• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bushcraft Stove / BushBox Stove / Pocket Stove - Multi Fuel

Erny

Last (wo)man standing
Eergisteren was ik aanwezig bij het in elkaar zetten en in gebruik nemen van dit stove-je.

http://www.countrystore.nl/bushcraf...al/warmte-en-bescherming/bushcraft-stove.html

bushcraft stove.jpg

Lijkt wat op het exemplaar dat @easy vorige maand demonstreerde... welke was dat ook al weer? Die leverde lekkere warme chocomelk op. :)

Dit is ook een leuk dingetje, gedemonteerd erg klein en compact. Kan een spiritusbrandertje in, of een esbitblokje of je kan er hout in stoken. Maar dat laatste vergt wel zo'n beetje al je aandacht en concentratie om het vuurtje brandend te houden. Total focus on the fire dus... ;)

Deze dame heeft op haar blog een leuke review geschreven van de verschillende maten van deze stove.
De hierboven staande Bushbox noemt zij The Mommy Box:

http://bluecollarprepping.blogspot.nl/2014/05/palettes-product-reviews-bushcraft.html

@The mad engineer Dit is degene waar we het in de chat over hadden. :cool:

Nog een review:
http://letstalksurvival.com/bushcraft-essentials-bushbox-stove-set/

https://www.bushcraft-essentials.com/english/bushbox-outdoor-pocket-stove.html
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
P1030590.jpg


Ik heb ook zoiets. Maar dit is de kleinste en lichtste die ik heb (foto van internet want ik kan geen foto's maken/plaatsen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Ja, moest ook denken aan de huisvlijt van @Nickx , (had dat topic ook ooit meegekregen maar wist ondertussen natuurlijk niet meer wie en wat en waar...;) )
Nickx: ik ben liefhebber. :cool:
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik denk dat ik er nog een paar heb liggen..... zal maandag even kijken voor de liefhebber.

En wat kwam er vandaag door de brievenbus vallen?
Jawel... het brandertje van @Nickx :thumbsup:

Snel uitgepakt en bewonderd...

IMG_3797m.jpg

En vervolgens ook heel snel in elkaar gezet, daar is geen gebruiksaanwijzing voor nodig.

IMG_3798m.jpg

Superbedankt @Nickx ben er erg blij met het brandertje én je goede gebaar, hoop dat ik een keer iets voor je terug kan doen. :D
 

petroman

SHTF Expert
Superbedankt @Nickx ben er erg blij met het brandertje én je goede gebaar, hoop dat ik een keer iets voor je terug kan doen.

Ik kan dat alleen maar citeren, BEDANKT @Nickx

En vervolgens ook heel snel in elkaar gezet, daar is geen gebruiksaanwijzing voor nodig.

Nou ja wel hoor, :confused: ik was iets te snel en zag te laat dat de bakplaat aan één zijde een smallere lip heeft.
Dus volgorde van in elkaar zetten is wel van belang :fluit:
Gaaf ding !
 

Erny

Last (wo)man standing
Ok... @petroman voor sómmigen is een monteer volgorde dan blijkbaar wél handig. ;)

Heb gelijk maar even een hoesje gemaakt voor de onderdeeltjes ( 10 bij 8 cm), dan blijven ze mooi bij elkaar.
(Van skai want mn zak met leer is nog steeds zoek.)

IMG_3814.JPG

IMG_3815.JPG

Nou heb ik geen Trangiabrandertje @AWOL maar dat is handig om te weten, dacht al zoiets te zien op het plaatje van @Stuudje bovenaan in dit topic. :)
 

Carismo

Prepper goeroe
Heb zelf ook al paar experimentjes gedaan met dat titanium stoofje van nickx. Beste is het kruisje op trangia of de highlander alcoholstove.

om deze werkelijk in de box te steken heb ik problemen ondervonden om het te doven...

Om het met hout te voeden is het 20% te klein om effectief te zijn. te zijn.

volproppen met stokjes door ze verticaal te plaatsen beetje bio ethanol en onderaan aansteken werkt voor mij het beste om een halve liter tot een rolling boil op een 10 minuten te laten komen.


onlangs m'n oog laten vallen op de vargo hexagon stove, iemand ervaring met deze?

images
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb een keer met een Hexagon van de prepshop mogen spelen. Deze brander heeft een grotere stookkamer in vergelijking met de Nickx brander. Door de grotere invoeropening is ook tijdens het koken geen probleem om houtjes toe te voegen. Ook het in elkaar zetten van de brander is een fluitje van een cent. De brander is wat mij betreft een hele goede keuze.
 

petroman

SHTF Expert
Verbeterpunten voor de nickx stove zouden kunnen zijn:
extra bakplaat met één groot gat waar de trangia brander in past. De brander komt dan wat lager en met een
iets bredere opening kan de deksel er dan ook op voor het doven.

Verder zijn al deze dingen een variant op het conserven blik met opening dat wij als welp op de scouting gebruikten.
Op de dichte bovenzijde werden pannekoekjes gebakken.

Het gewicht en de grootte bepalen het gebruik. Wil je meer warmte een groter vuur dan ga je via de tentkachels naar een normale houtkachel.
Het concept trangia, met pannen en onderstel is de oer vorm. En volgens mij toch nog niet ingehaald qua gemak en betrouwbaarheid.
 

AWOL

Prepper goeroe
Verbeterpunten voor de nickx stove zouden kunnen zijn:
extra bakplaat met één groot gat waar de trangia brander in past. De brander komt dan wat lager en met een
iets bredere opening kan de deksel er dan ook op voor het doven.

Verder zijn al deze dingen een variant op het conserven blik met opening dat wij als welp op de scouting gebruikten.
Op de dichte bovenzijde werden pannekoekjes gebakken.

Het gewicht en de grootte bepalen het gebruik. Wil je meer warmte een groter vuur dan ga je via de tentkachels naar een normale houtkachel.
Het concept trangia, met pannen en onderstel is de oer vorm. En volgens mij toch nog niet ingehaald qua gemak en betrouwbaarheid.

Ik roep even terug in de herinnering dat het geen ontwerp is van @Nickx maar een replica van een door iemand anders gemaakte brander:

 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan