• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De dag dat ik mijn edc nodig had

DirtyDutchman

Senior Prepper
Iedereen heeft vast wel eens een dag waarop de motivatie om je complete edc mee te nemen ver te zoeken is. Echter, vandaag was ik maar al te blij dat ik toch mijn edc meegenomen had.

Het is 7:15 's ochtends als ik met mijn ouders en zus over de A2 rij. Het is erg mistig en de temperatuur ligt onder het vriespunt. Al met al dus geen pretje om te rijden. Desondanks zijn we goed gestemd, want vandaag is de grote dag dat mijn zus haar diploma van de universiteit in ontvangst mag nemen!

Het is rustig op de weg (het is tenslotte zaterdag, en vroeg in de ochtend) totdat we bij Utrecht komen. In de Leidsche-Rijntunnel is namelijk een ongeval gebeurt, waardoor al het verkeer over de parallelbaan moet. Een tijd lang sukkelen we met een gangetje van 60-70 voort. Op een gegeven moment daalt de snelheid nog verder tot we bijna stilstaan, en dan gebeurt hetgene wat ons ineens in de shit doet belanden. Met volle vaart klapt er een auto achterop ons. Hierdoor worden we gelanceert op onze voorganger. Na een paar seconden helemaal van de kaart geweest te zijn besef ik wat er gebeurt is. We zijn bij een aanrijding betrokken geweest en we moeten onze auto onmiddelijk verlaten. En zo staan we dus ineens buiten in de kou, midden op de snelweg. Nadat 112 gebeld was liep ik als eerst naar het achterste voertuig om de eveneens beduusde personen hier uit te halen en mee te nemen naar de voorkant van onze auto. Zo fungeert de achterste auto als buffer indien er nog een auto op klapt, was mijn idee. Nu stonden er dus in totaal 8 mensen uit 3 verschillende voertuigen buiten in de kou, mogelijk met verwondingen. Nu komt mijn edc om de hoek kijken, welke ik gelukkig mee had genomen. Als eerste kon ik met de streamlight mijn medereizigers checken op mogelijke verwondingen (het was tenslotte nog donker!). Buiten dat stonden we dus allemaal buiten in de kou. Gelukkig had ik ook nog zo'n zilver/gouden emergency blanket mee in mijn edc. Deze hield ik gereed indien er iemand onderkoelingsverschijnselen begon te vertonen.

Uiteindelijk hebben we het er allemaal gelukkig redelijk goed vanaf gebracht, maar geloof mij als ik zeg dat het ontzettend goed voelde om enigszins voorbereid te zijn! Ik kon tenminste íets doen! Mijn boodschap luidt dan ook: draag echt áltijd je edc, en denk goed na over wat je hier allemaal in opneemt.

Tot slot: indien jullie interesse hebben kan ik (in dit topic?) wel mijn edc tonen.
 
F

Floesh

Gast
Iedereen heeft vast wel eens een dag waarop de motivatie om je complete edc mee te nemen ver te zoeken is. Echter, vandaag was ik maar al te blij dat ik toch mijn edc meegenomen had.

Het is 7:15 's ochtends als ik met mijn ouders en zus over de A2 rij. Het is erg mistig en de temperatuur ligt onder het vriespunt. Al met al dus geen pretje om te rijden. Desondanks zijn we goed gestemd, want vandaag is de grote dag dat mijn zus haar diploma van de universiteit in ontvangst mag nemen!

Het is rustig op de weg (het is tenslotte zaterdag, en vroeg in de ochtend) totdat we bij Utrecht komen. In de Leidsche-Rijntunnel is namelijk een ongeval gebeurt, waardoor al het verkeer over de parallelbaan moet. Een tijd lang sukkelen we met een gangetje van 60-70 voort. Op een gegeven moment daalt de snelheid nog verder tot we bijna stilstaan, en dan gebeurt hetgene wat ons ineens in de shit doet belanden. Met volle vaart klapt er een auto achterop ons. Hierdoor worden we gelanceert op onze voorganger. Na een paar seconden helemaal van de kaart geweest te zijn besef ik wat er gebeurt is. We zijn bij een aanrijding betrokken geweest en we moeten onze auto onmiddelijk verlaten. En zo staan we dus ineens buiten in de kou, midden op de snelweg. Nadat 112 gebeld was liep ik als eerst naar het achterste voertuig om de eveneens beduusde personen hier uit te halen en mee te nemen naar de voorkant van onze auto. Zo fungeert de achterste auto als buffer indien er nog een auto op klapt, was mijn idee. Nu stonden er dus in totaal 8 mensen uit 3 verschillende voertuigen buiten in de kou, mogelijk met verwondingen. Nu komt mijn edc om de hoek kijken, welke ik gelukkig mee had genomen. Als eerste kon ik met de streamlight mijn medereizigers checken op mogelijke verwondingen (het was tenslotte nog donker!). Buiten dat stonden we dus allemaal buiten in de kou. Gelukkig had ik ook nog zo'n zilver/gouden emergency blanket mee in mijn edc. Deze hield ik gereed indien er iemand onderkoelingsverschijnselen begon te vertonen.

Uiteindelijk hebben we het er allemaal gelukkig redelijk goed vanaf gebracht, maar geloof mij als ik zeg dat het ontzettend goed voelde om enigszins voorbereid te zijn! Ik kon tenminste íets doen! Mijn boodschap luidt dan ook: draag echt áltijd je edc, en denk goed na over wat je hier allemaal in opneemt.

Tot slot: indien jullie interesse hebben kan ik (in dit topic?) wel mijn edc tonen.
Zeker tonen met veel foto's
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Er is een reden waarom we doen wat we doen:).

Herkenbaar hoor, voor het niet meenemen van edc of ander noodtasje. Kan teveel gehannis zijn voor sommigen of moeilijk zijn voor anderen omdat de omgeving niet altijd meewerkt.

Netjes gehandeld @DirtyDutchman !:)

C

Herkenbaar, sommige mensen vind het een beetje engig wanneer mensen (te) goed voorbereid zijn om onvoorziene omstandigheden
 

Highway

Last (wo)man standing
:eek: oeps.. dat is dan goed afgelopen voor jullie! Gelukkig ben je heel relaxed en koelbloedig ;) en ook heel goed dat je dit hier post! Zo houden we elkaar scherp en fris! :thumbsup:

Je ziet maar weer dat je zelf heel goed op kan letten, alert bent, maar er nog steeds andere mensen om je heen jou meenemen hun shit in... en dat terwijl je als prepper steeds probeert om zoveel mogelijk shit te voorkomen door ze bewust te maken van de mogelijke gevaren en risico's, en natuurlijk de oplossingen!

overigens, een ongevraagde tip voor als je in de mist in file rijden moet: als je de achterste / laatste auto bent gewoon lekker je mistlamp aan zetten en ook de gevaren lichten. Mocht er een agent zijn die het nodig vind om je een boete te geven voor je mistachterlicht bedenk dan dat een poging om een ongeval te voorkomen meer waarde heeft dan zijn starre handhaving.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
20171203_123730.jpg
20171203_123935.jpg
Dit is wat ik bij me had..
Klean Kanteen 530ml
Maxpedition mini pocket organiser met daarin:
25x Katadyn Micropur tabletten
2x Clif bar
Mora firesteel
Mini BIC aansteker
Wenger Rangerwood 55 zakmes
Streamlight Protac 1l-1AA + 3x Cr123 batterij
Biolite charge 10 powerbank met kabel
1 meter 550 parakoord
Notitieblokje
Pen
Reddingsdeken
20 euro (2x 10)

Tot slot heb ik ook nog altijd een beademingsmasker in mijn schooltas zitten... owja en meestal nog een banaan :p
 

Flos

SHTF Expert
Bij die al dan niet kleine SHTF situatie heb je ook onder vonden wat je echt miste. Of wat je denkt dat of dat zou ik nodig hebben gehad?
En als dat dan ook zo is ga je dat aan jou tasje toevoegen.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Bij die al dan niet kleine SHTF situatie heb je ook onder vonden wat je echt miste. Of wat je denkt dat of dat zou ik nodig hebben gehad?
En als dat dan ook zo is ga je dat aan jou tasje toevoegen.

Ja misschien nog wel een extra reddingsdeken inderdaad! Je bent tenslotte vaak niet in je eentje in een noodsituatie zoals gisteren maar weer bleek..
 

petroman

SHTF Expert
Eigenlijk moet je in een auto gewoon een paar van die dingen hebben liggen. Daar is wel ruimte voor, net als een goed gevulde EHBO koffer.
En dan bedoel ik niet die van 3euro bij de action.
Ik heb ook altijd een gewone wollen deken in de auto liggen.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Eigenlijk moet je in een auto gewoon een paar van die dingen hebben liggen. Daar is wel ruimte voor, net als een goed gevulde EHBO koffer.
En dan bedoel ik niet die van 3euro bij de action.
Ik heb ook altijd een gewone wollen deken in de auto liggen.

Mee eens! Overigens moet je er dan wel op letten waar en hoe je deze spullen opbergt, want bij een flink ongeval (zoals bij die van ons) wordt alles wat niet vast zit een ongeleid projectiel. Mijn vader zijn bril lag bijvoorbeeld ineens op de achterbank, en spullen die eerst in de kofferbak lagen vonden we achteraf terug bovenop het dashboard.
 
F

frans81

Gast
Ik lees het nu pas .
Dat is dus nog geluk hebben op meerdere fronten .
En idd maar goed dat je zoiets bij je hebt pff.
Velen denken " Mij overkomt dat niet " .
Ik ben ook weer wakker .

Bedankt voor jou nare Ervaring hier te vertellen .
Dit zijn linke Jaargetijden pfff . Donker / Nat / Mistig / koud en vaak ook nog onvoorspelbaar .
 

Dreutel

Prepper goeroe
Mijn edc is wel wat kleiner, maar alle voorwerpen gebruik ik eigenlijk wel dagelijks: portemonnee, sleutels, zakmes, sigaretten, aansteker. Als ik op de fiets weg ga, of met het ov, dan heb ik meer bij me (water, ehbo, wc-papier, etc.), en als ik een auto zou hebben, dan zou ik daar een doos met reddingsdekens in bewaren.

:)
 

Robert

Diehard Prepper
Ik ga ook een paar extra rescue blankets bestellen voor in de auto. Ik zag net dat je ze in de breedte maat van 130 en van 160 hebt. Beter maar die laatste bestellen.
 

petroman

SHTF Expert
Nog even over loszittende zaken.
Dat wordt nogal eens vergeten, met name bij verhuzingen en vakantie. De energie van een aanrijding wordt door de auto opgevangen (kreukelzone). Maar dat geld niet voor losse voorwerpen.
Een pen, paraplu, ehbo doos kan een waar projectiel worden.
Een bril versus een airbag is volgens mij ook geen pretje.
 
F

frans81

Gast
Reddingsdekens heb ik eigenlijk best veel . Dit tenopzichte van anderen .
Kou kan je namelijk zomaar de das omdoen op lange termijn .
Helaas zijn vele reddingsdekens bij Dumphandels of uit uitrustingen plakkerig geworden door verkeerde opslag . En peuter het dan maar eens los .
Misschien krijg je het dan wel lekker warm van je het er aan Ergeren haha .
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Om die reden best een car (stay on site) kit hebben, zelf heb ik buiten reddingsdekens en een tarp, altijd een flesje action bio ethanol, pelletkorrels een woodgasserer en een paar rvs schaaltjes in de auto bij. Op zo'n koude momenten kan een vuurtje werkelijk een verschil maken en met een blanket kan je per 2 een reflector muurtje maken.

Heb zelf eens 3 uur moeten wachten op pechverhelping op de autostrade bij vriestemperatuur, was meegereden met een maat van me.

Hadden gelukkig daarvoor boodschappen gedaan incluis wcpapier, olie en sterke drank. Mijn maat rookte dus had een aansteker bij...
Het eerste waar we op kwamen , was een vuurtje maken, de pechverhelper kwam toe en stak al lachend de duimen omhoog ;-)

jammer voor de schroeiplek in de berm maar we hebben heb geen kou geleden.

Laat dit nu aub niet de conclusie zijn dat drank en roken je leven kan redden ;-)
 
Bovenaan