• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Camelbak van Defensie aankopen

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik dit Sub Topic openen met een waarschuwing ;)
ER worden best wel veel door Defensie verstrekte Camelbaks aangeboden via oa Marktplaats .
Oa Het type Viper 3. 1 Ltr in een Woodland en De Mule ( Is met extra opberg vak aan de onderzijde . Maar vooral die met een kleine vulopening en die nog niet zijn voorzien van het nieuwe Waterbeast Reservoir met Hydro Guard . Ook hebben ze een klein mondstuk ( Dat waar je op bijt zodat er water uitkomt ) ;) De nieuwere hebben een veel groter mondstuk en een dat BPA vrij is .

Exercise_Saffron_Sands_-_New_kit_MOD_45148119.jpg Camelbak AB.jpg camelbak acu.jpg camelbak viper zwart.jpg


Veel van deze Camelbaks zijn verkeerd behandeld en opgeslagen ! Waardoor schimmel zijn uitwerking heeft gedaan .
IK kocht er laatst een waar een smerige welriekende ( Inmiddels Substantie ) uit kwam lopen .
Niet veel maar wel genoeg om het reservoir als verloren te beschouwen . Ik vertrouwde het niet meer :(
Het ding bleek al 3 Jaar in de schuur in de Plunjebaal te hebben gelegen met de Dop dicht .
ZE zijn vaak dus niet meer gereinigd en met de Schroefdop gesloten opgeborgen .
Helaas worden ze ook vaak even uitgespoeld en gedroogd door de aanbieder zelf en belanden ze alsnog op Marktplaats . Jjj hebt dan een probleem als je niet kunt herkennen of er schimmelvlekken aanwezig zijn die nog gevaarlijke sporen bezitten .
Let dus op als er lichte / donkere afwijkende gekleurde kleine maar vooral ook grote vlekken aanwezig zijn in het reservoir zelf .Vaak al direct onder de Vulopening . Houd desnoods tegen een sterke lichtbron .
Ook zijn er ( Van voor 2005 ) veel reservoirs waar BPA en BBP in zit ( Vooral die met de Kleine vulopening , maar niet allemaal ;) )
Lees even via de eerste Link een interessant stukje omtrent gezondheidsklachten van Jan Soldaat ( Mits je de Engelse Taal eigen bent snap je waarom deze link ) .
Dit moet je dus echt serieus nemen . Dit geld ook voor de Burger uitvoeringen ( Vermeld ik toch maar even )
Schimmels slaan toe wanneer je weerstand een deuk ( Je ) heeft gekregen ) .
Link 4 toont een Thermobak AB Model dat speciaal gemaakt is voor in combinatie met een Plate carrier of OPS vest .
Ik heb zelf een Nieuwe Camelbak Thermobak 3 Ltr ACU , Nieuwe Camelbak Viper 3,1 Ltr Lowprofile in het zwart ( Zie foto 4 ) en de Viper Woodland 3,1 liter nieuwere model . Alle Voorzien van de Gif vrije reservoirs .

Het zijn dus niet de Nieuwere Antidote modellen met 1/4 draai en nog grotere vulopening !!!


https://occupycorporatism.com/veterans-us-troops-potentially-damaged-by-camelbak-tritan-chemical/
http://shop.camelbak.com/omega-water-beast-reservoir-100-oz-30l/d/1155
http://www.boekje-pienter.nl/images/camelbak.pdf
http://www.boekje-pienter.nl/html/c.htm#camelbak
http://s1291.photobucket.com/user/Andrew_1994/library/For Sale/CamelBak ThermoBak AB?sort=3&page=1
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
;)
Heb geen idee wat die defensie camelbags kosten maar je hebt al een Platypus van 3 liter voor €. 25,00.
Deze zijn nieuw en er zijn ook diversen reinigingsopties te koop.
Dit is wel een versie voor in de rugzak, weet niet of de defensie uitvoering met een tas komt.
Platypus is een gerenomeerd merk, dus geen miskoop, heb er zelf ook 1.

zie:

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/drinken-toebehoren/platypus-hoser-3l-hoser.html

De camelbaks van Defensie verschillen behoorlijk in prijs . Ergens tussen de 25 en 75 Euro al naar gelang conditie en Type .
Ze zijn ook van een steviger materiaal gemaakt en middels Mil specs . Gemaakt volgens de eisen van het leger ( Regeringen en Defensie ) . Je hebt zelfs speciale reservoirs die tijdens een Biologische / Chemische oorlogsvoering gebruikt kunnen worden . Dus ideaal voor in Combo met Gasmasker

Onderstaande foto toont de Camelbak Viper in het zwart . Getoonde reservoir past er niet in . Daar heb je de Low profile Omega WaterBeast 3, 1 Ltr voor nodig .


camelbak viper zwart.jpg

http://shop.camelbak.com/cbr-x-reservoir/d/1210
http://www.soldiermod.com/volume-7/camelbak.html
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
;)

De camelbaks van Defensie verschillen behoorlijk in prijs . Ergens tussen de 25 en 75 Euro al naar gelang conditie en Type .
Ze zijn ook van een steviger materiaal gemaakt en middels Mil specs . Gemaakt volgens de eisen van het leger ( Regeringen en Defensie ) . Je hebt zelfs speciale reservoirs die tijdens een Biologische / Chemische oorlogsvoering gebruikt kunnen worden . Dus ideaal voor in Combo met Gasmasker
http://shop.camelbak.com/cbr-x-reservoir/d/1210

Kijk, zo leer je nog is wat:thumbsup:
 

RDNK76

Survivor
Ik reinig mijn camelbags en de slangen met kunstgebit reiniger, paar tabs erin, vullen met water en nachtje laten liggen, invriezen tegen bacteriën kan ook
 
F

frans81

Gast
Ik reinig mijn camelbags en de slangen met kunstgebit reiniger, paar tabs erin, vullen met water en nachtje laten liggen, invriezen tegen bacteriën kan ook
Ja dat werkt perfect . Maar het meest belangrijke is " Jij reinigt het tenminste " ;)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Die van mij zijn alle voorzien van de Nieuwe Gifvrije Reservoirs ;)
En hebben dus alle drie de Grote vulopening .
Niet het Nieuwste type ! Die open en maak je dicht met slechts 1/4 slag ( Draai ) en die hebben een nog grotere vulopening ;)
Nu 2 1/2 keer :)

20160116_133719.jpg
 

markske

Diehard Prepper
Ik begrijp het niet goed, ALS je al zulks overweegt, koop je het inwendige zakje + slangetje toch gewoon nieuw?
 
F

frans81

Gast
Ik begrijp het niet goed, ALS je al zulks overweegt, koop je het inwendige zakje + slangetje toch gewoon nieuw?

Ja maar die zijn niet echt goedkoop !!
Ik begrijp het niet goed, ALS je al zulks overweegt, koop je het inwendige zakje + slangetje toch gewoon nieuw?
Check even de prijzen van zoiets ;) Dan val je om :lol:
Een Camelbak Omega WaterBeast reservoir 3,1 Ltr ruim 40 Euro , slangetje 9 euro , Mondstuk 14,95 :(
Die van mij zijn op dit moment alle Tweedehands maar wel nieuw en ongebruikt . En ik heb er nog een waar dat slechte reservoir in zat .
Gewoon uitkijken wat je koopt en duidelijke foto's vragen bij een online aankoop en dus via de post .:thumbsup:
 

Nomad

Diehard Prepper
Omega Waterbeast? Dat is toch de oude?
Ik dacht dat de Antidote de nieuwe waren.
Deze hebben een quicklink aan de kant van het reservoir en mondstuk, groot mondstuk met mudguard. De 3l modellen hebben een wandje in het reservoir om te voorkomen dat ze 'dik worden' bij vullen.
Verder hebben ze een grote vulopening, zijn BPA vrij en hebben een antibacteriele behandeling. Oh ja, de slang is voorzien van isolatie.

Ik lijk wel een verkoper -_- geloof me, ik werk niet voor Camelbak ^_~

Maar wat je ook koopt, maak die dingen in godsnaam schoon. Ik ben ooit op zoek geweest naar een 2e hands en wat een drek ben ik tegengekomen. Je doet er met goed onderhoud heel lang mee, dus ik koop dan liever nieuw.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Omega Waterbeast? Dat is toch de oude?
Ik dacht dat de Antidote de nieuwe waren.
Deze hebben een quickklink aan de kant van het reservoir en mondstuk, groot mondstuk met mudguard. De 3l modellen hebben een wandje in het reservoir om te voorkomen dat ze 'dik worden' bij vullen.
Verder hebben ze een grote vulopening, zijn BPA vrij en hebben een antibacteriele behandeling. Oh ja, de slang is voorzien van isolatie.

Ik lijk wel een verkoper -_- geloof me, ik werk niet voor Camelbak ^_~

Maar wat je ook koopt, maak die dingen in godsnaam schoon. Ik ben ooit op zoek geweest naar een 2e hands en wat een drek ben ik tegengekomen. Je doet er met goed onderhoud heel lang mee, dus ik koop dan liever nieuw.

Tja wat heet oud . Het type bestaat al langer .De reservoirs van mij zijn wel een paar jaar oud ! Maar wel nieuw uit de verpakking . Dus eigenlijk Old Stock aankopen :)
Die van mij hebben allemaal dat wandje en de Hydrolink en Hydrolock zo ook de Hydro Guard behandeling . En alle hebben de iso slang en de opdruk Omega Water Beast hydro Guard
En ja er is dus ook een milspec antidote voor het leger !!!
Die Antidote hebben de grote vulopening met 1/4 draaisluiting .
Ik ga eens kijken of ik zo'n Antidote 3.1 Ltr Lowprofile kan bemachtigen .
Vooral om erachter te komen of het water geen nare bijsmaak krijgt na wat langer in het Reservoir te hebben gezeten .
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik ga eens kijken of ik zo'n Antidote 3.1 Ltr Lowprofile kan bemachtigen .
Vooral om erachter te komen of het water geen nare bijsmaak krijgt na wat langer in het Reservoir te hebben gezeten .

Ik zou het je niet kunnen vertellen. Ik heb inmiddels drie Antidote reservoirs. De Mil Spec 3l long gebruik ik nu een 1,5 jaar denk ik. Ik merk geen bijsmaak.
Maar ik laat m'n water niet langer in het reservoir zitten dan nodig. Eind van de dag maak ik hem leeg, spoel ik hem uit en laat ik hem drogen. Die droogarmpjes zijn geniaal, zeker als je op reis bent.

De langstebdagen waren in Berlijn afgelopen jaar 12-14 uur bij temperaturen in de 30 graden.

Eens in de zoveel tijd maak ik het reservoir écht schoon. Het kan met bakingsoda, maar ik gebruik doorgaans de Camelbak tabletjes. Lekker makkelijk, en ik heb er een aantal in de aanbieding gekocht. ^_^
 
F

frans81

Gast
Ik zou het je niet kunnen vertellen. Ik heb inmiddels drie Antidote reservoirs. De Mil Spec 3l long gebruik ik nu een 1,5 jaar denk ik. Ik merk geen bijsmaak.
Maar ik laat m'n water niet langer in het reservoir zitten dan nodig. Eind van de dag maak ik hem leeg, spoel ik hem uit en laat ik hem drogen. Die droogarmpjes zijn geniaal, zeker als je op reis bent.

De langstebdagen waren in Berlijn afgelopen jaar 12-14 uur bij temperaturen in de 30 graden.

Eens in de zoveel tijd maak ik het reservoir écht schoon. Het kan met bakingsoda, maar ik gebruik doorgaans de Camelbak tabletjes. Lekker makkelijk, en ik heb er een aantal in de aanbieding gekocht. ^_^

Je leest zoveel op Forums , over zowel de Nadelen als voordelen van deze Antidote Reservoirs . Alles is afwachten tot je persoonlijk iets van een serieuze klacht ( Probleem ) ondervind .
Ik heb zo'n Mil tec Microban 3 Ltr Reservoir waar ik alleen maar problemen mee heb :( Ligt in de kast en daar ligt ie goed .
Ik gebruik doorgaans gewoon lauw water om ze uit te spoelen en als er echt een paar dagen water in gezeten heeft bij wat hogere temperaturen dan gebruik ik een Tabletje ( Zijn wel TE duur ) .
En altijd Droog ik ze op een fatsoenlijke wijze en zelfs de slang ( Tube ) slinger ik even met snelheid in het rond ( Kraantje wel open zetten natuurlijk :lol: )
 

easy

Diehard Prepper
Camelbak Thermobak 3 ltr
De Camelbak Thermobak 3L is door het ergonomische ontwerp comfortabel gedurende langere tijd te dragen. Quick-release banden kunnen opgeborgen in daarvoor aangebrachte vakken. D.m.v. D-ringen kan de Thermobak vastgemaakt worden aan andere uitrusting. Inhoud 3 liter. Gewicht leeg: 0,51 kg.

Reservoir Features: The low-profile OMEGA® 102 oz. (3.1L) baffled reservoir is designed to utilize more of the users back as well as boasting a reduced stack height for confined areas, Easy-to-fill and clean wide-mouth OMEGA opening, rugged and durable Water Beast™ material, leak-proof screw-cap, insulated PureFlow™ tube, patented Big Bite™ Valve, HydroLink™ Exit Port and Drink Port, HydroLock™ one-handed flow control.

Deze Camelbak vorig jaar gekocht....en dit jaar maar eens aan de tand voelen...
 

Nomad

Diehard Prepper
...dan gebruik ik een Tabletje ( Zijn wel TE duur )...
...En altijd Droog ik ze op een fatsoenlijke wijze en zelfs de slang ( Tube ) slinger ik even met snelheid in het rond ( Kraantje wel open zetten natuurlijk :lol: )

De tabletjes zijn vele te duur. Dat is waar. Maar in het veld zijn ze wel makkelijk. Het is alles in één. Geen gedoe met zakjes of flesjes vloeistoffen. Dus daarvoor, toch maar een tabletje er in. Ik hou altijd de uitverkoop van de outdoorwinkels in de gaten.

De tip van de slang is geweldig trouwens, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

Camelbak Thermobak 3 ltr
...De Camelbak Thermobak 3L is door het ergonomische ontwerp comfortabel gedurende langere tijd te dragen. Quick-release banden kunnen opgeborgen in daarvoor aangebrachte vakken. D.m.v. D-ringen kan de Thermobak vastgemaakt worden aan andere uitrusting. Inhoud 3 liter. Gewicht leeg: 0,51 kg.

Voor degenen die een Thermobak overwegen, kijk ook eens naar de Ambush. Niet omdat ik hem nou heb, maar die heeft twee (kleine) vakken op de tas wat de tas ook geschikt maakt als daypack voor kleine tripjes. Kost niet heel veel meer dan de Thermobak.
 

Nomad

Diehard Prepper
Overigens, ik heb de Waterbeast reservoirs even opgezocht. Zo te zien zijn er verschillen tussen de Waterbeast en de Antidote reservoirs:

1268_coyote_l.jpg
1155_black_l.jpg

Beide reservoirs zijn 3l, links de (Mil Spec) Antidote, rechts de (Omega) Waterbeast.
Zo te zien is de vulopening van de Waterbeast kleiner dan de Antidote. Ook heeft deze geen versteviging in het reservoir waardoor deze bij ronder is als hij vol is.
Ik kan niet goed zien of de slang net zo is als bij de Antidote en of deze uitwisselbaar zijn.
Iets om rekening mee te houden bij aanschaf, zeker als je al een reservoir hebt.
 

easy

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik hoop in de nabije toekomst een Ribz Front Pack te vinden/kopen...ideaal om kleine dingen mee te nemen (EHBO-kit, EDC, telefoon...enz)

RibZ.jpeg

Samen met een Camelbak een mooie combinatie
 
Bovenaan