• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Data collecting door aparaten

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Met het net niet zo mooie weer zat ik vandaag even heulemaal achterin de tuin om een à twee zonnestraaltjes te kunnen opvangen met een licht briesje over mijn kale schedel en een sigaar tussen de vingers op het 5g netwerk m'n databundel er doorheen te jagen met "grappige kat filmpjes" of zo iets... waarbij ik dacht, tijd om de wifi eens hiernaartoe te krijgen.

Op zoek naar wifi extenders kwam ik vooral de Mesh dingen tegen zoals de overpriced netgear Orbit, of de meer betaalbare Tp-link deco.
Dit zijn kastjes die je bedraad met je eigen router / modem en vervolgens een wifi signaaltje opzetten met de andere kastjes, (je kan zoveel kastjes kwijt als je wilt) om zo de dekking van je wifi te vergroten door het huis of in mijn geval de tuin. Tussen de kastjes kan je als je dat wilt nog een netwerk kabel hangen en ze zo door schakelen naar elkaar (voor meer snelheid).
wifi-mesh.png


Bekend met netgear nighthawk 7000 router toch eerst gaan kijken bij wat netgear te bieden heeft.. geschrokken van de prijzen meteen maar verder gekeken... tp-link is de beste bang for the buck maar we drijven af van waarom ik dit topic start.

Wat blijkt of wat blijk eigenlijk niet is dat de bedrijven van deze aparaten stiekem of eigenlijk niet stieken maar er wel heel vaag over doen of ze en wat ze verzamelen aan gebruikers data via hen aparaten. Wat het vooral vaag maakt is dat de licence-agreements van bijcoorbeeld de website ook gebruikt worden als de licence agreements voor de hardware..

Zoals ik het denk te weten en eigenlijk heb ik er geen bewijs voor behalve wat de meeste bedrijven in hen service level agreement hebben staan.. verzamelen ze geen data zoals welke websites je bezoekt maar wel bijvoorbeeld de aparaten die aan je netwerk gekoppeld zijn en daar weer gegevens van zoals mac adresen en ook de wifi-signaal sterkte en dat soort technische dingen... maar let op: stel je stelt iets van parental control in of je blokkeerd websites of domeinen dan word dit vaak wel verzameld.
In sommige gevallen zoals bij mijn netgear router kan ik kiezen voor een opt-out voor data verzamelen. Bij TP-link is dat er vaak niet.

Nou heb ik natuuuurlijj helemaal niks te verbergen net als 95% van alle Nederlanders. Maar toch privacy begint steeds belangrijker te worden en moeilijker te beschermen nu ik er wat bewuster naar ben gaan kijken.

Afijn ik ben dus nog op zoek naar het merk dat 100% geen gegevens van mij verzameld via de hardware die men verkoopt.

Sla ik door en zie ik overal beren op de weg of is het meer een princiepe kwestie voor ongever 100 à 200,- wat ik neerleg voor de hardware, wil ik nietzelf het product worden, zoals wanneer ik het gratis google gebruik.

Oplossing die ik voor ogen heb ontrend de data-verzamelen van mijn aangeschafte hardware is dat ik voor een paar tientjes een tp-link routertje met wifi koop. Ik hang er een kabeltje tussen tot aan de schuur zodat ik heulemaal achter in mn tuin niet m'n databundel er door jaag met harde.. huh.. katte filmpjes.
En er bijvoorbeeld OpenWRT* op zet waardoor het data verzamelen niet meer plaatsvind.

*een custom firmware / linux kernel om op je router te draaien; voor meer opties, tweaks en stabiliteit of gewoon omdat het kan.

hopelijk weer wat mensen meer bewuster gekregen om in de toekomst elk aparaat dat met internet verbind te checken of er iets bekend is over of men en welke data word verzameld.
 

martin

Mankinds only hope
Sla ik door en zie ik overal beren op de weg of is het meer een princiepe kwestie voor ongever 100 à 200,- wat ik neerleg voor de hardware, wil ik nietzelf het product worden, zoals wanneer ik het gratis google gebruik.

Data verzameling is een verdienmodel voor diverse bedrijven. Men kan hierdoor de prijzen laag houden. (zie AliExpress)
Door het verkopen van jouw data kan men de verkoopprijs van een product ruimschoots onder de inkoopprijs houden.

Je zal er zelf over moeten nadenken of je dit wel of niet als een probleem ervaar.
Wat is je angst?
Dat men een profiel kan aanmaken waardoor men gerichte zou kunnen achterhalen waar je interesses liggen?

Is het erg dat de AH jou gaat attenderen over relevante zaken i.p.v. ob tampons waar je geen interesse in hebt?
Is het erg dat je als man geen reclame gaat krijgen over een BH?

Het is niet zo dat die gegevens bij de buurman of buurvrouw zullen worden gedeeld.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Data verzameling is een verdienmodel voor diverse bedrijven. Men kan hierdoor de prijzen laag houden. (zie AliExpress)
Door het verkopen van jouw data kan men de verkoopprijs van een product ruimschoots onder de inkoopprijs houden.

Je zal er zelf over moeten nadenken of je dit wel of niet als een probleem ervaar.
Wat is je angst?
Dat men een profiel kan aanmaken waardoor men gerichte zou kunnen achterhalen waar je interesses liggen?

Is het erg dat de AH jou gaat attenderen over relevante zaken i.p.v. ob tampons waar je geen interesse in hebt?
Is het erg dat je als man geen reclame gaat krijgen over een BH?

Het is niet zo dat die gegevens bij de buurman of buurvrouw zullen worden gedeeld.

Nou de angst zit hem juist in het onbekende. Wat nu geregistreerd word, is dat over 50 jaar nog steeds. Wat nu geaccepteerd word is dat morgen misschien niet meer en dat kan wel eens voor problemen zorgen.

Wat je ook niet weet is met wie en welke data gedeeld word, dat kan zomaar wel de buurman zijn (al lijkt me dat sterk in mijn geval).
X verkoopt het aan Y, maar je weet niet aan wie Y het verkoopt.

Voorbeeld van velop:
https://linksysvelopsetup.com/privacy-policy/
We may also store your:

  • internet or other electronic network activity, i.e. technical data such as domain name, browser type and operating system, web pages you view; links you click; your device’s IP address; the length of time you visit our Site and/or use our services; the URL or the webpage that led you to our Site; performance and usage data about your use of our services; data you provide to us to receive technical assistance or during customer service interactions; your personal or professional interests, demographics, experience with our products and contact preferences.
Personal Data may be required to determine access eligibility for certain restricted parts of our Site or services. Personal Data about you collected online may be combined with information provided offline or collected from trusted third-party sources.

We may, dus niet zeker, ga er vanuit van wel... sites die ik bezocht...browser type, os, dit klinkt als de licence agreement voor de website, maar dit is toch echt de license agreement voor gebruik van de velop.
Daarnaast worden ook ofline activities opgeslagen. Zo kan bijvoorbeeld het netwerk zien hoeveel mensen er in huis zijn en of ze genoeg bewegen.
Alle data kan ook nog eens aan elkaar gekoppeld worden met data van derde partijen...

En dat alles om wifi in m'n achtertuin te krijgen voor een forse prijs, want zeg nou eerlijk eennwifi chipje met antenne kost nog geen twee euro.


Bron:
https://www.techpowerup.com/292878/...router-traffic-with-third-party?cp=1#comments

Bron:
https://www.cnet.com/home/internet/...ata-on-you-heres-how-to-protect-your-privacy/

Bron:
https://cybersecurity.att.com/blogs...ays-smart-devices-can-compromise-your-privacy
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik besef dat als je niet wilt dat ze alle mogelijke data over je verzamelen, je het best je internet uit kunt zetten. Links of rechtsom worden er veel gegevens over je verzameld. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Het wordt pas een probleem als ze die data aan elkaar zouden koppelen.

Interessante video over dit onderwerp...

 

martin

Mankinds only hope
Nou de angst zit hem juist in het onbekende. Wat nu geregistreerd word, is dat over 50 jaar nog steeds. Wat nu geaccepteerd word is dat morgen misschien niet meer en dat kan wel eens voor problemen zorgen.

Daar heb je zonder meer een belangrijk punt.
Wat vandaag onschuldig is kan in de toekomst compleet anders uitpakken.

Wat ik je zou adviseren is om gewoon 2 extra "domme" AP's aan te schaffen en deze op de meest strategische plekken via UTP kabel aan te sluiten op je bestaand netwerk. Zet hier hetzelfde SSID op als je bestaande SSID en je telefoon/device zal sowieso het sterkste signaal oppakken.
Zolang je maar zorgt dat de WIFI instellingen gelijk zijn (dus liefst overal WPA2 / WPA3 en AES en niet een mix van TIKIP/AES)

Maar zelfs met een "domme" AP is het nog maar de vraag of men je surfgedrag niet verzameld en doorverkoopt.
Dan is jouw eigen suggestie van OpenWRT zo gek nog niet.
En dan nog zit je met de vraag of je provider niet de gegevens verzameld, of de leverancier van het kabelmodem, of een plugin in je browser etc etc.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Daar heb je zonder meer een belangrijk punt.
Wat vandaag onschuldig is kan in de toekomst compleet anders uitpakken.

Wat ik je zou adviseren is om gewoon 2 extra "domme" AP's aan te schaffen en deze op de meest strategische plekken via UTP kabel aan te sluiten op je bestaand netwerk. Zet hier hetzelfde SSID op als je bestaande SSID en je telefoon/device zal sowieso het sterkste signaal oppakken.
Zolang je maar zorgt dat de WIFI instellingen gelijk zijn (dus liefst overal WPA2 / WPA3 en AES en niet een mix van TIKIP/AES)

Maar zelfs met een "domme" AP is het nog maar de vraag of men je surfgedrag niet verzameld en doorverkoopt.
Dan is jouw eigen suggestie van OpenWRT zo gek nog niet.
En dan nog zit je met de vraag of je provider niet de gegevens verzameld, of de leverancier van het kabelmodem, of een plugin in je browser etc etc.

Ik denk dat m'n telefoon het meest van m'n privacy vraagt. Dat ding weet zelfs m'n vinger afdruk :).

Van de providers hoef ik me in theorie geen zorgen te maken.

https://www.kpn.com/algemeen/missie-en-privacy-statement.htm

https://www.ziggo.nl/privacy

Etc...

Maar voordat ik m'n hoofd nog eens in een rol aluminium folie wikkel.. ik heb de tp-link velop ac3200 voor een leuk prijsje besteld.

Morgen of overmorgen binnen en dan kan ik met een sigaartje heulemaal achter in de tuin, via m'n eigen wifi, dit topic en de rest van het forum vullen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Live vanuit de achterkant van m'n tuin.

Setup was effe een dingetje waarschijnlijk was die al door iemand anders in gebruik en terug gestuurd. Zit gelukkig een reset knop op.
Tijdens setup met de app, locatie niet toegestaan, deed die moeilijk over maar uiteindelijk er doorheem gekomen met een fake gps locatie apje zit ik nu in Duitsland :).

Na de setup meteen alle appies er weer afgegooid want kan nu wrl via de webbrowser de de kastjes benaderen en aanpassen mocht het nodig zijn.

Snelheid... geen idee snel genoeg voor dit berichtje.

Screenshot_20230720_154910_Linksys.jpg
 

salbie1988

Elementary prepper
Je hebt het over ddwrt, dus je lijkt er enigszins handig mee. Wel eens over nagedacht met een Raspberry PI zelf wifi accespoints te maken?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Je hebt het over ddwrt, dus je lijkt er enigszins handig mee. Wel eens over nagedacht met een Raspberry PI zelf wifi accespoints te maken?

Ja zou kunnen, zijn genoeg tutorials en zelfs volledige images voor om er een mesh van te maken. Heb het alleen niet nodig en pi's zijn ook niet echt goedkoop meer.
 

marzman

Diehard Prepper
Op zich kun je dat allemaal vrij simpel blokkeren, met pi-hole bijvoorbeeld (is eigenlijk voor advertenties maar je kan er natuurlijk meer mee tegenhouden)
Nou de angst zit hem juist in het onbekende. Wat nu geregistreerd word, is dat over 50 jaar nog steeds. Wat nu geaccepteerd word is dat morgen misschien niet meer en dat kan wel eens voor problemen zorgen.
Dat zal waarschijnlijk ook zo zijn, je mag geen grappen meer maken over vrouwen of buitenlanders terwijl dat voor de oudjes vroeger heel gewoon was. Maar wat hebben mijn apparaten daarmee te maken? Bepaalde landen mag je misschien niet bezoeken (of het mag wel maar het heeft consequenties), maar dan wordt er ook wel rekening gehouden met wanneer je daar geweest bent. En ik wil die landen nu ook niet bezoeken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Op zich kun je dat allemaal vrij simpel blokkeren, met pi-hole bijvoorbeeld (is eigenlijk voor advertenties maar je kan er natuurlijk meer mee tegenhouden)

Dat zal waarschijnlijk ook zo zijn, je mag geen grappen meer maken over vrouwen of buitenlanders terwijl dat voor de oudjes vroeger heel gewoon was. Maar wat hebben mijn apparaten daarmee te maken? Bepaalde landen mag je misschien niet bezoeken (of het mag wel maar het heeft consequenties), maar dan wordt er ook wel rekening gehouden met wanneer je daar geweest bent. En ik wil die landen nu ook niet bezoeken.

Je kan het blokkeren, maar dan werkt je aparaat niet meer... het zou je maar gebeuren dat je letterlijk in de kou zit want je internet legt er uit, waardoor je iot-kacheltje niks meer wilt doen lol... of dat de iot apparaten fabrikant vind dat de klanten weer aan wat nieuws toe zijn en sluit de service af.
 

marzman

Diehard Prepper
Dan moet je niet het goedkoopste Chinese spul kopen (al heeft Gigaset ook pas de stekker er uit getrokken).

Een kacheltje of airco met app heeft ook altijd nog wel knoppen of een afstandsbediening.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dan moet je niet het goedkoopste Chinese spul kopen (al heeft Gigaset ook pas de stekker er uit getrokken).

Een kacheltje of airco met app heeft ook altijd nog wel knoppen of een afstandsbediening.

Wat ik dus zeg; je apparaat werkt niet zonder internet, dus ook ondanks de fysieke knoppen of afstandsbediening, eerst verbinden.
Dat heeft eigenlijk ook weer niks met "goedkope" chineze spullen te maken, het meeste met een printplaatje komt sowieso uit het oosten, ook de spullen van de "duurdere" merken.
Maar goed ook de duurdere merken willen graag verkopen en gaan geen lifetime support leveren aan een koffiezetapparaat uit 1988, die zeggen dan de garantie is voorbij.
Hetzelfde gebeurd met smartphones: os krijgt geen updates meer, apps werken niet meer want oude os, oplossing nieuwer model kopen of accepteren dat je apps niet meer werken en het gebruik minder veilig is.
 
Bovenaan