wel 1,2 N/cm2 x 12000 x 1/2=7200 N = 720 kg dat tegen de deur drukt. Belangrijk is dan dat de deur dat kan houden. Glas erin hebben is vragen om problemen denk ik, en de deur verstevigen met een plaat en schuine balk bijvoorbeeld aan de binnenzijde, lijkt mij belangrijk. Ook zou ik vanaf de buitenzijde schuimveters tussen deur en deursponning drukken. Wijkt de deur iets, dan dicht dat toch nog eniszins af.
De ontluchting voor de kruipruimte, prop ik vol met een stevige boodschappentas gevuld met henneptouw (de theorie is dat het hennep nat woord en uitzet en zo hopelijk het water uit de kruipruimte houd), de gaten kan ik nog een zandzak voor leggen die ik over heb, het zijn in totaal 4 gaten doe gedicht moeten worden. Of
Waarom van buitenaf geen plaatje ertegen met wat PUR-schuim? De kans is anders dat de hennep pas in de kelder op ligt te zwellen...
B. De schotten liggen al klaar, en nee niet die mannen met een rok. In de schuur, twee stuks 1 voor de achterdeur de ander voor de voordeur. Ze zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen de mijne zijn natuurlijk zelf gemaakt, van laminaat (watervast) gelijmd op drie latjes. Aan de zijkanten een fietsband zodat deze goed klemt en aan de onderkant een zijl en een fietsband die de onderkant goed afsluit (hoop ik) het schot staat iets bol naar buitenz zodat de druk van het water het schot nog sterker tegen het kozijn duwd en ook laminaat nog steviger in elkaar perst. Het zijl is goed vastgemaakt en door de druk van het water word het schot naar beneden geduwd waardoor er een waterdichte afsluiting ontstaat.
Je hebt al schotten, ok. Een schuine balk er achter blijft m.i. toch te overwegen. Houd er rekening mee dat het schot klemvast tegen de deur moet staan om die 750 kg op te vangen. Staat die eerst alleen op het slot en begeeft dat het, dan is Leiden in last.
C. Ik kan niks anders dan accepteren dat het water binnen zal komen.
Dat denk ik ook, maar hoe lager je het weet te houden hoe beter. Ik zou dan wel wel een generator op het balkon hebben staan en een stuk of vier dompelpompen aan.
In de schuur heb ik nog een aantal kratten en kisten staan en een camping tafeltje en een tuintafel van 0,90cm hoog, op de vouwkratten en kratten daar zet ik mijn bankstellen op, hopekijk hoog genoeg. De rest van de meubels, misschien dat ik nog wat kratjes bier ga halen. de rest van de spulletjes gaan mee naar boven, zoals electronica, stoelen, bestek, pannen, borden en dergelijke.

Stap3 tijdens de overstroming.
Ik heb de voorbereidingen getroffen en wacht op informatie ie ik binnenkort verwacht te ontvangen via de radio op batterijen. De bank staat gelukkig hoog genoeg, het gas licht en water heb ik netjes uitgeschakeld.

A. ik evacueer naar een veilige plek op kosten van rijkswaterstaat. Nog voordat het water komt. Een 6 sterrenhotel met onbeperkte roomservice. Niet prepper waardig maar wel handig, Ik hoef alleen wat schone kleding mee te nemen. Ik klim over de zandzakken of schotten en draai de deur op slot en stap in de auto richting het hotel zo'n 30 kilometer verderop, de gemeente doet de rest.

B. Ik wacht op hulp.
Ik hang een wit laken uit het raam van m'n slaapkamer. De zendere van de opwindbare radio speur ik af om informatie in te winnen, net als m'n walkytalkie. Ik trek nog een blik soep open en verwarm deze voor het open raam in een pannetje op een campinggastel. De volgende ochtend hoor ik een helicopter en al snel oranje geklede mannen in een bootje.

C. Ik wacht al dagen op hulp, die maar niet wil komen. Ik kijk uit het raam en zie mijn buurman hopeloosnuit het raam staren naar het stinkende water een rat zwemt voorbij. De buurman heeft het moeilijk, onvoorbereid. Ik hoor hem nog roepen vol sarcasme, "Joepie, heb je wel genoeg bonen?"
Een emmer water is bijna gevuld met voorgefilterd water, komende nacht hang ik het hoog op en gaat het door de sawyer-mini richting de soeppan, morgen vroeg breng ik het aan de kook voor thee bij het ontbijt en limonade bij de lunch, wat er overblijft is voor de afwas vanavond. Snickers eet ik als tussendoortje en om de tijd te doden doe ik puzzelboekjes, lezen, radio luisteren, bordspelletjes met m'n kat. "Buurman, kom je hier heen voor een biertje?" Vraag ik hem uiteindelijk... dat wilde die wel en och nu die er toch meteen een potje rumikuben.
De emmer is al aardig vol gepoept, deze gooi ik leeg uit het raam daar waar het water het smerigst is, aan de tuinkant valt het water nog wel mee, dat gebruik ik om drinkwater van te maken.

Stap 5. Uiteindelijk moet ik er toch maar eens uit, kijken wat er aan de hand is. Of er al hulp is en of ik niet elders m'n leven voort moet gaan zetten.

A.ik blaas m'n intertoys bootje op en hoopt dat ik onderweg geen scherpe dingen tegen kom.
Ijdele hoop, vrees ik. Er is het gevaar dat jouw (mooie!) verhaal hier eindigt...
Al staat het water maar 1 meter hoog, het is voor mijn doen veiliger om in het bootje te zitten. Met een lange stok duw ik mijzelf voort en kijk of ik ergens nog een teken van leven zie.

B. Ik ga te voet. Ik wrap mijn benen in vuilniszakken en tape ze dicht aan de bovenkant. Zo houd ik hopelijk vuil uit de wondjes. Met een stevige bezemsteel houd ik mezelf in evenwicht. Het water is vies, heel vies, ik kan de stoep nauwelijk zien. Met de steel voel ik waar ik mijn voeten kan plaatsen, het gevaar van een open putdeksel of ongelijke stenen ligt op de loer.
Die vuilniszakken al zijn al gauw te kort, maar een idee is het. Twee in elkaar is wellicht beter want lek raken lijkt mij op korte termijn een zekerheid. Bedenk wel, dat die zakken vol water kunnen raken en kunnen belemmeren.
C. Met materiaal dat ik in huis vind maak ik een vlot, dat ging niet makkelijk aangezien het meeste van fineer is, hardbord, na een paar uur onder water berpulverd het en drijft het plastic laagje boven. De meeste kans verwacht ik om tonnen te gebruiken met tuinpalen boven het water kan ik er de tafel op schroeven zodat het contact met het water minimaal is. De poten gebruik ik om een zijl over te spannen voor als het regent.
Voor stabiliteit zou dat wel een flink vlot moeten worden vermoed ik. Een keukentafel op tonnetjes is vast net goed voor een natte poes😁
Maar goed dit ben ik, hoe zit het bij jullie?
Je hebt hierop beter voorbereid dan ik, dat is wel zeker. Ik vond het een mooi stukje, dat tot nadenken oproept!
 

RockyFlats

Ruttaan
Mooi verhaal:
Een paar gedachten van moi:
de laatste dagen blijkt in de diverse reportages van met name kelders die vol lopen dat water vaak eerst van onder af je huis binnen loopt. Dus voordat de zandzakken nat worden zeg maar.
Ik reed op 30/12 door Celle, en daar stonden bij letterlijk ieder huis pompen te pompen in de kelder, vanwege de hoge grondwaterstand (door het hoge rivierwaterpeil). Water is van beneden zeker (ook) te verwachten, vermoed ik ook. Pompen, dus.
5B: ipv vuilniszakken, koopt de prepper gewoon een paar waadpakken van bv action als visseizoen weer start of de betere, lees duurdere, hengelsportwinkel.
Geen slecht idee... Of droogpakken zoals kitesurfers wel gebruiken. Zelfs wetsuits zouden zin hebben, want dan wel nat maar redelijk warm.
Verder vraagt petro zich af of al die ideeën van riool afdichten wel gaan werken immers er zit lucht in de droge leiding en die komt aardig op druk te staan.
Dat werkt wel, zolang er niet een zwakkere plek zit in het riool. Of nu luchtdruk of waterdruk dat is om het even, de druk blijft hetzelfde.
Verder snapt petro nooit waarom mensen leuke fimpjes gaan maken als de straat vol met rioolwater staat. Want dat is het: rioolwater immers die stroomt toch over? Voor het huis in het water je emmer leggen end an denken dat het achter schoon blijft???
Geen "shit hits the fan" maar een "shit hits the bucket"?😁 Ik zou het wel filmen denk ik, want uitzonderlijk blijft het wel, zo'n overstroming.
 

Erny

Last (wo)man standing
Hoe het bij mij zit? Nou, net goed. :thumbup: Precies mijn "block" houdt het droog, aan alle kanten W/N/O staat dan wel water maar Z niet. Denk dat we op het laatste staartje van de Hondsrug zitten. Dus kan ik zonodig naar Groningen centrum lopen/fietsen door het droge gebied, en van daaruit over de Hondsrug (Pieterpad) naar de rest van Nederland, zoals ze van oudsher, voor de drooglegging, ook deden (ook erg goed voor de verdediging van Groningen gebleken in de tijden van de Spaanse bezetting.)
De ondergelopen gebieden, wijken, zijn vroeger ook gewonnen uit moerasgebied, dus logisch dat dat onderloopt.
Heb ook een surfplank in de achtertuin staan, kan ook nog ergens heen peddelen. 😉
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal:
Een paar gedachten van moi:
de laatste dagen blijkt in de diverse reportages van met name kelders die vol lopen dat water vaak eerst van onder af je huis binnen loopt. Dus voordat de zandzakken nat worden zeg maar.
5B: ipv vuilniszakken, koopt de prepper gewoon een paar waadpakken van bv action als visseizoen weer start of de betere, lees duurdere, hengelsportwinkel.
Verder vraagt petro zich af of al die ideeën van riool afdichten wel gaan werken immers er zit lucht in de droge leiding en die komt aardig op druk te staan.
Verder snapt petro nooit waarom mensen leuke fimpjes gaan maken als de straat vol met rioolwater staat. Want dat is het: rioolwater immers die stroomt toch over? Voor het huis in het water je emmer leggen end an denken dat het achter schoon blijft???

Achter blijft het niet schoon, maar is het gewoon minder vies :) dat scheelt weer filteren.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen een bak koffie gedronken en even nagedacht. Over wat ik heb.
Eerst ik woon 5m boven nap al is het bij ons nop.
Ik heb 50 zandzakken liggen. Niet gevuld maar ik heb wel de mogelijkheid om ze te vullen.
Schotten heb ik niet daar ga ik goed over nadenken. Voor het terras raam ( deur) heb ik er een nodig van 3.2m
Pompen heb ik elektrische en ook met benzine motor. Heb zelf een op een 2takt motor. Ik ga uitkijken voor ook een handbediende.
Rubber bootjes zijn geregeld ook op zolder ligt er een.
Mijn grootste probleem is mijn kelder waar meer dan 50% van mijn voedsel voorraad ligt.
Waadpakken heb ik ook in drie verschillende schoonmaken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Goed bezig!
In het centrum van mijn pittoreske dorpje hadden de panden allemaal een schot bij de deuren. De panden die niet verbouwd zijn in de loop der jaren, zoals het authentieke oude winkeltje van Lammert, hebben nog steeds zichtbaar aan de deurpost een houten rail waartussen het schot/waterkering geplaatst werd.

Mocht er dan toch water en drab binnenkomen heb je na de overstroming heel veel schoonmaakmateriaal nodig. Doeken, bezems, dweilen, trekkers, emmers met schoonmaakmiddel, rubber laarzen....en als alles dan schoon is, kan je de blower aanzetten om het huis te drogen en de schade op te nemen en dat herstellen.
Kennis van me heeft een overstroming gehad en moest alle gipsen wandjes met daarachter de isolatie verwijderen, zeiknat en schimmelvormend. Alle elektra vernieuwen. Afijn, flink veel werk.

Tip: zoek uit wanneer je verzekering uitbetaalt bij waterschade.
Soms is regenschade wel en opkomend grondwater en rivieroverstromingsschade niet verzekerd. Afijn, heel wisselend, dus zoek het uit. Zeker is wel dat voorzorgsmaatregelen schade beperken, daar heb je zelf profijt van, want minder schade is minder moeten herstellen. Maar verzekeringen letten ook op wat je aan voorzorg gedaan hebt. Dubbel zo verstandig om een (uitvoerbaar) plan te hebben.

In Engeland hebben ze veel ervaring met deurschotten, floodbarriers. Veel nieuwe of lichtgewicht oplossingen komen daar vandaan.
 

martin

Mankinds only hope
Soms is regenschade wel en opkomend grondwater en rivieroverstromingsschade niet verzekerd.

Een goed tip waar ik over kan meepraten.
Ooit in ons bedrijfspand een flinke schade door een blikseminslag wat in de praktijk inductie was. Dus niet verzekerd want dat was optioneel.

1704657628809.png


Toen flinke waterschade wat in de praktijk water vanuit het riool richting pand, en omdat het een bedrijfsverzekering is ook niet verzekerd.

1704657472436.png

Dus dit soort zaken uitzoeken VOORDAT je er mogelijk een aanspraak op moet doen.
Want ondanks alle verkooppraatjes van adviseurs hebben ze mij op dat punt nooit iets nuttigs kunnen adviseren.
 

PBear

Mankinds only hope
Mijn Tropische Verrassing heeft overstromingen aan den lijve meegemaakt. Het ouderlijk huis ligt in een laaggelegen gebied grenzend aan de Stille Oceaan. De boel overstroomt daar meermaals per jaar na een fikse regenbui.
Doorgaans komt het waterpeil in huis niet hoger dan enkele decimeters.

Het eerste wat uitvalt is de elektriciteit - wellicht door het elektriciteitsbedrijf met opzet afgeschakeld om ongelukken te voorkomen. Uiteraard loopt ook water van het open riool binnen, dus dat is na afloop flink poetsen, waar een betegelde vloer veel werk bespaart t.o.v. de betonvloer die ze vroeger hadden.

De ergste overstroming heeft zij meegemaakt tijdens tyfoon Reming in 2009. Toen reikte het waterpeil in huis ca. 1,50 meter. Het huis had toen nog geen bovenverdieping, die later naar aanleiding van die overstroming gebouwd is. Er zat niets anders op dan het huis te verlaten en naar hoger gelegen gebieden te vertrekken met een paar vuilniszakken gevuld met droge kleding en wat voedsel. Het duurde 2 weken voor zij terug kon keren. Al het meubilair en geluidsapparatuur moest vervangen worden.
Het verkrijgen van drinkwater en voldoende voedsel was het grootste probleem, daar ook het waterleidingnet enkele weken onbruikbaar was. Waterfilters had men niet voorhanden. De overheid stuurde tankwagens met drinkwater en noodvoedsel naar de locaties waar mensen bivakkeerden.

Het moeten doorwaden van rioolwater is er vermoedelijk oorzaak aan, dat haar immuunsysteem is verzwakt en ze gevoelig is voor allergiën.

Thans bevat de beneden verdieping meubels die waterbedstendig zijn (metaal of plastic) en waarvan de kussens en elektische/elektronische apparaten naar de bovenverdieping gebracht worden als er weer een overstroming dreigt.
De koelkast en wasmachine worden op een verhoginkje gezet.

Waar we nu wonen, ruim 100 meter boven zeeniveau is er geen serieus overstromingsgevaar, al loopt het waterpeil in het beekje dat aan onze kavel grenst flink op en wordt het een woest kolkende rivier na een flinke tropische stortbui. De brug die ik het afgelopen jaar gebouwd heb, maakt het in ieder geval mogelijk de kavel te bereiken of te verlaten, maar als het erg tekeer gaat overstroomt ook de brug tijdelijk. Hij is stevig gefundeerd en tot op heden niet weggespoeld ondanks dat het beekje soms complete bomen en flinke rotsblokken meevoert.

Wij maken drinkwater uit opgevangen regenwater m.b.v. een British Berkefield Supersterasyl keramisch filter. In die zin wonen we al min of meer in een SHTF situatie. Als de netstroom uitvalt, wat hier regelmatig gebeurt, hebben we noodverlichting op een accu, die wordt opgeladen met 2 zonnepaneeltjes van 30 Wattpiek elk. De koel/vrieskast houdt het wel enkele dagen vol, maar wij zijn nu niet voorbereid op echt langdurige stroomuitval, omdat ons aggregaat het heeft begeven. T.z.t. wil ik grotere zonnepanelen en accu's, die minder onderhoud behoeven dan een aggregaat.
Ik heb een paar reserve zonnepanelen in huis opgeslagen voor het geval een tyfoon onze zonnepaneeltjes opnieuw van het dak af rukt en vernietigt. Gelukkig bleken ze de val in de tuin overleefd te hebben en kon ik ze opnieuw gebruiken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb ondertussen een bak koffie gedronken en even nagedacht. Over wat ik heb.
Eerst ik woon 5m boven nap al is het bij ons nop.
Ik heb 50 zandzakken liggen. Niet gevuld maar ik heb wel de mogelijkheid om ze te vullen.
Schotten heb ik niet daar ga ik goed over nadenken. Voor het terras raam ( deur) heb ik er een nodig van 3.2m
Pompen heb ik elektrische en ook met benzine motor. Heb zelf een op een 2takt motor. Ik ga uitkijken voor ook een handbediende.
Rubber bootjes zijn geregeld ook op zolder ligt er een.
Mijn grootste probleem is mijn kelder waar meer dan 50% van mijn voedsel voorraad ligt.
Waadpakken heb ik ook in drie verschillende schoonmaken.

3.2 meter is aardig wat te overbruggen. Misschien kun je hier wat mee:
https://s.click.aliexpress.com/e/_Ew3tmyN

Schuttingplank en wat zijl?

Dit ziet er ook gelikt uit, zelf gemaakt blijkbaar en werkt vanzelf, maar word alleen niet uitgelegd hoe...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik lees net artikel in de krant waarin geschreven word dat bij een grondwaterstijging, waardoor nu op veel plekken de kelders onderlopen, de schade door verzekering niet gedekt wordt. Ook het "zomaar" leegpompen van kelders kan tot problemen leiden met de fundering vanwege drukverschil.

"Wel ziet ze dat klanten soms kennis over wateroverlast missen.
Alles zelf leegpompen, zeker als er tientallen centimeters water staat, geeft andere problemen. ,,Het veroorzaakt drukverschil en dat kan gevolgen hebben voor de fundering.” Ze raadt aan ondergelopen kelders door een professional te laten checken."
https://www.gelderlander.nl/apeldoo...alles-van-mijn-spaargeld-zit-hierin~a8d22c8b/ Premium maar wel te lezen via www.1ft.io
 

marzman

Diehard Prepper
Dat zat ik me ook af te vragen, ik pomp mijn kruipkelder af en toe leeg, maar mijn buren aan de ene kant zijn oud en kunnen dit niet meer en aan de andere kant woont iemand die het niet doet. Ik vroeg me ook al af of dat kwaad kon, en wat als het bevriest bij hun en ik heb geen water?
 

petroman

SHTF Expert
Dat was ook mijn gedachte/vraagtekens bij het afdoppen van allerlei openingen waardoor water naar binnen komt.
Maar bij veel mensen komt het water gewoon binnen door drukverschil.
En stel dat je een waterdichte kelder hebt dan wordt dat een soort drijver die je huis gewoon sloopt.
Noch afgezien van verschillen met buren...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dat was ook mijn gedachte/vraagtekens bij het afdoppen van allerlei openingen waardoor water naar binnen komt.
Maar bij veel mensen komt het water gewoon binnen door drukverschil.
En stel dat je een waterdichte kelder hebt dan wordt dat een soort drijver die je huis gewoon sloopt.
Noch afgezien van verschillen met buren...

Als het goed gebouwd is dan zit deze verankerd aan hijpalen / ankers.

Bij een paalfundering ontstaat er trek op palen als de opwaartse kracht van het grondwater hoger is dan het eigen gewicht van de mestkelder. Om de trekkrachten uit de kelder op houten palen over te brengen, wordt gebruik gemaakt van hakkelbouten.

De meeste kelders zullen voor een deel in het water liggem, dat is niet erg als het gewoon een waterdichte bak is, zeg maar een binnenstebuiten zwembad.

Daarbij kan de constructeur natuurlijk de drijfmassa berekenen en dan kom je al snel dat een betonnekelder zwaarder is dan hst water.

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/drijvende-kelder.9281/
 
Bovenaan