• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De toch goedkoper zijnde leger slaapzakken en ervaringen hiermee.

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou weet ik net zoals ook vele anderen , dat er een hele bende Leger slaapzakken in de omloop is en in gebruik .
Waarom ? Omdat ze goedkoop zijn en eigenlijk voor iedereen bereikbaar .
Ga je de Mount Everest beklimmen of de Kilimanjaro dan laat je dit gebied natuurlijk voorbij gaan ;)
Maar voor de gewone Hiker / prepper / buitenmens zijn deze Leger Slaapzakken vanuit de hele wereld een goedkope oplossing .
Maar wie is er nu tevreden over zijn Slaapzak . een slaapzak die niet zo vlug ter sprake komt maar o zo voldoet aan een normaal Europees klimaat .
Nee geen M90 Model aub , daar is al veel te veel info over en vooral ook wat ze kosten .
Die dingen lijken wel Heilig en vereerd . Oke het is een goede slaapzak maar WAY TO HOT in THE SUMMER :lol:
Ik heb zelf inmiddels al wat modelletjes liggen die ik zo gauw het kouder gaat worden aan een buitentest ga onderwerpen . Daar horen ook de laatste twee bij die ik vermeld heb in dit Sub Forum .
Op dit moment zijn twee mails de deur uit . En wel naar Seyntex en CQC . Dit omdat er nogal wat verwarring bij mij is ontstaan omtrent uitgave en Specs .
Vooral de CQC van 2011 . Een vermoedelijk Donzen slaapzak . Deze werden echter niet meer gemaakt nadat de CQC Arctic uitgebracht is in de Eind jaren 90 .
Ook die Donzen M58 Pattern's ( Ook Nederlands ) ben ik benieuwd naar hoe ze in de praktijk worden ervaren .
Als ik via Internet prijzen bekijk en ze vergelijk , Dons Versus Polyester Fiber , dan schrik je toch behoorlijk .
Een donzen met een -20/ 30 Comfort Temp daar betaal je veel centjes voor . ER zijn verschillende regeringen ( Legers ) die gekozen hebben voor deze duurdere groep . Ik heb bijna geen ervaring met DONS .
Als Test ervaring doel helaas niet op de zwaar gebruikte rommel waarvan het Dons inmiddels een plakkerige zooi is .
Wie van jullie heeft er positieve ervaring met een lekker goedkope leger slaapzak van welk land dan ook .
Geen M90 ervaringen aub .
Slaapzakken waar ik over praat zijn veelal niet duurder dan 20 / 30 / 40 euro uiterlijk .
De CQC Donzen slaapzak uit 2011 en in nieuwstaat kost mij 30 euro . En dat zijn leuke prijsjes .
De oudere KLu Seyntex ?? gelijkend op KLU M90 Model zal ook zoiets zijn . Waarschijnlijk zelfs goedkoper .

Testen doe je namelijk in de KOU / Vrieskou / Waterkoude :thumbsup::thumbsup:
Ben benieuwd wie hier wat gaat plaatsen en welk model aangekaart wordt :thnx:
 

Flos

SHTF Expert
Ik slaap al jaren in een legerslaapzak . Ik heb een oud model van het Belgisch leger en een nieuwer model.
Jaren terug heb ik eens een slaapzak in een legerdump gekocht. Maar nooit gebruikt. Ik denk dat dit ook een dons slaapzak is.
Het rare is dat hij blauw is
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik slaap al jaren in een legerslaapzak . Ik heb een oud model van het Belgisch leger en een nieuwer model.
Jaren terug heb ik eens een slaapzak in een legerdump gekocht. Maar nooit gebruikt. Ik denk dat dit ook een dons slaapzak is.
Het rare is dat hij blauw is

Bij jullie hebben ze oa een hele goede serie ABL slaapzakken .
Die zeer gewilt zijn .
Vooral ook bij behorende Bivy .
Ik heb er recent een geruild .
Dat was een Paracommando uitvoering van Seyntex .
En Seyntex is Belgiesche fabrikant !!
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Op dit moment probeer ik goedkoop spul in te slaan .​
Vooral ook slaapbenodigheden .
Niet voor mijzelf maar voor anderen in mijn kennisen / vriendekring enz . Die denken niet na op dit moment en voelen zich veilig Pfffffffff .
Als de pleuris uitbreekt en je hebt de eerste koude nachten meegemaakt ( ook met kinderen ) dan weet je meteen wat je mist .
Daarom ook voor een klein gedeelte dit Topic .
Je kunt beter gericht iets kopen waarvan je weet dat het goed is en bescherming bied dan impulsief . Slaap is belangrijk ! Net als een goede warme maaltijd .
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dons slaapzakken moet je als je ze niet vervoert of gebruikt uithangen, in elk geval niet opgepropt of opgerold in de zak bewaren. Door dat wel te doen beschadigd de dons en neemt de warmtewerking af.
Voor mij zou een tweedehands donsslaapzak alleen in aanmerking komen als ik degene van wie ik het koop daarin totaal vertrouw.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dons slaapzakken moet je als je ze niet vervoert of gebruikt uithangen, in elk geval niet opgepropt of opgerold in de zak bewaren. Door dat wel te doen beschadigd de dons en neemt de warmtewerking af.
Voor mij zou een tweedehands donsslaapzak alleen in aanmerking komen als ik degene van wie ik het koop daarin totaal vertrouw.

Ik hang standaard al mijn slaapzakken in volle lengte op .
En 1 x in de maand in de buitenlucht .
Bij dons check ik vooral de luchtigheid van de vulling .
Voelt het plat aan vertoond de zak veel donkere vlekken dan koop ik niets .
Ik koop enkel en alleen goed spul . Ben zowiezo vies van zweet en nog meer van dat lichaamsvocht .
Minste geringste dat ik voortaan twijfel gaat het niet mee .
Ik heb mijn lesje kort geleden ook al gehad met de Kapotte M90 .
Het ding oogde bijna perfect .
Helaas ben ik nu nog voorzichtiger geworden .
Ik wacht even af wat CQC zegt want ik betwijfel dat ie met Dons is gevuld . Ondanks dat beperkte info gerelateerd aan NSN dat aangeeft . Tjechische site staan ze te koop . Of deze ook in nieuwstaat zijn en zelfde specs ?? Zelfde Nsn kennen ze al in 1999 .

http://www.army-surplus.cz/detail/2280374-Spaci-pytel-spacak-Velka-Britanie-CQC-s-podlazkou-oliv
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het delen van een ervaring kan heel belangrijk zijn.
Misschien niet meer voor jou zelf , maar wel voor de onwetende en zoekende .
Mensen die ook bij die catagorie Dump uitkomen en niet veel te besteden hebben .
Dan kan wat er hier gelezen wordt wel eens een doorslag geven . In het Engels zijn er beoordelingen genoeg :thumbsup::thumbsup:
Helaas is niet iedereen de Engelse taal eigen .Dit geldt ook voor Duits .
Waarom dus niet delen :confused::confused: in het Nederlands alhier op preppers - shelter ;)
 
Bovenaan